daily menu » rate the banner | guess the city | one on one

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Holland Hoogbouw Forums > Gebouwde omgeving > Architectuur, Stedenbouw en Infrastructuur

Architectuur, Stedenbouw en Infrastructuur Vormgeven van ruimte, steden en mobiliteit

Reply

Thread Tools Display Modes
Old April 5th, 2012, 11:43 PM   #2041
insulting-dutchman
"Yes! the people!"

insulting-dutchman's Avatar

Likes (Received): 60

maarja, die knik zit er nou juist expres in.

Sponsored Links

Old April 6th, 2012, 02:32 PM   #2042
Sky Scraper Village
Registered User

Likes (Received): 0

Dit is een plan van mij om de tramlijnen rondom het centrum en in het westen van Den Haag ondergronds aan te leggen. Doel is om het tramverkeer zo veelmogelijk te scheiden van het overige verkeer. Enkele tramlijnen op straatniveau vervallen hierbij. 15 tramlijnen worden teruggebracht naar 10 lijnen. 6 lijnen zijn zijn volledig ondergronds of op kunstwerken geplaatst. 4 tramlijnen blijven geheel gelijkvloers met het overige verkeer en zijn gewijzigd of ingekort.
Voordelen zijn een snellere doorstroming van het verkeer en betere verkeersveiligheid. Daarnaast komt er meer groen rond vrijgekomen trambanen.
Het nadeel zijn de kosten van aanleg. Echter zijn de kosten per kilometer zijn veel lager dan bv de NZ-lijn in onze hoofdstad om dat daar tot 20 meter diep geboord wordt en in Den Haag direct onder straatniveau kan worden afgegraven. Alleen bij de Javalaan, Prinsegracht en station Voorburg is het krap en wordt er onder bebouwing geboord. Een ander nadeel is dat de haltes verder uiteen liggen.
Factoren waar rekening mee is genomen zijn:
- Geen ringlijn of U-vorm. De lijnen verbinden 2 uiterste wijken via het centrum.
- Bijna iedere lijn kruist een andere lijn en NS-station.
- Gebruik maken van bestaande tram- en spoorlijnen en viaducten.
- Een goede bereikbaarheid naar nieuw te ontwikkelen gebieden zoals Cruise Port en Binckhorst
- Een metroverbinding tussen Den Haag CS en HS i.v.m. intercity en internationale treinen die alleen op HS stoppen.
- In het stadshart binnen de singel blijft 1 tramlijn in noordzuid-richting bovengronds en 1 in oostwest-richting.
- Het voorkomen van omwegen.
Station CS
Voor randstadrail E wordt een startstation gebouwd boven het station. Blijkbaar is het te duur of te onpraktisch om de ondergrondse verbinding die al onder CS ligt te gebruken. Ik zou wel eens willen weten waar precies deze ligt en of deze verbinding wordt geblokkeerd door de koningstunnel. Als deze bestaande verbinding onbruikbaar is dient de ondergrondse trambaan direct naast de koningstunnel te worden gebouwd.
Station HS
De tramlijn dient gebruik te maken van spoor 1 en 2 in de stationshal. Spoor 3 en 4 zijn gereserveerd voor intercities en sprinters tussen Delft en Den Haag CS. Spoor 5 en 6 zijn bestemd voor treinen tussen Delft en Leiden (dit zijn nu uitsluiten intercities). Voor spoor 6 moet wel een nieuw perron worden aangelegd.
Ondergrondse tramijnen:
- De groene lijn begint (of eindigt) bij het nieuw te ontwikkelen Cruise Port. Bij Vaillantlaan komt hij bovengronds en worden de bestaande tramlijnen gebruikt over de viaducten heen gelijk ten noorden van het treinspoor. De groene lijn heeft als begin/eindpunt Station HS.
Hiervoor wordt de hal gebruikt waar nu de fietsenstalling staat. De fietsenstallng kan gecombineerd met een parkeergarage onder de stationsweg worden gebouwd.
- De rode lijn heeft 2 stations nabij het strand in Scheveningen (Seinpost en Pier). Na CS gaat de lijn bovengronds.
- De blauwe lijnen (RR3 en 4) blijven geheel ondergronds ten westen van DenHaag CS. Van de Prinsegracht zou dan weer een echte gracht gemaakt kunnen worden.
- De paarse lijn is geheel ondergronds
4 tramlijnen blijven geheel bovengronds:
- Tramlijn 9 vanuit Scheveningen wordt bij CS gekoppeld aan lijn 15 richting Nootdorp. Bij CS is deze lijn de enige die hier bovengronds stopt, wel aan de westzijde van de rijnstraat. De route gaat vervolgens via Schedeldoekshaven en Zieken naar HS en verder richting Nootdorp.
- Tramlijn 19 Delft – Leidschendam blijft onveranderd. Deze staat niet op de kaart aangegeven.
- Tramlijn 6 Vanuit Leidschendam gaat bij de Kalvermarkt bovengronds en loopt via het Spui en Buitenhof. Het keerpunt is de Prins Hendrikstraat.
- Tramlijn 17 Wateringen-Rijswijk-HS loopt via het Spui en Kneuterdijk door richting het keerpunt bij de Sophialaan.

Gekleurde lijn: gedeeltelijk ondergrondse tramlijn
Zwarte dunne lijn: geheel bovengrondse tramlijn
Vierkant: treinstation
Rondje: tramhalte
Sky Scraper Village no está en línea   Reply With Quote
Old April 6th, 2012, 03:10 PM   #2043
da_scotty
Registered User

da_scotty's Avatar

Likes (Received): 14

Ik mis tramlijn 1!
Old April 6th, 2012, 05:39 PM   #2044
Stoere91
NedTrain - Leerling

Stoere91's Avatar

leuke bedacht maar is dat niet veel te duur tunnels aanleggen??
Old April 6th, 2012, 07:35 PM   #2045
Sky Scraper Village
Registered User

Quote:
Originally Posted by Stoere91 View Post
leuke bedacht maar is dat niet veel te duur tunnels aanleggen??
Ja, de prijs is wel een groot minpuntje. Maar als er binnen de centrumring (S100) al de drukste tramlijnen worden aangepakt, vooral bij Centraal en Hollands Spoor, dan is het voorlopig ook wel goed.
Old April 7th, 2012, 08:47 PM   #2046
Stoere91
NedTrain - Leerling

Stoere91's Avatar

En misschien een tramlijn van Scheveningen, Centrum, Centraal Station, Binckhorst, Rijswijk, Delft huidige traject lijn 1 en dan door trekken naar Schiedam en Rotterdam.

Dus tramlijn 1 van de HTM koppelen aan tramlijn 21 van de RET en zo naar Schiedam en Rotterdam.
Old April 7th, 2012, 09:02 PM   #2047
da_scotty
Registered User

da_scotty's Avatar

Likes (Received): 14

Daar is echt geen markt voor, er gaat 8 keer per uur een trein tussen Delft en Schiedam (4 keer per uur voor Delft Zuid). Daarbij is er tussen Delft en Schiedam zelf geen enkele bebouwing, alleen de zweth en dat heeft al 2 keer per uur buslijn 40. Daarbij stoppen zowel lijn 1 als lijn 21 al op respectievelijk Delft en Schiedam. Een verbinding heeft weinig toegevoegde waarde
Old April 7th, 2012, 11:12 PM   #2048
Slagathor
Luctor et Emergo

Slagathor's Avatar

Likes (Received): 198

Hij bedoeld waarschijnlijk via de luchthaven. Dat wordt wel vaker geopperd maar of het haalbaar is, is inderdaad een tweede.

Fotoreportages:
Middelburg, ZL | Vlissingen, ZL
Slagathor no está en línea   Reply With Quote
Old April 8th, 2012, 02:15 AM   #2049
Stoere91
NedTrain - Leerling

Stoere91's Avatar

Klopt via wijk en luchthave Zestienhoven
Old April 8th, 2012, 02:55 PM   #2050
Sky Scraper Village
Registered User

Luchthaven Zestienhoven vindt men blijkbaar niet belangrijk genoeg, anders was er vanuit Rotterdam allang een directe metroverbinding aangelegd. Ik denk dat Zestienhoven op lange terrein wordt omgebouwd tot industrieterrein.

Voordat men de Dutch Mountain van 2 km hoog aanlegt, zou men er beter aan doen een 2e nationale luchthaven aan te leggen 10 km uit de kust. Een eiland van 5 bij 20 km, verdeeld in 4 functies.

