daily menu » rate the banner | guess the city | one on oneforums map | privacy policy (aug.2, 2013) | DMCA policy | flipboard magazine

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Euroscrapers > Local discussions > Be. Forum > Urbi & Infra > Mobil & Infra > Fiets / Vélo

Reply

Thread Tools Rate Thread
Old February 11th, 2010, 10:19 AM   #41
X38
Registered User

Likes (Received): 21

Quote:
Originally Posted by De Klauw View Post
Het enige vervelende aan dat fietspad zijn de poortjes aan iedere "overweg", het vereist telkens een onhandig manoeuvre om daar doorheen te geraken. Ik begrijp wel dat het dient om te vermijden dat fietsers in volle snelheid zonder te kijken de weg oversteken maar prettig fietst het niet.
Dient dat ook niet om ongewenste gebruikers zoals ruiters weg te houden?
X38 no está en línea   Reply With Quote

Sponsored Links

Old February 11th, 2010, 11:16 AM   #42
Benonie
Bike It!

Benonie's Avatar

Likes (Received): 2194

Quote:
Het station van Boekhoute is ook het enige station langs de lijn dat bewaard gebleven is (samen met Assenede??). Zij het enorm verbouwd doorheen de jaren.
Nee, dat van Assenede is nieuwbouw die na het verdwijnen van de lijn op dezelfde plaats als het oude station gebouwd werd. Wel lijkt het nog steeds een beetje op een stationsgebouw.
Verder vind ik het verdomd jammer dat het station van Kaprijke enkele jaren gelden gesloopt werd. Zo wis je gewoon een belangrijk deel van het verleden uit. Dat station had beschermd moeten worden.

Quote:
Het enige vervelende aan dat fietspad zijn de poortjes aan iedere "overweg", het vereist telkens een onhandig manoeuvre om daar doorheen te geraken. Ik begrijp wel dat het dient om te vermijden dat fietsers in volle snelheid zonder te kijken de weg oversteken maar prettig fietst het niet.
Heeft inderdaad een dubbel doel. Te snelle fietsers tegenhouden en ongewenste 4-wielers of ruiters de toegang beletten. Al kunnen die laatsten er meestal wel langs, net als de fietsers trouwens.
Nu, probleem dat ik zelf ervaarde is dat het heel moeilijk wordt om er bvb. met een fietskar, maar ook met een tandem door te fietsen. Het is echt wringen dan. Gelukkig kan je er dus meestal wel naast fietsen.

Enkele foto's van het fietspad in Bassevelde. Dit is het recentst aangelegde deel en ik heb toch de indruk dat ze hier rekening gehouden hebben met het bochtenwerk voor fietsers. De hekjes staan een eind verder van elkaar verwjderd :

Benonie no está en línea   Reply With Quote
Old February 11th, 2010, 02:41 PM   #43
DriesO
Registered User

Likes (Received): 1

Quote:
Daarvoor dient de voorrangsregeling uit de wegcode.
Ik denk dat fietsers eerder afgeleid zijn door op die poortjes te moeten letten dan op het kruispunt.
Enige nut lijkt mij het fysiek weren van verkeer dat niet op het fietspad mag, en waarvoor de verkeersborden niet voldoende zijn.
DriesO no está en línea   Reply With Quote
Old February 11th, 2010, 03:50 PM   #44
Benonie
Bike It!

Benonie's Avatar

Zoals je zelf al schrijft zijn verkeersborden niet altijd voldoende. De voorangregels uit de wegcode worden ook niet altijd gerespecteerd. Heel wat fietsers, niet in het minst schoolgaande jeugd en wielertoeristen, lappen die aan hun laars. Zeker in Assenede, waar door de bochtige wegen je te weinig zicht hebt op het aankomende verkeer en automobilisten ook geen plots overstekende fietsers verwachten, hebben die obstakels zeker hun nut.
Old February 11th, 2010, 04:46 PM   #45
DriesO
Registered User

Quote:
Originally Posted by Benonie View Post
Zoals je zelf al schrijft zijn verkeersborden niet altijd voldoende. De voorangregels uit de wegcode worden ook niet altijd gerespecteerd.
Ik ken tientallen kruispunten waar de voorrang van rechts massaal wordt genegeerd.
Bedoel je dat aan al die kruispunten hekjes moeten komen zodat auto's en fietsers door te slalommen worden gedwongen te vertragen?
Nu ik erover nadenk, eigenlijk vind ik dit wel een goed idee!
Old February 11th, 2010, 07:21 PM   #46
Benonie
Bike It!

Benonie's Avatar

Het gaat hier dan ook niet om de voorrang-van-rechts-regel.
Op een kruising tussen een voorrangsweg (aangeduid met verkeersbord en haaientanden) en een andere weg, worden de voorrangsregels doorgaans wél gerespecteerd.
Hier hebben de auto's op de rijweg altijd voorrang op de fietsers op het fietspad. Maar de ervaring leert dat heel wat fietsers aan zo'n kruising al dan niet blindelings de weg oversteken, met alle gevaar vandien.

Ik ben als fietser ook niet echt gelukkig met die paaltjes, maar heb er net als Klauw wel begrip voor. Waarschijnlijk hebben ze door hun remmend effect hier en daar al mensenlevens gered. Vergelijk ze met verkeerstafels aan gewone kruispunten.

Het jammere is dat ze soms zo dicht bij elkaar staan dat ze alleen door jonge, lenige fietsers te nemen zijn. Anders-validen met hun driewielers hebben het er bvb. al moeilijk mee.
Old February 11th, 2010, 07:37 PM   #47
De Klauw
Registered User

De Klauw's Avatar

Meestal fietst men er gewoon omheen.
De Klauw no está en línea   Reply With Quote
Old February 11th, 2010, 08:17 PM   #48
DriesO
Registered User

Quote:
Originally Posted by Benonie View Post
Het gaat hier dan ook niet om de voorrang-van-rechts-regel.
Dat zei ik ook niet. Wel dat het ook aan sommige voorrang-van-rechts-kruispunten nuttig zou zijn om van die slalomhekjes te plaatsen, iets groter dan, zodat auto's (en fietsen) er rond kun slalommen, maar voldoende moeten vertragen om voorrang te KUNNEN geven.
Een mega-asverschuiving met andere woorden
Old February 11th, 2010, 08:18 PM   #49
Benonie
Bike It!

Benonie's Avatar

Inderdaad, maar daar is niet steeds ruimte voor. Voor waar wel ruimte is hebben ze rotondes en verkeerstafels uitgevonden.
Quote:
Meestal fietst men er gewoon omheen.
Klopt. En dat is niet eens verboden. Nergens staat aangegeven dat je tussen die paaltjes moét slalommen. Maar zelfs al fiets je er omheen, dan nog is je snelheid redelijk verlaagd. Als je ziet hoe sommige wielertoeristen in volle vaart komen aangestormd.
Old February 11th, 2010, 08:43 PM   #50
didi71
Registered User

didi71's Avatar

Likes (Received): 23

Ik heb geen ervaring met dit fietspad, maar het lijkt verdacht hard op het fietspad Lier-Broechem, vlak bij mijn ouders.

Naast die hindernissen rijden is inderdaad een mogelijkheid, maar het is vaak een moeilijke keuze want de ondergrond ligt er daar vaak slecht bij en plasvorming is ook legio. Soms is het dan toch nog beter om voor de S-bocht te gaan...

Ik vind het wel een fundamenteel probleem. Als men echt kiest voor een pro-fietsbeleid, dan kan men de situatie toch gewoon omkeren! Een verkeersremmer (drempel) voor de auto's en het fietspad duidelijk gemarkeerd doortrekken mét voorrang.

Men zou een uitzondering kunnen maken voor enkele grotere wegen waar bv. ook bussen rijden. Maar het gros van de wegen die zo'n fietspad kruist zijn erg landelijke en weinig bereden.
didi71 está en línea ahora   Reply With Quote
Old February 11th, 2010, 08:53 PM   #51
De Klauw
Registered User

De Klauw's Avatar

Dat laatste is zeker mogelijk. Temeer het fietspad op L55A vrijwel enkel landweggetjes kruist.
Old February 11th, 2010, 08:55 PM   #52
Quimb
Registered User

Likes (Received): 6

Een simpel fietspad kan volgens mij een zeer positieve impuls geven aan dorpjes die een bepaalde onaantrekkelijkheid hebben in de zin van dat ze veraf liggen en niet zo makkelijk bereikbaar voor wie (nog) geen auto heeft enzo... Vooral van de doortrek naar Eeklo zie ik heel veel Meetjeslande scholieren gebruik maken!

(moet dringend geupdate worden)

Quimb no está en línea   Reply With Quote
Old February 11th, 2010, 09:04 PM   #53
De Klauw
Registered User

De Klauw's Avatar

Ik weet het niet. Het fietspad lijkt er mij toch voornamelijk om toeristische motieven te zijn. Voor velen betekent het een omweg om via de oude spoorwegbedding naar Eeklo te fietsen. En vanaf Bassevelde gaat de meerderheid met de bus (de jeugd van tegenwoordig, mietjes )

Niettemin zal het fietspad zeker succes hebben. Als het niet voor de dagelijkse schoolfietsers is , dan wel voor de fietstoeristen.
Old February 11th, 2010, 09:26 PM   #54
didi71
Registered User

didi71's Avatar

Likes (Received): 23

Tja, 'het beleid' lijkt idd fietsen vooral gelijk te stellen met 'recreatie'. Zie ook de fietsnetwerken. Ik heb daar niks op tegen, maar stel me toch de vraag of dit prioritair moet zijn...

Moeten de echte investeringen niet gaan naar snelle, comfortabele woon-werk of woon-school verbindingen?

Als er een fietspad wordt aangelegd, dan wordt dat vaak langs allerlei bochten geleid, zodat je uiteindelijk nog altijd sneller bent langs de (gevaarlijke) hoofdweg. Minder kilometers en minder minuten, dat weegt meestal toch op tegen veiligheid en een mooi landschap als het je dagelijkse reisweg is.
didi71 está en línea ahora   Reply With Quote
Old February 11th, 2010, 10:51 PM   #55
Quimb
Registered User

Likes (Received): 6

Quote:
Ik weet het niet. Het fietspad lijkt er mij toch voornamelijk om toeristische motieven te zijn. Voor velen betekent het een omweg om via de oude spoorwegbedding naar Eeklo te fietsen. En vanaf Bassevelde gaat de meerderheid met de bus (de jeugd van tegenwoordig, mietjes )
Die van Kaprijke en Lembeke toch wel zeker! Da's 9km resp. 5km, goed te doen dus. Hier in 't Brugse gaat de overgrote meerderheid toch wel met de fiets naar school als ze niet verder dan 9-10km van school wonen.

(moet dringend geupdate worden)

Quimb no está en línea   Reply With Quote
Old February 12th, 2010, 03:30 PM   #56
DriesO
Registered User

Quote:
Nee, het zal een goede functionele verbinding zijn naar Eeklo.
Als ik naar jouw eigen kaartje van lijn L55 A kijk, zie je dat het van Lembeke en Kaprijke recht naar de scholen loopt, en geen omweg is t.o.v. de gewone wegen.

http://www.skyscrapercity.com/showth...0#post27419870
Old February 12th, 2010, 08:43 PM   #57
Benonie
Bike It!

Benonie's Avatar

Alleen voor scholieren vanuit Assenede zal het geen meerwaarde betekenen. Voor hen is de omweg via Boekhoute te ver. Voor anderen is het een veiliger en snellere route. Hangt er natuurlijk vanaf waar je woont en waar je school loopt.
Maar voor jongeren is de afstand Eeklo-Assenede sowieso wat te ver. Die lopen ofwel school in Zelzate, of nemen de bus naar Eeklo.
En er wordt op Vlaams en provinciaal niveau werk gemaakt van zowel een functioneel als van een recreatief fietsroutenetwerk. Alleen duurt het allemaal tergend lang.

Het recreatieve is verst gevorderd, omdat dit nu eenmaal gemakkelijker is. Fietspaden langs kanalen en langs spoorwegbeddingen vergen doorgaans minder administratieve rompslomp en onteigeningen. En knooppunt-bordjes plaatsen langs verkeersluwe wegen is ook niet zo'n grote investering.
Neemt niet weg dat die recreatieve fietspaden deels of volledig kunnen gebruikt worden voor de dagelijkse fietstochten naar het werk of school. Het fietspad Eeklo-Waarschoot is daar een mooi voorbeeld van.
Old February 14th, 2010, 12:22 PM   #58
DriesO
Registered User

fietspad Eeklo-Zelzate zeker ook voor functionele verplaatsingen

Quote:
Ik weet het niet. Het fietspad lijkt er mij toch voornamelijk om toeristische motieven te zijn.
In dit artikel van vorig jaar werd woon-werkverkeer expliciet vermeld voor dit fietspad Eeklo-Zelzate:

http://www.nieuwsblad.be/article/det...cleid=EL2733TB

Quote:
28/02/2009
'We hebben veel geld voor fietspaden'
Provinciebestuur krijgt budgetten niet op en smeekt om meer dossiers

EEKLO - Je komt het niet vaak tegen, maar het bestaat: een provinciebestuur dat de gemeentebesturen haast smeekt om dossiers in te dienen omdat de begrote budgetten niet opgesoupeerd raken. Gisteren kregen zeventien gemeenten zo'n roep naar fietspadendossiers.

Het Regionaal Economisch Sociaal Overlegcomité (Resoc) Meetjesland, Leiestreek en Schelde trommelde gisteren in het Streekhuis Heldenpark de zeventien aangesloten gemeentebesturen op voor een vergadering met de provinciale diensten. Op de agenda stond één belangrijk punt: de aanleg van fietspaden.

Yves Cools, hoofdingenieur-directeur van de Provinciale Directie Patrimonium, had er een verrassende oproep voor de aanwezigen: 'Door het feit dat de provincie met mondjesmaat provinciale wegen afstaat aan de gemeentebesturen, komen er middelen vrij die we willen aanwenden voor de aanleg van fietspaden. Het gaat enerzijds om het subsidiebudget voor gemeentelijke dossiers (1,5miljoen euro) en anderzijds om nog eens 1,5miljoen euro voor de langeafstandsfietspaden (de zogenaamde Lafs). Maar door een gebrek aan ingediende dossiers, hebben we geld over.'

De provincie doet dan ook een dringende oproep naar de gemeentebesturen om fietspadendossiers in te dienen en niet te wachten tot het verkiezingsjaar 2012. De gemeentebesturen reageerden aangenaam verrast op het nieuws en besloten er werk van te maken. 'Ik heb vandaag zelfs al voorstellen gekregen', lacht Cools. Streekmanager Frank Geyssens wil hierin een coördinerende rol spelen: 'We willen het fietstoerisme promoten, maar ook het woon-werkverkeer is belangrijk. Daarbij denken we vooral aan de fietsas Eeklo-Zelzate lang de spoorweg. Ik ben er zeker van dat de gemeentebesturen vandaag wakker geschoten zijn.'

En Resoc maakte voor enkele gemeenten al een lijst met een paar voorbeelden van dringende fietspaden. Daarbij worden vooral fietspaden langs spoorwegbeddingen gepromoot. Van Waarschoot naar Sleidinge, bijvoorbeeld, maar ook tussen De Pinte en Gent, of in Eeklo, tussen de Opeisingsstraat en Balgerhoeke. In Kaprijke wordt gedacht aan het stuk naar Zelzate, ook over de spoorwegbedding, en van Maldegem naar de grens met Sijsele. In Knesselare denkt men aan een stukje langs het kanaal Gent-Oostende.

Marc Van Hulle
Old April 20th, 2010, 01:57 PM   #59
DriesO
Registered User

Twee projecten worden in de krant in detail besproken, en als afsluiter de vraag of de huidige manier van werken wel de goeie is:

Quote:
Originally Posted by DriesO View Post
  • Zwevegem: kruising van de secundaire N391 met de nonstopfietsroute (fietssnelweg) ‘Guldensporenpad’. Daar wordt een ongelijkvloerse kruising van de N391 (fietstunnel) aangelegd.
    De integratie bestaat uit de samenwerking met de provincie West-Vlaanderen als beheerder van de Spoorwegbedding Kortrijk – Zwevegem. De kostprijs van deze fietstunnel wordt gedeeld tussen AWV en de provincie.
Quote:
http://www.nieuwsblad.be/article/det...cleid=FK2ONKQ4

Fietstunnel onder N391 is geen luxe
maandag 12 april 2010
Auteur: (wbk)

ZWEVEGEM - Minister Hilde Crevits beloofde 100 miljoen euro om de fietsinfrastructuur te optimaliseren. Dat opent perspectieven voor de fietstunnel onder de N391

'Er moet iets gebeuren aan de oversteek van de N391, want nu is de situatie er veel te gevaarlijk', zegt Rik Hostyn, voorzitter van de Fietsersbond Zwevegem. 'In het verleden liet de jonge Loredana Maes op die plaats het leven toen ze gegrepen werd met haar fiets. Sindsdien is het nog een paar keer close geweest. Dat zijn genoeg redenen om aan te tonen dat maatregelen noodzakelijk zijn.'

Enkele weken geleden gaf Vlaams minister van Mobiliteit Hilde Crevits tijdens een werkbezoek aan Kortrijk al mee dat er in 4,1 miljoen euro werd voorzien voor de aanleg van een fietserstunnel. Het project zit momenteel in een ontwerpfase, de aanbesteding zou nog dit jaar gebeuren.

'Het zou een fantastische zaak zijn als er een mooi recht stuk voor fietsers zou worden gecreëerd. Als je weet dat ongeveer duizend fietsers per dag in de zomermaanden de oversteek maken van de N391, dan zou zo een fietssnelweg zeker geen overbodige luxe zijn.'

Momenteel wordt op het kruispunt van de N391 met het Guldensporenfietspad gewerkt met knipperlichten: autobestuurders worden aangemaand snelheid te minderen als ze de oversteekplaats naderen.

'Dat is een eerste stap, maar wij willen dat er ook werk gemaakt wordt van straatverlichting. Zo kunnen autobestuurders de zwakke weggebruikers steeds opmerken, ook op momenten dat de knipperlichten eens niet zouden werken.'

Dat de 100 miljoen een mooi 'initiatief' zijn om de fietsinfrastructuur te optimaliseren, staat buiten kijf, maar toch blijft de Fietsersbond voorzichtig. 'Vorig jaar werd ook 100.000 euro vrij gemaakt. Daarvan werd 30.000 euro besteed en wij vragen ons af wat met die resterende 70.000 euro is gebeurt? Wij weten dat de plannen voor een fietstunnel bestaan, er bestaat zelfs een simulatie, maar tot op heden is er nog niets concreets en dat willen wij graag anders zien', besluit Rik Hostyn.
Quote:
  • Middelkerke: aanleg van vrijliggende fietspaden langs de N33 van Kalsijdebrug tot Kromme Elleboog.
    Ter hoogte van de Kalsijdebrug (kruising van de N33 en Kanaal Nieuwpoort - Plassendale) wordt een oud veiligheidsknelpunt op de nonstopfietsroute langs het kanaal weggewerkt door een koker in de gewestweg N33 te voorzien. Tegelijkertijd wordt in Gistel structureel onderhoud uitgevoerd op de fietspaden langs de N33 en worden langs de N358 ter hoogte van de afrit van de N33 veilige fietspaden aangelegd.
Quote:
http://www.nieuwsblad.be/article/det...cleid=SA2ONFSV

Kalsijdebrug wordt veilig knooppunt
maandag 12 april 2010
Auteur: (vln)

MIDDELKERKE/GISTEL/OOSTENDE - De gevaarlijke verkeerssituatie voor fietsers langs de Torhoutsesteenweg krijgt een oplossing met onder meer de aanleg van een fietstunnel.

De Torhoutsesteenweg, tussen de Kromme Elleboog tot voorbij de Kalsijdebrug over het kanaal Nieuwpoort-Plassedale, is al een hele tijd een doorn in het oog van veel fietsers en fietsverenigingen. Daar moet binnenkort heel wat verbetering in komen, want het investeringsprogramma van minister Crevits (CD&V) voorziet in een resem belangrijke ingrepen.

