daily menu » rate the banner | guess the city | one on one

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Holland Hoogbouw Forums > Gebouwde omgeving > Architectuur, Stedenbouw en Infrastructuur

Architectuur, Stedenbouw en Infrastructuur Vormgeven van ruimte, steden en mobiliteit

Reply

Thread Tools Display Modes
Old October 26th, 2011, 04:11 PM   #1941
Oh?!
der Niederländer

Likes (Received): 0

Quote:
Originally Posted by Capzilla View Post
Misschien was een betere vraag geweest wat de criteria zijn om een hoofdstation géén Centraal/CS te noemen.
Ik vermoed dat daarop het volgende antwoord was gegeven:

Quote:
Geachte heer Capzilla,

U heeft aangegeven dat wilt weten hoe de regelgeving en voorwaarden met betrekking tot de naamgeving van stations is. Ik heb hierover de volgende informatie. Gemeentes, de Nederlandse Spoorwegen en ProRail beslissen samen, middels een commissie, wat de naam wordt voor een nieuw station. De naan anders dan Centraal aan een station geeft aan dat dat het niet het hoofdstation in een stad is. Ik vertrouw erop dat ik u voldoende heb geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,
Maar goed, erg veel wijzer worden we er inderdaad niet van anders dan dat de gemeente kennelijk nog wel wensen mag inbrengen. Overigens was het antwoord kennelijk lastig te achterhalen gezien de lange tijd die men nam om te antwoorden. Sterker, nog voordat ik dit antwoord kreeg had ik al een enquete in de mailbox met de vraag of mijn vraag naar tevredenheid was beantwoord...

Sponsored Links

Old October 26th, 2011, 04:16 PM   #1942
Oh?!
der Niederländer

Quote:
Originally Posted by Alargule View Post
Purmerend Centraal...dat heeft al iets tegenstrijdigs in zich...
Het lijkt me dat de vaste partijen op z'n minst rekening houden met:
- minimum aantal van 2 stations binnen de plaats;
- minumum aantal inwoners (100.000+?);
- wellicht minimum aantal (hoofd-)verbindingen met andere (grote) stations.
Old October 26th, 2011, 04:29 PM   #1943
Alargule
riiiiiiiiiiiiiiiiiight...

Alargule's Avatar

Dat zal dan ook wel verklaren waarom we wèl over "Leiden Centraal" spreken, maar niet over "Eindhoven Centraal"...
Old October 26th, 2011, 04:51 PM   #1944
ReisThijs
Registered User

ReisThijs's Avatar

Likes (Received): 1

Een Centraal Station is in ieder geval altijd een spoorwegknooppunt, om die reden vallen Purmerend, Barneveld en Helmond al buiten de boot.

Er zijn waarschijnlijk geen vaste criteria omdat NS in principe zo min mogelijk stations de naam 'Centraal' wil geven. Die toevoeging wordt eigenlijk ook alleen maar toegekend op het moment dat er een nieuw station wordt geopend dat belangrijk genoeg wordt geacht, en dat was dan ook het geval bij Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Almere en Leiden. (Later heeft men bedacht dat Almere CS die naam eigenlijk niet verdiende en is dat alsnog "Centrum" geworden.)

Toen Leiden Centraal die naam kreeg (in 1996) is het aantal in/uitstappers als criterium genomen (= alleen stations die op dat moment meer dan 50.000 reizigers hadden). Dat was toen zo gekozen dat Leiden er net boven zat, en alle net iets minder drukke stations niet. En dat eigenlijk alleen maar omdat ze in Leiden zeurden dat ze, met het op-vier-na-drukste station van Nederland, recht meenden te hebben op een officieel Centraal Station.
ReisThijs no está en línea   Reply With Quote
Old October 26th, 2011, 04:55 PM   #1945
Alargule

Alargule's Avatar

Quote:
Originally Posted by Alargule View Post
Dat zal dan ook wel verklaren waarom we wèl over "Leiden Centraal" spreken, maar niet over "Eindhoven Centraal"...
Quote:
Originally Posted by ReisThijs View Post
[...]alleen maar omdat ze in Leiden zeurden dat ze, met het op-vier-na-drukste station van Nederland, recht meenden te hebben op een officieel Centraal Station.
Voilà.
Old October 27th, 2011, 12:50 AM   #1946
Capzilla
robkaper.nl

Capzilla's Avatar

Quote:
Originally Posted by Oh?! View Post
Ik vermoed dat daarop het volgende antwoord was gegeven:
Nee. Dat is een foute beredenering. Dan zou Schiedam Centrum dus niet het hoofdstation van Schiedam zijn, bijvoorbeeld.

Edit: ik snap best dat het uiteindelijk gewoon een gevoelsmatige keuze is. Dat er geen harde criteria zijn. Dat de NS in principe mag doen wat ze willen. En dat ze dat dan weer niet willen communiceren en dus zo'n vaag antwoord geven. Maar dat was dan ook de inhoud van mijn reactie: het antwoord is feitelijk gewoon geen echt antwoord.

Last edited by Capzilla; October 27th, 2011 at 12:55 AM.
Capzilla no está en línea   Reply With Quote
Old October 27th, 2011, 08:15 AM   #1947
Gereke
Registered User

Likes (Received): 11

Feit is in ieder geval wel dat binnenkort Arnhem en Breda de toevoeging CS zullen krijgen.
Gereke está en línea ahora   Reply With Quote
Old October 27th, 2011, 10:06 AM   #1948
Oh?!
der Niederländer

Overigens best vreemd dat NS een vinger in de pap heeft, terwijl het A) niet de eigenaar van de station is en B) niet per se de (enige) gebruiker van het station is (hoewel dat bij de grote stations / op drukke lijnen in praktijk wel het geval zal zijn... in ieder geval de hoofgebruiker).
Old October 27th, 2011, 10:32 PM   #1949
Ni3lS
Moderator of Mayhem

Ni3lS's Avatar

Likes (Received): 239

Heeft iemand misschien nog een goede website waar ik pictogrammen en symbolen kan downloaden? Ik ben nu bezig in Inkscape en misschien doe ik wel aan die wedstrijd mee. Ik tekende deze mappen altijd in illustrator maar die werkt opeens niet meer.. Iemand ervaring met inkscape? Het ziet er prima uit. Ik heb al enige pictogrammen en symbolen gedownload maar die zijn soms 500px bij 500px. Is dat niet veel te groot? Hoeveel px bij hoeveel px kan zo'n map het beste zijn? Alvast bedankt voor de antwoorden.

ROTTERDAM - THE PORT OF EUROPE
THE HAGUE - CITY OF JUSTICE

LIFE IN LONDON
Ni3lS no está en línea   Reply With Quote
Old October 27th, 2011, 10:35 PM   #1950
Alargule

Alargule's Avatar

Ik werk niet met Inkscape maar met Illustrator, maar volgens mij zijn de principes van beide programma's wel min of meer hetzelfde. Ik weet niet wat voor pictogrammen en symbolen je precies bedoelt, maar in Illustrator zitten er standaard al de nodige in. Allicht ook in Inkscape? Overigens maak ik de symbolen voor overstapstations altijd zelf. Kwestie van wat cirkeltjes en rechthoekjes trekken, en die met de ingebouwde functionaliteit van Illustrator laten overlappen.

Leuk als je aan de wedstrijd mee zou doen!
Old October 27th, 2011, 10:39 PM   #1951
Ni3lS
Moderator of Mayhem

Ni3lS's Avatar

Ok. Ik had van die coole S-bahn en U-bahn symbolen gedownload. Wil graag een fantasy Berlin u-bahn maken Ik heb in Illustrator aan een map van Toronto gewerkt en daar zaten inderdaad standaard symbolen in..

Misschien kun je mijn vraag over het aantal pixels misschien wel beantwoorden? Zijn er misschien ook templates of mappen die je kan downloaden zodat je gelijk kan beginnen met tekenen in plaats van dat je nog water etc. moet ontwerpen?

LIFE IN LONDON
Old October 27th, 2011, 10:44 PM   #1952
Alargule

Alargule's Avatar

Tsja, hoe groot wil je het hebben?

Meestal bepaal ik dat bij het exporteren naar een niet-vectorformaat, zoals png of jpg (alhoewel ik jpg nooit gebruik voor plattegronden). Als mijn plattegrond veel (kleine) details bevat, dan kies ik een groter formaat, bijv 2000 px, uit. Maar volgens mij zou je al moeten volstaan met een plattegrond van 1000-1500 px in de breedte.
Old October 27th, 2011, 10:48 PM   #1953
Ni3lS
Moderator of Mayhem

Ni3lS's Avatar

Oke, bedankt. Dan kan ik al begrijpen dat die gedownloade symbolen met 500x500 veeeeel te groot zijn. Wellicht kan ik ze verkleinen. Het zijn gewoon simpele .svg bestanden namelijk. Kun je van wikipedia commons downloaden

LIFE IN LONDON
Old October 27th, 2011, 11:00 PM   #1954
Alargule

Alargule's Avatar

Pixelgrootte is bij vectorbestanden niet relevant...het gaat hier immers om vectors, en niet om pixels
Je kunt die symbolen ook prima verkleinen - of de plattegrond in Inkscape vergroten - zonder dat dat invloed heeft op je uiteindelijke resultaat
Old October 27th, 2011, 11:10 PM   #1955
Ni3lS
Moderator of Mayhem

Ni3lS's Avatar

Heb je gelijk in. Nou ik heb weer iets weten te fixen en ik heb nou AI CS5. Als ik een nieuw bestand begin, is het dan aan te raden om template te doen? Of gewoon normaal en dan letter size ofzo en dat dan aanpassen naar 2000x2000 ofzo?

Wederom bedankt

LIFE IN LONDON
Old October 29th, 2011, 11:22 AM   #1956
Alargule

Alargule's Avatar

Ik gebruik zelf een template hooguit als achtergrond. Verder begin ik vaak met een A4-canvas, maar je kunt dat tussendoor altijd aanpassen, als dat nodig is.
Old October 29th, 2011, 12:46 PM   #1957
Ni3lS
Moderator of Mayhem

Ni3lS's Avatar

Klopt. Ik ben inmiddels bijna klaar met de hele Berlijn map (metro+s-bahn). Daarna ga ik kijken welke lijnen uitgebreidt kunnen worden. Laat straks tussendoor het resultaat wel even zien

LIFE IN LONDON
Old November 2nd, 2011, 11:29 PM   #1958
Ni3lS
Moderator of Mayhem

Ni3lS's Avatar

Hier iets van mij. Eerst de berlijn map op mijn manier getekend, ga m later met fantasie uitbreiden

Zijn er nog upload tips of tips voor bestandtypes? Ik heb nu .png maar ik vind m op 100% niet erg sterk. Ook vind ik m nu te klein want je ziet nauwelijks detail..

LIFE IN LONDON
Old November 3rd, 2011, 08:39 AM   #1959
da_scotty
Registered User

da_scotty's Avatar

Likes (Received): 14

Mooie kaart! Lekker overzichtelijk en met heldere kleuren!
De kaart komt echter alleen nogal hoekerig over, zou je de hoeken kunnen afronden voor een rustiger beeld?
Old November 3rd, 2011, 10:55 AM   #1960
Oostoever
Registered User

Op de kaart van berlijn hierboven mis ik U55, de korte pendellijntje die later U5 moet worden. Het lijn begint bij Hauptbahnhof, dat gaat het in zuidoostelijke richting naar station Under den Linden die nu Brandenburger Tor heet. Ertussenin is er ook een station Bundestag. Het stukje Brandenburger Tor tot Alexanderplatz is op dit moment nog in aanbouw.
Oostoever no está en línea   Reply With Quote

Reply

Tags
metro maps, metrokaarten

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules