daily menu » rate the banner | guess the city | one on oneforums map | privacy policy (aug.2, 2013) | DMCA policy | flipboard magazine

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Holland Hoogbouw Forums > Overig > Urbanetics

Urbanetics Stedelijke discussies

Reply

Thread Tools
Old December 7th, 2011, 09:23 PM   #1
ill-b
Registered User

ill-b's Avatar

Likes (Received): 306

Uitzendingen "Nederland van boven"

Kwam 'm nog niet tegen. Toch maar een thread over deze, naar mijn eerste indruk, mooie serie.

Quote:
Aflevering 1: 24 uur Nederland.
In de eerste aflevering wordt 24 uur lang gekeken hoe onze dagelijkse patronen en ritmes eruit zien. Vanuit de lucht is te zien dat de ogenschijnlijk chaotische mierenhoop waarin we ons met ruim 16 miljoen mensen bewegen, volgens voorspelbare patronen strak geordend is georganiseerd. Hoe en door wie wordt ons land draaiende gehouden? Water uit de kraan, de dagelijkse gang naar het werk, het mobiele telefoonverkeer; als het stilvalt zijn we ten einde raad. Wie zit er aan de knoppen om alles in goede banen te leiden?
Link naar de eerste aflevering: http://player.omroep.nl/?aflID=13460388

En wat achtergrond info:

http://weblogs.vpro.nl/nieuws/2011/1...and-van-boven/

http://nederlandvanboven.vpro.nl/afl...ansit&zip=1082

ill-b no está en línea   Reply With Quote

Sponsored Links

Old December 7th, 2011, 09:32 PM   #2
railway stick
Bas

railway stick's Avatar

Ik vond de eerste aflevering erg indrukwekkend, en het bewijst maar weer eens hoe druk het in de Randstad is in tegenstelling tot het Noorden. Ik snap ook niet dat Brinks nog zoveel auto`s op de weg heeft met contant geld, in het tijdperk dat iedereen bezig is met het nieuwe pinnen.
Ze lieten mooi zien hoe een file ontstaat, dat de derde rijstrook toch wel het langste is gevrijwaard van stilstaande auto`s. Volgende week dus een aflevering met daarin de hoofdrol voor de Rotterdamse haven.
railway stick no está en línea   Reply With Quote
Old December 7th, 2011, 09:55 PM   #3
Plaas
MP

Plaas's Avatar

Likes (Received): 555

Interessant programma, inderdaad, ik heb met plezier gekeken.

Alleen die commentaarstem was erg slaapverwekkend.
Plaas está en línea ahora   Reply With Quote
Old December 7th, 2011, 10:02 PM   #4
EPA001
Registered User

EPA001's Avatar

Likes (Received): 1088

Quote:
Originally Posted by ill-b View Post
Kwam 'm nog niet tegen. Toch maar een thread over deze, naar mijn eerste indruk, mooie serie
In het draadje TV-tips in de Nieuws-sectie heeft Marin op 5 december om 19:34 uur deze serie keurig aangekondigd. Zie:

Quote:
Originally Posted by Marin View Post
Mooie, nieuwe kijk op NL. Vergelijkbare series waren ook al op BBC en ZDF te zien.

NED1 | 06-12-2011 | 22:20 - 22:55

Nederland van boven | Aflevering 1: 24 uur Nederland

Ons alledaagse leven vanuit een nieuw, spectaculair perspectief: de lucht. Wie vanuit een alledaags standpunt naar Nederland kijkt, valt vele zaken niet op. Wie echter van boven af naar de krioelende mierenhoop kijkt die ons land is, vraagt zich af waarom het niet elke dag totaal vastloopt in een ongelofelijke chaos. Door langdurig met behulp van helikopters, satellieten en GPS-gegevens te kijken naar onze dagelijkse gang van zaken, wordt duidelijk wat vanaf de grond niet waarneembaar is. Vanuit vogelperspectief is te zien hoe Nederland functioneert. Met behulp van vliegtuigen, helikopters en luchtballonnen wordt naar Nederland gekeken. Een spectaculaire zoektocht naar de ritmes en patronen van ons dagelijkse leven, die laat zien hoe we Nederland door de jaren heen hebben gemaakt, hoe we ons bewegen, ons ontspannen, hoe we werken, onze steden bouwen en ons landschap inrichten. Wat zegt dat over ons? En over onze behoefte aan maakbaarheid en regeldrift? Visualisaties van gegevens die met de nieuwste middelen worden vastgelegd, leveren even sensationele als inzichtelijke animaties op.

