|
|
| daily menu » rate the banner | guess the city | one on one |
|
|||||||
| Fotoforum Foto's van wolkenkrabbers, skylines en de gebouwde omgeving. |
![]() |
|
|
Thread Tools | Display Modes |
|
|
#1 |
|
Registered User
Likes (Received): 109
|
ZW-Wisconsin, een sfeerreportage (34x)
Afgelopen augustus, dus nog maar heel kort geleden, heb ik 3,5 weken lang een hele mooie vakantie in de USA kunnen vieren. Mijn reis bracht mij langs verschillende en bijzonder interessante plekken in dit enorme land. Een aantal van die plekken waren nieuw voor mij, een aantal waren een klein beetje bekend (al eerder eens heel kort bezocht), en een aantal waren al heel goed bekend bij mij.
Mijn reisprogramma voor augustus zag er als volgt uit: 1 Chicago - IL fotoreportage daarvan is onder deze link te vinden: http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=1438254 2 Wisconsin 3 Dallas _ TX 4 Houston -TX 5 Huntsville - AL 6 Tennessee 7 Nashville - TN 8 New York - NY Nu dus deel 2, de staat Wisconsin. Het zal jullie denk ik niet verbazen dat hiervan door mij veel minder foto's gemaakt zijn dan van Chicago, te meer daar ik hier al een paar keer eerder ben geweest. Derhalve is het mijn bedoeling vooral de gemoedelijke country-sfeer van dit gebied via deze reportage over te brengen. Van Chicago naar Zuid-West Wisconsin is uiteraard echt een enorm grote overgang. Temeer daar mijn goede kennissen op ruim 2 uur autorijden van de dichtsbijzijnde Interstate wonen. In goed Nederlands: In the middle of nowhere.De totale autorit van Chicago naar Zuid-West Wisconsin duurde 5 uur. Wisconsin heeft een kleine 6 miljoen inwoners op een oppervlakte die 4 x zo groot is dan die van Nederland. het is er lekker rustig, zeker omdat de grootste steden in het Oosten, Midden en Noorden liggen (Milwaukee, Madison, Green Bay) De geplaatste foto's (33) en filmpjes (4) geven derhalve vooral een sfeerimpressie van het Zuidwestelijk deel van deze staat weer die als lijfspreuk "America's Dairyland" (Amerika's Zuivelland) hanteert. De officiële lijfspreuk is "The Badger State", de Dassen staat, naar het bekende zoogdier. Dit deel van Wisconsin is allesbehalve stedelijk. En van hoogbouw heeft men hier bij wijze van spreken nog nooit gehoord. Ik zou hier niet kunnen aarden denk ik. Daarvoor ben ik teveel door het stedelijke leven verwend. Maar af en toe de rust opzoeken zou ik hier wel kunnen. .Grappig is dat hier ook een qua omvang flinke Amish gemeenschap woont. Ze stellen het niet op prijs als je ze specifiek als fotografisch object uitzoekt. Maar opvallend zijn ze wel met hun kledij en uiteraard hun paard en wagen tussen de trucks. 001. Om te beginnen een wijds beeld richting een middelbare school in een relatief kleine plaats in WI. ![]() 002. Trucks en Pick-ups zijn de meestgebruikte types van voertuigen. Het agrarische karakter van de staat draagt daar sterk aan bij. ![]() 003. De meeste huizen hebben rondom heel veel ruimte. Het maakt nauwelijks uit waar of hoe je parkeert. ![]() 004. De wegen zijn over het algemeen erg rustig, en in goede staat. Ondanks dat de winters hier regelmatig tot -30 kunnen gaan en vorstschade hier dus zeker geen onbekend fenomeen is. ![]() 005. Idem. ![]() 006. Een typisch huis voor de streek. ![]() 007. De oudere huizen zijn hier niet echt groot. Modernere huizen zijn duidelijk groter. Een teken dat de welvaart hier ook de laatste tietallen jaren sterk is gestegen. ![]() 008. Een tot luxe woonhuis omgebouwde boerderij. ![]() 009. Een typisch Amerikaanse boerenschuur. Opvallend is dat vele boerderijen rood geverfd zijn en/of met rode bakstenen gebouwd zijn. Dat laatste (bakstenen) is trouwens behoorlijk zeldzaam. Ik weet niet wat de reden is dat die boerenschuren zo vaak rood geschilderd zijn. Temeer daar rood sterk de neiging tot verkleuren heeft. ![]() 010. Wederom ruimte genoeg in de tuin. De tuin van deze woonboerderij meet al gauw een 60 x 140 meter. Vele inwoners van WI hebben dan ook flinke grasmaaiers in de schuur/garage staan. Ook zijn er heel veel grasmaai- en tuinonderhoudbedrijven. ![]() 011. Mijn huurauto 1. (Ford Mustang V6) ![]() ![]() 012. Mijn huurauto 2. (Ford Mustang V6) ![]() ![]() 013. Vrijwel iedereen in deze streek beschikt ook over één of meerdere grills voor een goede BBQ. Amerikanen kunnen gemiddeld genomen ook grillen als de beste. ![]() 014. Bij dit huis staan er dus 3 grills. ![]() ![]() 015. Een typische "porch" ![]() 016. Porch met voortuintje. ![]() 017. Weer goede, brede en veelal heel rustige wegen. ![]() 018. Hier kijken we dezelfde weg af in Zuidelijke richting. ![]() 019. Dit huis is groter dan het oogt omdat er over de volle lengte en breedte van het huis een kelder met een binnenhoogte van ruim 3 meter onder zit. ![]() 020. Weg aan de achterkant van het mini-dorpje dat nog geen 250 inwoners kent. Buiten een klein postagentschap is er geen enkele voorziening. Je moet altijd tenminste 5 mijl rijden voordat je het volgende, iets grotere dorp tegenkomt waar nog wel voorzieningen zijn. ![]() 021. Kijkend naar het dorpje. ![]() 022. Na een klein half uurtje rijden bereik ik de Mississippi River. Die machtige rivier is regelmatig meer dan een mijl breed. ![]() 023. Zuidwaartse blik op de doorgaande weg langs de Mississippi River. Hier is het verkeer wat drukker, maar naar onze standaards nog steeds enorm rustig. Er loopt ook een spoorlijn langs de rivierbedding waar af en toe een goederentrein over rijd. En wat een geweldige geluid maken de hoorns toch die men in de VS op die treinen monteert. Dat zou ik wel wat vaker in NL willen horen, zo onder de sporenkap van het nieuwe Roterdam CS. ![]() ![]() 024. Via deze weg ben ik dus naaar de Mississippi gereden. ![]() 025. Noordelijke blik op dezelfde doorgaande weg. ![]() 026. Zo breed kan de Mississippi River dus zijn. Blik in Noordelijke richting. ![]() 027. Blik in Zuidelijke richting. Deze foto's zijn overigens vanaf een zeldzaam uitkijkpunt over de rivier genomen. Er zouden langs deze weg vele mooie gezichten op de rivier mogelijk zijn, maar helaas zijn er slechts een handvol van deze uitzichtpunten. ![]() 028. De VS zijn door de bank genomen een erg voornamelijk Christelijk religieus land. De vele kerken, die over het algemeen ook druk bezocht worden, zijn daar een voorbeeld van. De kerken vervullen in de kleine dorpen ook een hele belangrijke sociale functie daar >80% van de gemeenschap zich daar treft en met elkaar even bijpraat over het wel en wee van de gemeenschap. ![]() 029. Tuintjes. Amerikanen besteden over het algemeen veel aandacht aan hun tuinen. ![]() 030. Weer zo'n rustige, doorgaande weg, in oostelijke richting gezien. ![]() 031. En hier dus in westelijke richting. ![]() ![]() 032. Ingezoomd op de kruising want, heel bijzonder, er komt inderdaad een auto aan. ![]() ![]() 033. Volgens mij is dit een roodborstje. In dit gebied is er sowieso heel veel biologische diversiteit, zowel bij insecten als vogels en zoogdieren. Vooral paarden, herten, zwijnen e.d. komen hier veelvuldig voor. Uiteraard zijn er vele koeien te vinden in Amerika's Zuivelland. ![]() 034. Deze 4 korte filmpjes geven heel goed de sfeer van Zuid-West Wisconsin weer en geven aan hoe ontspannen autorijden in dit deel van de VS is. Met een beetje Country Music op de radio erbij (hier is het sowieso moeilijk om een radiostation met een aandere muziekkeuze te vinden) is het denkbeeldige plaatje helemaal compleet. Op het 4e filmpje rijd ik langs de Mississippi river. De andere 3 filmpjes zijn op het mooie rustige boerenland van Wisconsin gemaakt. Tot zover mijn foto- en filmimpressies van Zuid-West Wisconsin. Uiteraard hoor ik ook nu weer graag wat jullie er van vinden. Ook fotografische tips zijn zeker welkom daar ik slechts heel af en toe de camera hanteer. . er zal best een boel voor verbetering vatbaar zijn.
. "Atheism is more than just the knowledge that Gods do not exist, and that religion is either a mistake or a fraud. Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan Last edited by EPA001; September 7th, 2011 at 10:10 PM. Reason: typo's |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Road user
Likes (Received): 460
|
Dit is nog eens wat anders dan gemiddeld hier op het fotoforum
Toch heb je heel leuk de sfeer in beeld weten te brengen van smalltown America / Midwest. Dat bord met die engine braking is wel geinig, dat heb ik in de Alpen nog nooit gezien, alhoewel ik me voor kan stellen dat het nogal irritant is, als je remt op de motor zit je nogal hoog in de toeren, zeker met die trucks is dat nogal wat lawaai.
|
|
|
#3 |
|
Right here.
Likes (Received): 13
|
Mooie impressie weer epa! Het lijkt me niet het armste deel van de US. Leuk ook om een stukje mee te mogen rijden in die vette bak.
Op naar deel 3!
|
|
|
|
|
|
#4 |
|
Registered User
Likes (Received): 0
|
Heel bijzondere vakantie keuze. Ik kom net van het Nederlands Fotomuseum waar een fotograaf/kunstenaar een, ik geloof vijf uur durende, film heeft gemaakt van google streetview dwars door Amerika (route 66 als ik me niet vergis). Ik denk dat je dat prachtig zou vinden. De rest van de tentoonstelling was ook heerlijk. Tip voor iedere ssc-er!
http://www.nederlandsfotomuseum.nl/i...289&Itemid=166 |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Registered User
|
Dank voor de tip.
. "Atheism is more than just the knowledge that Gods do not exist, and that religion is either a mistake or a fraud. Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Registered User
Likes (Received): 19
|
Mooie foto's! Die dorpse sfeer is echt geweldig, ik heb het ook in Mississippi en Louisiana mogen ervaren, hoewel het daar veel armoediger oogde dan in Wisconsin. De filmpjes zijn ook een leuke toevoeging, bedankt
|
|
|
|
|
|
#7 |
|
Registered User
Likes (Received): 30
|
Leuke serie die me doet denken aan mijn vakantie in Canada, zo'n 10 jaar geleden. Deze streek lijkt behoorlijk op delen van Prince Edward Island.
Je vogel is trouwens zeker geen roodborstje. Het lijkt me een soort lijster, maar welke soort het precies is, weet ik niet (ik ben niet zo bekend met Amerikaanse vogels en deze soort is mij niet bekend uit Europa). EDIT: Ik heb even voor je gezocht en ik ben er vrij zeker van dat de vogel op je foto een roodborstlijster (Turdus migratorius) is. Dus toch een beetje een roodborst . Grappig feitje bovendien: in Amerika noemt men deze vogel een 'robin' en in Engeland noemen ze de 'echte roodborstjes' (die wij hier in Nederland ook hebben) ook 'robin'. Zelfde naam dus, maar wel degelijk een hele andere soort. Tot zover de les biologie
''If more of us valued food and cheer and song above hoarded gold, it would be a merrier world...'' Last edited by Chasin' Dreams; September 8th, 2011 at 07:01 PM. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Registered User
|
Ik heb ook nog gezocht naar de naam van de soort vogel, maar kon niet echt iets vinden. Dank voor je moeite om de vogelsoort uit te zoeken.
. "Atheism is more than just the knowledge that Gods do not exist, and that religion is either a mistake or a fraud. Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Bas
|
Prachtige serie, Epa! Heerlijk rustgevend, uren rijden van gehucht naar gat of iets in the middle of nowhere. Doet mij denken aan het kustgebied in Noord-Friesland of Noord-Groningen
![]() De Amish heb ik ook mogen ontmoeten in Pennsylvania. Daar gaat het er toeristischer aan toe en mag je met hen op de foto, tegen betaling van enkele Dollars natuurlijk. Erg commercieel ingesteld volkje. Maar in Wisconsin klaarblijkelijk ander Amish-volk. Trouwens, er wonen in Wisconsin ook veel voormalige Nederlanders en Duitsers, misschien vandaar dat je plaatsen als Berlin en Barneveld kunt tegenkomen. Maar ja, dat zijn ook gaten van om en nabij de 1000 inwoners, viel mij op toen ik de kaart bestudeerde, hoe leeg deze staat is. Er kunnen dan ook alleen maar boeren wonen, zo lijkt het. Het noorden van Wisconsin schijnt heel mooi te zijn voor toeristen. Maar als een staat zó enorm groot is, en je hoeft maar op één bepaald adres te zijn, moet je keuzes maken. Dat gebied langs de Mississippi, waar ooit de Fransen langstrokken en hun eigen steden stichtten, schijnt ook heel aardig te zijn, hetgeen blijkt uit jouw foto`s. Nogmaals, een hele mooie reportage en ik kijk al weer uit naar jouw volgende US-reportage .
