|
|
| daily menu » rate the banner | guess the city | one on one |
|
|||||||
| Architectuur, Stedenbouw en Infrastructuur Vormgeven van ruimte, steden en mobiliteit |
![]() |
|
|
Thread Tools | Display Modes |
|
|
#1 |
|
MP
Likes (Received): 79
|
Twaalf provinciehuizen
Twaalf provincies, dat zijn ook twaalf provinciehuizen. Ze zijn niet allemaal even oogstrelend. Welke vinden we het mooist, welke het lelijkst?
1. Drenthe ![]() (foto van Bouwinfonet.nl) 2. Flevoland ![]() (Foto van Almerevandaag.nl) 3. Friesland ![]() (Foto van Bouwinfonet.nl) 4. Gelderland 5. Groningen 6. Limburg 7. Noord-Brabant ![]() (Foto via provincie Noord-Brabant, persfoto) 8. Noord-Holland 9. Overijssel 10. Utrecht 11. Zeeland 12. Zuid-Holland Tenzij anders vermeld zijn dit foto's van Wikipedia. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Luctor et Emergo
Likes (Received): 187
|
Last edited by Slagathor; January 11th, 2012 at 02:27 PM. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
MP
|
Maar daarvan mag eigenlijk alleen het deel dat provinciehuis is tellen, en dat is niet het mooiste deel.
Zelf vind ik dat van Brabant het meest geslaagd, dat is sowieso één van de beste gebouwen van z'n tijd geweest. Het Noord-Hollandse provinciehuis is aardig omdat het een soort Nederlands Witte Huis is. De nieuwbouw in Flevoland kan ik ook wel waarderen. Groningen en Zeeland hebben mooie historische gebouwen (hoewel dat Groningse nog een moderne uitbreiding heeft waar ik niet kapot van ben). Dat van Arnhem is een sympathiek wederopbouwding. Het Limburgse provinciehuis is 'n soort jaren 80-stadje. Dat soort architectuur begint steeds beter te rijpen, over tien jaar is het mooi. De lelijkste provinciehuizen zijn die van Overijssel, Drenthe, Utrecht en Zuid-Holland. Saaie snelwegarchitectuur. De nieuwbouw in Friesland vind ik ook afgrijselijk. Dat had echt niet gemoeten. Last edited by Plaas; January 11th, 2012 at 01:19 PM. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
EVEN WUIVEN misschien
|
Qua ligging en na-oorlogse architectuur toch Noord-Brabant en Limburg.
|
|
|
#5 |
|
Bart van de Velde
Likes (Received): 2
|
Noord-Brabant vind ik veruit de lelijkste. De mooiste staat denk ik in Haarlem.
|
|
|
|
|
|
#6 |
|
Registered User
Likes (Received): 9
|
Friesland en Utrecht het lelijkst.
Het mooist vind ik Noord-Brabant en Groningen, waarbij Groningen de klassieke winnaar is, Noord-Brabant de moderne winnaar. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Registered User
Likes (Received): 4
|
Jammer dat sommige provincies zijn verhuisd uit hun oude huizen, zoals Drenthe (nu het Drents Museum)
Maar waar zijn de oude provinciehuizen van Utrecht en Overijssel gebleven? En de mooiste is natuurlijk Noord Holland! vooral de locatie
|
|
|
|
|
|
#8 |
|
Registered User
Likes (Received): 0
|
Misschien dat het komt omdat het mooi op de foto staat, maar ik vind het provinciehuis van Limburg verrassend mooi.
|
|
|
|
|
|
#9 | |
|
Luctor et Emergo
Likes (Received): 187
|
Quote:
![]() (Klik op de foto voor een grotere versie). Bron: klik hier (source: click here). Last edited by Slagathor; January 11th, 2012 at 02:28 PM. |
|
|
|
|
|
|
#10 |
|
MP
|
Paviljoen Welgelegen
Laat ik nog maar wat fotootjes van het Noord-Hollandse provinciehuis posten, ik woon er tenslotte.
|
|
|
|
|
|
#11 |
|
Registered User
Likes (Received): 0
|
Ik heb de provinciehuizen van Brabant en Limburg jarenlang van dichtbij meegemaakt. Dat van Brabant vind ik geen schoonheid, maar het is wel een oriëntatiepunt voor de (wijde) omgeving. Door de hoogte straalt het dus wel wat autoriteit uit.
Dat van Limburg vind ik van dichtbij niet heel mooi, maar het geeft een heel mooi effect als je er vanuit de verte (met name vanaf de Servaasbrug in het centrum van Maastricht) naar kijkt. Een mini-skylinetje. Mooi gedaan dus. Qua gebouw vind ik dat van Zeeland het mooist.
|
|
|
#12 |
|
Bekijk m'n vingers maar..
|
Het provinciehuis van Overijssel komt wel erg slecht uit de verf op de hier getoonde foto. Dat is zeker een prima gebouw, dat ook goed samenwerkt met de plek waar het staat.
![]() ![]() ![]() Limburg ziet er ook wel bijzonder uit. Daar zou ik wel meer foto's van willen zien. Last edited by ZwolschKwartier; January 11th, 2012 at 02:46 PM. Reason: Drie foto's toegevoegd |
|
|
|
|
|
#13 |
|
Annoying member
Likes (Received): 56
|
De provincie Utrecht gaat trouwens binnenkort verhuizen naar dit pand, het voormalige Fortis hoofdkantoor:
|
|
|
|
|
|
#15 |
|
Annoying member
Likes (Received): 56
|
En dan na te gaan dat dit vroeger het Utrechtse provinciehuis was:
|
|
|
|
|
|
#16 | |
|
Bekijk m'n vingers maar..
|
Quote:
![]() (hier zonder steigers) |
|
|
|
|
|
|
#17 |
|
Registered User
Likes (Received): 49
|
brabant met afstand de mooiste.
|
|
|
|
|
|
#18 |
|
Registered User
Likes (Received): 27
|
Het oude provinciehuis van Drenthe is wel mooi, zoals zaanii al liet zien. Maar tegenwoordig heeft Drenthe wel het lelijkste provinciehuis. Een pand zonder elke vorm van uitstraling. Jammer. Overijssel lijkt me trouwens een 'goede' tweede.
Flevoland lijkt wel een mooie, moderne architectuur te hebben en de oudere provinciehuizen zijn stuk voor stuk ook mooi. Welke de mooiste is vind ik echter moeilijk te beoordelen aan de hand van de foto's, daarvoor moet ik de gebouwen toch in het echt zien denk ik.
|
|
|
#19 |
|
Voorbijganger
Likes (Received): 28
|
^ Die van Drenthe is erg treurig inderdaad. Het zelfde geldt voor de inrichting van de ruimte er omheen. Van binnen is het er sinds de verbouwing wel flink op vooruit gegaan, maar ik ben bevooroordeeld omdat mijn vader als
Vast staat, dat domheid geen gebrek is aan intelligentie maar een moreel tekort. Er zijn mensen met een buitengewoon snel verstand, die dom zijn en mensen met een traag verstand die allesbehalve dom zijn. - Dietrich Bonhoeffer |
|
|
|
|
|
#20 | |
|
Voorbijganger
Likes (Received): 28
|
Quote:
Edit: leuke draad Plaas!
Vast staat, dat domheid geen gebrek is aan intelligentie maar een moreel tekort. Er zijn mensen met een buitengewoon snel verstand, die dom zijn en mensen met een traag verstand die allesbehalve dom zijn. - Dietrich Bonhoeffer |
|
|
|
|
![]() |
| Thread Tools | |
| Display Modes | |
|
|