daily menu » rate the banner | guess the city | one on oneforums map | privacy policy (aug.2, 2013) | DMCA policy | flipboard magazine

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Euroscrapers > Local discussions > Be. Forum > Belgische steden / Villes belges > Vlaamse steden > Kortrijkse

Reply

Thread Tools Rate Thread
Old December 16th, 2011, 12:46 PM   #1
crepusculum
Registered User

Likes (Received): 0

Arrow KORTRIJK | SINT JAN

Quote:
Nieuwe jeugdherberg klaar in 2014

KORTRIJK - De stad Kortrijk en Toerisme Vlaanderen gaan een nieuwe Kortrijkse jeugdherberg bouwen. Het nieuwe gebouw zal twintig extra plaatsen hebben, 116 in totaal, en moet klaar zijn in 2014. De oude jeugdherberg wordt gesloopt.

De nieuwe Kortrijkse jeugdherberg wordt gebouwd aan het begin van de Passionistenlaan. Er is plaats voor 116jongeren per nacht, twintig meer dan in de oude herberg.

De bevoegde schepenen Jean De Bethune(CD&V) en Wout Maddens(Open VLD) lichtten gisteren het dossier toe. ‘De huidige jeugdherberg is verouderd en voldoet niet meer aan de normen. Er zijn op de slaapkamers slechts elementaire sanitaire voorzieningen en er is alleen koud water. Ook het onthaal en de keuken op de eerste verdieping zijn niet meer van deze tijd.'

Van de 28kandidaten voor het nieuwe project bleven er vijf over. Uiteindelijk gaan de stad Kortrijk en Toerisme Vlaanderen in zee met het Brusselse architectenbureau URA. Dat opteerde voor een nieuwbouw. De huidige jeugdherberg en de nabije sporthallen worden gesloopt. Het andere deel van de voormalige school, dat aan de huidige jeugdherberg paalt, blijft bestaan.

‘De opdracht die we aan de architecten gaven, was om de volledige site van het Groeningeheem aan te pakken. De bouw van de nieuwe jeugdherberg is dus pas de eerste fase in een groter verhaal.'

Het project kost bijna vijf miljoen euro. Toerisme Vlaanderen betaalt daarvan vier miljoen. Verder is er een financiële tussenkomst van de provincie West-Vlaanderen en van de hogescholen Katho en Howest. Kortrijk schenkt de grond, voor een symbolische euro. De vzw Vlaamse Jeugdherbergen neemt vanaf 2014 de exploitatie voor haar rekening.

Meer overnachtingen

De renovatie van de herberg past in het plan van minister voor Toerisme Geert Bourgeois(N-VA) om meer jonge toeristen naar Vlaanderen te lokken. Ze sluit ook aan bij de intentie van de stad om het aanbod aan betaalbare overnachtingen in Kortrijk uit te breiden. Het jongerentoerisme is een groeiende markt in Vlaanderen. Jaarlijks overnachten een half miljoen jongeren tussen 18 en 29jaar in de Vlaamse steden. Kortrijk wil van 10.000 naar 20.000overnachtingen gaan.
Bron: Het Nieuwsblad

Nog niets te vinden op de website van het betrokken architectenbureau.

Last edited by Meurisse; November 2nd, 2013 at 06:06 PM.
crepusculum no está en línea   Reply With Quote

Sponsored Links

Old December 18th, 2011, 11:09 PM   #2
batlo
Registered User

batlo's Avatar

Likes (Received): 3

da's hetzelfde architectenbureau als van het nieuwe WZC aan de Houtmarkt dat er komt op de plaats van het Sint-Niklaasziekenhuis denk ik. Benieuwd wat het wordt...
batlo no está en línea   Reply With Quote
Old December 22nd, 2011, 11:33 AM   #3
batlo
Registered User

batlo's Avatar

een eerste beeldje gevonden vanuit de Passionistenlaan:

het ziet er op het eerste zicht vrij gesloten uit (weet niet waarom ze die lange muur perse willen behouden). Ook komt het hoofdgebouw wel erg dicht bij de spoorweg te liggen denk ik. Dat witte paviljoen dat omhoog komt lijkt me wel iets te hebben, alleen jammer dat dit ook achter een nieuwe muur verborgen ligt...
Old December 22nd, 2011, 06:59 PM   #4
Benonie
Bike It!

Benonie's Avatar

Likes (Received): 2112

Die muren zijn op zich mooi, maar lijken me idd nutteloos op die plaats. Een hek ter bescherming van het domein leek me beter. Ook het ontwerp is me net ietsjes te sober.
Ik ben wel blij dat Kortrijk een nieuwe JHB krijgt. Die oude was echt wel krammikkig. Heb er 10 jaar terug nog overnacht na een fietstocht vanuit Eeklo. De sfeer was prima en de beheerders waren extreem vriendelijk. Maar het was een oud internaat, als ik me niet vergis, en het leek wel of de tijd er 30 jaar was blijven stilstaan.
Benonie no está en línea   Reply With Quote
Old December 22nd, 2011, 07:26 PM   #5
kweenie
Kweenie

Likes (Received): 22

Ik ben vorig jaar nog eens langs geweest in de oude jeugdherberg en man, wat een akelige ouderwetse sfeer...echt een oud internaat inderdaad.
Een jeugdherberg moet iets leuks zijn en wat meer vakantie-gevoel uitstralen. Ik ben dus ook wel blij dat er een nieuwe komt. Het ontwerp vind ik geslaagd, een beetje soberheid mag.
Wat meer openheid naar de straatkant toe zou ik wel beter vinden, al kan ik niet zien of de kant naar de Wandelingstraat is opengewerkt of niet.
Het zou allesinds goed zijn voor die straat moest de ingang daar komen.
kweenie no está en línea   Reply With Quote
Old December 23rd, 2011, 11:19 AM   #6
batlo
Registered User

batlo's Avatar

ik ben er nooit binnengeweest, maar als je zegt dat het 10 jaar geleden al serieus verouderd was kan ik me wel inbeelden dat er nu effectief wel nood is aan een nieuwbouw

Qua inplanting, ik ken die buurt niet zo super (ken het vooral vanuit het zien vanop de trein richting Gent) maar wellicht zal de ingang langs de Passionistenlaan gesitueerd zijn aangezien het perceel op die straat uitkomt? De wandelingstraat is dat de straat richting veemarkt met die kerk of de straat parallel met de Passionistenlaan (met die lourdesgrot)?

edit: ok net eens gecheckt op Google Maps en is blijkbaar de straat van die kerk . Ik denk niet dat ze de ingang langs daar gaan situeren aangezien hun perceel daar niet echt op uitkomt?
Old December 23rd, 2011, 02:31 PM   #7
kweenie
Kweenie

Likes (Received): 22

Ik ken die buurt nu wel redelijk goed, ik passeer er elke dag.
Als ik me niet vergis zien we op het beeld de Passionistenlaan en zijn die gebouwen op de achtergrond al de Wandelingstraat (de straat met de kerk idd ).
Als dit klopt kunnen ze volgens mij de ingang aan die straat maken, want heel die hoek is tegenwoordig toch maar muur. Al weet ik nu niet of wat er zich achter de muur bevindt allemaal tot hetzelfde domein behoord..
Ochja, die ingang doet er eigenlijk niet veel toe; het is gewoon wat saai, zo'n blinde muur in een anders toch wel levendige straat.
Verder ben ik zeker enthousiast over het project, zowel over het feit dat er een nieuwe jeugdherberg komt als over de eerste beelden van het ontwerp.
Het gebouw lijkt me best wel een grote massa voor die locatie, maar dat zal in mijn ogen zeker niet storen. Bouwen die handel!
kweenie no está en línea   Reply With Quote
Old December 23rd, 2011, 11:58 PM   #8
jonas.coryn
Registered User

jonas.coryn's Avatar

Likes (Received): 2

Let wel dat de Wandelingstraat een stuk drukker, smaller en qua parkeergelegenheid drukker bezet is dan de Passionistenlaan.
Een duidelijke, brede ingang zou men best aan de Passionistenlaan houden lijkt me.

Mooi ontwerp trouwens, echter is het een snel schetsje, ik denk dat we op basis daarvan nog niet teveel mogen concluderen.
jonas.coryn no está en línea   Reply With Quote
Old November 9th, 2012, 07:03 PM   #9
Bruggenbouwer
Registered User

Bruggenbouwer's Avatar

Likes (Received): 0

Quote:
Bouw van nieuwe jeugdherberg kan starten
VRIJDAG 02 NOVEMBER 2012, 03U00AUTEUR: VKK

KORTRIJK - De Vlaamse regering heeft op voorstel van minister van Toerisme Geert Bourgeois het ontwerp goedgekeurd voor de bouw van een jeugdherberg met sportaccommodatie op de site Groeningeheem in Kortrijk.
De stad Kortrijk treedt op als bouwheer. Het gelijkvloers van de nieuwbouw wordt dankzij de grote glaspartijen zeer open, met een ruim onthaal met balie, bar, multimedia ruimte, twee polyvalente zaaltjes, een eetzaal en een keuken. Daarop komen vier verdiepingen met 38 kamers. Vier daarvan zullen toegankelijk zijn voor personen met een beperking. De capaciteit zal tussen 118 en 133 bedden liggen. Boven de keuken komt een conciërgewoning. De huidige verouderde jeugdherberg gaat tegen de vlakte als de nieuwe in 2014 klaar is. In een volgende fase komt er ook een sportzaal. De kostprijs bedraagt 4.285.000 euro. Toerisme Vlaanderen wordt nadien eigenaar en zal 4 miljoen euro inbrengen. Kortrijk, de provincie West-Vlaanderen, de Katholieke Hogeschool Zuid-West-Vlaanderen en de Hogeschool West-Vlaanderen dragen ook financieel bij. Het streefdoel is om in de nieuwe jeugdherberg jaarlijks ongeveer 20.000 overnachtingen te realiseren. De vzw Vlaamse Jeugdherbergen zal de nieuwe jeugdherberg exploiteren. De stad Kortrijk start nu de aanbestedingen om de aannemers van de bouwwerken aan te duiden. De start van de werken is gepland in de lente van 2013.
Bron: Het Nieuwsblad
Bruggenbouwer no está en línea   Reply With Quote

Reply

Thread Tools
Rate This Thread
Rate This Thread:

Posting Rules