Afl.: 24 uur Nederland. Er wordt 24 uur lang gekeken hoe onze dagelijkse patronen en ritmes eruit zien. Vanuit de lucht is te zien dat de ogenschijnlijk chaotische mierenhoop waarin we ons met ruim 16 miljoen mensen bewegen, volgens voorspelbare patronen strak geordend is georganiseerd. Hoe en door wie wordt ons land draaiende gehouden? Water uit de kraan, de dagelijkse gang naar het werk, het mobiele telefoonverkeer; als het stilvalt zijn we ten einde raad. Wie zit er aan de knoppen om alles in goede banen te leiden?
Presentatie: Roel Bentz van den Berg.

"Atheism is more than just the knowledge that Gods do not exist, and that religion is either a mistake or a fraud. Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan
EPA001 no está en línea   Reply With Quote
Old December 7th, 2011, 10:17 PM   #5
ill-b
Registered User

ill-b's Avatar

Likes (Received): 306

Ok, niet gezien, bedankt! Wat mij betreft mag ie worden gedeletet, al is het wellicht leuk om een eigen threadje over deze serie te hebben.
ill-b no está en línea   Reply With Quote
Old December 7th, 2011, 11:16 PM   #6
Rinius
Civieler

^ Er komen ongetwijfeld genoeg interessante dingen aan bod in de serie om hier te bespreken.
Rinius no está en línea   Reply With Quote
Old December 8th, 2011, 01:44 PM   #7
Markie
Uut Stad

Markie's Avatar

Quote:
Originally Posted by Plaas View Post
Alleen die commentaarstem was erg slaapverwekkend.
En had m.i. soms net even te eenvoudige oneliners.

Voor de rest een mooie serie.
Old December 8th, 2011, 01:58 PM   #8
EPA001
Registered User

EPA001's Avatar

Likes (Received): 1088

Quote:
Originally Posted by ill-b View Post
Ok, niet gezien, bedankt! Wat mij betreft mag ie worden gedeletet, al is het wellicht leuk om een eigen threadje over deze serie te hebben.
Het draadje kan best blijven bestaan, zeker omdat men een serie van uitzendingen aan dit thema gaat wijden. Ik gaf alleen maar aan dat Marin in een ander draadje reeds op deze serie tv-uitzendingen gewezen had. .
"Atheism is more than just the knowledge that Gods do not exist, and that religion is either a mistake or a fraud. Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan
EPA001 no está en línea   Reply With Quote
Old December 8th, 2011, 02:11 PM   #9
Stratosphere 2020
Registered User

Stratosphere 2020's Avatar

Likes (Received): 317

pff Rotterdam is toch wel een van de meest fotogenieke steden in NL van boven.
Old December 8th, 2011, 09:31 PM   #10
Chasin' Dreams
Pan sapiens

Chasin' Dreams's Avatar

Likes (Received): 115

Interessant programma inderdaad. Ik ben benieuwd naar de volgende afleveringen. Het meest verbazingwekkende vind ik toch al die mensen in het westen en zuiden van het land die dagelijks twee uur in de file staan (bedenk eens hoeveel tijd dat is in een mensenleven!). Nee, doe mij dan maar Drenthe.
Old December 9th, 2011, 09:37 AM   #11
Stratosphere 2020
Registered User

Stratosphere 2020's Avatar

Likes (Received): 317

Quote:
Originally Posted by Chasin' Dreams View Post
Interessant programma inderdaad. Ik ben benieuwd naar de volgende afleveringen. Het meest verbazingwekkende vind ik toch al die mensen in het westen en zuiden van het land die dagelijks twee uur in de file staan (bedenk eens hoeveel tijd dat is in een mensenleven!). Nee, doe mij dan maar Drenthe.
Dat is goed voor een reclame spotje om mensen naar Drenthe te lokken.

Ik woon en werk ook in Rotterdam centrum. Dus lekker lopen of fietsen en geen file. Iedereen heeft in feite een keuze, wil je landelijk of in een vinex wijk wonen, maar je werk zit in de stad, en je wilt niet met openbaar vervoer, dan is er een kans dat je te maken krijgt met file. Zo simpel... Ook het hebben van een auto is een keuze.
Old December 9th, 2011, 10:33 AM   #12
Chasin' Dreams
Pan sapiens

Chasin' Dreams's Avatar

Likes (Received): 115

Quote:
Originally Posted by Stratosphere 2020 View Post
Dat is goed voor een reclame spotje om mensen naar Drenthe te lokken.
Als er maar niet te veel komen .

Quote:
Ik woon en werk ook in Rotterdam centrum. Dus lekker lopen of fietsen en geen file. Iedereen heeft in feite een keuze, wil je landelijk of in een vinex wijk wonen, maar je werk zit in de stad, en je wilt niet met openbaar vervoer, dan is er een kans dat je te maken krijgt met file. Zo simpel... Ook het hebben van een auto is een keuze.
Dat is waar. Het zijn dan ook de forenzen die ik minder goed begrijp. Het openbaar vervoer blijf ik persoonlijk toch ook verre van ideaal vinden, trouwens. Maar met wonen in de stad en lopend of fietsend naar je werk gaan, vind ook ik niets mis. Hoewel de Randstad mij in het geheel niet trekt, maar dat is puur een persoonlijke kwestie.
Old December 9th, 2011, 01:22 PM   #13
Nexxd
Rotterdammer!

Nexxd's Avatar

Quote:
Originally Posted by Chasin' Dreams View Post
Dat zijn al die dwazen die in de vinex of groeigemeenten wonen en werken in de steden.

Als iedereen in Norg zou gaan wonen denk ik dat daar ook files gaan ontstaan naar Groningen of Assen
Nexxd no está en línea   Reply With Quote
Old December 9th, 2011, 04:45 PM   #14
Erik
Voorbijganger

Likes (Received): 289

Quote:
Originally Posted by Nexxd View Post
Dat zijn al die dwazen die in de vinex of groeigemeenten wonen en werken in de steden.
Lekker genuanceerd. Maar misschien heb ik de smiley verkeerd geïnterpreteerd. Het is voor velen op dit forum kennelijk lastig te bevatten dat niet iedereen midden in de stad wil wonen. Dat kan trouwens ook niet. Er spelen ontzettend veel factoren mee in de beslissing om ergens te gaan wonen en daarmee is er lang niet altijd sprake van vrije keuze.

Ik hoor regelmatig voorbij komen dat je maar moet gaan wonen waar het werk is. Henk Kamp wil mensen zelfs gaan korten op hun uitkering als ze niet willen verhuizen voor werk. Zo redeneren is niet meer van deze tijd. Wie werkt er tegenwoordig zijn hele werkzame leven nog voor dezelfde baas? Of moet ik gemiddeld iedere 3 jaar een nieuw huis kopen? Dacht het niet. Nog los daarvan: het is 2011, bijna 2012, we leven in een tijd waarin de mogelijkheden voor thuiswerken of anderszins flexibel werken, legio zijn. Het heeft nog nooit zo weinig uitgemaakt als nu waar je woont ten opzichte van je werk. Als werkgevers zich dat nu ook wat beter gaan realiseren en gaan investeren in flexibele werkplekken, thuiswerken, etc. dan komt het helemaal goed.
Vast staat, dat domheid geen gebrek is aan intelligentie maar een moreel tekort. Er zijn mensen met een buitengewoon snel verstand, die dom zijn en mensen met een traag verstand die allesbehalve dom zijn. - Dietrich Bonhoeffer
Erik no está en línea   Reply With Quote
Old December 9th, 2011, 04:59 PM   #15
Plaas
MP

Plaas's Avatar

Likes (Received): 555

Ik werk vooral vanuit huis (internet), 'n enkele keer moet ik in Amsterdam, Zaandam of ergens anders zijn, maar dan meestal niet op kantooruren (vaker 's avonds, om presentaties te doen, bv.). Van de spits heb ik dus helemaal geen last. Ik kan eigenlijk wonen waar ik wil.

Lotje werkt wel buitenshuis (dat zou hier anders maar 'n mooie boel worden ), in Schagen. Zij forenst dus wel, maar vanuit Alkmaar tegen de echte spitsdrukte in (die gaat immers van Schagen naar de Randstad). We zijn hierdoor wel 'n beetje aan de regio Noord-Holland-Noord gebonden, maar dat betekent voor mij nog steeds dat ik kan wonen waar ik wil, en voor Lotje ook (die zich hier wel op haar gemak voelt).

