|
|
| daily menu » rate the banner | guess the city | one on one |
|
|
#1 |
|
Registered User
Likes (Received): 8
|
(B) Diest - OMD 2011
De titel geeft het al een beetje weg maar ik ben afgelopen open monumenten dag naar Diest getrokken. De blikvanger was de citadel, tot voor kort een kazerne van de para's. Het weer begon nog ok maar het doet een groot deel van de foto's niet zo'n recht. Enfin, voor de mensen die Diest niet kennen. Probeer uw een stralend zonnetje voor te stellen en er komt een heel charmant stadje naar voren.
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Na de onafhankelijkheid van België waren verhoudingen tussen België en Nederland nog enkele jaren erg gespannen. Omdat er tussen de vestingen van Antwerpen en Luik een grote leegte gaapte werd besloten om Diest een belangrijk steunpunt in de nationale verdediging te maken. De stad kreeg daarom een volledig nieuwe omwalling en een citadel. Die citadel is in een soort van overgangsstijl opgetrokken tussen de typische gebastionneerde vestingen uit de 17de en 18de eeuw en forten rond Antwerpen die 20 jaar later werden gebouwd. In de jaren '50 namen de para's er hun intrek maar die hebben het sinds kort weer verlaten. De citadel wacht dus op een herbestemming. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]()
|
|
|
|
|
|
#2 |
|
Registered User
|
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Links het restant van het herenhuis dat door het geslacht van Oranje-Nassau werd opgetrokken. Zij waren o.a. de heren van Diest en Willem van Oranjes oudste zoon prins Phillips Willem werd in de stad begraven. ![]() De warande. Oorspronkelijk lag de burcht van de heren van Diest boven op de heuvel en werd de helling gebruikt voor wijnbouw. In de 16de eeuw hebben die heren van hierboven de burcht echter afgebroken en werd het domein omgebouwd tot een jachtterein voor bij hun herenhuis. ![]() Het begijnhof ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Behalve een herenhuis bouwden de Oranjes ook een grote watermolen over de Demer. De watermolen bleef, de rivier helaas niet. Nadat ze in de jaren '60 gedempt werd blijven er in het centrum maar weinig restanten over van de Demer maar daar komt verandering in. In de komende jaren zou een van de armen van de rivier terug aangelegd worden en zou dit terug stromend water moeten worden. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Dit zou dus een van de plekjes in Diest moeten worden waar je over enkele jaren terug water mag verwachten. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Bike It!
Likes (Received): 301
|
Inderdaad een alleraardigst stadje. Verbazend mooi bewaard gebleven naar Belgische normen. Ik ken Diest helemaal niet, shame on me!
|
|
|
|
|
|
#4 |
|
Bokparty
Likes (Received): 140
|
Ziet er evengoed als die paar keer per jaar dat ik er kom
|
|
|
#5 |
|
Registered User
|
Leuk stadje waar ik nog nooit geweest ben. Die citadel op de eerste foto's ziet er duidelijk onafgewerkt uit. Hoe hoog moest de toren normaal worden?
|
|
|
|
|
|
#6 |
|
Bestuurskundige
Likes (Received): 0
|
Ziet er een heel mooi stadje uit! Ben er ook nog nooit geweest maar staat zéker op m'n to-do-lijstje
Is er daar ook een deftige winkelstraat? Dan kan ik misschien iemand overtuigen om mee te gaan
|
|
|
#7 | |
|
Registered User
|
Quote:
Euh, vergelijkbaar met andere provinciestadjes van 25.000 inwoners. Niet echt de place to be voor die hard fashionista's. |
|
|
|
|
![]() |
| Thread Tools | |
| Display Modes | Rate This Thread |
|
|