|
|
| daily menu » rate the banner | guess the city | one on one |
|
|
#1961 |
|
riiiiiiiiiiiiiiiiiight...
|
Ik denk dat de verbeteringen vooral in de layout van de plattegrond zitten:
Verder kun je - als je met Illustrator werkt - bij een export naar png zelf de schaling aangeven. Je kunt ook het bestand ook als svg opslaan; de meeste browsers kunnen dat tegenwoordig goed weergeven.
|
|
|
#1962 |
|
Moderator of Mayhem
Likes (Received): 240
|
Ja klopt helemaal. Maar goed, grotendeels beginnersfouten
Dat van die hoeken en niet goed lopende stations klopt ook, bewust niet meer verandert. Werd er op een gegeven moment gewoon moe van, geen geduld. Als die fouten er niet in zouden zitten zou het gewoon een dooie kopie van de originele map zijn Die U55 had ik er bewust nog niet ingetekend om dat die nog niet op de map stond waarvan ik deze heb nagetekend. Ik zou verder me god ook niet weten hoe ik die stations allemaal recht krijg of hoe ik daar bijvoorbeeld een symbool van maak. Ik heb elk station apart getekend dus vandaar dat het niet gelijk is. Verder wanneer ik een bocht teken dan krijg je altijd een wit hoekje met die rechte lijnen. Die probeer ik dan vervolgens op te vullen met een 3 point round maar dat wil niet altijd. Hoe doen jullie dat? Thanks
|
|
|
#1963 |
|
Someone like him:
Likes (Received): 5
|
Leuke kaart en mooi gedaan. Behalve de opmerkingen hierboven, wil ik je nog zeggen dat het luchthavensymbooltje aan lijn U6 weg kan. Dit gaat om luchthaven Tempelhof, maar die is al ruim 3 jaar geleden definitief gesloten...!
Je hebt wel een erg gedateerde kaart als voorbeeld gebruikt... Waarom niet gewoon de actuele kaart van de VBB gedownload? Als je toch op zoek bent naar vernieuwing van de kaart, laat dan eens het verschil tussen U- en S-bahn weg. Gooi alles op één hoop en geef het een nieuwe nummering. Het viel mij op dat het verschil tussen beide systemen minimaal is. De U-bahn rijdt een flink deel bovengronds en de S-bahn deels ondergronds (bijv S1 en S2). Natuurlijk hebben ze allebei een andere vervoerder (BVG en DB), maar dat kan zo blijven. Gewoon alle treinen dezelfde huisstijl en een logische, eenduidige lijnaanduiding. Voor iedereen wel zo duidelijk... denk ik dan. Maar ja, Duitsers zijn nou eenmaal gek op hun S- en U-bahn onderscheid! |
|
|
|
|
|
#1964 |
|
Moderator of Mayhem
|
Ja er zijn ook duidelijk andere treinsoorten.. Verder weet ik dat Tempelhof niet meer in gebruik is maar ik vond het gewoon leuk om er een vliegtuigsymbool neer te zetten
Ik zou alleen willen weten hoe ik zonder teveel gepruts gewoon die bochten recht kan krijgen..
|
|
|
#1965 |
|
|
Oefenen!
|
|
|
#1966 |
|
Moderator of Mayhem
|
Is er niet een functie voor bij die lijnen? In inkscape kun je volgens mij kiezen voor een ''rond einde''. Dan krijg je die rare hoeken dus ook niet..
|
|
|
#1967 |
|
|
Nog een laatste herinnering aan de Metroplattegrondenwedstrijd 2011: volgende week donderdag is het al 1 december!
Dus: als je al een plattegrond had gemaakt maar nog vergeten was op te sturen, of dit weekend weinig om handen hebt: doe mee! Zie mijn sig voor links naar meer details.
|
|
|
#1968 |
|
MP
Likes (Received): 81
|
'k Heb er al eens een schetsje voor gemaakt, maar digitaal kan ik daar nog niks mee. Ik zou daar de tijd voor moeten nemen, zo'n programma te leren gebruiken, maar er zijn al zo veel andere dingen waar ik tijd voor moet nemen.
