daily menu » rate the banner | guess the city | one on one

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Holland Hoogbouw Forums > Overig > Urbanetics

Urbanetics Stedelijke discussies

Reply

Thread Tools Display Modes
Old February 9th, 2012, 05:51 PM   #41
bthj
Registered User

bthj's Avatar

Likes (Received): 54

Quote:
Originally Posted by WSS View Post
Als het nu eens zo simpel was. Helaas is niet alles 1 op 1 te herleiden tot het inkomen. Je kan een staalarbeider een directeurssalaris geven, maar dan blijft hij bier drinken, voetbal kijken en jointjes roken.
zo is het. de relatie is niet zozeer tussen een inkomen en een gezondheid alswel tussen een opleiding en gezondheid. niet helemaal toevallig is er ook een relatie tussen opleiding en inkomen, maar dat zegt opzichzelf nog niets over een mogelijke relatie tussen inkomen en gezondheid.
bthj está en línea ahora   Reply With Quote

Sponsored Links

Old February 9th, 2012, 05:57 PM   #42
maral
Registered User

maral's Avatar

Likes (Received): 29

Hart en vaat:

Quote:
Sociaaleconomische verschillen
Hart- en vaatziekten komen vaker voor bij mensen met een lager inkomen. Ongezond gedrag verklaart deels het verschil in het aantal gevallen van hart en vaatziekten.

Mensen met laag inkomen hebben een 50-60 procent grotere kans om aan een hart- en
vaatziekte te overlijden vergeleken met mensen met een hoger inkomensniveau. Het optreden van nieuwe gevallen van hart- en vaat ziekten onder mensen met een lager inkomen is ongeveer 25 procent hoger dan onder mensen met een hoger inkomen.

Mensen met een lager inkomen hebben een grotere kans om te overlijden kort na een ziekenhuisopname. Mensen met een laag inkomen, die met een hart- of vaataandoening opgenomen zijn in een ziekenhuis, hebben ongeveer een 45 procent grotere kans om binnen een maand na opname te overlijden dan mensen met een hoog inkomen.
Werk zelf in een Ziekenhuis...door eigen bijdrage, te magere aanvullende verzekering wegens hoge premies e.d zien mensen met laag inkomen tegenwoordig steeds vaker af van preventieve zorg of nazorg met alle risico's van dien of komen eigenlijk te laat omdat ze bang zijn voor de kosten. Geen relatie tot inkomen, directer kan niet.

Quote:
De relatie tussen laag inkomen en ongezond leven of tussen lage opleiding (wat vaak op het zelfde neerkomt, zo blijkt uit onderzoek eerder dit jaar) en een ongezonde levenstijl is al heel lang bekend in ons land. Zo’n tien jaar geleden wees een commissie onder leiding van prof. Albeda er al op. En hij zei toen dat hij niet met een verrassende constatering kwam, omdat de relatie tussen ongezond leven en een lagere positie in de samenleving al veel langer bekend was. Blijkbaar zijn de gezondheidsproblemen van Nederlanders met een lage opleiding en een laag inkomen en hun stukken lagere levensverwachting een onuitroeibaar kwaad.

Last edited by maral; February 9th, 2012 at 06:03 PM.
maral no está en línea   Reply With Quote
Old February 9th, 2012, 06:52 PM   #43
WSS
Urbanist

WSS's Avatar

Likes (Received): 17

Quote:
Originally Posted by maral View Post

Ondanks je hele verhaal ga ik die correlatie niet aantonen, dat is algemeen bekend en algemeen geaccepteerd dat die samenhang er is. Als je het daar niet mee eens bent, dan valt er voor mij ook niets aan te tonen, maar moet jij dergelijke cijfers en onderzoeken maar gaan bestrijden.
Lager en hoger inkomen, lager en hoger opgeleid...verschil in levensverwachting is jaren...google er wat op los zou ik zo zeggen..ben je het daar ook niet mee eens, tja...dan kan ik je dat ook niet uit je hoofd lullen...Dat gezond leven ook een keuze kan zijn met WW bestrijdt ik dan weer niet. Jij wilt me nu een kant op krijgen dat ik moet toegeven dat het niet sec aan het inkomen ligt...nou prima..die kan je krijgen...maar dat er een correlatie is met sociale klasse met bijbehorend inkomen en een stuk gedrag, dat is voldoende aangetoond lijkt mij...vind het dan ook meer een beetje woordgefuck dit...
Je geeft het zelf al heel helder aan; het is algemeen bekend en algemeen geaccepteerd. Helaas is dat een redenatie die niet opgaat in de wetenschap. Maargoed, je geeft al toe aan mijn belangrijkste punt dat niet alle sociale problemen direct correleren met inkomen. Dat is fair enough voor mij. Wel wil ik nog even zeggen dat ik weet waar ik over praat. Ik heb een sociaal-wetenschappelijk studie gevolg. Ik heb daar juist geleerd dat je altijd achter de cijfers moet kijken. Vooral in de meida wordt vaak ten onrechte een verband gelegd tussen bepaalde oorzaken en gevolgen. En dat wordt dan klakkeloos overgenomen en algemeen geaccepteerd.

Quote:
Originally Posted by maral View Post
Ah vandaar communisme...maak je niet ongerust. Kom niet uit 1 van die gemeenten die je tot niet zo heel lang geleden als communistisch zou kunnen betitelen. Nu PVV gebied overigens...zo gaat dat blijkbaar...
En het woord gelijke verdeling heb ik ook nooit in de mond genomen. Maar waar vraag wel erkenning van overheden dat er in Nederland gebieden zijn waar gewoon achterstanden zijn...of dat nu in de grote stad is of perifeer langs de oostgrens. Voor stadswijken zijn er de vogelaarprojecten e.d., geld voor het inlopen van taalachterstanden e.d. in bv Oost-Groningen is al lastiger te vinden in de beleidsstukken van de overheid. En het beleid van de huidige regering is vooral gericht op het versterken van de al sterke gebieden, vind ik niet onterecht hoor, echter is het nu wel heel erg zoeken met een vergrootglas naar middelen voor gebieden waar ik het over heb.
En ik ben ook de eerste om toe te geven dat het eerste wereldproblemen zijn en dat we hier niet dood gaan van de honger. Bovendien, ook hier is de werkloosheid wel gedaald en neemt het opleidingsniveau toe, zijn jongeren zich bewuster van de kansen die er zijn mede omdat de wereld kleiner is geworden. Kende vroeger in het dorp 1 die universiteit ging doen, tegenwoordig is dat een stuk 'normaler' geworden.
Enige wat ik zeg dat er altijd gebieden zullen zijn waar het wat minder gaat, slechtere economie, minder kansen, maar dat je wat mij betreft nooit moet beknibbelen op projecten die ook kansen bieden voor mensen in zulke gebieden. De illusie dat het ooit een gebied gaat worden met een enorme aantrekkingskracht op bedrijven en een florissante economie met een lage werkloosheid heb ik ook niet. Bedrijven krijg je niet naar dat soort gebieden, genoeg mislukkingen op dat gebied gezien de afgelopen 38 jaar. Een goed beleid voor krimpgebieden gekoppeld aan projecten die mensen stimuleren om niet de school te verlaten, hun opleidingsniveau te verhogen, taalachterstanden in te lopen kortom hun kansen vergroten zal al heel wat zijn. Helaas wordt daar momenteel veel van wegbezuinigd.

Zijn we het toch nog met elkaar eens zo te zien
WSS no está en línea   Reply With Quote
Old February 9th, 2012, 07:14 PM   #44
Kiboko
hubba hubba

Kiboko's Avatar

Quote:
Originally Posted by Wagaman View Post
Te veel nimbys zijn er buiten de randstad.
Het aandeel nimby's in de provincie is vast niet hoger dan in de Randstad. Sterker nog, ik vermoed dat mensen in de provincie over het algemeen positiever staan tegenover nieuwe ontwikkelingen omdat ze hiermee hun stadje of regio wat nadrukkelijker op de kaart kunnen zetten.

Quote:
Originally Posted by Arrrgh View Post
Op welke manier moet er worden geïnvesteerd in het platteland?
Ontvolkingsbeleid inzetten en vervolgens productiebossen, natuurgebieden of velden vol met zonnepanelen aanleggen. Die kwakkelende dorpjes kunnen beter worden opgeheven, want met het verdwijnen van de dorpjes verdwijnt ook de roep om extra investeringen. Geen inwoners betekent geen investeringen om banen te creëren en geen investeringen om basisinfrastructuur of -voorzieningen te onderhouden. Het plan Ganzedijk was zo slecht nog niet.
Kiboko no está en línea   Reply With Quote
Old February 10th, 2012, 12:23 AM   #45
railway stick
Bas

railway stick's Avatar

Ik vind de supermarkten in Friesland er veel moderner uitzien dan in de Randstad, verbouwingen en nieuwbouw gaan hier gemakkelijker af dan misschien in oude binnensteden van bijv. Rotterdam of Amsterdam omdat de ruimte en het geld ontbreken. Als ik de Aldi`s die ik ken in Rotterdam ga vergelijken met alle Aldi`s in Leeuwarden, zijn ze hier veel moderner af. Zelfs de MCD in Vlaardingen oogt ouderwetser dan haar evenknie in Friesland, het familiebedrijf Poiesz supermarkten.

Zodoende zie ik niet zoveel verschil in de beleving van wat armoede heet in geheel Nederland. Wie een ton per jaar verdient, kan ook schulden hebben. In Oost-Groningen kun je met een bijstandsuitkering nog steeds in een vrijstaand huisje wonen, hoor.
railway stick no está en línea   Reply With Quote
Old February 10th, 2012, 07:17 AM   #46
maral
Registered User

maral's Avatar

Quote:
In Oost-Groningen kun je met een bijstandsuitkering nog steeds in een vrijstaand huisje wonen, hoor.
Kan, hangt van rest van het verhaal af.
Ik, als alleenstaande met mijn inkomen zou al moeite genoeg hebben een huisje te vinden in het dorp waar ik vandaan kom waarvan je zegt, redelijke woning binnen mijn mogelijkheden. Speel weleens met de gedachte om weer die kant op te gaan, maar moet dan echt maximale hypotheek nemen, zadel mezelf op met veel extra reiskosten, andere hogere vaste lasten dankzij het bezit ipv huren enz...kortom, ook al zou ik echt willen, niet echt aantrekkelijk. Kom dan in het type woning terecht (ex huurwoningen) die ik nu huur in de stad voor veel minder geld en andere minder andere vaste lasten. En die er wel zijn moet vaak moet vaak nog behoorlijk wat aan gebeuren dus ben je er niet met een hypotheek alleen. Als je echt gaat zoeken en er echt boven op gaat zitten zou je zo nu en dan misschien wel tegen een pareltje aan kunnen lopen overigens en zo er bovenop zit ik dus niet. Dat toegegeven. Maar, de tijd dat je daar voor 80.000-100.000E een redelijk woning kon 'oppikken' ligt ook al wat jaren achter ons. Misschien als je nog dieper Oost-Groningen in duikt dat die nog wel te vinden zijn overigens, maar das zelfs voor mij te ver uit de richting.

Last edited by maral; February 10th, 2012 at 07:29 AM.
Old February 10th, 2012, 07:35 AM   #47
Kiboko
hubba hubba

Kiboko's Avatar

Quote:
Originally Posted by railway stick View Post
Ik vind de supermarkten in Friesland er veel moderner uitzien dan in de Randstad, verbouwingen en nieuwbouw gaan hier gemakkelijker af dan misschien in oude binnensteden van bijv. Rotterdam of Amsterdam omdat de ruimte en het geld ontbreken. Als ik de Aldi`s die ik ken in Rotterdam ga vergelijken met alle Aldi`s in Leeuwarden, zijn ze hier veel moderner af. Zelfs de MCD in Vlaardingen oogt ouderwetser dan haar evenknie in Friesland, het familiebedrijf Poiesz supermarkten.
Hoeveel nimby's waren er eigenlijk tegen om de komst van de Achmeatoren? En hoe staan de Leeuwarders daar nu tegenover?
Old February 10th, 2012, 07:39 AM   #48
maral
Registered User

maral's Avatar

Quote:
Originally Posted by WSS View Post
JWel wil ik nog even zeggen dat ik weet waar ik over praat. Ik heb een sociaal-wetenschappelijk studie gevolg. Ik heb daar juist geleerd dat je altijd achter de cijfers moet kijken. Vooral in de meida wordt vaak ten onrechte een verband gelegd tussen bepaalde oorzaken en gevolgen. En dat wordt dan klakkeloos overgenomen en algemeen geaccepteerd.
Niks tegen in te brengen..maar om hier nu van wal te steken met een bewering en dan alle mitsen en maren, directe en indirecte verbanden, oorzakelijke en niet oorzakelijke verbanden te duiden voert mij wat te ver terwijl in principe duidelijk moge zijn wat er bedoeld wordt..
Jij de studie...ik de ervaringsdeskundige zullen we maar zeggen. En hoever die ervaring strekt naast het er geboren en opgegroeid zijn en alleen een mavo als papiertje laat ik aan de fantasie van jullie over. Tis uiteindelijk allemaal nog redelijk goed gekomen, hehe
Vandaar misschien die extra betrokkenheid die ik voel.
Old February 10th, 2012, 12:53 PM   #49
railway stick
Bas

railway stick's Avatar

Er waren destijds ongeveer 8 Nimby` s tegen de komst van de Achmeatoren, een record voor Leeuwarden. Dat waren alleen bewoners uit de daar achter liggende Schoolstraat, waar tevens het clublokaal is van de locale PvdA. Zo over het algemeen denkt men in Leeuwarden heel gemakkelijk: Ben je het ergens niet mee eens, leg je jezelf er maar bij neer, of bel je een verhuisbedrijf op. De meesten konden echter wel leven met 2 uren schaduw per dag.
Leeuwarders staan momenteel behoorlijk positief tegenover de Achmeatoren, het gebouw staat immers niet direkt in een woonwijk en de hele straatzijde daar is van 1 eigenaar: Achmea Beheer. Als de buur klaagt, koop je ` m gewoon van tevoren uit, dat is vaker gebeurd in Leeuwarden.
Old February 10th, 2012, 05:28 PM   #50
Kiboko
hubba hubba

Kiboko's Avatar

Zijn Leeuwarders dan ook positief over het nieuwe provinciehuis? Of moet de waardering voor dit gebouw nog wat groeien?

Ik vond het al verbazingwekkend dat een rijtje oude pandjes aan het Schavernek wordt afgebroken zonder dat er ook maar een haan naar kraait.
Old February 10th, 2012, 09:59 PM   #51
railway stick
Bas

railway stick's Avatar

Ik heb rond het nieuwe Provinciehuis alleen maar enthousiaste Friezen gezien, ik was aanvankelijk ook sceptisch, maar als je er voor staat, lijkt het toch wel een reusachtig, sprookjesachtig gebouw dat tot de verbeelding spreekt, omdat je er nergens echt bij kunt komen. Behalve gedurende kantooruren, en dan nog moet je het weten. Het is ook nog eens een uniek `kasteel`, dat je nergens anders tegen komt. Bij een Open Dag vorig jaar was het dan ook behoorlijk druk, men voelt zich betrokken. Valt mij inderdaad op, dat als er hier iets nieuws te bouwen is, er weinig verzet is tegen het object zelf. We gaan voor een nieuw Drachtsterplein en een belendend nieuw aquaduct, niemand was er op tegen, zelfs niet de buurtbewoners, die overlast zouden krijgen met de bouwwerkzaamheden. Dit was kwestie van goede begeleiding en voorlichting, daar zijn ze hier wel scherp in.

Laatst kwamen er nieuwe herinrichtingsplannen voor het Europaplein. De rotonde aan de westzijde van Leeuwarden wordt aangepast en ondertunneld voor fietsers. De omliggende wijkbewoners zagen dat in een overgrote meerderheid niet zitten. Er werd een voorlichtingsavond belegd en nu hoor je er niemand meer over, men legt zich er bij neer klaarblijkelijk. Men vind het onnodig, maar als de gemeente het plan toch doorzet, dan moet het maar. Dan zal het wel goed zijn, is de heersende denktrend. Ik weet het toevallig van een buurtbewoner, een collega van mij. Voordat de plannen door zouden gaan, had zij haar huis al te koop staan, nu laat ze het gewoon verder te koop staan. En over vier jaar woont ze er nog, bij een heringericht Europaplein. Nou en? Alles went wel, niet moeilijk doen.
Old February 13th, 2012, 12:33 PM   #52
Harold643
BANNED

Likes (Received): 6

Quote:
Originally Posted by railway stick View Post

Zodoende zie ik niet zoveel verschil in de beleving van wat armoede heet in geheel Nederland. Wie een ton per jaar verdient, kan ook schulden hebben. In Oost-Groningen kun je met een bijstandsuitkering nog steeds in een vrijstaand huisje wonen, hoor.
Hoe is het dan mogelijk dat ze zelfs in Limburg en Zeeland gemiddeld meer verdienen dan in Groningen, Friesland en Drenthe ...? Daar heb je ongeveer dezelfde omstandig heden zoals hier. Kan je me dat uitleggen RS?
Harold643 no está en línea   Reply With Quote
Old February 13th, 2012, 12:51 PM   #53
railway stick
Bas

railway stick's Avatar

Nee. Ik verdien goed, overigens.
Old February 13th, 2012, 12:53 PM   #54
Wagaman
Registered User

Wagaman's Avatar

Likes (Received): 1

Harold denk je wel aan je bloeddruk, volgends mij kan jij je eigen heel erg druk maken om de dingen die om je heen gebeuren.
Dat deed ik jaren geleden ook, maar ik ben daarmee gestopt.
Dit is geen aanval op jouw hoor, Ik respecteer ook jouw mening

Last edited by Wagaman; February 13th, 2012 at 01:01 PM.
Wagaman no está en línea   Reply With Quote
Old February 13th, 2012, 06:03 PM   #55
De Klauw
Registered User

De Klauw's Avatar

Quote:
Originally Posted by Harold643 View Post
Hoe is het dan mogelijk dat ze zelfs in Limburg en Zeeland gemiddeld meer verdienen dan in Groningen, Friesland en Drenthe ...? Daar heb je ongeveer dezelfde omstandig heden zoals hier. Kan je me dat uitleggen RS?
Wat is jouw verklaring daarvoor? Verder dan opmerkingen als 'de Randstad zuigt ons uit en heeft een pik op ons' kom je ook niet.
De Klauw no está en línea   Reply With Quote
Old February 14th, 2012, 12:09 AM   #56
railway stick
Bas

railway stick's Avatar

De gemiddeld hoogste inkomens zijn te vinden in Utrecht, daar is de bevolking ook het hoogste opgeleid. Direkt gevolgd door Zuid-Holland en Noord-Holland. Ik weet eigenlijk niet of Zeeland en Limburg zo afwijken van Groningen, Drenthe of Friesland, maar ik heb het vermoeden dat er weinig verschil zit in de randgebieden van Nederland. In grote steden wordt meer verdiend dan op het platteland, dat zou je denken, maar is niet waar. Het gaat erom waar de mensen wonen. Nederland is gewoon een lappendeken van gemeentes met wisselende inkomens. Feit is, dat overal een achtergesteld gebied in loonontwikkeling een hele provincie of regio in de cijfertjes omlaag kan trekken. Het is vaak een kwestie van hoe er gemeten wordt om een bepaalde uitslag te bepalen.
Old February 14th, 2012, 09:12 AM   #57
Arrrgh
Gouda's Glorie

Arrrgh's Avatar

Likes (Received): 93

Quote:
Originally Posted by De Klauw View Post
Wat is jouw verklaring daarvoor? Verder dan opmerkingen als 'de Randstad zuigt ons uit en heeft een pik op ons' kom je ook niet.
Met troll-vertegenwoordigers als Harold zou je als Randstedeling dat bijna opzettelijk doen...
Old February 14th, 2012, 11:59 AM   #58
Oh?!
der Niederländer

Likes (Received): 0

Met een goed verstand (aantoonbaar middels diploma of nog beter; werkervaring), een portie doorzettingsvermogen en een vleugje geluk kan iedereen aan een bovengemiddeld inkomen komen. Dat de mensen die aan deze voorwaarden voldoen vooral in de Randstad zijn te vinden, heeft m.i. bovenal te maken met de passende werkgelegenheid aldaar. Wil je er als armlastige regio bovenop krabbelen, dan zul je dus vooral creatief moeten zijn in het stimuleren van de werkgelegenheid. Het liefst van het soort dat de hogeropgeleide aantrekt en waarin nog geen concentraties elders in het land bestaan. Voorbeeldje: Twente stimuleert de werkgelegenheid in nanotechnologie en mechatronica, naar mijn idee tot op heden redelijk succesvol. Andere buiten-Randstedelijke regio's die hier naar mijn idee in slagen zijn Eindhoven en Wageningen (niet toevallig allen regio''s met een (gespecialiseerde) universiteit.

-edit-
ps: om als regio succesvol te worden, moet er uiteraard wel aan randvoorwaarden worden voldaan (wat soms kip-ei verhaal is): voldoende geschoold personeel (zie o.a. mijn opmerking universiteit), voldoende goede woningen/woonwijken, voldoende voorzieningen, voldoende infrastructuur (zowel verkeers- als IT-infra) en wellicht in mindere mate (maar kan wel meewegen in overweging ergens te gaan wonen); nabijheid natuurgebieden.

Last edited by Oh?!; February 14th, 2012 at 12:09 PM.
Oh?! no está en línea   Reply With Quote
Old February 14th, 2012, 07:16 PM   #59
Art Deco Style
Registered User

Art Deco Style's Avatar

Likes (Received): 23

Die laatste is zeker een reden om juist naar een provincie te verhuizen. Overijssel en Gelderland zijn provincies die erg veel (vooral oude) welgestelde mensen trekken die met name voor de natuur en rust komen. (Rijk) gepensioneerden zijn sowieso een groeiende markt waar grote kansen voor provincies liggen. Overijssel of Gelderland kan bijvoorbeeld het Florida van Nederland worden
Art Deco Style no está en línea   Reply With Quote
Old February 14th, 2012, 07:27 PM   #60
Chasin' Dreams
Registered User

Chasin' Dreams's Avatar

Likes (Received): 27

Aan rijke gepensioneerden die massaal naar een bepaald gebied trekken kleven ook wel enkele nadelen.

Reply

Tags
harold643's calimerodraad

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules