daily menu » rate the banner | guess the city | one on oneforums map | privacy policy | DMCA | news magazine

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Holland Hoogbouw Forums > Gebouwde omgeving > Architectuur, Stedenbouw en Infrastructuur

Architectuur, Stedenbouw en Infrastructuur Vormgeven van ruimte, steden en mobiliteit

Reply

Thread Tools
Old December 8th, 2011, 04:02 PM   #1981
Puinkabouter
killed Laura Palmer

Puinkabouter's Avatar

Likes (Received): 929

De Antwerpse ring heeft een vergelijkbare ruimtelijke impact als brede waterlopen. De ring is quasi even bepalend voor de ruimtelijke ervaring van de stad als de Schelde - waarover je je geen vragen stelt of die al of niet op de kaart moet staan. Daarmee dat het tņch in zo'n kaart thuishoort, vind ik.

Sponsored Links

Old December 8th, 2011, 04:40 PM   #1982
Alargule
Rėgļstėrėd Üsėr

Likes (Received): 522

Quote:
Originally Posted by Puinkabouter View Post
[...]even bepalend voor de ruimtelijke ervaring van de stad als de Schelde - waarover je je geen vragen stelt of die al of niet op de kaart moet staan.[...]
Oh, van mij zou zelfs die eraf mogen hoor - voor het kleine deeltje van het Antwerpse tramnet dat de Schelde oversteekt...als de plattegrond maar de essentiėle informatie geeft, en dat zijn de lijnen en stations. Dat is de primaire informatie die op iedere plattegrond thuishoort, en waarover ook geen discussie zal bestaan.
Bij het selecteren van de secundaire informatie is die ruimte voor discussie er wel. Ik ken Antwerpen verder nauwelijks; als je aangeeft dat de ring een definiėrende structuur binnen de stad vormt - een 'rivier van asfalt' om het zo maar uit te drukken - die dezelfde oriėntatiemogelijkheden biedt als een rivier, laat 'm er vooral op staan.

Ik vraag me echter af of de maker van de plattegrond waarover we het hebben de ring ook met deze gedachte erop heeft geplaatst - uit zijn reactie maak ik al op van niet.

Ik vind het denkproces dat achter het maken van een plattegrond schuilgaat erg interessant. [shameless plug]Als je eens wilt weten wat ik zoal in overweging heb moeten nemen bij het maken van mijn versie van de New Yorkse metroplattegrond, lees deze serie blogposts eens door [/shameless plug]
Old December 8th, 2011, 09:04 PM   #1983
Vertigo
shinkansen

Vertigo's Avatar

Likes (Received): 56

Quote:
Toegevoegde waarde van snelwegen op een tramkaart (of OV-kaart) zie ik niet. Ook kostte het me enige tijd om te realiseren dat het kruisje-in-een-rechthoekje duidde op een snelwegknooppunt;
Op de metroplattegrond van Boekarest staan bij sommige eindpunten opritten naar snelwegen weergegeven. Ik vroeg me de eerste keer dat ik er was ook al af wat het nut daarvan was.

De tweede keer in Boekarest was het me opeens duidelijk: de vorige dag had ik over een snelweg gereden en kunnen zien dat het de normaalste zaak van de wereld is om op de snelweg te liften. Die indicatie op de metroplattegrond staat er dus voor mensen die de stad uit willen liften.

een keuze is er niet
niets dat beklijft
en alles zal verdwijnen
je leven een vuurwerk
of niets
Vertigo no está en línea   Reply With Quote
Old December 18th, 2011, 06:47 PM   #1984
Alargule
Rėgļstėrėd Üsėr

GMPW11

En we hebben een winnaar! Vanwege de grote voorsprong en het stemverloop heb ik de wedstrijd vandaag al beėindigd ipv pas over twee weken.

Nu op naar de GMPW12...Ideeėn voor thema's zijn welkom!
Old December 19th, 2011, 12:33 AM   #1985
Olegrod
Someone like him:

Olegrod's Avatar

Likes (Received): 34

Quote:
Originally Posted by Alargule View Post
En we hebben een winnaar! Vanwege de grote voorsprong en het stemverloop heb ik de wedstrijd vandaag al beėindigd ipv pas over twee weken.

Nu op naar de GMPW12...Ideeėn voor thema's zijn welkom!
Ten eerste heb ik dit jaar eens overgeslagen. Enorme spijt was mijn deel toen ik de inzendingen zag. Ik was al met een kaartje bezig, maar gezien het niveau van voorgaande jaren dacht ik (weer) kansloos te zijn. Daar denk ik na het zien van de inzendingen en deze winnaar (overigens met alle respect!) anders over. Maar goed: dom, spijt, eigen schuld, dikke bult enz. Heb niet meegedaan, dus heb ook geen recht van spreken hierover. Klaar!

Ten tweede: ik weet dat jij je als organisator het recht voorbehoudt om... etc. etc., maar ik vind het "bijzonder" dat een wedstrijd zomaar twee weken eerder beėindigd wordt. Dat wilde ik even zeggen!

Ten derde jouw vraag: ideeėn voor 2012? Ik doe altijd graag mee, maar ben dit jaar door het thema wat minder enthousiast aan de slag gegaan. Ik zou zeggen: ga back-to-basic! De opdracht van twee jaar geleden, waarbij een willekeurige bestaande plattegrond opnieuw vormgegeven moest worden, vond ik geweldig. Zonder onzinnige poespas als een Nationaal Historisch Kattenmuseum . Met die eerdere opdracht was niets mis. Zou je zo weer kunnen doen!
Olegrod no está en línea   Reply With Quote
Old December 19th, 2011, 01:46 AM   #1986
Silly_Walks
Registered User

Likes (Received): 254

Quote:
Originally Posted by Olegrod View Post
Ten eerste heb ik dit jaar eens overgeslagen. Enorme spijt was mijn deel toen ik de inzendingen zag. Ik was al met een kaartje bezig, maar gezien het niveau van voorgaande jaren dacht ik (weer) kansloos te zijn. Daar denk ik na het zien van de inzendingen en deze winnaar (overigens met alle respect!) anders over. Maar goed: dom, spijt, eigen schuld, dikke bult enz. Heb niet meegedaan, dus heb ook geen recht van spreken hierover. Klaar!
Ja ja.

Zeg dan gewoon niks.
Silly_Walks no está en línea   Reply With Quote
Old December 19th, 2011, 09:49 AM   #1987
Alargule
Rėgļstėrėd Üsėr

Zoals een oom van me altijd zegt: "'Had ik maar'...is altijd te laat"

Over het eerder uitroepen van de winnaar heb ik in dezelfde blogpost al beargumenteerd waarom ik dat heb gedaan. Soms moet je de regels wat aanpassen aan de praktijk; dat ik daar achteraf negatieve reacties over zou kunnen krijgen had ik kunnen verwachten; soit. Het is onder mijn verantwoordelijkheid gebeurd.

Een gethematiseerde wedstrijd vind ik altijd leuk; de wedstrijd van twee jaar terug was qua thema op zich goed. Maar reken er niet op dat dat ook het thema voor 2012 wordt Voor het volgende jaar wil ik de wedstrijd wel op een aantal punten anders gaan aanpakken. Zo vond ik de inschrijf- en stemtermijn nu gewoon te lang. Ik denk dat ik de volgende wedstrijd over twee maanden uitsmeer, bijv oktober en november, waarbij er in de laatste week gestemd kan worden.
Ook wil ik nog wel eens even kijken of het blog wel de aangewezen plek voor een wedstrijd is. Wat ik hier wel miste waren inhoudelijke reacties. Ook heb ik de poll nu voor iedereen open gehouden, maar als ik de logs achteraf bekijk, heb ik zo het idee dat sommigen hun stem meermaals hebben uitgebracht. Misschien dat ik tijdelijk weer een forumpje optuig - of misschien organiseer ik het gewoon hier op het HHF. Wel even overleggen met Iffis...
Old December 19th, 2011, 09:08 PM   #1988
Plaas
MP

Plaas's Avatar

Likes (Received): 745

Ik zie 't nu allemaal pas. Ik zou voor Brussel hebben gestemd, als tweede keus Rotterdam. Jammer dat de stemming nu al gesloten is.

Zelf had ik een veel abstracter idee in mijn hoofd, maar dat heb ik alleen op papier uitgewerkt, niet digitaal.

E: Ik zou zelfs gewoon 'n persoonlijke top 5 kunnen maken.

1. Brussel
2. Rotterdam
3. Boston
4. Barcelona
5. Londen

Dat is dus bijna het omgekeerde van de uiteindelijke uitslag. Daar valt nog wel het nodige over te zeggen dus.

Last edited by Plaas; December 19th, 2011 at 09:15 PM.
Plaas no está en línea   Reply With Quote
Old December 19th, 2011, 09:49 PM   #1989
Alargule
Rėgļstėrėd Üsėr

Tsja, jij hebt altijd een afwijkende mening. Dat moeten we hier natuurlijk niet.
Old December 19th, 2011, 10:28 PM   #1990
Silly_Walks
Registered User

Likes (Received): 254

Nou ja, volgend jaar dan maar een herinnering plaatsen, vóór de verkiezing gesloten wordt.

Ik heb overigens niet gestemd. Pim Fortuyn is Grootste Nederlander Ooit, namelijk
Silly_Walks no está en línea   Reply With Quote
Old December 19th, 2011, 10:44 PM   #1991
njoy
hoog boven Groningen!

Likes (Received): 56

Quote:
Originally Posted by Silly_Walks View Post
Ik heb overigens niet gestemd. Pim Fortuyn is Grootste Nederlander Ooit, namelijk
Maar de grootste wereldleider ooit, de man die alle harten stal, die man die god op aarde was, bij wie zelfs Lee Towers en Pim in de schaduw staan, is ons afgelopen weekend ontvallen. Daarom nu minimaal 1 jaar nationale rouw en voor iedereen die er thuis nog geen aan de muur heeft hangen, hier gratis foto's: http://nos.nl/artikel/323464-kim-jon...t-kernbom.html

Gaan we nog dieper de grond in, om weer bij de Metrowedstrijd uit te komen, dan moet ik opmerken dat ik Londen wel erg vlekkerig vind. Brussel vind ik te hoekig en Boston eenvoudig saai. Ik zou niet echt een winnaar kunnen aanwijzen.
njoy no está en línea   Reply With Quote
Old December 20th, 2011, 09:48 AM   #1992
Plaas
MP

Plaas's Avatar

Likes (Received): 745

Op de kaart van Londen stond te veel onnodige informatie, en die informatie was vaak nog lelijk weergegeven ook. Het hoeft niet op schaal, maar een vliegveld zo groot als 'n heel stadscentrum en een strand dat minstens zo breed is - kom nou. De metrolijnen zelf waren niet recht, maar hadden flauwe bochtjes, terwijl de parken tegelijkertijd grote rechthoeken waren. Er leken nauwelijks gedachten achter deze kaart te zitten.

De Brusselse kaart was wel op duidelijke principes gestoeld. Lijnen konden horizontaal, verticaal en diagonaal zijn. Ze waren duidelijk vormgegeven, met misschien wat schoonheidsfoutjes. De namen van de tramhaltes konden me natuurlijk ook erg bekoren.

De Rotterdamse kaart was heel strak. "Boston" was dat ook, maar dan met pictogrammetjes, best leuk. De kaart van Barcelona ging ook van abstractie uit, maar omdat de lijnen niet in dezelfde hoek stonden had de kaart een slordige uitstraling.
Old December 20th, 2011, 10:54 AM   #1993
Alargule
Rėgļstėrėd Üsėr

Goed, mijn ongezouten mening dan, per plattegrond, in volgorde van aantal stemmen:
  • Londen: heel compleet, heel gedetailleerd, en ook de enige plattegrond die aangeeft dat het "National Historic Museum of Cats" de sponsor is. De ontwerper heeft optimaal gebruik gemaakt van de speelruimte die ik in de opdracht had meegegeven. De plattegrond heeft ook een speelse uitstraling en dat mag ik wel. Qua uitwerking een terechte winnaar;
  • Barcelona: Mooi, strak ontwerp. De enige plattegrond die heeft gekozen voor een fantasietaal (ik kan er tenminste geen bestaande Romaanse taal in herkennen). Ook leuk om een extra metrolijn - in aanbouw - te zien, al snap ik de logica van het lijnenverloop van deze 'M5' niet helemaal. Ik ben zelf ook wel van de strakke ontwerpen; uiteindelijk heeft deze plattegrond ook mijn stem gekregen;
  • Boston: Dit is ook een strak en simpel ontwerp, en bovendien het meest compacte van alle inzendingen. Zou eenvoudig op zakformaat kunnen worden gebruikt en daarmee heel bruikbaar zijn voor onderweg. Het thema 'katten' komt leuk terug in de diverse stationsnamen. Alleen jammer van de keuze voor MS Paint - deze plattegrond had meer potentieel gehad en ook meer stemmen kunnen krijgen wanneer deze in een vectorprogramma was gemaakt;
  • Brussel: zeer sterke uitwerking van het onderliggende tramnet. Helaas door de keuze van alleen grijze lijnen wat moeilijk te volgen, maar daarmee komt het metronetwerk wel weer wat beter op de voorgrond. De 'Urbanrail.net'-stijl vind ik dan weer wat minder: een compromis tussen geografische getrouwheid en een geschematiseerde weergave. Ook is hier duidelijk de template als achtergrond gebruikt; er is geen eigen draai aan de layout gegeven;
  • Rotterdam: De meest eenvoudige van alle inzendingen. Vind het gebruik van bestaande Nederlandse stations-, wijk- en straatnamen wel leuk bedacht, maar qua uitwerking is het niet meer dan een inkleuring van de template. Had ongetwijfeld meer stemmen gekregen als er wat meer werk in was gestoken.
Old December 20th, 2011, 04:06 PM   #1994
Capzilla
robkaper.nl

Capzilla's Avatar

Mijn "Moskou" variant heb ik helaas nooit meer afgemaakt.. maar die was uiteraard nog geweldiger geweest.
Old January 4th, 2012, 05:48 AM   #1995
Stoere91
OV Hobbyist

Stoere91's Avatar

Likes (Received): 0

Heeft iemand misschien nog een goede website waar ik pictogrammen en symbolen kan downloaden van U of S-bahn of pictogrammen van overstapstations ect.? Heeft er iemand een link??
Old January 8th, 2012, 08:52 PM   #1996
ottooo
Kijk omhoog!

ottooo's Avatar

Likes (Received): 1

Dit leek mij de meeste geschikte plek voor deze kaart. Erg coole kaart van de Amerikaanse snelwegroutes en interstates:

image hosted on flickr

Grote versie

image hosted on flickr

Grote versie

Hier heb ik hem gevonden, als je vanaf daar doorklikt naar zijn Flickr kom je nog meer leuks tegen.
ottooo no está en línea   Reply With Quote
Old January 9th, 2012, 12:42 AM   #1997
Alargule
Rėgļstėrėd Üsėr

Gaaf! Die plattegrond van het E-wegennetwerk is ook erg indrukwekkend.
Old January 9th, 2012, 12:37 PM   #1998
bjrndlw
Knulletje...

bjrndlw's Avatar

Inderdaad erg vet. Heel handig bij het reizen, lijkt me.

The monkey touches himself not to feel pleasure, but to demonstrate to the zookeeper that he cannot be controlled.
bjrndlw no está en línea   Reply With Quote
Old January 9th, 2012, 02:27 PM   #1999
Nexxd
Rotterdammer!

Nexxd's Avatar

Daar is iemand wel een paar uurtjes zoet mee geweest. Gaaf hoor!
Nexxd está en línea ahora   Reply With Quote
Old January 16th, 2012, 03:41 AM   #2000
Stoere91
OV Hobbyist

Stoere91's Avatar

Likes (Received): 0

Heeft iemand misschien nog een goede website waar ik pictogrammen en symbolen kan downloaden van U of S-bahn of pictogrammen van overstapstations ect.? Heeft er iemand een link??

Reply

Tags
metro maps

Thread Tools

Posting Rules