|
|
| daily menu » rate the banner | guess the city | one on one |
|
|||||||
| Urbanetics Stedelijke discussies |
![]() |
|
|
Thread Tools | Display Modes |
|
|
#1 |
|
High there, what's up!
Likes (Received): 498
|
Hoe het komt waarom je in Nederland weinig voor elkaar krijgt...
Hier wordt je toch moe van...
Bron: Utrechts Nieuwsblad Utrecht denkt door over Stationsgebied UTRECHT - Utrecht is nog lang niet uitgedacht over de toekomst van het Stationsgebied. Nu er weer een historisch politiek besluit op de agenda staat, komen individuele Utrechters en organisaties met tal van ideeën hoe het anders kan.Gemeenteraadsleden werden bijvoorbeeld verblijd met een handzaam, alternatief plan dat in slechts elf velletjes alle bestaande afspraken overhoop gooit. Dit is een eenmansactie van de stichting Hoogwaardig Stedenbouwkundig Ontwerp van Frits van Westerhout. Hij verplaatst het station met alle bussen en de tram naar het Jaarbeursplein en de Mineurslaan. De vrijkomende ruimte aan de kant van de oude binnenstad is bestemd om Hoog Catharijne als het ware open te breken en het winkelgebied te laten afdalen naar de begane grond. Het zal duidelijk zijn: volgens Westerhout moet de gemeenteraad morgen de plannen van wethouder Lenting in de prullenmand gooien, en opnieuw beginnen. Dit vindt ook marktkoopliedenvoorzitter Ben van Veenendaal, althans voorzover het gaat om plein Vredenburg en het nieuwe Muziekpaleis. Als het ontwerp voor een nieuwe glazen kubus zo in de smaak valt bij het stadsbestuur, zet het dan tussen de Domtoren en de domkerk, als een modern herbouwd middenschip.DoorschuifvoorstelOok krantenlezer Nic Bos doet per e-mail een duit in het zakje. Hij komt met een doorschuifvoorstel: breng de boeken, cd’s en bladmuziek van de openbare bibliotheek aan de Oudegracht onder in het muziekcentrum Vredenburg, zoals dit er nu staat. En bouw vlak bij het station en de bushaltes een nieuw muziekcentrum dat voor bezoekers van buiten de stad bereikbaar is zonder ’griezelige tocht’. Het internetforum van de vereniging Oud-Utrecht op de site www.oud-utrecht.nl daagt de stadsbewoners uit stelling te nemen. Ook daar een ideetje om het helemaal anders aan te pakken: verplaats de Neudeflat naar het Stationsgebied. Tussen de torens die daar nog bij komen, zal het zestig meter hoge bouwsel zich beter op zijn plaats voelen dan in de schaduw van de Domtoren. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
arnhmember
Likes (Received): 0
|
Laat dat hele Stationsgebied maar opgeknapt worden door Frits van Westerhout dan. In zijn eentje wel te verstaan.
|
|
|
|
|
|
#3 |
|
Likes (Received): 41
|
Hier wordt weer eens duidelijk waarom Socrates de democratie het minst slechte systeem van alle andere slechte sytemen noemde; een noodzakelijk kwaad.
Het is belachelijk dat ze wat betreft het CS gebied al zoveel kansen hebben laten liggen. Net of Utrecht de enige en eerste stad is met het dilemma van inpassing van nieuwbouw in een oude stad. Door dat geleuter hebben ze volgens mij al heel wat subsidie misgelopen. Waren ze in de vette jaren begonnen met uitvoering, dan hadden ze een berg geld gehad, maar nu zijn het magere jaren en moeten ze met een verdomd goede opzet komen om in aanmerking te komen voor de miljoenen. Als stad moet je bij elke regering geld regelen. Mis je de boot een keer, dan komt dat geld niet met terugwerkende kracht terug. In Utrecht staan ze nu zeker al 10 jaar stil door dat gezeik en gezemel en waarschijnlijk door gebrek aan iemand die een duidelijke visie uit kan dragen. Waarschijnlijk heeft de regering al wel geld gereserveerd voor het CS gebied, maar als het nu al klaar was geweest hadden ze nu allang opnieuw geld kunnen ontvangen voor ander projecten. Tenminste, ik weet niet zeker of het zo werkt, maar ik dacht dat je naast de gebruikelijke pot om extra geld bij de overheid kon aankloppen. Doe je dat niet, of is het geen goed plan, dan krijg je dat niet. Maar daar weet Jan wel meer van af, als deze theorie al klopt.
|
|
|
#4 |
|
Kees
Likes (Received): 1
|
Volgens mij bestaat heel dat forum uit antihoogbouwfanaten. Behalve meneer Klerks!
|
|
|
#5 |
|
Like it Vertical
|
kansloos, want een kinderachtige oplossinkjes. FF de neudeflat verplaatsen. Een gebouw wat voor een bepaalde plek ontworpen is ergens anders bouwen op een historisch plein in de stad...
Hersenloze figuren, waarom krijgt dat aandacht? |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Registered User
Likes (Received): 8
|
Wat Nemo al zegt, dit is onze vorm van democratie!
|
|
|
|
|
|
#7 |
|
Registered User
|
Tja ach ambtenaren.....
Maar ik denk dat er van bovenaf vooral meer bepaald moet gaan worden. Zo moeten de grote 4 veel meer ruimte krijgen om hun "top lokaties" te ontwikkelen.
|
|
|
#8 | |
|
Registered User
|
Quote:
Overigens ben ik eerder voorstander van de ontmanteling van die hele Neudeflat om er een bakstenen torentje van te maken. Of misschien beter voor die plek; helemaal weg en wat lager appartementengebouw - van kwaliteit - voor in de plaats. |
|
|
|
|
|
|
#9 |
|
...
Likes (Received): 2
|
Er is weinig mis met de Neudeflat naar mijn mening. Dat ding staat al meer dan 40 jaar op die locatie, dus waarom zou je hem nu opeens moeten slopen of verplaatsen? Gewoon laten staan en hooguit terugbrengen naar de oorspronkelijke staat of een grote opknapbeurt geven, de gevel is in de loop der jaren een beetje vies geworden.
Nr. 17 der aktuellen Weltrangliste Dominospiel Last edited by dennol; November 4th, 2004 at 01:01 AM. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
shinkansen
Likes (Received): 19
|
Pfff... hoe lang zijn ze nu al niet met dat gebied bezig met plannen maken? Ik geloof dat de eerste plannen al in de gemeenteraad kwamen voor Henk Westbroek erin kwam...
|
|
|
#11 |
|
Registered User
|
Tja, wij Nederlanders willen nu eenmaal overal over mee lullen, overal iets in de pap te brokkelen hebben. Het verlamt nogal eens het hele proces. Ik ben er ook wel voorstander van dat al die mogelijkheden van inspraak wat worden terug gebracht. En ik denk dat veel Nederlanders zich aan een kant storen aan het proces totdat er in hun straatje iets gebeurd. Dan grijpt men juist naar al die middelen en zijn ze blij dat ze die mogelijkheden hebben. We zijn wat dat betreft wel behoorlijk dubbel..
|
|
|
|
|
|
#12 |
|
Like it Vertical
|
Misschien moeten vooral de inspraakmogelijkheden beperkt worden op nationale en internationale lokaties, zoals stationsgebied Utrecht, Zuidas en Centrum Rotterdam. Je kan daar uitzonderingslokaties van maken.
|
|
|
|
|
|
#13 |
|
The only way is up
Likes (Received): 598
|
Is idd typisch nederlands om 10 x op besluiten terug te komen, zie betuwelijn, hsl.
Dit zijn dus vooral particuliere initiatieven, ik hoop dat de gemeenteraad zich er niets van aan trekt en door gaat met de in het referendum goedgekeurde plannen. Die oud utrechters moeten een keer de mottenballen van zich afgooien en met de moderne tijd meegaan
|
|
|
|
|
|
#14 | |
|
Registered User
|
Quote:
Je komt zeker uit Nederland Tim ?
|
|
|
|
|
|
|
#15 |
|
Like it Vertical
|
Inderdaad. Maar ik heb er ook een andere reden voor dan het compomis. De inspraak vind ik op andere plaatsen, zoals historische binnensteden en buitenwijken en met name natuurgebiedn wel goed. Daarom vind ik minder inspraak alleen gewenst op sterk verstedelijkte gebieden die van groot (economisch) belang zijn. Bovendien kan je hiermee bewerkstelligen dat die gebieden zich echt boven de massa gaan uitsteken qua stedelijkheid, iets wat misschien niet echt Nederlands is, maar in mijn ogen wel erg wenselijk!
Kortom eigenlijk is mijn idee helemaal niet Nederlands.
|
|
|
|
|
|
#16 |
|
High there, what's up!
Likes (Received): 498
|
Het hangt ook af van de persoon die de kar trekt. Tegen de tijd dat mensen die er voor betaald worden 'de bevolking' gaan vragen wat er volgens hun moet gebeuren ben je natuurlijk de weg kwijt, of je durft geen verantwoordelijkheden te nemen. Krachtige persoonlijkheden met visie die zeggen hoe het gaat gebeuren blijken schaars.
|
|
|
|
|
|
#17 |
|
Kees
Likes (Received): 1
|
Mm het forum loopt zo hard nog niet! Zou het misschien komen door de uitspraken van Meneer Klerks, De Bruijn en Van Bemmel?
|
![]() |
| Thread Tools | |
| Display Modes | |
|
|