|
|
|
| daily menu » rate the banner | guess the city | one on one |
|
|||||||
| Fotoforum Foto's van wolkenkrabbers, skylines en de gebouwde omgeving. |
| Global Announcement |
|
SkyscraperCity needs your help to do some house cleaning! please click here for more info! |
![]() |
|
|
Thread Tools | Display Modes |
|
|
#1 |
|
Vrijstad Kellerbier!
|
Rovaniemi, hoofdstad van Lapland
Het foto-overzicht leert mij dat er weinig tot niks van Finland te bekijken valt. Nu heb ik daar 4 maanden gebivakkeerd, in Turku om precies te zijn, en ik heb vanuit daar een uitstapje naar Lapland gemaakt. In deze warme tijden gooi ik daarom even een rijtje sneeuwfoto's online voor ieders plezier.
Ik was in Rovaniemi in November 2009. Dat is eigenlijk te vroeg als je van de ijzige kou wilt genieten. En waarvoor ga je anders naar Lapland? Als ik nog eens terug ga, en dat ben ik wel van plan, wordt het januari/februari. Steek die tip in jullie zak. image hosted on flickr ![]() De reis verliep in de avond van Turku naar Tampere en van daar verder naar Rovaniemi. Er was geen overstap, maar wel een kleine 2 uur wachten op het station van Tampere, wat me de nodige stress gaf omdat we, in 3 wagons, op het verkeerde perron stonden te wachten, zonder loc. Maar kort voor vertrektijd werden we aagekoppeld, weggerangeerd en weer teruggekoppeld aan de loc naar Rovaniemi, waarna de vrije lange nachtreis begon. Het ging niet zo snel, maar het bed lag lekker. Slapen was echter niet echt makkelijk. Was mijn eerste nachttreinreis. Op de foto de slaapcabine voor 2, en ik op het bovenste bed. image hosted on flickr ![]() In Rovaniemi (en het grootste deel van Finland, mijns inziens) hebben ze van smakelijke architectuur weinig kaas gegeten. Dit gruwel siert een plein in de binnenstad. Rovaniemi is naar schijnt naar een uitvoerig plan ontworpen (van Alvar Aalto als ik me niet vergis, in de vorm van een gewei) na een bombardement. Maar urban planningsgewijs is Rovaniemi echt geen hoogvlieger. image hosted on flickr ![]() Slush: iets tussen sneeuw en regen. Het was een graad of 2. Het loopt je schoenen in en dat is niet lekker. En het is heel glad. Bijkomen nadeel is dat, na een nachtje vorst, de straten en stoepen bedekt zijn met ijsklonten. Loopt heel lastig, kan ik je vertellen. image hosted on flickr ![]() image hosted on flickr ![]() De Jätkänkynttilä brug over de Kemijoki, of Kemi rivier. image hosted on flickr ![]() Aan de Kemijoki kun je op Lapland safari met boot of iets dat over ijs schuift, lijkt me. Alleen was het in november nog niet koud genoeg. image hosted on flickr ![]() Nogmaals Kemijoki met flauw zonnetje. De dagen zijn kort aan de winterse poolcirkel. image hosted on flickr ![]() Rovaniemi is de stad van de Kerstman. Andere redenen om hierheen te komen zijn er niet echt :P. image hosted on flickr ![]() Deze lijn geeft de poolcirkel weer. Genomen in het Kerstmandorp (die in het Fins Joulupukki heet: kerst bok) in Napapiiri, even buiten Rovaniemi. Je kunt er met de bus komen. Heel spannende rit met spijkerbanden over een laag aangereden sneeuw. Strooien is immers volkomen zinloos. Soms wordt er wel fijn grind gestrooid voor extra grip. image hosted on flickr ![]() image hosted on flickr ![]() Flatteus portret als bewijs voor het thuisfront. image hosted on flickr ![]() Kale bomen. image hosted on flickr ![]() Lekker monochroom. image hosted on flickr ![]() image hosted on flickr ![]() Designer-outlet in een soort schuur aan de poolcirkel. Marimekko en Iittala in de uitverkoop. Vreemd dat de stadse lelijkheid (doch functionaliteit) en het hoog aangeslagen ontwerp van gebruiksartikelen verenigd zijn in het Finse. image hosted on flickr ![]() Souvenirgroothandel a la Xenos. image hosted on flickr ![]() U bent hier. image hosted on flickr ![]() De duisternis begint in te vallen. Is immers al 14h00 geweest. Ook de mist komt op. Fascinerende landschappen levert dat op, mijns inziens. Samen het gekraak van de sneeuw onder je voeten en de zichtbare ademhaling een bijna surreële ervaring. image hosted on flickr ![]() Finse maaltijd. Locale specialiteit: rendierstoofpot met aardappelpuree en jam. image hosted on flickr ![]() Kerstmandorp op de poolcirkel. De beste man zit binnen te wachten op de toeristen vanuit de hele wereld. image hosted on flickr ![]() Het Joulutalo, of Kersthuis. Nog een gelegenheid om met geld te smijten. image hosted on flickr ![]() De weg door Napapiiri. image hosted on flickr ![]() De meest noordelijke gelegen McDonalds ter wereld. Niets bijzonders, klein en ontzettend smerig binnen. Maar wat wil je met ie sneeuwtroep overal. De Finse fastfoodmarkt wordt gedomineerd door de Hesburger-keten: miniburgers voor teveel geld. Ook kun je in diverse grilli's hampurilainen (letterlijk: uit Hamburg) kopen. Grilli's zijn uiterst dodgy eetgelegenheden zonder zitplaatsen. Veredelde muur. (Hiervan meer in een upcoming fotoserie van Turku, tzt.) image hosted on flickr ![]() Het Arktikum: museum over de noordpool. Interessant gebouw! image hosted on flickr ![]() Het interieur. image hosted on flickr ![]() Finse snelweg. Excuses voor de ruis. De wegen worden door in formatie rijdende borstelwagens in hoge snelheid ontsneeuwd. image hosted on flickr ![]() De lokale massagesalon. Interessante naam, Mii Suk,... Zou het bij masseren blijven? image hosted on flickr ![]() Het treinstation van Rovaniemi, weer terug 13 uur naar Turku. [IMG]http://i52.************/2u5vqyu.jpg[/IMG] Bonus: Ik en de kerstman. Links mijn reispartner. Last edited by bjrndlw; August 22nd, 2011 at 06:38 PM. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
MP
Likes (Received): 104
|
Mooi zo! Ik ben ook voornemens dit najaar naar Finland te gaan, naar Tampere nog wel, dus deo volente volgen er nog wel meer series over dit merkwaardige land. De foto's doen wel aan mijn winterse verblijf in Zweden denken: slask (slush) overal, blokkendozen overal, matig eten overal en voor wie zoekt toch nog schoonheid en natuur.
|
|
|
|
|
|
#3 |
|
Moderator
Likes (Received): 199
|
Fascinerend gebouw, dat Arktikum.
Waar zo'n foto-overzicht al niet goed voor blijkt te zijn. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
|/|/|\/|
|
Erg interessant, zo'n serie van een plaats waar je totaal geen idee van hebt en waar ik wellicht nooit zal komen.
|
|
|
#5 |
|
Registered User
Likes (Received): 25
|
Leuk om weer eens wat van Lapland te zien. Rovaniemi ziet er inderdaad nogal troosteloos uit, maar die avondfoto's met sneeuw bij de kerstman hebben toch ook wel iets sfeervols. Ikzelf ben 4 jaar geleden in Lapland geweest, maar dan in de zomer (op de weg terug van de Noordkaap) en wat noordwestelijker dan Rovaniemi. Toen stikte het er van de muggen en behalve naaldbomen was er niet veel te zien. Wat me toen opviel was de vele blauwe verkeersborden met sneeuwscooters erop, zoals je die hier in Nederland ziet voor fietspaden. Zoals je zelf al zei: Lapland kan je eigenlijk gewoon het beste in februari bezoeken of zelfs nog wat later zodat de dagen wat langer zijn.
|
|
|
|
|
|
#6 |
|
Registered User
Likes (Received): 38
|
Mooie serie weer! Op die foto's lijkt het allemaal wat troosteloos, maar volgens mij is november de minste maand om daar heen te gaan: natte sneeuw met +2 en maar een paar uur daglicht daar zou ik spontaan depressief van worden. Dan lijkt me februari ook veel mooier met langere dagen, een gigantisch pak sneeuw en -25
leuk om mee te maken. Dat ge-etter rond het vriespunt wat we in NL ook zo vaak meemaken levert alleen maar troep op.
Urban photos: Istanbul 2008 New York 2010 The Hague 2011 Budapest 2012 Rural photos Friesland 2010 Denekamp- Singraven 2011 Zuid Limburg 2007 Southwest Hungary 2012 Rhodos 2013 Flickr acount hoogfriesland "Fotovandaag" |
|
|
|
![]() |
| Thread Tools | |
| Display Modes | |
|
|