daily menu » rate the banner | guess the city | one on one

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Holland Hoogbouw Forums > Overig > Urbanetics

Urbanetics Stedelijke discussies

Global Announcement

SkyscraperCity needs your help to do some house cleaning! please click here for more info!

Reply

Thread Tools Display Modes
Old March 9th, 2012, 12:17 AM   #521
DocSoul
Registered User

DocSoul's Avatar

Quote:
Originally Posted by Chasin' Dreams View Post
Eensch.
Tweedsch.

Sponsored Links

Old March 9th, 2012, 12:19 AM   #522
Cpt.Iglo
D’r is mor ain Stad!

Cpt.Iglo's Avatar

Likes (Received): 0

Zweedsch:

Hé, is dat niet eigenlijk wat voor Emmen?
Old March 9th, 2012, 12:53 AM   #523
Harold643
BANNED

Likes (Received): 6

Back ontopic guys.
Ik heb misschien nog wel een goed idee.
Een goede samenwerking met andere steden in het stedelijk gebied( stedelijk gebied voor noordelijke begrippen). Dan doel ik op de plaatsen Emmen, Lingen, Coevorden, Meppen, Klazienaveen, Lathen en al de kleinere plaatsen er tussen. Samen kunnen ze een plan uitvoeren om de regio te promoten, investeren, en bekend maken bij de toeristen die onbekend zijn in dit gebied.

Last edited by Harold643; March 9th, 2012 at 01:12 AM.
Harold643 no está en línea   Reply With Quote
Old March 9th, 2012, 01:08 AM   #524
railway stick
Bas

railway stick's Avatar

Volgens mij hoor je bekend te zijn in dit gebied, Harold. Het is Coevorden en verder ben je Haren/Ems en Stadskanaal vergeten. Er wordt bovendien al flink samengewerkt op toeristisch gebied, vooral vanuit Emsland/Grafschaft Bentheim met de fietsroutes door Zuid-Oost Drenthe en Twente.
Coevorden-Emlichheim is het pioniersgebied wat betreft industriële bedrijvigheid, hier is het Europark in praktijk gebracht en daaruit voortkomende de `Dryport Emmen-Coevorden` gedachte. Samenwerking is reeds aanwezig, maar ja, het gebied is zo groot dat je het eigenlijk eerst moet afbakenen.
railway stick no está en línea   Reply With Quote
Old March 9th, 2012, 01:16 AM   #525
Harold643
BANNED

Als ik te snel typ maak ik wel vaker spelfouten. Ik zei toch ook de andere plaatsen die er tussen liggen . Er is inderdaad al een samenwerking, maar het zou nog beter kunnen.
Meer promotie, uitdagingen, investeringen, etc. Dan zouden er waarschijnlijk nog meer toeristen kunnen komen zowel uit Nederland als Duitsland. Vanwege de crisis gaan er toch steeds meer mensen gewoon op vakantie in eigen land. Dat is ook een voordeel.
Old March 9th, 2012, 07:17 AM   #526
Utopian
Custos Septentrionum

Utopian's Avatar

Likes (Received): 64

Dit geldt ook voor Sebaldeburen. Wat is je punt?

- Ludwig Mies van der Rohe
Utopian no está en línea   Reply With Quote
Old March 9th, 2012, 09:47 AM   #527
Oh?!
der Niederländer

Quote:
Originally Posted by 0591 View Post
Ik denk dat iedereen, op 1 persoon na, zich hierin kan vinden en dat verdere discussie vrij zinloos is. Je zou zelfs Emmen en Assen op gelijke hoogte kunnen zetten. Ik mis nog wel Delfzijl
Niet eens met de lijst van RWS. Assen staat wat mij betreft (een stuk) boven Emmen vanwege 1) de grootte van de stad t.o.v. Emmen (sorry jongens, stad Assen kent meer inwoners dan stad Emmen... gefuseerde gemeenten zijn imo een kunstmatig middel om o.a. grotere inwonertallen te creeren) en 2) Assen is het bestuurlijk centrum. Verder vind ik de lage plek van Heerenveen nogal opmerkelijk. Deze plaats is groot en bekend op sportief gebied en ligt aan een voor het Noorden relatief belangrijk knooppunt van wegen.
Old March 9th, 2012, 09:53 AM   #528
Chasin' Dreams
Registered User

Chasin' Dreams's Avatar

Likes (Received): 34

Dat is wel erg kort door de bocht Oh?!. Assen heeft nog (lang) geen 10.000 inwoners meer en ook Emmen heeft bestuurlijke functies die Assen niet heeft. Daarbij heeft Emmen een sterkere regionale functie (al is dat misschien alleen doordat het verder bij Groningen vandaan ligt dan Assen). Dat zie je ook terug in verschillende voorzieningen, zo heeft Emmen (een) grote(re) winkelcentra, bioscopen, ziekenhuis, etc. Als Assen het 'hoofdstad van Drenthe zijn' en het 'meer inwoners hebben' in de strijd gooit liggen beide plaatsen ongeveer gelijk. Met de kanttekening dat Assen wél wat stedelijker is opgebouwd dan Emmen.

Trouwens, ook zonder 'gefuseerde gemeente' had Emmen als gemeente al meer inwoners dan Assen. Emmen heeft er door de gemeentelijke herindeling maar zo'n 9.000 inwoners bij gekregen hoor.

Over Heerenveen, dat heeft sport...en verder?
Old March 9th, 2012, 10:55 AM   #529
Erik
Voorbijganger

Likes (Received): 32

Ik ben toevallig gisteren weer eens in Assen geweest. Ik kom er zelden, terwijl ik er niet ver vandaan woon (dat opzich zegt al het e.e.a.), maar Groningen ligt vanaf hier nog meer om de hoek.

Wat mij (wederom) opviel is dat Assen weliswaar een paar mooie stukjes heeft (bijvoorbeeld bij het Drents Museum en ook aan het water is veel gedaan), maar dat het verder niet veel extra's te bieden heeft t.o.v. een plaats als Emmen. Het doet zelfs niet persé stadser aan. Ik zou beide plaatsen ongeveer gelijk positioneren denk ik, zowel qua uitstraling als voorzieningenniveau. Dat Assen bestuurlijk centrum is van Drenthe is, doet er eigenlijk niet echt toe in dit verband. Bovendien staat daar dan weer een dierentuin tegenover.

Disclaimer: Uiteraard is bovenstaande gebaseerd op mijn eigen waarneming en gevoel en derhalve niet gebaseerd op cijfers. Maar goed, cijfers zijn leuk, maar veranderen niets aan een persoonlijke beleving.
Vast staat, dat domheid geen gebrek is aan intelligentie maar een moreel tekort. Er zijn mensen met een buitengewoon snel verstand, die dom zijn en mensen met een traag verstand die allesbehalve dom zijn. - Dietrich Bonhoeffer
Erik no está en línea   Reply With Quote
Old March 9th, 2012, 11:07 AM   #530
Erik
Voorbijganger

Likes (Received): 32

Nog iets: nu loop ik nota bene mee te doen aan deze 'wie heeft de langste' discussie. Het moet niet gekker worden

Het interesseert me namelijk geen zier wie de meeste winkels, of industrie heeft of wie het vaakst voorkomt op de bewegwijzering ()
Vast staat, dat domheid geen gebrek is aan intelligentie maar een moreel tekort. Er zijn mensen met een buitengewoon snel verstand, die dom zijn en mensen met een traag verstand die allesbehalve dom zijn. - Dietrich Bonhoeffer
Erik no está en línea   Reply With Quote
Old March 9th, 2012, 11:14 AM   #531
Cpt.Iglo
D’r is mor ain Stad!

Cpt.Iglo's Avatar

Bij beide plaatsen krijg ik niet echt een 'wow gevoel', maar (mede door de veranderingen in en rond het centrum) vind ik Assen toch wel wat mooier dan Emmen. Assen straalt net even wat meer historie uit.

Daar staat tegenover dat ik Emmen een plaats met wat meer sfeer vind, en het is er ook leuker winkelen. In Emmen ben ik ook wat bekender dan Assen, wellicht dat dit ook nog een beetje meespeelt. Tenslotte nog een pluspuntje voor Emmen: je kunt vanuit het centrum zo het bos in lopen.

Al met al vind ik Emmen dan ook net wat aantrekkelijker dan Assen, ik heb er wat meer een band(je) mee. Ik vind het dan ook jammer dat hier de laatste tijd iemand is die Emmen lijkt te verheerlijken alsof het de hoofdstad van Europa is, waardoor ik juist meer naar de negatieve kanten ga kijken. En ik ben niet de enige denk ik..

Nog even mijn lijstje:

1. Groningen
.
.
.
2. Leeuwarden
.
.
.
.
.
.
3. Emmen
4. Assen
.
.
5. Sneek
6. Meppel
7. Hoogeveen
8. Harlingen
9. Winschoten
10. Appingedam
etc
Old March 9th, 2012, 04:35 PM   #532
Harold643
BANNED

Sneek boven Hoogeveen, het moet niet gekker worden..
En waar is Coevorden? De afstand tussen Leeuwarden en Emmen is te groot.
Old March 9th, 2012, 05:14 PM   #533
Cpt.Iglo
D’r is mor ain Stad!

