SkyscraperCity Forum banner

Istanbul, Turkije

11K views 26 replies 22 participants last post by  methylamphetamine 
#1 · (Edited)
De foto's zijn gemaakt tijdens een interrailreis afgelopen zomer. Ik heb nu in de kerstvakantie pas de tijd gehad om een verslagje in elkaar te zetten.

Na in Nederland te zijn gestart en door respectievelijk de landen Duitsland, Polen, Tsjechië, Slowakije, Hongarije, Servië, Bulgarije, Roemenië en opnieuw Bulgarije te zijn gegaan eindigde mijn drieweekse treinreis van afgelopen zomer in de voormalige Ottomaanse hoofdstad Istanbul. Dit is de tweede serie die ik plaats van deze reis. De eerste was Warschau, dus zoals je merkt plaats ik de series niet in chronologische volgorde. Maar dat mag de pret niet drukken, uiteindelijk zal het reisverhaal compleet zijn.

Op 20 juli stapten we rond het middaguur in Boekarest op de éénmaal daagse rechtstreekse trein naar Istanbul. Deze reis, volgens het spoorboekje van negentien uur bracht ons naar onze eindbestemming. We waren inmiddels ervaren met de stiptheid van treinen op de Balkan, dus we hadden al een vertraging van 2 á 3 uur ingecalculeerd. Op 21 juli, exact een etmaal nadat we op waren gestapt in Boekarest kwamen we aan op station Istanbul Sirkeci, eindpunt van de reis en overigens ook het eindstation van de fameuze Oriënt-Express.

We verbleven er 4 nachten, op de laatste dag vlogen we in de vroege ochtend weer naar huis en dus hadden we drieënhalve dag om de stad te verkennen. Dat was eigenlijk te kort, je zou er gemakkelijk een stedentrip van een week voor uit kunnen trekken. Ik vond Istanbul een geweldige stad, vooral door haar bijzondere ligging, rijke geschiedenis én vanwege de alomtegenwoordige geur van gebraden vlees. Hoewel het hartje zomer was, vond ik het weer ook erg aangenaam. De zon schijnt wel volop en het is dertig graden, maar echt niet veel warmer. Het was in ieder geval een hele verademing na de hittegolf die we in de week ervoor op de Balkan gehad hadden, waarbij temperaturen opliepen tot tegen de 40 graden.

Behalve de enorm toeristische, maar met wereldberoemde juweeltjes bezaaide wijk Sultanahmet heb ik ook geprobeerd om wat volksbuurtjes vast te leggen.

Enjoy! :cheers:

Sultanahmet – dit is het voormalige Constantinopel en hier liggen o.a. de Hagia Sophia, de Blauwe Moskee en het Topkapipaleis op een zakdoek

01. Laten we meteen maar beginnen met de Hagia Sophia, misschien wel het mooiste gebouw dat ik ooit bezocht heb.


02.


03.


04. Schitterende koepel


05. Maïskolfverkoper voor de poort richting het Topkapipaleis


06. Blauwe Moskee / Sultanahmet Moskee


07.


08. Basilica Cisterne, een zesde-eeuwse ondergrondse wateropslagplaats aangelegd tussen ongeveer 532 en 542.


09. Nabij de Grote Bazaar


10.


11.


12.


13. De Grote Bazaar, mierennest. Verder dan deze gang ben ik niet gekomen, was mij te druk.


14.


15.


16. Uitzicht vanaf het hostel waar we verbleven.


17.


Tot zover de foto’s uit van Sultanahmet

Fatih & Çarşamba – deze wijken rond de Fatih Moskee behoren tot de meest traditioneel conserfatief-islamitische van Istanbul, doordrongen van de Islam

Tijdens mijn wandeling door deze wijk ben ik in bepaalde delen tientallen mannen met lange baarden en mannen en vrouwen gekleed in volledig dekkende gewaden tegen gekomen, ik waande me in Saoedi-Arabië. Helaas is het me niet echt gelukt om die Islamitische sfeer vast te leggen. De mensen keken me weg als ik de camera tevoorschijn haalde en dat terwijl ik gewoon een straat wilde fotograferen. Het fotograferen van de Turken met een Arabisch uiterlijk heb ik dus maar helemaal achterwege gelaten en ik heb de wandeling met de camera opgeborgen afgemaakt. Spijtig genoeg heb ik geen beeldmateriaal, maar het was erg fascinerend om te zien.

Ik werd trouwens sowieso al de hele tijd aangesproken en lastiggevallen door op straat spelende kinderen, het was zaterdag, dus het stikte ervan. Dat was geen vriendelijk volk. (De mensen in de wijk die ik de dag erop zou bezoeken zouden overigens precies het tegenovergestelde zijn, gelukkig. Daarover later meer.)

18. Het Aquaduct van Valens uit het jaar 373


19.


20. De wijk wordt gekenmerkt door enorm steile wegen en trappen


21.


22. Fatih Moskee


23. De Hagia Sophia in de verte


24.


25.


26.


27.


28. Prachtige, vaak vervallen houten panden


29.


30.


31. Hierna ging de camera in de tas


Eminönü – grenzend aan de Gouden Hoorn en Sultanahmet is dit de plek waar menigeen zijn maag komt vullen

32. Galatabrug


33.


34.


35.


36. Eettentjes langs de Gouden Hoorn


37. Drijvende keukens


38.


Galata – een wijk aan de andere kant van de Gouden Hoorn met de bekende toren

39. Aan de oevers van deze kant van de Gouden Hoorn is het beduidend minder druk.


40.


41. Vanaf de Galatatoren


42.


43.


44.


45. Topkapipaleis


46. Hagia Sophia


Beyoğlu – dé uitgaanswijk van de stad, maar rondom de uitgaansgelegenheden bevindt zich een interessante volkswijk

47.


48.


49.


50.


51. Ik maakte de wandeling op een zondagmiddag, dat verklaart het aantal “hangende” mannen overal op straat.


52.


53.


Waar de mensen in Fatih en Çarşamba verre van sympathiek waren, was het hier precies het tegenovergestelde. Er werd regelmatig vriendelijk naar me geknikt en ik werd uitgenodigd om aan te schuiven om een spel mee te spelen.

54. Zondag vermaak #1: het spel “Okey” is erg populair in Turkse koffiehuizen


55.


56. Zondag vermaak #2: schiettent


57. Zondag vermaak #3: kaartje leggen


We zijn aangekomen bij het moderne gedeelte van Beyoğlu waar de vele cafés en winkels te vinden zijn.

58. Rue Française


59. Istiklal Caddesi is de belangrijkste winkelstraat van Istanbul


60. Aan het eind van de Istiklal Caddesi ligt het Taksim plein, wat wordt beschouwd als het hart van modern Istanbul. Het standbeeld is in 1928 geplaatst ter ere van de grondlegging van de Republiek Turkije.


61. Op het Taksim plein zijn regelmatig betogingen en protesten, zo ook vandaag.


Dat was het, bedankt voor het kijken!

Reacties worden altijd erg op prijs gesteld! :)
 
See less See more
61
#2 ·
Mooie foto's en verslagje. Dat de mensen in wijken van Fatih zo deden verbaasd me niks.. Gelukkig is het niet overal zo. Ben zelf Turks en ben ook elk jaar in Istanbul (Sariyer), geweldige stad. Mocht je weer eens daar zijn dan raad ik je aan om richting Dolmabachce paleis te gaan (eventueel meteen langs Nisantasi, wijkje met veel cafetjes weer en beetje een Parijs achtige sfeer), vandaar kan je 15 minuten lopen langs Ciragan paleis en richting Ortakoy, uitgaansplek aan de Bosphorus met mooi uitzicht op Ortakoy moskee en de brug.

Verder is Bebek ook een heel mooi plekje, veel uitgaansgelegenheden en heerlijke restaurantjes, wel voornamelijk voor de rijkere mensen net als Etiler die er aan grenst en verder Levent, 1 van de financial districts met op dit moment hoogste gebouw van Istanbul (Saphire 240 meter hoog.) Voor 10 euro kan je op top komen met een geweldige uitzicht.

Ten slotte is een dagje Istinye park ook geweldig, een van de vele grote overdekte winkelcentra's in Istanbul, maar persoonlijk vind ik hem het mooiste en beste van alles (wel voornamelijk echte merkkleding en dus ook voornamelijk ook rijkere mensen)

Kortom, je hebt zoveel dingen te doen daar, zelfs Aziatische kant is heel mooi (Bagdat Avenue bijvoorbeeld, beetje Champs elysee achtige straat). Ik ben er elk zomer minimaal 2 weken en dat is zelfs te weinig om alles te zien.

ps. prachtige foto van topkapi palace trouwens, met de prinsen eilanden er achter mooi in beeld.
 
#9 ·
Prachtige serie! Leuk om het met hartje zomer te zien. Ik ben er ooit met hartje winter geweest. Als ik nu door Leiden loop en ik ruik houtskoolkachels moet ik meteen aan Istanbul denken omdat ik ze daar toen ook overal rook. Op de terugweg zelfs 3 uur vertraging door hevige sneeuwval.

De arme wijken zijn inderdaad ook leuk. Ons hotel (was er 8 dagen voor een studiereis) zat in zo'n wijk, net ten zuiden van de grote bazar. Die houten vervallen huizen zijn inderdaad typerend. Je verwacht het eigenlijk ook niet, Istanbul staat hier bekend als modern, ontwikkelend etc, waardoor je niet op zo'n korte afstand van het centrum met monumenten zulke gecekondu achtige vervallen buurten met armoedige uitstraling verwacht. Toch is dat ook leuk om doorheen te lopen en vooral erg goedkoop om wat in te eten. (herrinner met dat het eten bij bijv. de fatih moskee ook erg goedkoop was, was erg koud toen en begon te sneeuwen). Ook een aanrader: kumpir (gevulde gepofte aardappel) eten bij de brug over de bosporus heen. Wel een eind reizen, nog ten noorden van het dolmabacepaleis, maar zeker de moeite waard zo aan de oever van de bosporus. Staat ook een bijzondere roccoco/barokke stijl moskee uit de 19e eeuw.

Dolmabace zelf is ook wel aardig om te zien, met alle klokken op de sterftijd van Atatürk, maar doet erg suikertaartachtig aan vergeleken met Topkapi. Topkapi is prachtig. Ben je niet in Topkapi geweest? Overigens is er ook een wijk boven de eyup sultan moskee, nabij een kerkhof, waarvanaf je een prachtig uitzicht over de stad hebt. Weet niet meer hoe die wijk heet, je kon er omhoog met kabelbaan. Overigens is zelfs 8 dagen te kort: lang niet alle musea kunnen zien, de Byzantijnse stadsmuren niet gezien en zelfs geeneens aan het prinsesseneiland of de aziatische kant toegekomen terwijl we toch een zeer strak en druk schema hadden.



De tram is wel handig, zeker als je bijv. een hotel in het oudste gedeelte van de stad hebt en je wil naar het gedeelte over de Galatabrug heen, maar veel is op loopafstand afhankelijk van waar je hotel zit. Soms is een taxi handig, maar gewoon door de buurten banjeren en veel lopen is veel leuker.


Het is een land met prachtige plekken dat economisch erg in ontwikkeling is. Jammer genoeg wil het gedeelte qua persvrijheid en vrijheid voor minderheden niet bepaald vlotten.
 
#10 ·
Dank voor de reacties tot nu toe! :)

@BJK67: Bedankt voor de tips, ik ga zeker nog eens terug! Zoals ik al zei had ik gemakkelijk een tijd langer in Istanbul willen verblijven. Het Dolmabachce paleis hadden we nog wel bezocht. Daarvoor moesten we alleen 2,5 uur in de zon in de rij staan voordat we naar binnen mochten. Was een ramp. ;)

@Markie: Ondanks de enorme omvang van Istanbul is erg veel gewoon te voet te verkennen. Wij verbleven in Sultanahmet, niet ver van treinstation Sirkeci. Die lokatie was perfect, want je loopt zo langs alle pracht en praal in Sultanahmet, maar je loopt ook in een paar minuten over de Galatabrug. De plekken op de foto’s zijn ook allemaal vanaf het hostel te voet te bereiken, maar je loopt dan wel flinke afstanden. Ik heb nagemeten dat ik twee dagen elk rond de 15 kilometer heb gelopen. Een taxi heb ik niet genomen, de tram wel, erg moderne trams!
 
#11 ·
Toffe serie zoals ik van je gewend ben! Leuk dat je ook echt de 'wijkjes' in bent gegaan, ondanks de beperkte tijd die je had. Dat je veel dingen niet hebt gezien is inderdaad een goede reden om binnenkort weer te gaan. Ik hoop de stad in april of mei eindelijk te kunnen bezoeken, het lijkt me fantastisch!

Favo's: 2, 21, 22, 23, 26, 30, 36, 38, 45, 48.
 
#13 ·
^^ Zeer zeker! :) Juist door de wijken in te gaan wordt het extra interessant. Dank voor je moeite.
 
#21 ·
^^ Idem dito. Wat een heerlijke stad en heerlijke foto's. Blijkbaar hebben de inwoners er ook geen bezwaar tegen dat je even een foto maakt. Vind ik wel leuk, al is dat lang niet overal zo in de wijde regio.
Jullie hebben er anders best wel een fantastische reis opzitten. Knap, al zou ik het voor mezelf ietwat overladen vinden. Ben dan ook niet meer van de jongste.. ;)
 
#26 ·
Geweldige serie, veel herkenbare kiekjes.

Istanbul is echt een hele interessante stad, je voelt overal dat je op het kruispunt van oost en west bent.

Die dag dat je op de Galatatoren (vanaf foto 41) was had je echt geluk met het heldere weer! Meestal hangt er een dikke smoglaag over de stad waardoor je niet ver kunt kijken.
 
This is an older thread, you may not receive a response, and could be reviving an old thread. Please consider creating a new thread.
Top