|
|
| daily menu » rate the banner | guess the city | one on one |
|
|
#41 |
|
Registered User
Likes (Received): 0
|
Ik heb geen ervaring met dit fietspad, maar het lijkt verdacht hard op het fietspad Lier-Broechem, vlak bij mijn ouders.
Naast die hindernissen rijden is inderdaad een mogelijkheid, maar het is vaak een moeilijke keuze want de ondergrond ligt er daar vaak slecht bij en plasvorming is ook legio. Soms is het dan toch nog beter om voor de S-bocht te gaan... Ik vind het wel een fundamenteel probleem. Als men echt kiest voor een pro-fietsbeleid, dan kan men de situatie toch gewoon omkeren! Een verkeersremmer (drempel) voor de auto's en het fietspad duidelijk gemarkeerd doortrekken mét voorrang. Men zou een uitzondering kunnen maken voor enkele grotere wegen waar bv. ook bussen rijden. Maar het gros van de wegen die zo'n fietspad kruist zijn erg landelijke en weinig bereden. |
|
|
|
|
|
#42 |
|
Registered User
|
Dat laatste is zeker mogelijk. Temeer het fietspad op L55A vrijwel enkel landweggetjes kruist.
|
|
|
|
|
|
#43 |
|
Registered User
|
Een simpel fietspad kan volgens mij een zeer positieve impuls geven aan dorpjes die een bepaalde onaantrekkelijkheid hebben in de zin van dat ze veraf liggen en niet zo makkelijk bereikbaar voor wie (nog) geen auto heeft enzo... Vooral van de doortrek naar Eeklo zie ik heel veel Meetjeslande scholieren gebruik maken!
|
|
|
|
|
|
#44 |
|
Registered User
|
Ik weet het niet. Het fietspad lijkt er mij toch voornamelijk om toeristische motieven te zijn. Voor velen betekent het een omweg om via de oude spoorwegbedding naar Eeklo te fietsen. En vanaf Bassevelde gaat de meerderheid met de bus (de jeugd van tegenwoordig, mietjes )Niettemin zal het fietspad zeker succes hebben. Als het niet voor de dagelijkse schoolfietsers is , dan wel voor de fietstoeristen. |
|
|
|
|
|
#45 |
|
Registered User
|
Tja, 'het beleid' lijkt idd fietsen vooral gelijk te stellen met 'recreatie'. Zie ook de fietsnetwerken. Ik heb daar niks op tegen, maar stel me toch de vraag of dit prioritair moet zijn...
Moeten de echte investeringen niet gaan naar snelle, comfortabele woon-werk of woon-school verbindingen? Als er een fietspad wordt aangelegd, dan wordt dat vaak langs allerlei bochten geleid, zodat je uiteindelijk nog altijd sneller bent langs de (gevaarlijke) hoofdweg. Minder kilometers en minder minuten, dat weegt meestal toch op tegen veiligheid en een mooi landschap als het je dagelijkse reisweg is. |
|
|
|
|
|
#46 | |
|
Registered User
|
Quote:
|
|
|
|
|
|
|
#47 | |
|
Registered User
|
Quote:
Als ik naar jouw eigen kaartje van lijn L55 A kijk, zie je dat het van Lembeke en Kaprijke recht naar de scholen loopt, en geen omweg is t.o.v. de gewone wegen. http://www.skyscrapercity.com/showth...0#post27419870 |
|
|
|
|
|
|
#48 |
|
Bike It!
Likes (Received): 291
|
Alleen voor scholieren vanuit Assenede zal het geen meerwaarde betekenen. Voor hen is de omweg via Boekhoute te ver. Voor anderen is het een veiliger en snellere route. Hangt er natuurlijk vanaf waar je woont en waar je school loopt.
Maar voor jongeren is de afstand Eeklo-Assenede sowieso wat te ver. Die lopen ofwel school in Zelzate, of nemen de bus naar Eeklo. En er wordt op Vlaams en provinciaal niveau werk gemaakt van zowel een functioneel als van een recreatief fietsroutenetwerk. Alleen duurt het allemaal tergend lang. Het recreatieve is verst gevorderd, omdat dit nu eenmaal gemakkelijker is. Fietspaden langs kanalen en langs spoorwegbeddingen vergen doorgaans minder administratieve rompslomp en onteigeningen. En knooppunt-bordjes plaatsen langs verkeersluwe wegen is ook niet zo'n grote investering. Neemt niet weg dat die recreatieve fietspaden deels of volledig kunnen gebruikt worden voor de dagelijkse fietstochten naar het werk of school. Het fietspad Eeklo-Waarschoot is daar een mooi voorbeeld van. |
|
|
|
|
|
#49 | ||
|
Registered User
|
fietspad Eeklo-Zelzate zeker ook voor functionele verplaatsingen
Quote:
http://www.nieuwsblad.be/article/det...cleid=EL2733TB Quote:
|
||
|
|
|
|
|
#50 | ||||||
|
Registered User
|
Twee projecten worden in de krant in detail besproken, en als afsluiter de vraag of de huidige manier van werken wel de goeie is:
Quote:
Quote:
Quote:
Quote:
Quote:
Quote:
Last edited by DriesO; April 20th, 2010 at 02:15 PM. |
||||||
|
|
|
|
|
#51 | |||
|
Registered User
|
Quote:
Quote:
Quote:
|
|||
|
|
|
|
|
#52 |
|
Bike It!
Likes (Received): 291
|
Schandalig eigenlijk, hoe beheerders van groengebieden zich wat al te stroef kunnen opstellen tegenover fietsers. Zo mochten fietsers jarenlang niet door het Provinciaal domein Het Leen fietsen, terwijl door dat voormalig militair domein een gigantische ongebruikte tweevaksbetonbaan van noord naar zuid liep. De vele fietsende scholieren moesten omrijden langs drukke (sluip)wegen. En op de middenberm van de lange oprit naar het domein moeten fietsers de helft van het jaar door de modder van het onverharde fietspad ploeteren omdat het een natuurgebied is, terwijl de auto's er vlak naast 2 rijstroken in beton hebben... begrijpe wie kan? Nu er concrete plannen bestaan om palend aan dat natuurgebied een ringweg aan te leggen, hebben de beheerders hun mond nog niet opengedaan. En het fietspad langs spoorlijn '58 tussen Waarschoot en Eeklo heeft jarenlange vertraging opgelopen omdat het ocharme 50 meter langs (niet door!)natuurgebied loopt.... Eigenlijk niet, maar grote delen kunnen natuurlijk als functioneel fietspad worden gebruikt. Bijvoorbeeld als ze in rechte lijn langs een oude spoorwegbedding van stad naar dorp lopen. Er zijn wel functionele fietsroutes uitgestippeld. Dat zijn de klassieke blauwe wegwijzers met fietsje en bestemming erop.
|
|
|
#53 | |
|
Registered User
|
langeafstandsfietsroute langs spoorweg 59 Gent-Antwerpen
heraanleg van een stuk van 2,3 km tot fietsweg in Lokeren, deel van de toekomstige langeafstandsfietsroute Gent-Antwerpen:
Quote:
Last edited by DriesO; April 6th, 2011 at 04:28 PM. |
|
|
|
|
|
|
#54 | ||
|
Registered User
|
fietssnelweg Antwerpen Mechelen
Quote:
Quote:
|
||
|
|
|
|
|
#55 |
|
Architect-Urbanist
Likes (Received): 45
|
gva.be
Minister Crevits investeert 710.000 euro in Antwerpse fietsostrades
|
|
|
#56 |
|
Brussels sprout
Likes (Received): 35
|
ik denk dat je je van stad/provincie vergist hebt Meurisse
|
|
|
|
|
|
#57 |
|
Architect-Urbanist
|
zelfs van gewest
|
|
|
#58 |
|
Registered User
|
Men is in Antwerpen inderdaad goed bezig met de "fiets-o-strades": http://www.provant.be/mobiliteit/fie...ades/index.jsp Vooral de kenmerken voor zo'n fietssnelweg zou men voor heel België mogen overnemen vind ik:
Persoonlijk zou ik het wel zien zitten om met de fiets naar Brussel te rijden. Ik zou er met zo'n kwaliteitsfietspad net iets meer dan een uur over doen (nu is dat 50 minuten met de trein), maar dat zou ik er perfect voor over hebben om elke dag aan lichaamsbeweging te doen. Ik hoop dat provincie Vlaams-Brabant dan ook die fietssnelweg Mechelen-Antwerpen gaat doortrekken naar Brussel, dan heb ik er weer een alternatieve vervoerskeuze bij
|
|
|
#59 |
|
Architect-Urbanist
|
Ooit zal dit zo zijn! We moeten alleen maar geduld hebben, véél geduld...
|
|
|
#60 |
|
Architect-Urbanist
|
Een belangrijke missing link tussen de 'fiets-o-strade' langsheen het kanaal Dessel-Turnhout-Schoten en de fiets-o-strade langsheen de spoorlijn Herentals-Turnhout:
gva.be Werf in uitvoering: de fietsbrug over het kanaal Dessel-Schoten
|
![]() |
| Thread Tools | |
| Display Modes | Rate This Thread |
|
|