Ik zal m'n schetsje morgen op 'n viltje zetten anders. |
|
|
|
|
|
#1969 |
|
|
Ik moet 'm wel digitaal hebben, Marcel - misschien kun je je viltje inscannen
|
|
|
#1970 |
|
|
Laatste kans! Vanavond verloopt de inschrijftermijn en zet ik alle inzendingen online.
|
|
|
#1971 | |
|
NedTrain - Leerling
Likes (Received): 0
|
Quote:
|
|
|
|
|
|
|
#1972 |
|
|
Grote Metroplattegrondenwedstrijd 2011
Goed, alle inzendingen zijn binnen - het stemmen kan beginnen. Hey, dat rijmt
![]() Hier kun je de inzendingen bewonderen en stemmen op je favoriet.
|
|
|
#1973 |
|
Registered User
Likes (Received): 109
|
Leuk dat je hiervan zoveel werk maakt.
. "Atheism is more than just the knowledge that Gods do not exist, and that religion is either a mistake or a fraud. Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan |
|
|
|
|
|
#1974 |
|
|
Thanks! En nu maar hopen dat er ook veel stemmen gaan binnenkomen.
|
|
|
#1975 |
|
Registered User
Likes (Received): 2
|
Bij deze een, naar persoonlijke mening, verbeterde tramkaart van Antwerpen. Zelf vind ik deze duidelijker dan de officiële kaart van De Lijn. Een aantal geplande uitbreidingen zijn erin verwerkt.
Ben benieuwd naar jullie opbouwende kritiek . Hopelijk iets meer dan de discussie wat een centraal station is en wat niet.image hosted on flickr ![]() Tram d'Anvers by iBarth, on Flickr |
|
|
|
|
|
#1976 |
|
Someone like him:
Likes (Received): 5
|
Zéér fraaie kaart, Barthje. Lekker metro-achtig, terwijl het toch "maar" om een tram gaat... Een paar puntjes:
- lijnen die de Schelde passeren zijn onderbroken, terwijl elders het water ononderbroken gepasseerd wordt. Zal wel met de tunnel te maken hebben, maar omdat de rest van het tunnelstelsel niet is ingetekend, komt het mij wat inconsequent over. - het diagonale woord KANAAL net boven Sportpaleis staat ronduit storend. Zeker omdat een paar cm naar rechts ook al de naam van het kanaal staat. - De halte Rooseveltplaats wordt toch ook gebruikt door lijn 24? Verder alleen maar lof! |
|
|
|
|
|
#1977 |
|
|
Ik vind de uitwerking lekker strak - zo te zien duidelijk geïnspireerd op de huisstijl van de RATP. Rechte lijnen, ruime bochten; daar houd ik wel van.
De verbeteringen zitten 'm wat mij betreft vooral in de 'clutter' aan extra/overbodige informatie:
|
|
|
#1978 |
|
killed Laura Palmer
Likes (Received): 44
|
In het geval van Antwerpen is er wel enige toegevoegde waarde van snelwegen op de OV-kaart, omdat die het centrum duidelijk afbakenen. Het volgt de oude omwalling van de stad, en het ligt allemaal grosso modo even ver van het middelpunt van de stad af. Voor veel mensen bestaat er in het mentale stadsplan een onderscheid tussen 'binnen de singel' en 'buiten de singel'. 't Is een beetje zoals de ring-S-bahn in Berlijn de metrokaart ginder leesbaarder maakt.
|
|
|
#1979 |
|
|
...met dat verschil dat de S- en U-Bahn in Berlijn een duidelijk geïntegreerd systeem vormen, met duidelijk aangegeven overstaprelaties op de plattegrond. Hier helpt het dus bij meer dan alleen het vertalen tussen de 'mind map' van Berlijn en het weergegeven netwerk op de plattegrond. Daarnaast zal de Antwerpse plattegrond door meer reizigers dan alleen Antwerpenaren gebruikt worden, waarbij de door jou aangegeven 'mind map' van Antwerpen hoegenaamd niet/veel minder aanwezig is.
Hooguit zou het weergeven van de snelwegen een toegevoegde waarde kunnen hebben wanneer je de P+R-mogelijkheden weergeeft. Maar dan nog: het zal voor een OV-reiziger die deze plattegrond gebruikt niet interessant zijn om te weten waar P+R-terreinen zijn als hij zijn auto daar niet heeft staan. En als hij zijn auto daar wel heeft staan, zal hij waarschijnlijk niet op dat P+R-terrein zijn gekomen met behulp van deze plattegrond, maar dmv wegwijzers of GPS-navigatie... Kortom, vanuit zuiver functioneel perspectief zijn snelwegen op deze plattegrond overbodig.
|
|
|
#1980 |
|
Registered User
Likes (Received): 2
|
Een korte reactie
, nouja reactie,Een aantal keuzes in de kaart zijn gemaakt op basis met de herkenbaarheid tov de huidige tramkaart van antwerpen. Daar staat ook de R1 (ring snelweg op). Persoonlijk heb ik dit ook altijd vreemd gevonden, echter na gebruik van het tramsysteem wordt duidelijk waarom er in Antwerpen hiervoor is gekozen en heb ik deze ook gebruikt. Autosnelwegen horen normaal inderdaad niet op een OV-schema, in antwerpen vormen deze zo'n belangrijk onderdeel van het stadsbeeld (ook voor mij als buitenlander) dat ik deze keuze van DeLijn heb overgenomen. Het weergeven van de P+R plaatsen komt ook uit de 'oude' kaart van De Lijn. Daarbij helpt het extra bij het terugvinden van de auto, Er wordt inzichtelijk gemaakt hoeveel P+R mogelijkheden er zijn en hoe makkelijk het eigenlijk wel niet is. Amsterdam en veel andere middelgrote steden doen het ook. Al is idd de toegevoegde waarde niet altijd aanwezig. 'Overbodige' stations zijn weergegeven voor de volledigheid. Stations zijn belangrijke focus punten ook als deze niet direct een overstap bieden. Het geeft de keuze die er is weer. De legenda is misschien wat uitgebreid, maar het staat niet in de weg aangezien op de linkeroever wat loze ruimte is. Voor de havens in het noorden geld het ook. De havens definiëren een duidelijke noordgrens aan de stad met de verstedelijkte havens rond het Eilandje en de industriële havens verder in het Noorden. Noodzakelijk is de info niet maar persoonlijk vind ik dit eerder iets toevoegen. Er is namelijk geen extra plaats voor nodig. Achteraf is inderdaad het diagonale 'kanaal' en het bijbehorende 'Albert-' storend. Lijnkleuren zijn overgenomen van de werkelijke lijnkleuren momenteel aanwezig. Wit is inderdaad geen kleur voor een tramlijn. Niet alleen op kaarten geeft het problemen ook in bebording en bewegwijzering, een heel vreemde en zelfs onbegrijpelijke keuze dus van De Lijn. Lijn 4 (lichtblauw) en Lijn 7 (donkerblauw) zou ik ook nooit naast elkaar laten lopen. De tak Lijn 7 & 15 in het zuiden wordt in de toekomst verlengd naar Boechout, meest rechter station bij de vork. (Dit had ik uiteraard al kunnen intekenen aangezien ik dit wel met de noordelijke verlenging van lijn 7 heb gedaan. vandaar de spoor vork. Lijn 24 maakt inderdaad gebruik van Halte Rooseveltplaats, maar ook van Astridplein en Teniersplaats. In deze kaart wordt daarentegen gebruik gemaakt van halte Astrid en Opera welke Premetrohaltes zijn. Lijn 24 is hier zo ingetekend alsof deze gebruikt maakt van de ongebruikte premetrotunnel. Dat was eigenlijk de start van deze kaart. groetjes Barth |
|
|
|
![]() |
| Tags |
| metro maps, metrokaarten |
| Thread Tools | |
| Display Modes | |
|
|