|
|
| daily menu » rate the banner | guess the city | one on one |
|
|
#121 |
|
Registered User
Likes (Received): 0
|
betreft randstadspoor rond utrecht,
zijn ze daar nu al mee bezig, want richting woerden hebben ze een hele grote zandberg naast het spoor gelegd, komt daar dan het randstadspoor overheen? |
|
|
|
|
|
#122 | ||
|
Accepteer Geen Middelmaat
|
Quote:
De kwestie is namelijk dat er behoefte zou zijn aan een directe verbinding Leidsche Rijn - Amsterdam, zonder langs het drukke Utrecht CS te moeten. Het oorspronkelijke 'plan' (voor zover je het al zo kan noemen) was om dit precies aan 'de andere kant' te doen dan in mijn kaartje. Tussen de sporen naar A'dam en Woerden dus, in de zogeheten Cartesius-driehoek. Die treinen zouden dan dus 'voor CS langs' rijden naar Amsterdam. Wat ik persoonlijk altijd al een betere optie heb gevonden is de spoorsplitsing aan de oostkant van Woerden een extra stel bogen geven, zodat daar de verbinding Leidsche Rijn - Amsterdam ontstaat. Dit is ook wat ik in het kaartje heb verwerkt. Quote:
|
||
|
|
|
|
|
#123 |
|
|
Negeer dit bericht. Het is ontstaan door een foutje van de server.
|
|
|
|
|
|
#124 |
|
Registered User
Likes (Received): 25
|
Mooi plan Wicher, zat zelf nog te denken aan een tramachtige verbinding richting Vianen, mede om dat stadje meer bij de regio te betrekken. Er ligt nog een oude brug (oude A2) over de Lek waar de tram/metro prima gebruik van zou kunnen maken.
|
|
|
|
|
|
#125 |
|
|
![]() Dat is een mooi idee. Het moet best mogelijk zijn de sneltram naar Nieuwegein-Zuid over die brug door te trekken naar Vianen. Zeker nu Vianen bij de provincie Utrecht hoort zal men meer geneigd zijn dit soort zaken te overwegen. Puntje is natuurlijk wel dat de brug er wellicht al 'gratis' ligt, maar dat het onderhoud natuurlijk wel geld kost. Ik dacht dat ze 'm dan ook wilden verwijderen. In dit verband wel interessant: waar ik ook weleens m'n licht op het laten schijnen is de spoorverbinding Utrecht-Breda, toch wel een missing link. Ik had het volgende trace in gedachten, met een Randstadspoorverbinding (stoptrein) tot Vianen (haltes in Vaartsche Rijn, Lunetten, Laagraven, Nieuwegein-C, Nieuwegein-Z) en een IC/sneltrein met haltes in Nieuwegein-C, Gorinchem en Oosterhout.
|
|
|
|
|
|
#126 |
|
riiiiiiiiiiiiiiiiiight...
|
Dat is inderdaad een opvallende 'missing link'. Zou Utrecht ook mooi met Antwerpen verbinden, en de HSL naar Parijs aldaar. Waarom is deze verbinding eigenlijk nooit aangelegd?
|
|
|
|
|
|
#127 |
|
Member
|
Geen eigen kaart, maar een metro- en tramkaart uit de reisgids National Geographic Traveler Amsterdam editie 2002.
Grote versie
|
|
|
|
|
|
#128 |
|
Peter
Likes (Received): 22
|
Gaaf ding! Het Amsterdamse tram- en metronet op de London Underground-manier van Harry Beck weergegeven..! Ik vind hem mooier en duidelijker dan alles wat het GVB zelf aan schematische lijnenkaarten heeft laten vervaardigen, de laatste jaren...
|
|
|
|
|
|
#129 |
|
|
Mooier wel, maar duidelijker? Deze kaart is geografisch nog meer verstoord dan de kaart die het GVB nu voor het tramnet gebruikt. Ook het verschil tussen een tram- en een metrolijn is op deze kaart niet te zien, wat tot verwarring zou kunnen leiden bij toeristen: 'Zie jij tram 53 hier ergens rijden?', op het Waterlooplein bijv.
![]() Wél een stuk duidelijker: de weergaven van de keerlussen en de afwijkende rijrichtingen van sommige tramlijnen. Daar zou het GVB nog wat van kunnen leren. Leuk om nog eens een kaart met lijn 20 te zien, trouwens...
|
|
|
|
|
|
#130 | ||
|
shinkansen
Likes (Received): 19
|
Quote:
Zelfs de NZ-lijn wordt in passagiersaantallen op wereldschaal maar een klein lijntje, maar dat terzijde. ![]() Quote:
|
|
|
|
#131 | ||
|
Registered User
|
Quote:
Denk echt dat zoiets te plannen valt, het is bijna een schot voor open doel! Waar ligt de besluitvorming over dit soort projecten eigenlijk, Rijkswaterstaat, provincie, Connexxion? Of zal het de combinatie zijn? De ondergrond voor een lijn ligt er al aan de kant van Vianen, dus bouwen in de uiterwaard hoeft niet. Laatst kwam ik er langs en er leek plek zat te zijn. Er staan op de computer nog ergens foto's van het gebied inclusief brug, maar die kan ik helaas niet vinden. Een kaartje van het gebied: Quote:
Last edited by ill-b; September 6th, 2005 at 07:32 PM. |
||
|
|
|
|
|
#132 |
|
Kees
Likes (Received): 1
|
Dat is inderdaad een goede vraag die vaker wordt gesteld. Zo'n lijn kan zo met de toekomstige verbreding van de A27 (Over dit onderwerp heb ik mijn PO Aardrijkskunde gemaakt) in de transportas worden aangebracht. Het enigste wat er voor nodig is, is veel geld en ambitie.
|
|
|
#133 |
|
Registered User
|
Als je ziet hoeveel geld er al over de balk wordt gesmeten met projecten als de hsl en de betuwelijn, kan deze er ook nog wel bij. Zal waarschijnlijk nog meer nut hebben ook!
|
|
|
|
|
|
#134 | |
|
|
Quote:
Maar mocht je eens een voorstel willen indienen, www.bru.nl.
|
|
|
|
|
|
|
#135 |
|
Registered User
|
Ja, het BRU zal wel een stevige vinger in de pap hebben.Ben erg benieuwd hoe rendabel zo´n lijn zou zijn. Het lijkt mij wel leuk als er een haalbaarheidstudie naar zo´n uitbreiding gedaan wordt, ik wil best een begin maken! Ik sprak een tijd geleden met een trambestuurder die al 15 jaar in de regio reed, en al 15 jaar zijn de plannen om de lijn door te trekken naar Vianen, dus al teveel hoop is er nog niet. Hij sprak over twee plannen die in een veel verder gevorderd stadium van mogelijkheden waren: 1. een tramlijn van IJsselstein via De Meern naar Leidsche Rijn, door de polder Rijnenburg. Aangezien er op langer termijn toch uitbreidingsplannen zijn in dat gebied geen onlogische keuze, en de cirkel van o.v. is dan ook rond. 2. een tramlijn doortrekken over de toekomstige busbanen (om de zuid) in de richting van de Uithof. Beide zeer logische keuzes, ik ben wel benieuwd hoe ver die planvorming is. Lees trouwens op bru.nl dat Prorail de beheerder van de lijn is: Over de SUNIJ-lijn, de sneltramverbinding Utrecht - Nieuwegein - IJsselstein, is een meerjarenafspraak gemaakt. Het BRU heeft als concessieverlener voor de tram een meerjarenovereenkomst gesloten met Connexxion voor de exploitatie van de tramlijn. Prorail is de beheerder van de tramlijn. Zal eens bellen! |
|
|
|
|
|
#136 | |
|
|
Quote:
De busbaan voor lijn 12 ('Om de Zuid') moet grotendeels nog aangelegd worden. Of deze ook op die manier zal worden aangelegd is nog maar de vraag. Het al bestaande stuk (Adema van Scheltemabaan) is alvast gewoon van asfalt... Een tramlijn door Rijnenburg lijkt me overigens al helemaal niet reeel. In Rijnenburg wordt vooralsnog nadrukkelijk gekozen voor een lage dichtheid. Niet erg geschikt voor een tramlijn dus. In Leidsche Rijn lijkt met helemaal gekozen te hebben voor de vrijliggende HOV-busbaan. Ook de toekomstige 'Westtangent' Leidsche Rijn-Papendorp-Nieuwegein (lijn 33) zal zo worden aangelegd. Dat zal dus voor een evt. lijn LR-Rijnenburg-IJsselstein (welk lijnnr is nog vrij? ) ook wel het geval zijn.
|
|
|
|
|
|
|
#137 | |||
|
Registered User
|
Quote:
Quote:
Quote:
Je begrijpt, ik zie een tramvariant als erg leuke oplossing.En over Vianen, die brug ligt er zo toch wel erg verlaten bij:
|
|||
|
|
|
|
|
#138 | |||||
|
|
Quote:
Quote:
Quote:
Quote:
Quote:
|
|||||
|
|
|
|
|
#139 |
|
|
Ik zag dat mijn tram-plattegrond van Amsterdam al weer verdwenen is. Dan post ik hem toch gewoon opnieuw?
![]() Er is sindsdien wel wat veranderd: Amsterdam heeft er lijn 26 bijgekregen, en lijn 16 rijdt nu door naar de PTA-lus. Verder heb ik wat kleine veranderingen/verbeteringen aangebracht.
|
|
|
|
|
|
#140 |
|
Peter
Likes (Received): 22
|
Het enige wat ik als verschil zie is dat de 26 is ingekleurd en dat de 16 bij de PTA nu echt 'los' komt van de hoofdlijn (zoals ook in werkelijkheid) Hij was fijn, hij werd nog fijner en hij blijft fijn! |
|
|
|
![]() |
| Tags |
| metro maps, metrokaarten |
| Thread Tools | |
| Display Modes | |
|
|