|
|
|
|
|
|
#10 |
|
Registered User
|
Dank Railway Stick. De Amish in Pennsylvania zijn blijkbaar alweer wat "losser" of "vrijer" ingesteld dan de Old-Amish in Wisconsin. Sommigen hebben nu wel elektriciteit, maar alleen als dit uit hun eigen windmolen is opgewekt. ![]() In het gebied waar ik was wonen overwegend mensen uit de Scandinavische landen, vooral Noorwegen. Maar ook van oorsprong Duitsers zijn in grote getalen aanwezig. Wisconsin is zeer zeker een over het algemeen rustgevende staat met inderdaad mooie landschappen vol met mooie natuur. Maar zelfs de agrarische landerijen mogen er ook vaak wezen. Tot slot zorgt de groeiende kweek van fruitbomen en wijnranken (i.p.v. tabaksplanten) ook voor een verrijking van het landschap. Maar is ook nog meer dan genoeg wilde natuur. ![]() Fotoreportage nummer 3 over Dallas is in de maak, en zelfs bijna gereed.
|
|
|
|
|
#11 |
|
Moderator of Mayhem
Likes (Received): 240
|
Leuke foto's en mooie huurauto! Grappig ook die filmpjes en die muziek haha
|
|
|
#12 |
|
Dirk
Likes (Received): 46
|
Mooie serie EPA van een 'vergeten' stuk VS!
|
|
|
|
|
|
#13 |
|
Registered User
Likes (Received): 27
|
Geweldige serie!! Leuk om het diepe binnenland van de V.S. door de ogen van een HHF-er te zien. Ziet er inderdaad niet armoedig uit daar terwijl ik had gedacht dat dit soort staten er economisch juist het minst goed er aan toe waren.
Die filmpjes geven ook een heel goed beeld hoe het daar moet zijn, het lijkt me heerlijk om zo dagen lang rond te rijden. Ik heb zelf niet veel met auto's, maar van die mustang begin ik echt spontaan te kwijlen, wat een auto Niet slecht voor een huurauto![]() Geweldige reis moet dit zijn. BTW: wat ik ook niet verwacht was, was dat die Mississippi daar al zo breed is.
Urban photos: Istanbul 2008 New York 2010 The Hague 2011 Budapest 2012 Rural photos Friesland 2010 Denekamp- Singraven 2011 Zuid Limburg 2007 Southwest Hungary 2012 Flickr acount hoogfriesland "Fotovandaag" Last edited by Hoogfriesland; September 10th, 2011 at 07:16 PM. |
|
|
|
|
|
#14 |
|
Registered User
Likes (Received): 3
|
Dit vind ik een hele mooie serie. Eentje die je niet zo snel hier ziet. Mooie regio daar in ZW-Wisconsin!
|
|
|
|
|
|
#15 |
|
Fremdkörper
Likes (Received): 3
|
|
|
|
|
|
|
#16 |
|
Registered User
Likes (Received): 27
|
Dan moeten de vrouwen daar ook mooi zijn
Als ze tenminste een beetje van het fastfood af kunnen blijven daar.Nee zonder gekheid, ik vind sommige huizen in het noorden van de V.S. Scandinavisch eruit zien (ook in New York, vooral suburbaan Staten Island viel me dat op). Op de foto's valt dat ook wel op, of dat nou komt omdat in dat gebied veel Scandinaviërs wonen weet ik niet want in New England zie je dit soort huizen ook veel terwijl daar meer mensen van Britse of Nederlandse komaf zijn. Alles is altijd groot in Amerika maar de huizen zien vaak niet al te robuust uit vind ik, een windhoosje en het lijkt weg.
Urban photos: Istanbul 2008 New York 2010 The Hague 2011 Budapest 2012 Rural photos Friesland 2010 Denekamp- Singraven 2011 Zuid Limburg 2007 Southwest Hungary 2012 Flickr acount hoogfriesland "Fotovandaag" |
|
|
|
|
|
#17 |
|
Enjoy your freedom!
Likes (Received): 20
|
Ook deze serie weer erg aangenaam om te bekijken
|
|
|
#18 |
|
Moderator
Likes (Received): 140
|
Die Mississippi is inderdaad machtig. Ik heb hem vier keer gezien. Vanaf Memphis, Vicksburg, Natchez en nu New Orleans. Leuke impressie van Wisconsin, een staat die volgens mij niet zoveel door Nederlanders wordt bezocht.
|
|
|
|
|
|
#19 |
|
Registered User
|
Ga je nog naar de Louisiana Superdome?
|
|
|
|
|
#20 |
|
Moderator
Likes (Received): 140
|
Heb ik net een bezoekje aan gebracht. Er waren helaas geen rondleidingen.
|
|
|
|
![]() |
| Thread Tools | |
| Display Modes | |
|
|