In de toekomst zal thuiswerken belangrijker worden. Dat is maar goed ook. Voor krimpgemeenten is het een kans. Lotje en ik willen, zoals bekend, graag in Den Helder wonen (wij houden van zee). Dat is voor ons nu prima te doen. Als ik voor m'n werk aan Amsterdam gebonden was geweest had ik daar niet voor gekozen.
Plaas está en línea ahora   Reply With Quote
Old December 9th, 2011, 05:02 PM   #16
De Klauw
Registered User

De Klauw's Avatar

Quote:
Originally Posted by railway stick View Post
Ik snap ook niet dat Brinks nog zoveel auto`s op de weg heeft met contant geld, in het tijdperk dat iedereen bezig is met het nieuwe pinnen.
Stap eens een willekeurige winkel binnen en zie dat nog zowat de helft contant betaald. Zeker voor kleinere bedragen.
De Klauw no está en línea   Reply With Quote
Old December 9th, 2011, 05:06 PM   #17
De Klauw
Registered User

De Klauw's Avatar

Quote:
Originally Posted by Erik View Post
Het heeft nog nooit zo weinig uitgemaakt als nu waar je woont ten opzichte van je werk. Als werkgevers zich dat nu ook wat beter gaan realiseren en gaan investeren in flexibele werkplekken, thuiswerken, etc. dan komt het helemaal goed.
Ik zie thuiswerken anders totaal niet zitten. Het idee dat je nooit meer je huis uit moet en geen collega's meer hebt. Gruwelijk. Gelukkig is het in veel gevallen nog steeds een keuze die je kan maken. Maar met de besparingen en de crisis hoop ik dat geen enkel bedrijf het in haar bol gaat krijgen werknemers te verplichten thuis te werken door zo kantoorruimte uit te sparen.

Ik denk dat ze nog en masse zullen terugkeren op dat thuiswerken.
De Klauw no está en línea   Reply With Quote
Old December 9th, 2011, 05:13 PM   #18
Erik
Voorbijganger

Likes (Received): 289

Thuis werken is één middel. En zo zijn er nog vele anderen. Het betekent natuurlijk ook niet automatisch dat je geen contact meer hebt met je collega's. Daarvoor hebben we immers telefoons en internet. En persoonlijke ontmoetingen zoals vergaderingen zullen ook niet verdwijnen, maar kun je bijvoorbeeld plannen op een handige plek (niet noodzakelijkerwijs het kantoor) en buiten de spits. Kortom, de mogelijkheden zijn legio. Bovendien geeft het de mensen die wel graag op kantoor werken ook wat meer lucht en ruimte.
Vast staat, dat domheid geen gebrek is aan intelligentie maar een moreel tekort. Er zijn mensen met een buitengewoon snel verstand, die dom zijn en mensen met een traag verstand die allesbehalve dom zijn. - Dietrich Bonhoeffer
Erik no está en línea   Reply With Quote
Old December 9th, 2011, 08:03 PM   #19
Nexxd
Rotterdammer!

Nexxd's Avatar

Iedereen moet zelf weten waar hij gaat wonen en/of werken, maar als je dagelijks 2u in de file staat vind ik dat dwaas. Wat een ander daarvan vindt moet ie zelf weten, mij zul je in die file niet aantreffen Ik ben blij dat ik op een plek woon waar ik op fietsafstand kan werken, mensen kan ontmoeten en mijn vrijetijd kan besteden. Afgelopen week nog een debat bijgewoond, moet er niet aan denken om 's avonds laat dan nog naar een of andere ov-loze vinexwijk af te moeten reizen.
Nexxd no está en línea   Reply With Quote
Old December 9th, 2011, 09:39 PM   #20
railway stick
Bas

railway stick's Avatar

Rond Leeuwarden en Groningen is elke werkdag ook zeker sprake van een verkeersproblematiek, maar ja, dan moeten al die mensen maar in of bij de stad gaan wonen. Heb er geen medelijden mee. Mijn werk is slechts 10 fietsminuten verderop en ga ik dan de andere kant op, kom ik ook in dezelfde tijd in een stad met goede voorzieningen.

Niet iedereen kan thuiswerken, misschien is dat maar 0,5% van de gehele beroepsbevolking. Er staan ook mensen achter machines, rijden auto of heftruck, werken met dieren of in een zorginstelling. Hier op het forum denkt men maar al te vaak dat IEDEREEN braaf in een kantoor voor een eenzame computer of telefoonunit zit. Maar dat is niet zo. Noemen wij dat niet egocentrisme?
railway stick no está en línea   Reply With Quote

Reply

Thread Tools

Posting Rules