|
|
| daily menu » rate the banner | guess the city | one on one |
|
|
#101 |
|
Bike It!
Likes (Received): 347
|
Iets minder aangenaam is de eerder wat grauwe voorstad Gatineau. Die stad van ongeveer 250.000 inwoners ligt aan de overkant van de Ottawa-rivier, pal tegenover de hoofdstad. Niet meer in de Engelstalige provincie Ontario, maar in de franstalige provincie Quebec. Samen met Ottawa vormt Gatineau diplomatisch de National Capital Region.Al even diplomatisch zijn de overheidsinstellingen die in de stad gelegen zijn. En uiteraard hét schitterende museum dat een bezoek aan de stad rechtvaardigt: het ronduit fantastische Canadian Museum of Civilizations, het populairste en meest bezochte museum van het land. Het huisvest een uitgebreide collectie aboriginalkunst, het Childrens museum, het Canadian Postal museum, een Imax theater en vooral de Canadian Hall, wat eigenlijk een overdekt openluchtmuseum is waarin je werkelijk de Canadese geschiedenis instapt op schaal 1:1, compleet met treinstation, winkels, scholen, luchthaventerminal, drukkerij, haven, vakbondslokaal enz... onvoorstelbare presentaties! ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Nog een reden om de oversteek te maken is het Gatineau Park, de groene long van de zo al heel groene hoofdstedelijke bipool. Het park is zo'n 360 km2 groot en geliefd bij fietsers, wandelaars, natuurliefhebbers en skiërs. We fietsen er doorheen en merkten dat sommige heuvels net iets te steil waren om op een snikhete middag te trotseren. We temperden onze ambities en genoten extra van de terugweg bergaf... Veel foto's heb ik tijdens het puffen bergop jammer genoeg niet genomen, merk ik achteraf.![]() ![]() ![]()
|
|
|
|
|
|
#102 |
|
Registered User
Likes (Received): 109
|
Dat zijn weer hele mooie en afwisselende plaatjes. Die brug is erg mooi en dat Gatineau Park lijkt zeker de moeite waard te zijn om te bezoeken.
. "Atheism is more than just the knowledge that Gods do not exist, and that religion is either a mistake or a fraud. Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan |
|
|
|
|
|
#103 |
|
Bike It!
|
Ottawa Train Station.
![]() ![]() Changing train at Montreal. ![]() ![]() Quebec-city Train Station. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]()
|
|
|
|
|
|
#104 |
|
Registered User
|
Mooi vervolg weer van je serie. Inmiddels komt je einddoel redelijk dichtbij.
![]() Ik neem aan dat het treinreizen je prima bevallen is? Was er nog een verschil tussen treinen in de VS en in Canada?
. "Atheism is more than just the knowledge that Gods do not exist, and that religion is either a mistake or a fraud. Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan |
|
|
|
|
|
#105 |
|
Registered User
Likes (Received): 5
|
Leuke foto´s idd.
Moet wel een hele mooie reis zijn geweest.
''....It's a curious thing that while rage and fury is being expressed about people being laid off, still there's celebration when anyone stops a development." http://www.flickr.com/photos/jasper-rotterdam/ |
|
|
|
|
|
#106 |
|
Bike It!
|
Yep, zou die meteen opnieuw doen!
De prijs! Ik herinner me de exacte prijzen niet, maar de meer dan 9 uur durende (internationale) reis tussen New York en Niagara was stukken goedkoper dan de prijzen van de kortere (binnenlandse) trips Niagara-Ottawa en Ottawa-QuebecCity. Voor de rest waren de spoorwegmaatschappijen en service vergelijkbaar. Vrij traag, lage frequenties, heel erg punctueel georganiseerd, ordelijk, overal gratis wifi, zeer comfortabel met enorm veel beenruimte die zelfs de langste Nederlanders kan bekoren. De enige Amtrak-trein die we namen vond ik net iets comfortabeler dan sommige treinen in Canada, waar soms ouder materieel werd ingezet. Maar dat is natuurlijk een manke vergelijking, waarschijnlijk wordt elders in de VS ook met heel wat oudere bakken op het binnenlandse net gereden. In elk geval een aanrader voor wie de tijd heeft. Wij zijn sowieso 'slow-travellers- dus dat zit wel oké. |
|
|
|
|
|
#107 |
|
Registered User
|
Dank voor je reactie. Ik had eigenlijk het omgekeerde verwacht qua prijs. Weer wat geleerd.
|
|
|
|
|
#108 |
|
Bike It!
|
Quebec City of Ville de Québec is de hoofdstad van de gelijknamige provincie. Het is de tweede stad na Montreal. De stad heeft een bevolking van ongeveer een half miljoen inwoners, een dikke 700.000 in de metropolitan area.
We wandelen even rond in het centrum. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]()
|
|
|
#109 |
|
Registered User
|
Lekkere steile helling op die laatste foto. Quebec City lijkt er veel leuker en sfeervoller uit te zien dan Ottawa.
|
|
|
|
|
#110 |
|
Bike It!
|
Het is dan ook een van de oudste nederzettingen van Europeanen in Noord-Amerika en de oudste in Canada. Dus heel wat authentieker dan Ottawa, dat een provinciestad is die in de 19de eeuw tot hoofdstad werd gepromoveerd, en dus wat kunstmatiger en provinciaals overkomt. Maar al bij al vond ik Ottawa minstens even interresant als Quebec.
We slenteren nog wat door de sfeervolle maar erg toeristische benedenstad. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]()
|
|
|
|
|
|
#111 |
|
Registered User
Likes (Received): 19
|
Er is in ieder geval genoeg levendigheid in Quebec, wat ik in Vancouver in veel buurten wel wat miste. Toch komt de stad niet echt authentiek over, alsof het een soort Disneyland is. Mij lijkt Ottawa juist een leukere stad om te bezoeken, afgaande op jouw (overigens wederom erg mooie!) foto's Benonie.
Ik blijf deze serie overigens aandachtig in de gaten houden, want ik wil graag als ik aankomende zomer afstudeer weer terug naar de VS (en eventueel ook Canada). Het lijkt er echter op dat mijn vrienden niet genoeg geld hebben en ik dus wellicht alleen zal gaan. Dan zal het voor mij uit economische overwegingen waarschijnlijk eerder de trein worden voor binnenlandse afstanden (net als jij dus hebt gedaan) dan een huurauto. |
|
|
|
|
|
#112 |
|
Registered User
|
Grappig. Ik zou eerder Quebec City kiezen i.p.v. Ottawa. Uiteraard blijf ook ik deze prachtige serie volgen.
|
|
|
|
|
#113 | |
|
Bike It!
|
Bedankt!
Beide steden hebben hun charmes en pro's. Quebec is heus wel authentiek, maar door het massale toerisme is de toeristenindustrie in het centrum wat al te nadrukkelijk aanwezig. Het is een must-see en touringcars spuwen elk etmaal de nodige hordes 55+ ers uit. Maar buiten het centrum is de stad een gewone, drukke universiteitsstad. Soms ietwat stijfdeftig, naar de rand toe zelfs groezelig. Maar steeds vrij nationalistisch. Ottawa is ruimtelijk en geestelijk een meer open stad, met veel groen, meer fietspaden en voor de toerist en cultuurliefhebber de mooiste musea van Canada. En binnen enkele jaren eindelijk een deels ondergronds lightrailsysteem. Quote:
Een goedkoper alternatief zijn de veel gebruikte, even snelle en veel frequentere lange afstandsbussen. Die rijden ook waar treinen niet komen. |
|
|
|
|
|
|
#114 |
|
Bike It!
|
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]()
|
|
|
|
|
|
#115 |
|
Registered User
|
Je ziet de Franse invloeden toenemen nu je in Quebec bent. Sfeervolle platen weer Benonie!
|
|
|
|
|
#116 |
|
MP
Likes (Received): 81
|
Quebec ziet er inderdaad gezellig uit, en lekker Europees. Ik ben toch echt wel meer Europeaan dan Noord-Amerikaan. Dit is tenminste leefbaar, menselijke maat en zo, sfeervol. Blijkbaar lijken die Amerikanen er stiekem ook zo over te denken, getuige de vele toeristen (die een dergelijk stadje in Europa waarschijnlijk dan weer nooit zou trekken).
|
|
|
|
|
|
#117 |
|
Registered User
Likes (Received): 27
|
Sommige foto's lijken in een Franse stad gemaakt te zijn. Ik denk dat Quebec qua bouwstijl de meest Europese stad van Noord Amerika is. De Franstaligen daar schijnen heel principieel en chauvinistisch te zijn, wat dat betreft lijken ze precies op hun broeders in moederland Frankrijk. Heb jij hier veel van gemerkt?
Urban photos: Istanbul 2008 New York 2010 The Hague 2011 Budapest 2012 Rural photos Friesland 2010 Denekamp- Singraven 2011 Zuid Limburg 2007 Southwest Hungary 2012 Flickr acount hoogfriesland "Fotovandaag" |
|
|
|
|
|
#118 |
|
Bike It!
|
Ja hoor, eens de Canadese taalgrens overgestoken kan je nauwelijks nog met Engels terecht. Zelfs in Gatineau, gewoon aan de overkant van de rivier, lijken sommige bewoners al wat minder tweetalig en werden we wat raar aangekeken toen we een inwoner in het Engels de weg vroegen. We hadden er gewoon niet aan gedacht dat we met de rivier ook een taalgrens overschreden hadden.In Quebec-stad haalden we noodgedwongen ons beste Frans boven. De wat oudere eigenares van de huurflat was eentalig Frans. Maar ook de jonge, 'alternatieve' gasten die bij ons kwamen picknicken in een kiosk in het park, spraken enkel Frans, geen Engels (is bij ons ondenkbaar). Toen wij de situatie van de Belgen vergeleken met de Canadezen, reageerde er eentje verontwaardigd: "Nous ne sommes pas des Canadiennes, nous sommes des Quebecois!" En Quebec onderhoudt nog steeds nauwe banden met de Francofone wereld aan de overkant van de oceaan. Je merkt regelmatig Franse tricolores, Waalse hanen en Brusselse irissen in het straatbeeld. Montréal is hierop een uitzondering. Dat is een ruimdenkende wereldstad in Franstalig Canada, maar de meesten zijn tweetalig. Onze verhuurders daar wat minder, maar dat was dan ook een ingeweken Frans-Marokkaanse familie. Wel, in Frankrijk alleen al zijn tientallen dergelijke steden, die bij het grote publiek nauwelijks bekend zijn. Maar Quebec is in Noord-Amerika redelijk uniek en trekt daarom alleen al hele horden toeristen. |
|
|
|
|
|
#119 |
|
Bike It!
|
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]()
|
|
|
|
|
|
#120 | |
|
Registered User
|
Quote:
|
|
|
|
![]() |
| Tags |
| canada, montreal, new york city, ottawa, quebec |
| Thread Tools | |
| Display Modes | |
|
|