|
|
| daily menu » rate the banner | guess the city | one on one |
|
|||||||
| Fotoforum Foto's van wolkenkrabbers, skylines en de gebouwde omgeving. |
![]() |
|
|
Thread Tools | Display Modes |
|
|
#1 |
|
Registered User
Likes (Received): 109
|
Chicago - Augustus 2011 (110 foto's).
Afgelopen augustus, dus nog maar heel kort geleden, heb ik 3,5 weken lang een hele mooie vakantie in de USA kunnen vieren. Mijn reis bracht mij langs verschillende en bijzonder interessante plekken in dit enorme land. Een aantal van die plekken waren nieuw voor mij, een aantal waren een klein beetje bekend (al eerder eens heel kort bezocht), en een aantal waren al heel goed bekend bij mij.
Daar ik in de aangename omstandigheid verkeer dat ik op meerdere plekken in de VS goede vrienden en/of kennissen heb wonen, en die ook weer wilde bezoeken, waren de plaatsen waar zij wonen mede bepalend voor mijn reisprogramma. In Chicago heb ik o.m. onze "opper-forummer" Jan bezocht die ik bij deze nog hartelijk wil bedanken voor zijn gastvrijheid en gezelligheid. ![]() Mijn reisprogramma voor augustus zag er als volgt uit: 1 Chicago - IL 2 Wisconsin 3 Dallas _ TX 4 Houston -TX 5 Huntsville - AL 6 Tennessee 7 Nashville - TN 8 New York - NY Uiteraard heb ik meerdere duizenden foto's kunnen maken gedurende deze reis, en dat ondanks het feit dat ik slechts een "huis-tuin-en-keuken-fotograaf" ben en met een systeemcemara (Sony HD-1) fotografeer. De komende tijd (denk hierbij eerder weken dan dagen schat ik zo in ) zal ik van elk reisdeel een beperkte selectie van die vele foto's plaatsen. Maar toch zijn het er van Chicago 110 stuks geworden, waarbij een kleine 85% de schifting niet hebben overleefd. ![]() Ik houd hier bij het posten van de foto's de chonologische volgorde van mijn reis aan, dus begin ik in Chicago - IL, The Windy City. Ik hoop dat jullie van de plaatjes, en dus indirect van deze boeiende stad kunnen en zullen genieten. ![]() Chicago, Illinois, zowel de stad als de agglomeratie, zijn qua grootte de derde in de VS, na die van New York City en Los Angeles -CA. Daarmee is het uiteraard een centrum van groot belang in de VS, en dus ook in de wereld. Het is vooral een financieel en handelscentrum. De stad die bij een dergelijke status hoort stelt mij in ieder geval daarin zeer zeker niet teleur. Chicago is echt een geweldige, levendige en boeiende stad. Het centrum is naar verhouding niet eens zo groot, maar beslaat toch en enorme oppervlakte. Alle foto's zijn in het centrumdeel gemaakt. Alle voorzieningen, winkels, uitgaansgelegenheden, etc, is in zeer ruime mate voorhanden. Dit is echt een wereldstad om van te genieten. 001. Om te beginnen een stads beeld van de straten van Chicago. ![]() 002. Aan kranten geen gebrek. ![]() 003. Veel gebouwen in Chicago zijn net niet tegen elkaar gebouwd. Er zit vaak net een hele kleine ruimte tussen de gebouwen zoals hier mooi te zien is. ![]() 004. Mooie gebouwen aan veelal brede wegen. Hier op West Washington Street ![]() 005. Een klassieke torenspits tussen de wolkenkrabbers, ook op West Washington Street. (Chicago Temple Building, 173 meter hoog). ![]() 006. Chase Tower gezien vanaf South Clarke Street. Een mooi gebouw waarvan de hoofdvorm inmiddels in een aantal steden (o.a. New York) te zien is. Ik weet niet of Chase Tower de eerste was met deze opvallende hoofdvorm. ![]() 007. Chicago is de bakermat van de wolkenkrabber. Dat is duidelijk te zien aan de rijke en mooie mix van klassieke en moderne hoogbouw. ![]() 008. Mooi klassiek gebouw met onderin een Walgreens Pharmacy die je in de gehele VS in grote getalen tegenkomt, dus ook hier op South Clarke Street. ![]() 009. De klassieke bovengrondse metro geeft redelijk aan in welk deel zich "The Loop" in hartje Chicago bevindt. ![]() 010. Prachtige gevelspiegelingen zijn op vele plaatsen te zien. .![]() 011. Hier het reisdoel van dag 1. Nadat ik om 13:00 op O'Hare geland was, de huurauto had opgehaald en ingecheckt had in het hotel (35 minuten rijden naar de binnenstad) wilde ik na 9 jaar per-sé op dag 1 weer eens op het skydeck van Sears Tower gaan staan. Tegenwoordig heet de toren Willis Tower daar een Engelse verzekeringsgroep de naamrechten voor 10 jaar gekocht heeft. Uiteraard blijft hetin de volksmond gewoon Sears Tower, en zo hoort het w.m.b. ook. ![]() 012. Het blijft een fantastische toren om te zien. Wat mij betreft spat de kwaliteit er op alle gebieden vanaf. ![]() 013. De mooie buurman van Sears Tower, 311 South Wacker Drive tower, wordt optisch echt gedwarfed, alhoewel deze toren toch echt 293 meter hoog is. ![]() ![]() 014. Maar ook gebouwen van een veel lagere hoogte kunnen gelukkig minstens net zo aangenaam voor het oog zijn. ![]() 015. Uitzicht naar het Oosten (Lake Michigan) vanaf de 103e verdieping van Sears Tower. De vloerhoogte is daar 412 meter. ![]() ![]() 016. Op 2 juli 2009 zijn er vier glazen balkons (Glass Balconies) voor het publiek open gegaan die aan de Westelijke zijde van Sears Tower zijn gemonteerd. Ze zijn 1,20 meter (4 feet) diep. Staan op de glazen vloer lijkt op de ervaringen die je o.m. in de CN-Tower in Toronto of op Eureka Tower in Melbourne kunt opdoen. ![]() 017. Uitzicht naar het Noord-Oosten. O.a. de Aon-Tower, Trump Tower en John Hancock Tower zijn opvallende bouwwerken. ![]() 018. Nogmaals 311 South Wacker Drive Tower. ![]() 019. Chicago is een heerlijke stedelijke stad met veel leven op straat. De metro draagt daar aan bij w.m.b. ![]() 020. Een laatste blik omhoog vanaf de voet van Sears Tower. Het hoogste deel (met o.a. het skydeck) is vanuit de positie waar vandaan ik deze foto heb genomen overigens niet te zien. ![]() 021. Langszaam wordt het donker in de binnenstad. De hoogbouw neemt bij lage zonnestanden een flinke hoeveelheid daglicht weg. Dat geeft echter ook weer hele mooie lichteffecten. ![]() 022. Aan blaadjes met info geen gebrek. Dit fenomeen zie je in veel Amerikaanse steden. ![]() 023. Een echte aanrader als je Chicago bezoekt is de Architectural Boat Tour. Vanaf de Chicago River zie je dan veel van de hoogbouw van de stad vanuit een mooie perspectief. Het vertrek en aankomstpunt van de toers is van de volledig op toerisme ingerichte Navy Pier, daar is het aangenaam verblijven met heel goed eten en drinken en vele attracties. ![]() 024. Mooie woontorens aan East North Water Street dichtbij de monding van de (hele korte) Chicago River aan Lake Michigan. ![]() 025. Van dit soort hele mooie doorkijkjes zijn er in Chicago ontelbaar veel te vinden. De glazen toren in het midden staat op East Illinois Street. ![]() 026. Vanaf de boot gezien het gebouw op North Columbus Drive. ![]() 027. De vele bruggen verbinden de stad tot één geheel. De rivier is nergens in de stad een barrière, maar altijd van toegevoegde waarde. ![]() 028. Mooi mix van klassieke en moderne hoogbouw. ![]() 029. Het klassieke Wrigley Building in Chicago. Een pareltje van een gebouw. ![]() 030. Trump Tower. Verder commentaar overbodig denk ik zo. Overigens staan de twee etages met commerciële plinten in deze toren allemaal leeg. Een effect van de GFC. ![]() 031. Nog meer hoogbouw. ![]() ![]() 032. Klassiek en modern: rechts Hotel 71, links 75 East Wacker Drive Tower ![]() 033. Ook een reisdoel voor mij was het Marina City complex. Uiteraard om Jan te bezoeken. ![]() 034. Weer een brug over de Chicago River, weer hoogbouw. Het gebouw rechts is het kantoor van luchtvaartmaatschappij