'De N33 of de Torhoutsesteenweg tussen Gistel en Oostende is een heel belangrijke, maar ook druk bereden verbindingsweg', zegt Herman Lodewyckx, van de werkgroep Fietseling. 'Het is er ronduit gevaarlijk voor de fietsers en zeker voor de jeugd, die langs daar naar school rijdt. De overheid voorziet nu in de aanleg van vrijliggende fietspaden vanaf de Kalsijdebrug tot de Kromme Elleboog en dat is zeker geen overbodige luxe.' Ter hoogte van de Kalsijdebrug wordt bovendien een oud knelpunt op de nonstopfietsroute langs het kanaal weggewerkt door er in een koker onder de N33 te voorzien. 'Heel wat fietsroutes ontmoeten elkaar ter hoogte van de brug. Een tunnel is zeker een pluspunt om het fietsverkeer op het jaagpad langs de Vaartdijk Noord veiliger te maken. Ik ben uiteraard tevreden dat men ernstig investeert in fietsinfrastructuur. Dat is het resultaat van voorstellen uitgewerkt door een door de minister samengesteld Fietsteam, waarin echter jammer genoeg niemand van de belangengroepen of fietsverenigingen zit. Men spreekt misschien wel veel over fietsers, maar te weinig mét fietsers', aldus Lodewyckx.

Quote:
  • Wat de fietssnelweg Mechelen-Diest betreft, werden volgende trajecten opgenomen in het Fietsinvesteringsprogramma 2010: verharding jaagpad langs de Dijle tussen Werchter en Rijmenam, de bouw van een fietsersbrug over de Demer in Aarschot en de verharding van het jaagpad tussen Aarschot en Langdorp.
Quote:
http://www.nieuwsblad.be/article/det...cleid=U82OP48I

Verkeersspecialist Tim Asperges reageert op Crevits
'Fietssnelweg van Mechelen naar Diest heeft weinig nut'
dinsdag 13 april 2010

Auteur: Tom Ysebaert
DIEST/LEUVEN - Tim Asperges, specialist Fietsen van het studiebureau Timenco, reageert op de plannen van minister Crevits (CD&V): ‘Weinigen hebben baat bij de aanleg van lange fietssnelwegen. Wie fietst er nu van Mechelen naar Diest?'

221 projecten om fietspaden aan te leggen, een pot van honderd miljoen euro die jaarlijks vrijgemaakt zal worden. Laat de champagnekurken knallen in fietsland. Of toch niet? Tim Asperges, specialist fietsbeleid en oprichter van het studie- en adviesbureau Timenco, plaatst wat kanttekeningen. ‘De investeringsbedragen zijn aardig, de oprichting van een fietsteam is mooi. Maar is het allemaal goed besteed?'

Tim Asperges is industrieel ingenieur Bouwkunde en planoloog-stedenbouwkundige. In 1997 startte hij zijn loopbaan bij het Leuvense adviesbureau Langzaam Verkeer. De meeste verplaatsingen, zo weet hij, zijn kort. 83procent van de fietsverplaatsingen is niet langer dan vijf kilometer. Zeven op de tien fietsverplaatsingen blijven zelfs onder de drie kilometer.

‘Maar we zien dat het beleid focust op lange, bovenlokale trajecten. Niet op de korte plaatselijke trajecten. Het komt niet tegemoet aan die behoeften', vindt Asperges. ‘De mensen rijden niet graag langs een drukke gewestweg, tenzij het niet anders kan of als het de enige directe verbinding is. Het Vlaams Gewest besteedt dus veel geld, maar niet waar de markt ligt.'

Een consequentie van dat ‘langeafstandsdenken' zijn de fietssnelwegen voor de lange afstand, van 25 tot 70kilometer. ‘Akkoord, op die tussen Kontich en Berchem rijdt veel volk. Maar die ligt in verstedelijkt gebied. Een fietssnelweg tussen Diest en Mechelen, wie gaat die gebruiken, behalve de wielertoeristen? Aan functioneel verkeer naar school, werk of winkel draagt dit amper bij.'

Te veel langs gewestwegen

Ook de gouverneur van Vlaams-Brabant pleitte voor ‘velostrades'. Worden die langeafstandstrajecten niet door fietsers in stukjes, tussen woonkernen, gebruikt? ‘Ja, maar soms gaan ze letterlijk aan die woonkernen voorbij.'

In Nederland stimuleert de hogere overheid de steden en gemeenten om fietsinfrastructuur aan te leggen. In Vlaanderen komt het gros van de middelen van het Vlaams Gewest. ‘Het gewest biedt de gemeenten subsidies om fietspaden aan te leggen maar alleen als dat langs gewestwegen gebeurt', legt Asperges uit. ‘Zo wordt de lokale besturen het initiatief ontnomen om ze aan te leggen waar ze ze zelf het meest nuttig achten. Zij moeten hun autonomie terugkrijgen.'

Zopas zeiden de gemeenten nog dat ze te weinig geld hebben voor dit soort investeringen. ‘Dat zal kloppen', beaamt Asperges. ‘Juist daarom is het nodig dat het gewest zijn rol van stimulator weer opneemt, en minder zelf wegbeheerder wordt.'

Last edited by DriesO; April 20th, 2010 at 02:15 PM.
Old November 8th, 2010, 02:13 PM   #60
DriesO
Registered User

Quote:
Originally Posted by Meurisse View Post
De Fietsersbond reageert tevreden op de plannen van Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Hilde Crevits (CD&V) om fietssnelwegen aan te leggen in Vlaanderen.
Quote:
Originally Posted by DriesO View Post
minister Crevits heeft nog vééél werk om haar verschillende administraties op één lijn te krijgen:
OOk andere Vlaamse administraties werken tegen:

Quote:
http://www.nieuwsblad.be/article/det...cleid=2G31LVOU
Schepen Meuleman razend op Agentschap Natuur en Bos

Langeafstandsfietspad Zottegem-Gent komt er niet
woensdag 03 november 2010

Oosterzele.OOSTERZELE - Zijn droom om een afgesloten fietspad tussen Zottegem en Gent te realiseren, is voor schepen Christ Meuleman een desillusie geworden. Reden: een 'njet' van het Agentschap Natuur en Bos voor de doorgang in Landskouterbos. Maar de Oosterzeelse schepen geeft niet op.

Toen Christ Meuleman schepen werd, was een afgesloten fietspad realiseren dat Landskouter, Moortsele, Balegem en Scheldewindeke met elkaar zou verbinden een van zijn doelstellingen. Gaandeweg werd het project nog ambitieuzer en wilde de schepen een langeafstandssnelweg exclusief voor fietsers tussen Zottegem en Gent. Maar nu alles in kaart is gebracht en de laatste bouwvergunningen geregulariseerd zouden worden, gooit het Agentschap Natuur en Bos roet in het eten.

Madam

'Veertien jaar heb ik gezwoegd, vergaderd, trajecten afgestapt en onderhandeld', zegt Meuleman. 'En als het einde van de tunnel in zicht is, komt een madam van Natuur en Bos vorige week doodleuk melden dat zij geen doorgang voor ons fietspad kunnen verlenen ter hoogte van het bos in Landskouter. Ik was om te ontploffen. Er rijdt verdorie een trein door dat bos, maar extra drie meter verwerven voor een fietspad is buiten de kwestie: we gaan onze bouwvergunning nooit krijgen. En dat kunnen ze pas meedelen na 14 jaar! Blijkbaar is Landskouterbos een habitatgebied en groeien er zeldzame planten op het stukje dat wij willen annexeren. Gevolg: het langeafstandsfietspad zoals we het voor ogen hadden, komt er niet. Jaren werk zijn voor niks geweest. Mensen zullen op de duur zeggen: waar blijft die Meuleman met zijn fietsbaan... Tja... Enige mogelijkheid is het traject grondig te verleggen. Maar dat betekent weer jaren oponthoud en een minder aantrekkelijke route. Ik ben echt razend. Groenbehoud oké, maar is fietsveiligheid ook niet belangrijk? Groen en fietsen gaan toch hand in hand.'

Meuleman blijft niet bij de pakken zitten. 'Omdat het geheel realiseren niet lukt, gaan we in 2011 al starten met de aanleg van delen van het fietspad', zegt Meuleman strijdvaardig. 'Met de NMBS werd een overeenkomst bereikt voor de aanleg van het pad voor de ontsluiting van de wijk Hofkouter tot aan de Stationstraat. Verder gaan we ook de realisatie van fietspaden van de spooroverweg Walzegem tot Balegem-Zuid opstarten. In een latere fase, wellicht 2012, zou er ook ontsluiting moeten komen van de Sint-Maartens-Dries tot aan het station in Scheldewindeke. Er zijn daarvoor al plannen op provinciaal niveau.'

'Het langeafstandsfietspad is zeker niet voor morgen, maar binnen dit en twee jaar zullen er alleszins enkele kilometers extra, afgesloten fietspaden op Oosterzeels grondgebied bijliggen', aldus Meuleman.

Reply

Thread Tools
Rate This Thread
Rate This Thread:

Posting Rules