|
|
| daily menu » rate the banner | guess the city | one on one |
|
|||||||
| Fotoforum Foto's van wolkenkrabbers, skylines en de gebouwde omgeving. |
![]() |
|
|
Thread Tools | Display Modes |
|
|
#1 |
|
Vrijstad Kellerbier!
|
Turku (Finland)
Zoals beloofd in het Rovaniemi-topic bij deze een fotoserie over Turku (of Åbo in het Zweeds, de stad is officieel tweetalig). De foto's zijn genomen over een periode van 4 maanden en staan hieronder in (min of meer) chronologische volgorde. Het begint eind augustus en eindigt eind december, en je ziet de zomer, herfst en het begin van de winter voorbijkomen. Dat vond ik wel geinig. Voor de leuk heb ik met wat foto's zitten knutselen, puur voor het effect, en van enkele foto's had ik de originelen niet meer, ik heb ze alleszins niet kunnen localiseren.
Destijds had ik een wat andere opvatting over stadsfotografie. Ik heb de gebouwen en straten veelal links laten liggen en gemikt op 'mooie plaatjes'. Hopelijk toch een leuke serie geworden. Ik onthou me even van commentaar. Op de foto's vooral veel natuur: de rivier de Aura en de archipel voor de kust, wat foto's van Naantali, waar de Moomins een eigen eiland hebben, en de kathedraal van Turku staat erop, alsook enkele willekeurige gebouwen. Als er vragen zijn hoor ik het graag; ik beantwoord ze met plezier. 1 ![]() 2 ![]() 3 ![]() 4 ![]() 5 ![]() 6 ![]() 7 ![]() 8 ![]() 9 ![]() 10 ![]() 11 ![]() 12 ![]() 13 ![]() 14 ![]() 15 ![]() 16 ![]() 17 ![]() 18 ![]() 19 ![]() 20 ![]() 21 ![]() 22 ![]() 23 ![]() 24 ![]() 25 ![]() 26 ![]() 27 ![]() 28 ![]() 29 ![]() 30 ![]() 31 ![]() 32 ![]() 33 ![]() 34 ![]() 35 ![]() 36 ![]() 37 ![]() 38 ![]() 39 ![]() 40 ![]() 41 ![]() 42 ![]() 43 ![]() 44 ![]() 45 ![]() 46 ![]() 47 ![]() 48 ![]() 49 ![]() 50 ![]() 51 ![]() 52 ![]() 53 ![]() 54 ![]() 55 ![]() 56 ![]() 57 ![]() 58 ![]() 59 ![]() 60 ![]() 61 ![]() 62 ![]() 63 ![]() 64 ![]() 65 ![]() 66 ![]() 67 ![]() 68 ![]() 69
|
|
|
|
|
|
#2 |
|
My train goes everywhere!
Likes (Received): 0
|
Mooie reeks van deze voor mij tot nog toe onbekende stad. Leuk om te zien dat de huizen en gebouwen in het noorden (Estland, Rusland) veel overeenkomsten hebben.
|
|
|
#3 |
|
Bas
|
Leuke serie, laat heel simpel de essentials of Turku zien. Volgens mij de meest toegankelijke stad van Finland, temeer omdat het tweetalig is. En het Zweeds, daar kun je nog wel wat uit halen. Maar het Fins is voor mij net als bijv. het Pools een soort van abacadabra.
Het is er allemaal wel heel erg schoon, opgeruimd en netjes. Dat mag ik wel. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Accepteer Geen Middelmaat
Likes (Received): 0
|
Interessant.
Mooie serie, maar de stad oogt wel een beetje deprimerend. Waar zijn de mensen? |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Moderator
Likes (Received): 138
|
Er zitten toch echt een paar bijzondere platen tussen. Overall maakt het inderdaad een wat deprimerende indruk.
|
|
|
|
|
|
#6 |
|
Gouda's Glorie
Likes (Received): 94
|
Erg sfeervolle foto's! Ze laten goed zien dat de sterke kant van Turku te vinden is in de natuur. De stad zelf is niet zo bijzonder, hoewel er een aantal mooie plekken tussen zitten.
|
|
|
#7 |
|
Registered User
Likes (Received): 27
|
Interessant! Ik ga gebruik maken van de mogelijkheid om vragen te stellen
:1) Omdat Finland zo gigantisch noordelijk ligt, is het dan ook zo dat alle herfsttaferelen van moeder natuur veel eerder beginnen en wanneer ongeveer? 2) Vanaf wanneer valt normaal gesproken de (vries)kou in? 3) Kon je het in de wintermaanden nog een beetje uithouden met die donkere dagen? (ik zou het namelijk heel moeilijk vinden als het bijna geen licht wordt). Finland blijft toch een beetje een vreemde eend in de bijt. Qua taal en cultuur hoort het volgens mij niet bij Scandinavië maar ook niet bij Rusland of de Baltische Staten. Het landschap is volgens mij ook heel anders dan dat van het Noorse en het Zweedse, volgens mij heb je veel hoogveen gebieden in Finland. Het ligt ver weg maar hoort toch bij de EU.
Urban photos: Istanbul 2008 New York 2010 The Hague 2011 Budapest 2012 Rural photos Friesland 2010 Denekamp- Singraven 2011 Zuid Limburg 2007 Southwest Hungary 2012 Flickr acount hoogfriesland "Fotovandaag" Last edited by Hoogfriesland; August 23rd, 2011 at 11:56 PM. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Vrijstad Kellerbier!
|
@Hoogfriesland: hoewel je vragen niet echt met de foto's te maken hebben zal ik toch proberen goede antwoorden te formuleren. Het is al eventjes geleden dat ik er was.
Turku ligt in het zuidwesten van het land, het klimaat valt daar behoorlijk mee. Je ziet de heldere blauwe luchten van laat augustus, vroeg september, de herfst valt ongeveer gelijk met ons, maar duurt korter. Dat is logisch als je de beweging van Finland ten opzichte van de zon beschouwt over de seizoenen: de seizoenen zijn wat radicaler, naar mijn mening. Maar dan vooral de zomer en de winter, want voor erg korte winterdagen krijg je lange zomerdagen terug, vanwege de tilting van de aardbol over de seizoenen. Dat vergeten veel mensen. Daarbij is het in Finland een uur later, wat het naar mijn gevoel soortgelijk aan Nederland maakt. Hongarije, bijvoorbeeld, ligt in onze tijdzone, maar het is er in de winter akelig vroeg donker, zelfs voor winterbegrippen. Echt koud heb ik het niet gehad. Halverwege december was het in Nederland kouder dan in Finland. In januari opent in Rovaniemi het ijshotel, en dat zal samenhangen met de intredende koude rond die tijd. Zie dit kaartje voor de temperaturen: ![]() En dit voor de zonuren: (http://www.gaisma.com/en/graph/turku.png)Ik heb helaas geen midwinterdag meegemaakt. Ik vertrok uit Turku op 21 december, maar het voelde niet als een hele donkere dag. Op de Rovaniemi foto's kun je wel goed zien dat mijn camera moeite heeft genoeg licht te vinden. Dat ligt dan ook 800 kilometer noordelijker. Last edited by bjrndlw; August 24th, 2011 at 12:40 PM. Reason: Zie het zonne-uren plaatje niet meer... |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Registered User
Likes (Received): 38
|
Bijzondere serie, hele mooie foto's!
![]() Het ziet er prima uit daar. Wel typisch Fins. Heel netjes, schoon en mooi natuur. |
|
|
|
![]() |
| Thread Tools | |
| Display Modes | |
|
|