United Airlines die zojuist met Continental Airlines gefuseerd zijn.![]() 035. Het rivierfront is heel netjes aangelegd en zier er erg goed verzorgd uit. Er wordt dus niet op onderhoud bezuinigd. Chicago kent daarbij vrijwel ook geen Graffiti. Mede daarom ziet alles er mooi en verzorgd en heel aantrekkelijk uit. ![]() 036. ![]() 037. Het "karkas" van het stilgelegde project "Waterview Tower". Er zijn nu plannen om het gebouw ongeveer 60 etages hoog te laten worden. In eerste instantie zou het project ongeveer 90 etages krijgen. ![]() 038. ![]() 039. Het gebogen gebouw is 333 Wacker Drive. Het gebouw links ken ik helaas verder niet. ![]() 040. Het gebouw rechts is van de Chicago Sun Times, een krant dus waarvan er meerdere zijn in Chicago. De woningen daarachter staan aan de overzijde van de rivier op North Canal Street ![]() 041. Continu openstaande bruggen (die dus buiten gebruik zijn) zie je wel vaker in de USA, en dus ook hier. ![]() 042. De Lake Street Bridge met rechts daarachter het World Headquarters van The Boeing Company. Een ieder die iets van vliegtuigen weet zal deze naam bekend in de oren klinken. ![]() 043. Nogmaals het Boeing hoofdkantoor. ![]() 044. Twin Towers aan South Wacker Drive tussen West Madison Street en West Monroe Street. ![]() 045. Sears Tower piekt er nog even boven uit. De vier glazen balkons zijn goed zichtbaar vanuit deze hoek. Van veraf vallen ze niet op. ![]() 046. En spiegelt zich prachtig in deze glazen gevel. ![]() 047. En laat zich dan weer direct aanschouwen. ![]() 048. Het brugwachtershuisje valt toch mooi op. Het ziet er niet naar uit dat het nog in gebruik is. ![]() 049. Weer een mooi doorkijkje. ![]() 050. De eerste gebouwen aan North Michigan Avenue (Wrigley en de Tribune Tower) vanaf de rivier gezien nadat je de brug bent gepasseerd. ![]() 051. Nogmaals Wrigley Building. ![]() 052. Nogmaals die eerste gebouwen aan North Michigan Avenue (Wrigley en de Tribune Tower) vanaf de rivier gezien ![]() 053. Heel goed verzorgde, groene rivieroevers, genoemd The Chicago Riverwalk. ![]() 054. Doorkijkje naar de toren op Holmes Place. ![]() 055. Nogmaals, maar dan vanuit een iets ander perspectief. ![]() 056. Woontortens aan Lower Wacker Drive ![]() 057. Lake Point Tower en een deel van de Navy Pier vanaf het water. ![]() 058. Het kopgebouw op de Navy Pier. Het heeft iets weg van Hotel New York in Rotterdam, en staat op een vergelijkbare locatie. ![]() 059. Duidelijk is dat we in de USA zijn. De vlag is op heel veel plaatsen in het land zichtbaar.![]() 060. Zicht vanaf de Zuidkant van de Navy Pier. Aan deze zijde zijn vrijwel alle attracties ondergebracht. Aan de andere zijde staan o.m. de parkeergarages en worden de attracties en restaurants op de pier bevoorraad. ![]() 061. Nu uiteraard te voet op weg naar mijn volgende doel, de John Hancock Tower. Alleen te voet ervaar je een stad en haar karakter in de volle omvang. ![]() 062. Hier had nu de 610 meter hoge Chicago Spire ontworpen door architect Calatrava in aanbouw moeten zijn. Er rest helaas nu alleen een groot gat met fundering voor een toren die er waarschijnlijk nooit meer gaat komen. .![]() 063. Woongebouwen aan East Illinois Street. ![]() 064. Weer die kranten..... ![]() ![]() 065. Wederom de Tower op Holmes Place ![]() 066. Een doorkijkje naar de John Hancock Tower. ![]() 067. Eén van de talloze restaurants in de plinten van het centrum van Chicago. ![]() 068. Jawel, JHT is net zichtbaar tussen deze twee torens aan East Chicago Avenue. .![]() 069. North Michigan Avenue op weg naar JHT. Een drukke, maar levendige straat met veel winkels, kantoren en veel woningen in torens. ![]() 070. De JHT wordt nu ook vanaf het straatniveau zichtbaar. Echt een heel markant en imposant gebouw dat ik ook erg mooi vind.![]() 071. Verdiept aangelegde entree en terrassen aan de voet van JHT. Dat lijkt een beetje op de Koopgoot in Rotterdam alhoewel de inrichting, de voorzieningen en de setting totaal anders is. ![]() 072. JHT vanaf de smalle zijde van het gebouw naar boven bezien. ![]() 073. Uitzicht naar het Zuiden vanaf JHT. ![]() 074. Sears Tower nu eens vanuit een ander perspectief gezien. ![]() 075. Zicht op Lake Shore Drive vanuit JHT naar het Oosten gezien. ![]() 076. De Navy Pier vanaf JHT bezien. ![]() 077. Lake Point Tower met jachthaven, torens, Lake Michigan,.... ![]() 078. Het magnefieke uitzicht naar het Noorden vanaf JHT. ![]() 079. Het uitzicht in Zuid-Westelijke richting is net zo magnefiek. ![]() 080. Weer terug op niveau -1 bij JHT. ![]() 081. JHT, nu de smalle en brede zijde zichtbaar. ![]() 082. Toren in aanbouw waarvan de top erg veel op de New Orleans toren in Rotterdam lijkt. ![]() 083. ![]() 084. Marilyn Monroe in groot formaat tegenover het Wrigley Building ![]() 085. Stedelijke drukte. ![]() 086. Dichtbij de Marina Towers. ![]() 087. Vanaf het plein voor de Marina Towers. ![]() 088. Prachtig uitzicht vanaf het balkon van Jan, onze opper-forummer. ![]() ![]() 089. Sears wat beter bezien, en vanaf een mooie hoogte. ![]() 090. Zicht richting het Oosten vanaf het balkon bij Jan. ![]() 091. Uitzicht in Noordelijke richting vanaf het dak van de Marina Towers dat vrij toegankelijk voor de bewoners van deze torens. Het topje van de torens is 179 meter hoog. Het dak bevindt zich ongeveer op 170 meter hoogte. ![]() 092. En in Zuidelijke richting van hetzelfde terras. ![]() 093. Een "muur van gebouwen" aan South Michigan Avenue. ![]() 094. "The Bean" at Cloud Gate. Dit kunstobejct van Anish Kapoor trekt vele bezoekers en wordt prima onderhouden. ![]() 095. The Bean zorgt voor zeer bijzondere en speciale zichteffecten. ![]() 096. Zoek de forummers. ![]() ![]() 097. Het prachtige Jay Pritzker Pavillion in het Millennium Park met dagelijks live-music (als de temperatuur het toelaat?). ![]() 098. Aqua Tower. Een mooie woontoren met golvende balkonlijnen op helaas een vrijwel totaal dichte en slechte plint. Die houd ik daarom maar even uit beeld. .![]() 099. Weer de Aqua Tower. ![]() 100. Avondbeeld van Wrigley Building en de parkeergarage van Trump Tower die wel lijkt op die van de Maastoren ) of omgekeerd daar Trump Tower iets ouder is. Ook hier waren kapjes die de TL-verlichting afdekt te veel van het goede, ondanks het budget voor dit project. ![]() 101. ![]() 102. De fontein bij River Esplenade Park. ![]() 103. Een SkyBridge tussen de gebouwen van het Wrigley Building. ![]() 104. Trump Tower tussen de beide Wrigley-gebouwen door gezien. ![]() 105. Er is heel veel, vooral toeristisch waterverkeer op de Chicago River. ![]() 106. Zicht op het Nortwestern University College vanaf een toren op de hoek van East Ontario Street en North Fairbanks Court. Er loopt momenteel een discussie in Chicago of dit bijzondere torentje gesloopt zou moeten worden. ![]() 107. Zicht richting het Zuiden vanuit ditzelfde gebouw. ![]() 108. O.a. Trump en Sears Tower vanuit deze toren gezien. ![]() 109. Heerlijke dakterrassen middenin de levendige stad. Dat maakt dit soort torens uiteraard erg aangenaam om in te wonen. ![]() 110. Nogmaals dit dakterras. Er was ook een flink zwembad op dit terras. ![]() Tot zover mijn foto-impressie van Chicago. Ik ga nu maar de reportages van de andere steden voorbereiden. ![]() Uiteraard hoor ik graag wat jullie er van vinden. Ook fotografische tips zijn zeker welkom daar ik slechts heel af en toe de camera hanteer. . Er zal best een boel voor verbetering vatbaar zijn.
. "Atheism is more than just the knowledge that Gods do not exist, and that religion is either a mistake or a fraud. Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan Last edited by EPA001; October 30th, 2011 at 09:31 PM. Reason: typo |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Registered User
Likes (Received): 27
|
Fantastische serie! Moet heel wat werk zijn om al die foto's uit te zoeken. Bedankt voor de mooie serie.
Wat een hoogbouw daar Het lijkt wel of er in downtown Chicago veel meer hoogbouw staat dan in Lower Manhattan of Midtown Manhattan. In die delen van Manhattan zie soms nog verrassende laagbouw tussen de hoogbouw.Wat ziet die stad er netjes, geordend en aangeharkt uit (afgaande op de foto's). Als ik eerlijk ben vind ik stiekem de New Yorkse "chaos" wat spannender. Chicago is toch wel de natte droom voor iedere hoogbouwliefhebber Jan woont echt op een droomplek, kunnen we daar niet een keer een supermeeting houden?:P Het 10 jarige jubileum van het forum lijkt me een leuke aanleiding![]() De winterliefhebber komt ook wel aan z' n trekken daar, al zul je na een paar weken -15 daar ook wel genoeg van hebben. Lake Michigan vind ik ook altijd bijzonder om te zien op foto's, wat een indrukwekkende plas water is dat, is gewoon een complete binnenzee.
Urban photos: Istanbul 2008 New York 2010 The Hague 2011 Budapest 2012 Rural photos Friesland 2010 Denekamp- Singraven 2011 Zuid Limburg 2007 Southwest Hungary 2012 Flickr acount hoogfriesland "Fotovandaag" Last edited by Hoogfriesland; September 1st, 2011 at 11:58 PM. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Registered User
|
Dank voor je reactie.Als bonus nog even een HD-video toegevoegd om de sfeer nog wat beter weer te geven:
. "Atheism is more than just the knowledge that Gods do not exist, and that religion is either a mistake or a fraud. Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Registered User
Likes (Received): 0
|
Hele mooie serie EPA001
, ideaal te bekijken met een bak koffie en na het zien krijg ik toch ook wel de kriebels om er is een keer in het echt naar toe te gaan .
|
|
|
|
|
|
#5 |
|
Registered User
Likes (Received): 211
|
Mooie serie! Bedankt ervoor! Vooral ook mooi in combi met het water zo steeds.
|
|
|
#7 |
|
Registered User
Likes (Received): 19
|
Erg leuke serie, vooral de street scenes en uitzichtfoto's! Ben benieuwd naar de rest van je foto's van deze geweldige rondreis
Ik hoop zelf ook Chicago, Detroit en Washington D.C. binnenkort eens te bezoeken, die drie steden missen nog op mijn lijstje.
|
|
|
|
|
|
#8 |
|
High there, what's up!
Likes (Received): 548
|
Mooie serie Erwin. Alle hoogtepunten zo ongeveer wel te pakken!
Dank voor bezoek ook, was erg gezellig.
|
|
|
|
|
|
#9 |
|
Lord of the Lampposts
|
Leuke serie.
|
|
|
#10 |
|
Moderator of Mayhem
Likes (Received): 240
|
Hele leuke serie! Leuk filmpje ook, heb lake shore drive wel eens wat drukker gezien
Die boat tour heb ik toen ook gedaan, idd een aanrader!
|
|
|
#11 |
|
humppahumpa
Likes (Received): 20
|
Mooie serie. Valt me op dat de stad hier erg geordend / schoon / verzorgd overkomt. Lijkt wel een grote showroom voor wolkenkrabbers! En ja dus ook echt een mecca voor hoogbouw.
|
|
|
|
|
|
#12 |
|
Registered User
|
Toch wordt er ook echt geleefd in deze stad. Er is heel veel levendigheid op straatniveau, goede plinten met een divers programma dat die levendigheid genereert, veel horeca, mooie parken, enz, enz. En toch komt het inderdaad ook heel schoon en verzorgd over. Die combinatie is denk ik best zeldzaam, en is mede daarom zo aangenaam.Aan alle posters: dank voor jullie reacties. Meer reacties blijven uiteraard welkom.
. "Atheism is more than just the knowledge that Gods do not exist, and that religion is either a mistake or a fraud. Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan Last edited by EPA001; September 2nd, 2011 at 11:27 PM. |
|
|
|
|
|
#13 |
|
van Wanrooij
Likes (Received): 6
|
Whoa lekkere set foto's! Het zijn er te veel om favo's uit te zoeken. Ben benieuwd naar de rest!
|
|
|
|
|
|
#14 |
|
Registered User
Likes (Received): 122
|
Mooie set van deze fantastische hoogbouwstad. Op foto's komt de stad altijd wat klinisch over maar wel mooi verzorgd.
|
|
|
#15 |
|
Registered User
Likes (Received): 38
|
Wat een waanzinnige stad. Mooie combinatie van oud en nieuw!
![]() Is het water op foto 57 echt zo kleurig? |
|
|
|
|
|
#16 |
|
Registered User
|
Ja, die kleur van het water is echt zo. Dat heeft te maken met het daar ondiepe water met licht zand als bodem daaronder. Dat fenomeen zie je verderop ook goed langs Lake Shore Drive.
. "Atheism is more than just the knowledge that Gods do not exist, and that religion is either a mistake or a fraud. Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan |
|
|
|
|
|
#17 |
|
Registered User
Likes (Received): 5
|
Inderdaad fantastische foto's. Mijn broer was in augustus ook voor het eerst in Chicago en was ook zeer enthousiast, vooral ook het levendige en groene gedeelte langs de kustlijn. De temperatuur daar zat voor hem natuurlijk ook mee met alle dagen tegen de dertig graden terwijl wij in Nederland de zoveelste verregende dag hadden
. Ik ga in mei en juni 2012 een stedentrip Boston-New York-Philadelphia- Washington DC-Miami-Chicago- Toronto per Amtraktrein/ vliegtuig maken en ben benieuwd welke van deze steden mij het meest gaat bekoren: tot nu toe verwachte ik onbedreigd NY, maar gezien de foto's en de verhalen kan Chicago welleens er bovenuit schieten !
|
|
|
|
|
|
#18 |
|
Registered User
|
Heel leuke serie inderdaad. Bedankt voor het vele werk om deze serie te bouwen en posten.
Ik was even vergeten dat Chicago aan een groot meer gelegen was, heb nu even opgezocht en het blijkt wel een gigantisch groot te zijn hé. Ze hebben er zelfs stranden:-) Op de top van zo'n skyscraper zwemmen moet ook speciaal zijn. Ik zie regelmatig die krantenbakjes. Kennen ze daar geen enkele kiosk of klassieke krantenwinkel? Is dat in meerdere (heel) Amerika of typisch Chicago? |
|
|
|
|
|
#19 |
|
Like it Vertical
|
Heerlijke serie Erwin! Blijft toch een fantastische stad. John Hancock Tower blijft mijn favoriete wolkenkrabber ter wereld.
|
|
|
|
![]() |
| Thread Tools | |
| Display Modes | |
|
|