Nu ik toch aan het tekenen ben:

Old April 10th, 2012, 03:51 PM   #2051
Mojito
Peter

Mojito's Avatar

Likes (Received): 22

Gewijzigde metrokaart Eric Hammink

Eric Hammink heeft zijn metrokaart, die ik op de vorige pagina postte, aangepast na opmerkingen van diverse volgers. Dit is het nieuwe resultaat:

Kleine wijzigingen bij Amstelveenlijn, Sloterdijk/Hemboog, Hemspoorlijn naar Zaandam en onderbrekingssymbooltjes bij de NS-lijnen aan de rand van de stad, waarvan ik me afvraag wat het nut daarvan is.
Mojito está en línea ahora   Reply With Quote
Old April 10th, 2012, 03:57 PM   #2052
Mojito
Peter

Mojito's Avatar

En wat mij betreft voegt hij bovenstaande kaart samen met onderstaande plattegrond.
Quote:
Van www.bno.nl:

Afbeelding © Hammink Design BNO
Het resultaat van zo'n fusie lijkt me een stuk mooier dan de beetje sneue net-niet 'Metrokaart'/'Tramkaart' die tegenwoordig in alle metro's en trams hangt.
Old April 11th, 2012, 01:10 AM   #2053
Silly_Walks
Registered User

Likes (Received): 44

Quote:
Originally Posted by Mojito View Post
En wat mij betreft voegt hij bovenstaande kaart samen met onderstaande plattegrond.

Het resultaat van zo'n fusie lijkt me een stuk mooier dan de beetje sneue net-niet 'Metrokaart'/'Tramkaart' die tegenwoordig in alle metro's en trams hangt.
Is er ook een hogere resolutie van deze kaart beschikbaar?
Silly_Walks no está en línea   Reply With Quote
Old April 11th, 2012, 10:54 AM   #2054
Maarten Otto
Registered User

Maarten Otto's Avatar

Likes (Received): 5

Damn... Die is gaaf zech...
Old April 11th, 2012, 11:07 AM   #2055
Mojito
Peter

Mojito's Avatar

@ Silly Walks: ik heb ernaar gezocht maar van de tramkaart van Eric Hammink was dit de grootste versie die ik kon vinden.
Old April 11th, 2012, 04:05 PM   #2056
Silly_Walks
Registered User

Likes (Received): 44

Quote:
Originally Posted by Mojito View Post
@ Silly Walks: ik heb ernaar gezocht maar van de tramkaart van Eric Hammink was dit de grootste versie die ik kon vinden.
Erg jammer, want hij ziet er zo logisch uit. Hoe de lijnen op die kaart van het GVB lopen, daar word ik niet wijs van.

edit: ik heb ze gemaild, wie weet willen ze een iets hogere resolutie plaatsen.

Last edited by Silly_Walks; April 11th, 2012 at 04:19 PM.
Silly_Walks no está en línea   Reply With Quote
Old July 27th, 2012, 11:27 PM   #2057
Alargule
riiiiiiiiiiiiiiiiiight...

Alargule's Avatar

Ik kreeg vanochtend een leuke e-mail:

Quote:
Dear,

My new book "Underground Maps Unravelled: Explorations in Information Design" is finally complete, printed, and ready to mail out. It takes a wide-ranging and searching look at the nature of effective design, and whether current work achieves this, it then goes on to investigate whether fresh approaches can better achieve usability goals, both for the London Underground map and internationally.

Full details are at:

www.tubemapcentral.com/umuinfo.html
Het boek is met een prijskaartje van £ 58,- (€ 75) incl verzendkosten wel wat aan de prijzige kant, maar als je écht geïnteresseerd bent in alle ins en outs van metroplattegronden, maakt dat bedrag ook niets meer uit. Ik heb jaren terug ook al eens een aardig bedrag aan een Vignelli-plattegrond uitgegeven
Old August 3rd, 2012, 11:59 AM   #2058
Alargule

Alargule's Avatar

...en ik heb 'm binnen. Wat een pareltje zeg. Vol met historisch kaartmateriaal van met name van Londense Underground, maar ook andere systemen en steden. Bovendien allemaal gedigitaliseerd door de auteur en dus in hoge kwaliteit beschikbaar. De hoofdstukken waarin hij experimenteert met andere layouts, voornamelijk door andere/meer hoeken toe te staan bij het diagrammatische ontwerp, leveren interessante eindresultaten op.

Kortom: als je van (metro)diagrammen houdt, is dit boek een must!
Old September 3rd, 2012, 12:05 PM   #2059
Alargule

Alargule's Avatar

Hij is er weer: de Grote Metroplattegrondenwedstrijd, editie 2012!

Ditmaal met een eenvoudiger thema en een kortere inschrijftijd: 1 oktober 2012 is de deadline!

Dus: als je wat tijd over hebt: open Paint, Inkscape, Visio of Illustrator en ga aan de slag.
Old September 3rd, 2012, 03:52 PM   #2060
EPA001
Registered User

EPA001's Avatar

Likes (Received): 108

Leuk dat je met die thema's zo actief blijft.
"Atheism is more than just the knowledge that Gods do not exist, and that religion is either a mistake or a fraud. Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan
EPA001 no está en línea   Reply With Quote

Reply

Tags
metro maps, metrokaarten

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules