daily menu » rate the banner | guess the city | one on oneforums map | privacy policy | DMCA | news magazine | posting guidelines

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Holland Hoogbouw Forums > Gebouwde omgeving > Fotoforum

Fotoforum Foto's van wolkenkrabbers, skylines en de gebouwde omgeving.

Global Announcement

As a general reminder, please respect others and respect copyrights. Go here to familiarize yourself with our posting policy.

Reply

Thread Tools
Old August 9th, 2011, 11:00 AM   #1
Timon91
Error

Likes (Received): 46

Odessa (Одеса)

Oekra´ne is populair aan het worden! Ook Scoub is bezig met (mooie) series plaatsen. Dit is toch alweer mijn laatste serie over Oekra´ne.

Odessa is een havenstad in het zuiden van het land en zeer populair onder toeristen. De meeste toeristen die hier komen zijn Oekra´ens of Russisch.

1. Uitzicht 's ochtends vanuit de nachttrein Donetsk-Odessa. Zonnebloemvelden zie je veel in Oekra´ne.

image hosted on flickr

Sunflowers in Ukraine by Timon91, on Flickr

2. Meteen na onze tassen bij de hostel gedumpt te hebben en alle natte spullen uit Donetsk te hebben uitgehangen zijn we de stad in gegaan. Hier een standbeeld aan de noordkant van het centrum.

image hosted on flickr

Odessa by Timon91, on Flickr

3. Bovenaan bij de Potemkintrappen, een van de grootste toeristische attracties van de stad. Het was hier dan ook stervensdruk en ik heb hier zelfs Japanse toeristen gespot! Ook is het standbeeld van de hertog van Richelieu zichtbaar.

image hosted on flickr

4. Op de trap zelf. Druk, druk, druk.

image hosted on flickr

Potemkin Stairs, Odessa by Timon91, on Flickr

5. Beneden aan de trap moet je eerst via een tunneltje een weg kruisen, dan een trap op en dan via dit viaduct de havenspoorweg oversteken. Dan ben je bij een pier vanaf waar je een mooi uitzicht op de haven en de Zwarte Zee hebt.

image hosted on flickr

Port railway in Odessa by Timon91, on Flickr

6. Het was gelukkig niet te heet, al werd het later op de dag nog wel wat warmer.

image hosted on flickr

Thermometer in Odessa by Timon91, on Flickr

7. Het Morskiy Vokzal en op de achtergrond Hotel Odessa. Deze foto's zijn op de pier genomen.

image hosted on flickr

Morskoy Vokzal, Odessa by Timon91, on Flickr

8. Een schip (Marshal Koshevoy) en op de achtergrond havenkranen.

image hosted on flickr

Port of Odessa by Timon91, on Flickr

9. Dure jachten liggen hier ook. Een minderheid komt uit plaatsen als Monte Carlo, Southampton en Venezia.

image hosted on flickr

Yacht in Odessa by Timon91, on Flickr

10. De pier loopt nog vrij ver door met deze vlonders. Foto 9 is vanaf die vlonders genomen. Op de voorgrond ligt een hele foute Westernbar. Het bruggetje naar de vlonders toe piepte verschrikkelijk, dus aangenaam om hier lang te staan was het niet.

image hosted on flickr

Port of Odessa by Timon91, on Flickr

11. Weer teruggelopen. Hier de trap van voren gezien. De trap is een optische illusie: hij is boven 12 meter breed, maar onderaan 21 meter. Daardoor lijkt hij een stuk hoger en langer dan hij werkelijk is. Hij is 27 meter hoog, maar 142 meter lang. Tevens is het zo dat als je vanaf beneden naar boven kijkt je alleen de treden ziet en als je vanaf boven naar beneden kijkt zie je alleen de tussenplateaus (zie foto 4).

image hosted on flickr

Potemkin Stairs in Odessa by Timon91, on Flickr

12. Een paar honderd meter van de Potemkintrappen af is het alweer een stuk rustiger, zoals hier bij Sabaneev Most.

image hosted on flickr

13. Vergane glorie zie je hier ook veel. Zeker buiten het echte toeristenhart staan nog een aantal slecht onderhouden gebouwen.

image hosted on flickr

14. Oude mannen die aan het schaken, kaarten of dammen zijn zie je in Oekra´ne vrij veel. Zo ook in Odessa, zoals hier op Ploscha Sobornaya.

image hosted on flickr

Ploscha Sobornaya, Odessa by Timon91, on Flickr

15. Waar ook deze mooie kerk staat.

image hosted on flickr

16. Uitzicht vanuit de hostel 's avonds. De kerk van foto 15 is duidelijk zichtbaar.

image hosted on flickr

17. Ook Odessa heb ik in twee delen bezocht. Dit is drie dagen later, het hoofdstation van Odessa: Odessa Glavniy. Hier eerst 45 minuten in de hitte staan wachten voor het bagagedepot, daarna weer de stad in.

image hosted on flickr

Odessa train station by Timon91, on Flickr

18. Een redelijk typische straat in Odessa. Er staan veel bomen die voor veel schaduw zorgen, wat erg prettig is.

image hosted on flickr

Street in Odessa by Timon91, on Flickr

19. Ook hier een beeld van Taras Shevchenko.

image hosted on flickr

Statue of Shevchenko, Odessa by Timon91, on Flickr

20. Deze straathond lag te dutten in het gras, totdat ik een foto van hem maakte.

image hosted on flickr

21. Monument voor de Tweede Wereldoorlog met op de achtergrond de Zwarte Zee.

image hosted on flickr

22. Vanaf waar je een mooi uitzicht naar de zee hebt.

image hosted on flickr

Seaview in Odessa by Timon91, on Flickr

23. Strand is er ook. Het was alleen erg heet en druk hier, dus we zijn maar iets doorgelopen.

image hosted on flickr

Beach in Odessa by Timon91, on Flickr

24. Uitzicht van het terrasje waar we gezeten hebben.

image hosted on flickr

Beach in Odessa by Timon91, on Flickr

25. 's Avonds op Ploscha Kulikovo Pole, vlakbij het station.

image hosted on flickr

26. Het treinstation van Odessa, vlak voor vertrek.

image hosted on flickr

27. De stationsklok.

image hosted on flickr

Dit was het weer, ik heb stom genoeg geen foto's gemaakt van het voetgangersgebied op Ulica Deribasovskaya, wat nog wel erg gezellig was. Ik vond Odessa een leuke stad, maar ik was er toch ook vrij gauw uitgekeken. Verder is het erg toeristisch, wat het soms wat minder prettig maakt.

Ik hoop dat jullie deze korte serie wat vonden, reacties zijn altijd welkom!

Sponsored Links
Old August 9th, 2011, 11:22 AM   #2
ikops
Supermoderator

ikops's Avatar

Likes (Received): 2661

Odessa heeft me altijd een bijzonder aangename stad geleken. Die indruk heb ik na het zien van jouw foto's nog steeds.
ikops no está en línea   Reply With Quote
Old August 9th, 2011, 04:20 PM   #3
Hoogfriesland
Registered User

Hoogfriesland's Avatar

Likes (Received): 1203

Odessa lijkt mee een heerlijk oord. Afgaande op de foto's: wat een contrast met het deprimerende Donetsk.

Heb je dit contrast in het echt ook zo ervaren?

Wederom mooie serie!
Hoogfriesland no está en línea   Reply With Quote
Old August 9th, 2011, 07:35 PM   #4
Timon91
Error

Likes (Received): 46

Ik vond het een aangename, fijne stad, maar geen stad om langer dan 2 dagen te blijven. Het is er erg druk en kan ook erg heet worden. Als ik nog een keer naar Odessa zou gaan zou ik vooral op terrasjes gaan zitten denk ik, dat vond ik daar heerlijk om te doen!

Het contrast met Donetsk is er zeer zeker en dat ervaar je ook wel! Je bent duidelijk in een ander deel van Oekra´ne. Mensen zijn ook wat vrolijker dan in Donetsk. Ook de politie doet beter hun best om jou smeergeld te laten betalen
Old August 10th, 2011, 11:01 AM   #5
Mojito
kejje nagaan!

Mojito's Avatar

Likes (Received): 3172

Mooie serie weer! Bij het zien van dat zonnebloemveld en dat station moet ik wel meteen denken aan de prachtige film 'Everything is Illuminated' (2005), naar het gelijknamige boek van Jonathan Safran Foer. Waarbij aangetekend dat het spoorwegstation in de film dat van Lviv was en niet van Odessa, maar de stad speelt wel een grote rol in de film.

Last edited by Mojito; August 10th, 2011 at 11:07 AM.
Mojito no está en línea   Reply With Quote
Old August 10th, 2011, 02:12 PM   #6
wc eend
Fremdk÷rper

wc eend's Avatar

Likes (Received): 64

Al die landschappen in die film zijn overigens in TsjechiŰ gefilmd.
wc eend no está en línea   Reply With Quote
Old August 10th, 2011, 02:32 PM   #7
Mojito
kejje nagaan!

Mojito's Avatar

Likes (Received): 3172

Aha, dat wist ik niet. Weer wat geleerd . Aan de andere kant kun je het ook weten, het komt vaker voor. Desalniettemin blijft het een mooie film en zou ik Odessa graag eens met eigen ogen zien.
Mojito no está en línea   Reply With Quote
Old August 12th, 2011, 11:00 PM   #8
Topaas
Tom Wolbrink

Topaas's Avatar

Likes (Received): 8260

Leuk, Odessa. Een geweldig mooie stad. Vorig jaar ben ik er geweest (die foto's zullen ooit nog wel geplaatst worden), ons schip lag toen aan de pier die je op foto 4 en 7 ziet.

Ik mis eigenlijk het prachtige operagebouw?

Komende series: Beiroet, Baalbek, Heraklion, Zakynthos, Genua, Lissabon, Praag, Berlijn, MŘnchen, Hamburg, Lerwick, IJsland, Reykjavik, Luik, Madrid, Bergen(N), Troms°, Longyearbyen, Magdalenafjord, Honningsvňg, Noordkaap, Briksdalgletsjer, Geijangerfjord, Barcelona, Keulen, Newcastle, Koog a/d Zaan
Topaas no está en línea   Reply With Quote

Reply

Thread Tools

Posting Rules