Cpt.Iglo's Avatar

Quote:
Originally Posted by Harold643
Sneek boven Hoogeveen, het moet niet gekker worden..
En waar is Coevorden? De afstand tussen Leeuwarden en Emmen is te groot.
Sneek zéker boven Hoogeveen. Het is dat Hoogeveen een redelijk winkelaanbod heeft, maar verder wil ik er echt niet dood gevonden worden. Vreselijk oord..

Coevorden ben ik vergeten, die kan ook zeker nog in dit rijtje.
Old March 9th, 2012, 05:18 PM   #534
Harold643
BANNED

Hoogeveen heeft de beste binnenstad van Nederland(middelgrote steden).
Gewonnen van Gouda en Goes in de finale en natuurlijk van een hoop andere steden die niet tot de finale zijn gekomen. Hoogeveen ligt ook bij een belangrijk kruispunt waar veel bedrijven zijn. Daar kan Sneek niet tegen op, alleen de binnenstad van Sneek is wel iets mooier.
Old March 9th, 2012, 05:46 PM   #535
Plaas
MP

Plaas's Avatar

Likes (Received): 101

De titel "Beste binnenstad van Nederland" is al sinds jaar en dag een troostprijs voor treurige oorden met 'n wanhopige gemeente die er nog iets van probeert te maken. Hoogeveen dus.
Plaas está en línea ahora   Reply With Quote
Old March 9th, 2012, 06:02 PM   #536
Cpt.Iglo
D’r is mor ain Stad!

Cpt.Iglo's Avatar

Quote:
Originally Posted by Harold643 View Post
Hoogeveen heeft de beste binnenstad van Nederland(middelgrote steden).
Gewonnen van Gouda en Goes in de finale en natuurlijk van een hoop andere steden die niet tot de finale zijn gekomen. Hoogeveen ligt ook bij een belangrijk kruispunt waar veel bedrijven zijn. Daar kan Sneek niet tegen op, alleen de binnenstad van Sneek is wel iets mooier.
Wat Plaas hierboven zegt.

In het begin was dit nog een titel waar je als stad trots op kon zijn, maar tegenwoordig lijkt elke plaats deze 'titel' in de wacht te kunnen slepen. Dat Hoogeveen gewonnen heeft van Gouda en Goes is dan ook lachwekkend en totaal niet serieus te nemen.

En wat heeft dat kruispunt met veel bedrijven te maken met dat Hoogeveen een aantrekkelijke stad of belangrijke stad is? Drachten en Heerenveen liggen beiden ook op een belangrijk kruispunt, en hebben beiden ook veel bedrijven. Dat maakt deze plaatsen ook niet direct belangrijk.

De afstand in mijn lijstje tussen Emmen en Leeuwarden is overigens heel logisch, aangezien Leeuwarden als stad gewoon veel meer te bieden heeft. Ik durf zelfs wel te beweren dat de verschillen tussen Assen/Emmen en Leeuwarden groter zijn dan het verschil tussen Leeuwarden en Groningen.
Old March 9th, 2012, 06:11 PM   #537
Plaas
MP

Plaas's Avatar

Likes (Received): 101

Zeker, Leeuwarden is 'n behoorlijk veelzijdige stad, zeker voor z'n grootte. Dat heeft natuurlijk ook te maken met de verschillende centra voor de Friese taal en cultuur die er zijn (Tresoar, Tryater, Afûk). De stad heeft ook nog leuke musea. Leeuwarden is dus 'n beetje een "culturele hoofdstad", dat is Emmen bij lange na niet. Verder heeft Leeuwarden gewoon 'n leuk centrum met mooie studentes, aardige individuele winkeltjes en prima kroegen, waaronder zelfs 'n plezierig biercafé.
Plaas está en línea ahora   Reply With Quote
Old March 9th, 2012, 07:29 PM   #538
Harold643
BANNED

Leeuwarden is inderdaad een stukje groter en daarom wel iets belangrijker dan Emmen dat geef ik toe. Echter heeft het te maken dat Friesland maar 1 stad heeft met meer dan 50.000+ inwoners. Drenthe heeft 2 steden met meer dan 50.000 inwoners. En natuurlijk dat er meer mensen wonen in Leeuwarden.
Als je naar de gemeenten kijkt, dan doet Emmen het weer wel beter dan Leeuwarden.
Old March 9th, 2012, 07:32 PM   #539
CitoyenNéerlandais
Registered User

CitoyenNéerlandais's Avatar

Likes (Received): 54

Waar precies doet de gemeente Emmen het beter in als ik vragen mag?
CitoyenNéerlandais no está en línea   Reply With Quote
Old March 9th, 2012, 07:34 PM   #540
Harold643
BANNED

Quote:
Originally Posted by CitoyenNéerlandais View Post
Waar precies doet de gemeente Emmen het beter in als ik vragen mag?
Meer winkels en meer industrie om eens een paar feiten op tafel te gooien.

Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules