daily menu » rate the banner | guess the city | one on one

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Holland Hoogbouw Forums > Actueel > Nieuws

Nieuws Nieuwe plannen, projecten en studies en overige actuele berichten

View Poll Results: Maak hier je keuze:
Maasboulevard (Romertoren), Venlo 1 0.39%
Hooghmonde, Rotterdam 0 0%
Kempkensberg, Groningen 118 45.91%
BalPol III, Delft 1 0.39%
de Foortse Brug, Amersfoort 2 0.78%
New Kit, Amsterdam 0 0%
Blaak 8, Rotterdam 3 1.17%
la Liberté, Groningen 7 2.72%
Pauline Symphony, Rijswijk 0 0%
De Kroon, Den Haag 91 35.41%
de Hooghe Hes, Rotterdam 0 0%
New Port, Nesselande 11 4.28%
Intell Hotel, Zaandam 12 4.67%
Innova toren, Venlo 7 2.72%
De Sculpturen, Breda 2 0.78%
Samos, Amsterdam 0 0%
Provinciehuis, Leeuwarden 2 0.78%
Voters: 257. You may not vote on this poll

Reply

Thread Tools Display Modes
Old December 15th, 2011, 03:26 PM   #21
Bart Zmeer
Bart van de Velde

Bart Zmeer's Avatar

Likes (Received): 2

Mijn top 3:

1) Den Haag - De Kroon - vanwege hoogte, detaillering, uitvoering en de top
2) Groningen - Kempkensberg - origineel ontwerp
3) De rest (vind er niet echt één bovenuit springen)
Bart Zmeer no está en línea   Reply With Quote

Sponsored Links

Old December 15th, 2011, 03:39 PM   #22
Jan
High there, what's up!

Jan's Avatar

Likes (Received): 501

Ik heb werkelijk geen idee waar ik op zou moeten stemmen. Ik zie vooral one-liners en zero-liners. Er zit wat mij betreft niks innovatiefs tussen.
Jan está en línea ahora   Reply With Quote
Old December 15th, 2011, 03:54 PM   #23
Skyscrapercitizen
Like it Vertical

Skyscrapercitizen's Avatar

Wel eens met Jan, normaal zou ik nooit op een retro-ontwerp als De Kroon stemmen, maar er is gewoon niets beters dit jaar.
Old December 15th, 2011, 03:54 PM   #24
supercees
My train goes everywhere!

supercees's Avatar

Likes (Received): 0

Niet zo'n ontzettend hoog niveau dit jaar, maar de Kempensberg vind ik wel erg aangenaam.
Old December 15th, 2011, 03:55 PM   #25
re_mick
Oosterend, Texel

re_mick's Avatar

Likes (Received): 15

Als bewoner van de nieuwe balpol uiteraard daarop gestemd (Eigenlijk vind ik de kemkensberg veel mooier, maar zoals reeds gezegd, de winnaar en de runner-up zijn toch al bekend )
re_mick no está en línea   Reply With Quote
Old December 15th, 2011, 05:24 PM   #26
Fabian2412
Geregistreerd gebruiker

Likes (Received): 8

Heb ook op de Kroon gestemd mede door de hoogte,materiaal gebruik,en de functie die het heeft en hij is gewoon lekker slank.Ook de ligging van de toren zo midden in het centrum is fantastisch.En de top is,vooral als ie verlicht is een plaatje.

Kempensberg is natuurlijk ook een prachtig gebouw met mooie vormen en lijnen en een heldere kleur.De hoogte is leuk maar het gebouw oogt soms wel wat log vanuit enkele hoeken.Ook had de top van groter/opvallender uitgewerkt mogen worden.
Old December 15th, 2011, 05:49 PM   #27
PJee
Registered User

PJee's Avatar

Likes (Received): 4

Quote:
Originally Posted by EPA001 View Post
En het wordt ook heel spannend tussen die twee wie dan uiteindelijk de winnaar wordt. Dat is inmiddels wel duidelijk.
Hmm, ik moet inderdaad toegeven dat ik niet had verwacht dat de stemmen zo dicht bij elkaar zouden liggen. Het wordt wellicht een fotofinish.
PJee no está en línea   Reply With Quote
Old December 15th, 2011, 06:11 PM   #28
Momo1435
S/mileage

Momo1435's Avatar

Likes (Received): 997

Ik heb natuurlijk de Kroon gestemd, alle keren dat op het kleine stukje ruimte tussen de langsrijdende trams en de bouwhekken heb gestaan om maar een foto te kunnen maken van de eerste kelderverdiepingen tellen hier zeker mee.

De Kempensberg is ook een mooi gebouw, het is alleen niet de beste van UNStudio. De Kroon is een goede Rapp & Rapp is, kennelijk moet je toch de hoogte in om dit genre architectuur te laten werken.

Op de foto in de openingspost vindt ik La Liberté ook erg geslaagd, op de foto's in de update thread is het al iets minder. Deze zou ook beter tot recht komen op een meer inspirerende locatie.

New Kit, Amsterdam. Leuke afwisseling tussen alle bakstenen nieuwbouw rondom de toren.

BalPol III (studentencomplex DUWO), Delft. Eigenlijk vind ik het wel leuk dat dit soort ontwerpen kunnen worden gebouwd, echte modernisme retro.

Innova toren, Venlo. Leuke expo architectuur, dus op goed voor zijn doel. Ik zie alleen niet echt een toekomst voor zo'n gebouw op die locatie.

De Sculpturen, Breda. Op zich een leuke vorm, alleen te veel baksteen op de verkeerde manier in mijn bescheiden mening.

Intell Hotel, Zaandam. Postmodernisme gone wrong. De uitgesproken afkeer van de architect tegen het modernisme zit me gewoon dwars, dat heeft helemaal niks met post modernisme te maken.

Samos, Amsterdam. Deze had ik eerlijk nog nooit gezien, kennelijk staan deze in een thread waar ik nooit kijk. Leuk voor de locatie.

Provinciehuis, Leeuwarden. Mislukte Soeters, weer eens retro zonder echt te kijken naar de historie van de locatie. Daardoor krijg je een standaard retro stijl die zich net zoals het modernisme nergens van aantrekt.

De rest, standaard torentjes. Op zich niks mee, kwantiteit is ook belangrijk.
Momo1435 no está en línea   Reply With Quote
Old December 15th, 2011, 07:00 PM   #29
DocSoul
Registered User

DocSoul's Avatar

Leuk feitje over de Kempkensberg: De 'vinnen' zijn niet alleen voor de mooi; de toren ligt pal naast het meer dan honderd jaar oude sterrenbos, en de vinnen fungeren om de wind niet door het bos te laten waaien, anders zouden de prachtige oude bomen uitdrogen.
Old December 15th, 2011, 07:23 PM   #30
railway stick
Bas

railway stick's Avatar

Vanzelfsprekend heb ik op de Kempkensberg gestemd, omdat ik daar wel eens aan langs ga met de auto. Hoe kun je zo`n mooi kantoorgebouw neerzetten?
Een goede tweede plaats is De Kroon, waar ik dit jaar omheen ben gewandeld en dat vanaf enige afstand echt Amerikaans/Canadees aandoet. Een prima aanwinst voor de toch al mooie Haagse skyline. Een derde plaats voor Inntel hotel Zaandam, omdat daar zoveel leuks en truttigs in de gevels zit verwerkt.

Een mager jaar dus met slechts drie hoogtepunten. En het Friese Provinciehuis is wel origineel, maar tja, is het hoogbouw ?
railway stick está en línea ahora   Reply With Quote
Old December 15th, 2011, 07:49 PM   #31
Skyscrapercitizen
Like it Vertical

Skyscrapercitizen's Avatar

Quote:
Originally Posted by DocSoul View Post
Leuk feitje over de Kempkensberg: De 'vinnen' zijn niet alleen voor de mooi; de toren ligt pal naast het meer dan honderd jaar oude sterrenbos, en de vinnen fungeren om de wind niet door het bos te laten waaien, anders zouden de prachtige oude bomen uitdrogen.
Klinkt als een waanzinnig lulverhaal!

@ RWS

"Vanzelfsprekend heb ik op de Kempkensberg gestemd, omdat ik daar wel eens aan langs ga met de auto."

Ja logisch...

Ik vind het Intell Hotel Zaandam trouwens het meest verschrikkelijke gebouw tot nu toe in de 21e eeuw...
Old December 15th, 2011, 07:57 PM   #32
Turf
nimby

De Kempkensberg is voor Groningen echt een beeld bepalend gebouw. Vanuit Drachten zie je boven het Julianaplein de volle breedte. Vanaf bijvoorbeeld de Turfsingel zie je de slanke zijkant. Geeft altijd weer een positief gevoel.
Mijn afweging was: is er iets mooier dan de Kempensberg, de conclusie was Nee.
Daarna zag ik dat de Kroon veel stemmen kreeg. Ik was enkele maanden geleden in Den Haag. De vele torens vielen daar op. Maar deze toren specifiek niet. Als de keuze was geweest: alle nieuwe ministerietorens (en wat daar in de buurt staat), dan had ik daar op gestemd maar alleen deze viel mij niet op.
Turf no está en línea   Reply With Quote
Old December 15th, 2011, 08:34 PM   #33
Liberty City
Enjoy your freedom!

Likes (Received): 19

Vraagje: waarom is bij 5. Amersfoort voor een compleet ensemble gekozen en bij de Kroon niet?
Old December 15th, 2011, 08:38 PM   #34
maral
Registered User

maral's Avatar

Likes (Received): 29

Quote:
Originally Posted by Skyscrapercitizen View Post
Klinkt als een waanzinnig lulverhaal!
De vinnen zijn er meer voor:

Quote:
De vinnen werken als een zonwering voor het gebouw. In de zomer, als de zon hoog staat, worden de zonnestralen door de vinnen tegengehouden. Daardoor hoeven medewerkers geen zonwering te gebruiken en hebben ze vrij uitzicht naar buiten.
In de winter werken de vinnen omgekeerd. De zon staat dan lager, waardoor het zonlicht onder de vinnen door naar binnen schijnt. Daardoor komt er ook warmte naar binnen en hoeft het gebouw minder te worden bijverwarmd. De vinnen dragen daardoor ook in belangrijke mate bij aan de energiezuinigheid van het gebouw. Dat de vin een onderdeel is van de klimaatinstallatie, is uniek voor Nederland. In de wereld zijn maar een paar voorbeelden van op deze manier gebruikte vinnen te vinden, onder andere in Japan en Singapore.

Waar Docsoul op doelt:

Quote:
Op de Kempkensberg is vaak een sterke noordwestenwind. Zonder maatregelen zou deze wind vanaf de bovenkant van het gebouw naar beneden ‘vallen’. Terrassen, afgeronde hoeken en zogenaamde ‘windhinderplinten’ zorgen ervoor dat de wind die vanaf de torens naar beneden valt over het naastgelegen Sterrebos wordt geleid. Dit voorkomt dat de grond uitdroogt en er schade wordt toegebracht aan de bomen.

Neig naar een chauvinistische keuze, hoewel ik de Kroon mede door de omgeving indrukwekkender vind, vind ik het Duo gebouw mooier.
maral no está en línea   Reply With Quote
Old December 15th, 2011, 09:17 PM   #35
Jan
High there, what's up!

Jan's Avatar

Likes (Received): 501

Quote:
Originally Posted by Momo1435 View Post
Ik heb natuurlijk de Kroon gestemd.
Elke woontoren zonder balkons of andere vorm van fatsoenlijke buitenruimte krijgt van mij bij voorbaat een onvoldoende. De Kroon is wat mij betreft nog minder indrukwekkend omdat er (voor zover ik op de website na kan gaan, dus wellicht dat ik er naast zit) nul voorzieningen voor de bewoners in zitten, zoals een gastensuite, fitness, zwembad, winkeltje, gedeeld autogebruik, dat soort werk. Laat staan dat het op dat gebied ergens origineel of uitzonderlijk in is. Uiteraard weer veel plattegronden waarin de gang het middelpunt van de woning is, en tot en met drie slaapkamers.

In Nederland hebben ze werkelijk nog steeds niet door wat de essentie van het hoge wonen is. De Kroon is daar wat mij betreft weer een uitstekend voorbeeld van. Het is gewoon een lompe stapeling van appartementen met een quasi-gedistingeerd jasje. Ik zou nog eerder op die Zaanse poppenkast van Soeters stemmen. Daar kan ik tenminste nog om lachen.
Jan está en línea ahora   Reply With Quote
Old December 15th, 2011, 09:42 PM   #36
railway stick
Bas

railway stick's Avatar

@ Skyscrapercitizen: Het is zelfs zó erg, dat als ik de keuze heb noord-om of zuid-om Groningen, dat ik de laatste route kies, dan kom ik tenminste langs de Kempkensberg. Je moet het gebouw eens zelf gezien hebben, zo wit, zo mooi, ik heb het zelden erg goed afgewerkt gezien in een land als Nederland. Eigenlijk is De Kroon daarentegen maar een recht-toe, recht aan betonnen gebouw, waar de finesse juist aan de bovenzijde en `s nachts te vinden is.

Als je dan ook naar het interieur kijkt, is de Kempkensberg volgens iemand die daar werkt, een plezier om te mogen verblijven. Ik weet niet hoe dat dan met De Kroon zit, maar Jan heeft voor mij wel de ogen iets geopend. Daar mist iets. Hoe dan ook, het HHF-Award 2011 verhaal wordt een nek-aan-nek race tussen Den Haag en Groningen.
railway stick está en línea ahora   Reply With Quote
Old December 15th, 2011, 09:44 PM   #37
Momo1435
S/mileage

Momo1435's Avatar

Likes (Received): 997

Quote:
Originally Posted by Jan View Post
Elke woontoren zonder balkons of andere vorm van fatsoenlijke buitenruimte krijgt van mij bij voorbaat een onvoldoende. De Kroon is wat mij betreft nog minder indrukwekkend omdat er (voor zover ik op de website na kan gaan, dus wellicht dat ik er naast zit) nul voorzieningen voor de bewoners in zitten, zoals een gastensuite, fitness, zwembad, winkeltje, gedeeld autogebruik, dat soort werk. Laat staan dat het op dat gebied ergens origineel of uitzonderlijk in is. Uiteraard weer veel plattegronden waarin de gang het middelpunt van de woning is, en tot en met drie slaapkamers.

In Nederland hebben ze werkelijk nog steeds niet door wat de essentie van het hoge wonen is. De Kroon is daar wat mij betreft weer een uitstekend voorbeeld van. Het is gewoon een lompe stapeling van appartementen met een quasi-gedistingeerd jasje. Ik zou nog eerder op die Zaanse poppenkast van Soeters stemmen. Daar kan ik tenminste nog om lachen.
Zeg nou eerlijk, meer dan een Albert Heijn in de plint heb je toch niet nodig om goed te wonen.

Maar natuurlijk heb je wel gelijk, ik verbaas me ook vaak over de vreemde plattegronden van Nederlandse (hoog)bouw appartementen. Een New Babylon is om te wonen al een heel stuk beter, maar daar kunnen we pas volgend jaar weer op stemmen. Het zou dus nog wel eens goed kunnen komen, oefening baart kunst zullen we maar zeggen vooral omdat deze woonvorm in Nederland nog echt in de kinderschoenen staat.
Momo1435 no está en línea   Reply With Quote
Old December 15th, 2011, 09:52 PM   #38
EPA001
Registered User

EPA001's Avatar

Likes (Received): 108

Quote:
Originally Posted by railway stick View Post
@ Skyscrapercitizen: Het is zelfs zó erg, dat als ik de keuze heb noord-om of zuid-om Groningen, dat ik de laatste route kies, dan kom ik tenminste langs de Kempkensberg. Je moet het gebouw eens zelf gezien hebben, zo wit, zo mooi, ik heb het zelden erg goed afgewerkt gezien in een land als Nederland.
Jij rijdt toch ook wel eens langs de Zuidas? Las daar maar eens een tussenstop in. Ik vind het afwerkingsniveau wat daar staat de echte top in modern kantoorbouwend Nederland.

Ik heb de Kempkensberg ook een paar keer in het echt gezien (van en naar Hamburg, even omgereden via Groningen ), dat is ook in het echt een prachtig gebouw. Vandaar dat ik lang tussen De Kroon en De Kempkensberg getwijfeld heb.
"Atheism is more than just the knowledge that Gods do not exist, and that religion is either a mistake or a fraud. Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan
EPA001 no está en línea   Reply With Quote
Old December 15th, 2011, 10:28 PM   #39
Dhr. Tichelaar
Hiero

Dhr. Tichelaar's Avatar

Mijn top 3:

1. Kempkensberg, Groningen
2. De Kroon, Den Haag
3. La Liberté, Groningen

Ik twijfelde heel sterk tussen de nummer 1 en 2, maar heb toch gekozen voor de organische vormen en het overheersende karakter in de omgeving van Kempkensberg. De Kroon is ook prachtig en is nog meer hoogbouw, maar is toch 0,01% minder mooi dan de nummer 1. De nummer 3 was wat makkelijker. De foto van La Liberté doet het gebouw helaas tekort en ik baseer mijn mening dan ook volledig op wat ik in het echt heb gezien.
Dhr. Tichelaar no está en línea   Reply With Quote
Old December 15th, 2011, 11:18 PM   #40
refluS
NL

refluS's Avatar

Likes (Received): 8

Jammer dat veel mensen voor hoogte kiezen.. De Kroon is een mooi ontwerp maar vind m veel te doods en grauw.
Het 'Cruiseschip' aan de Kempkensberg is een prachtig ontwerp waar ik ook nog iedere werkdag mag zitten. Van iedere zijde heeft het gebouw weer een ander aanzicht. Van opzij lijkt het een ranke toren en als je er voor staat is het een massief gezet gebouw. De vinnen zorgen voor een prachtige belijning en het daglicht laat het gebouw soms blauw oplichten. Vind de foto in de beginpost niet echt geweldig gekozen.

Het interieur is trouwens een grote minpunt en de valwinden bij de hoofdingang zorgen er zelfs voor dat de hoofdentree moest worden gesloten want de draaideur kon het niet meer aan..
refluS no está en línea   Reply With Quote

Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules