|
|
| daily menu » rate the banner | guess the city | one on one |
|
|
#1 |
|
Near Bruges
|
BOUWWERKEN BINNENSTAD KRISTUS-KONING SINT-MICHIELS SINT-ANDRIES SINT-PIETERS SINT-JOZEF SINT-KRUIS ASSEBROEK INFRASTRUCTUURWERKEN SINT-MICHIELS SINT-ANDRIES SINT-PIETERS OVERIGE Met dank aan:
|
|
#2 |
|
Registered User
Likes (Received): 17
|
Wat de BLOSO-sporthal betreft had ik toch verwacht dat je de tribunes zou vermelden, want nét dit onderscheidt deze zaal van andere in Brugge en bij uitbreiding West-Vlaanderen én zelfs Vlaanderen: in West-Vlaanderen kan alleen de Sleuyter Arena meer toeschouwers ontvangen, in Vlaanderen heb je voor zover ik weet enkel in Leuven een vergelijkbare sporthal met meer zitplaatsen (al staan er nog vergelijkbare projecten op stapel).
Voor Assebroek kan je nog het nieuwe polyvalente centrum in het Daverlo-sportcomplex toevoegen (ter vervanging het het verouderde gebouw (sporthal, bib, cafetaria), behelst ook de verhuis van politie en bevolking en een nieuwe polyvalente zaal) ![]() Recente luchtfoto: http://binged.it/seW0G4 Korte beschrijving: polyvalent wijkcentrum met sporthal, polyvalente zaal, politieafdeling, dienst bevolking en cafetaria. Oplevering midden 2012 (start werken: voorjaar 2011). Kostprijs: 8 miljoen euro (stad Brugge). Ontwerp: Gebouwendienst - Cel Ontwerp stad Brugge Uitgebreide beschrijving: - centrale hal - sporthal (36,50 x 23,40 m) met 10 kleedkamers (ook voor de buitenterreinen) - wijkafdeling politie - dienst bevolking - polyvalente cultuurzaal (24x13,6m) met uitschuifbare tribune (240pl), kleedruimtes, repetitielokalen en ruime berging - cafetaria met uitzicht op sporthal en -velden, terras en speelplein - bibliotheek - parking voor 150 wagens en 190 fietsen - recuperatie van regenwater (groen dak) en warmte Volume: oppervlakte 4113m², sokkel (lage gedeelte) 5m hoog, politiegedeelte 8m (2 verdiepingen), sporthal 12m, polyvalente zaal 9m. Start: voorbereidende werken 15 maart 2011, eerste-steenlegging 30 juni 2011 Uitvoering: bouwgroep Depret nv en zustermaatschappij Roegiers nv (Kruibeke) Links: http://www.brugge.be/internet/nl/con...ex_daverlo.pdf (details, plannen, renders) http://regiobrugge.cdenv.be/Bouw_Pol...l.22130.0.html http://www.artesgroup.be/nl/index.php?n=7&e=27&s=785 http://www.artesgroup.be/nl/index.php?n=7&e=27&s=823
|
|
|
|
|
#3 |
|
Registered User
|
Nog een bijkomend project dat deze week aan bod kwam in het Focus-nieuws (12/12) is de grondige renovatie van het voormalig Concertgebouw in de Sint-Jakobstraat, nu de Republiek. Door een herschikking zal 400m² onbenutte ruimte vrijkomen, waarvan Cinema Lumière een deel zal huren voor een vierde zaal; een vervallen pand aan het binnenplein (de Plaisance) wordt opgeknapt en krijgt een nieuwe functie. De werken zouden eind 2012 van start gaan.
Zie http://www.focus-wtv.tv/programma/fo...-december-2011 (vanaf de 16e minuut) |
|
|
|
|
#4 |
|
Registered User
|
Mooi overzicht vank!
De meeste projecten vind ik degelijk (nogal standaard vaak, maar goed). Maar soms zitten er zaken bij waar ik toch mijn vragen bij heb. Zoals de sloop van historisch uitziende panden (waarschijnlijk historiserende architectuur). Daar moet Brugge waarschijnlijk koste wat het kost nog eens bewijzen dat het zeker geen openluchtmuseum is. Maar we krijgen wel middelmatige architectuur in de plaats. Zeker Stuifzande is gewoon lelijk. Zowel het dak op de gevel die wel bewaard blijft als de nieuwbouw. |
|
|
|
|
#5 |
|
Near Bruges
|
Ik zal het later aanpassen, bedankt.
|
|
#6 |
|
Near Bruges
|
|
|
#7 |
|
Near Bruges
|
De werken aan Smedengilde zijn vorige week trouwens gestart, in het voorjaar van 2013 zou het appartement er moeten staan. In een 2de fase zullen er nog studentenkamers gebouwd worden langs de Korte Vesting.
De gebouwen die gebouwd zullen worden ter vervanging de dienst registratie(Katelijnestraat) had ik wel nog mooi gevonden op die locatie. Dat witte gebouw dan.
|
|
#8 |
|
Registered User
|
Sorry dat ik je weer moet verbeteren Vank, want je levert verder prachtig werk: je vergat het grootste volume in het project te vermelden, met name de sporthal.
Wat betreft de Republiek: het gaat voornamelijk om een grondige en dringende renovatie, die vrijgekomen ruimte en dus vierde zaal is natuurlijk de kers op de taart. |
|
|
|
|
#9 | |||
|
Near Bruges
|
Quote:
Quote:
Quote:
|
|
|
#10 | |
|
Near Bruges
|
Quote:
--- Beide voorstellen vind ik eigenlijk wel goed. Maar mijn voorkeur gaat ook meer uit naar een hotel. Ik zal even toelichten waarom ik dat denk. PROBLEEM VAN DE EZELSTRAAT De Ezelstraat is op dit moment een 'triestige' winkelstraat. En het probleem bij winkelstraten is dat je geen woningen (op straatniveau) in de as mag steken omdat dit voor een aanzuigeffect zorgt voor andere woningen, ook de klant wil dit (onbewust) niet. (Hoe zou je zelf reageren als je telkens 30m. verder moet lopen voor een volgende winkel omdat er telkens een huis tussen zit?) O.a. die reden zorgt er voor dat winkelstraten leeglopen. En dit is wat er een beetje aan de hand is met de Ezelstraat. De Ezelstraat verdient een dynamisch project. KANT EZELSTRAAT Het gaat om dit gebouw: KLIK Handel De plint van het gebouw wordt grondig verbouwd tot 1 of 2 handelszaken, ik zou zelfs iets nieuws in het leven roepen en dat zijn sociale handelszaken, hetzelfde concept als sociale woningen. Maar dan zit het wel gestructureerder in elkaar in m'n gedachten dan het huidige systeem rond sociaal wonen, je mag maar een omzet hebben van X-aantal euro en verder nog bijkomende verplichtingen. Maar dat terzijde... Studentenhuisvesting Boven de handelszaken is er plaats voor 6à7 studentenkamers. De ingang verloopt via het weggetje tussen de huisnummers 72/68. Er is geen autostandplaats voorzien maar er kunnen wel fietsenstallingen geplaatst worden wat ideaal is voor studenten. Theresianenkerk Een prachtige kerk in barokstijl dat deel uitmaakt van de Weylerkazerne. Hier zie ik wel plaats voor een klassevol restaurant. Vanaf hier hebben we het om de uiteindelijke invulling van de Weylerkazerne. In beide concepten zou ik overgaan tot het slopen van de bovenste verdieping omdat deze later is bijgebouwd en architecturaal niets voorstelt, hier kan een nieuwe verdieping boven gebouwd worden. HOTEL Hier valt weinig over te zeggen, het volledige hotel kan herbestemd worden tot hotel. De nieuwbouw (bovenop het hotel) zou bestemd kunnen worden voor langdurig verblijf. Ik bedoel hiermee dat ik het concept ruimer wil zien dan enkel en alleen een hotel maar dat je bv. gedurende enkele weken of maanden de kamer kunt huren. Binnenplein Het binnenplein zou ik gaan overkoepelen met glas, daaronder kan een conferentiezaal gelegen zijn maar ook een (openlucht)zwembad. Buurtparking Het hotel zal moeten beschikken over een parking wil het enigszins kunnen overleven. Ook de nabijgelegen Ezelstraat kan genieten van de ondergrondse parkeergelegenheid in de buurt. Meerwaarde van een hotel op deze locatie Hotelbezoekers gaan vaak in hun omgeving iets eten, shoppen, ... In die zin kan het hotel zorgen voor een booming van de economische activiteit in de Ezelstraat vandaar ook dat ik wel voorstander ben van een hotel op deze locatie. HUISVESTING Betaalbaar wonen wordt de sleutel van het succes in dit project. Op de begane grond zie ik plaats voor kleine/aangepaste woningen voor mensen met een handicap, slecht te been, ... De bovenliggende verdieping gaat naar sociale huisvesting waarbij het voornamelijk gaat om 1 of 2 slaapkamer woongelegenheden. De bovenste verdieping (nieuwbouw) zijn geen sociale woningen maar starterswoningen. Jonge gezinnen krijgen hier voorrang. Slaapkamers tellen hier 2 of 3 kamers. Extra activiteit Ook zou ik een kleine activiteit willen toevoegen in de Weylerkazerne. Dit kan gaan om bv. een wasserij. Meerwaarde van woningen op deze locatie Betaalbaar wonen in de stad. Voor mensen met een handicap is het ideaal omdat heel wat voorzieningen in de directe omgeving terug te vinden zijn. Bovendien moet je weten dat er naast de kazerne ook al 37 appartementen komen.
|
|
|
#11 | |
|
Near Bruges
|
Quote:
|
|
|
#12 | |
|
Near Bruges
|
Quote:
|
|
|
#13 | |
|
Near Bruges
|
Quote:
|
|
|
#14 |
|
Near Bruges
|
Vandaag, 11 januari, terug een bescheiden foto update gemaakt.
Katarinapoort Architect: Buro II | Oplevering: voorjaar 2012 | Ligging: Buiten Gentpoortvest, Baron Ruzettelaan
Residentie De Komvest Architect: Arcas | Oplevering: najaar 2012 | Ligging: Komvest
Residentie De Mouterie Architect: Buro II | Oplevering: najaar 2012 | Ligging: Damse Vaart Zuid, Buiten Kruisvest
Residentie Gouden Boom Architect: 3Architecten | Oplevering: najaar 2012 | Ligging: Langestraat
Parkeerpaviljoen 't Zand Architect: Paul Robbrecht | Oplevering: najaar 2012 | Ligging: 't Zand
Residentie Smedengilde Architect: Toon Breyne | Oplevering: voorjaar 2013 | Ligging: 't Zand
|
|
#15 | |
|
Near Bruges
|
Quote:
Het wordt eens tijd dat hier iets aan gedaan wordt, dat spelletje blijft maar duren! En neem ondertussen ook eens die 4 leegstaande herenwoningen aan in De Singel! Dat is ook zo'n hardnekkig geval, en de eigenaar is dan Schepen in Knokke-Heist!
|
|
|
#16 |
|
Registered User
Likes (Received): 0
|
Dat ze er eens kleine woningen (voor jonge koppels of singles) in realiseren, die betaalbaar zijn. Daar heeft Brugge nood aan! Het stadsbestuur doet veel te weinig om de prijsstijging te stoppen en de stadsvlucht houdt aan.
|
|
|
|
|
#17 | |
|
Near Bruges
|
Quote:
Dat pand aan de Komvest, de leegstaande huizen in de Sint-Jorisstraat of nog een ander? In ieder geval heb je wel gelijk, die starterswoningen zijn zeker nodig. De grootste uitdaging de komende jaren/decennia is de vergrijzing die zal woekeren in Brugge! Voor dat pand aan de Komvest dacht ik aan lofts omdat het pand in slechte toestand verkeert, althans dat zag ik toch. Er zullen hier hoge renovatiewerken nodig zijn, vandaar dat de huur- en/of koopprijzen wel aanzienlijk zullen oplopen. Voor dat pand in de Sint-Jorisstraat zou het goed zijn mocht daar een sociaal project verschijnen. De eigenaar MOET deze werken bekostigen, maar als de stad er beslag op kan leggen. Denk ik, maar ik weet daar niets van af, kan ze het misschien zelf gaan uitbaten en dan zijn sociale woningen misschien wel mogelijk? (Ik denk dat je daar toch al snel 8 appartementen in kunt onder brengen?)
|
|
|
#18 | |
|
Registered User
|
Bij dit artikel staat een foto van het Rijksarchief, klopt dit? Indien ja, mag dit artikel naar daar verplaatst worden.
Quote:
Eind december kwam in het kader van de Kerstdrukte ook een andere nieuwe parking in Brugge in de kijker (Focus-nieuws), privé-uitgebaat (en niet door Interparking) in de Langestraat geloof ik. |
|
|
|
|
|
#19 |
|
Near Bruges
|
![]() Dat is inderdaad de parkeergarage (200 auto's) onder het rijksarchief.
|
|
#20 |
|
Registered User
|
Ik heb nog een klein foutje opgemerkt in je overzicht Vank: Café Les Amigos moet Los Amigos zijn, een begrip onder Clubsupporters. Werd in 1988 (de Houwaert-periode, met de beroemde kameraadschap onder de spelers en tussen spelers en fans) opgericht door Brylle, Hinderyckx, Degryse en Van Wijk.
http://blue-army.com/nieuws/2011/09/...-de-sloophamer |
|
|
![]() |
| Thread Tools | |
| Display Modes | Rate This Thread |
|
|