daily menu » rate the banner | guess the city | one on oneforums map | privacy policy | DMCA | news magazine

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Holland Hoogbouw Forums > Overig > Urbanetics

Urbanetics Stedelijke discussies

Reply

Thread Tools
Old March 22nd, 2012, 03:14 PM   #1001
Harold643
BANNED

Likes (Received): 6

Quote:
Originally Posted by WSS View Post

Dit lijkt wel een antwoord van een jongetje uit groep 7 van basisschool O.B.S. De Kubus.

Jij denkt zeker; als ik het woord 'uniek' maar vaak genoeg gebruik, dan wordt het vanzelf uniek.

Misschien moet je ook niet langer het woord 'dierentuin' gebruiken, maar gewoon 'dierenpark' zoals de echte naam luidt. Dierentuin klinkt ook een beetje kinderlijk nietwaar. Het is maar een tip.

Dan nog even een inhoudelijke reactie; mooie plannen. Als ze deze ambitie kunnen vasthouden dan wordt het een mooi dierenpark. Zeker iets om trots op te zijn.
Lees het stuk van CD over het nieuwe park en probeer de nuance van het bericht te begrijpen. Ik hoop dat je na het lezen begrijpt dat jouw reactie nogal dom en kortzichtig is. Het nieuwe park gaat namelijk echt uniek worden, totaal onvergelijkbaar met andere dierenparken in dit land.
Harold643 no está en línea   Reply With Quote

Sponsored Links

Old March 22nd, 2012, 03:53 PM   #1002
EPA001
Registered User

EPA001's Avatar

Likes (Received): 1093

En dat gaat jaar na jaar die benodigde aantallen bezoekers trekken? (Ruim 1,3 miljoen?). Ondanks dat de onderzoeken van gerenommeerde firma's daar niet in geloven? Ik zie het niet gaan gebeuren, hoe mooi op zich die Dierentuin ook moge worden.
"Atheism is more than just the knowledge that Gods do not exist, and that religion is either a mistake or a fraud. Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan
EPA001 está en línea ahora   Reply With Quote
Old March 22nd, 2012, 04:47 PM   #1003
WSS
Urbanist

WSS's Avatar

Likes (Received): 64

Quote:
Originally Posted by Harold643 View Post
Lees het stuk van CD over het nieuwe park en probeer de nuance van het bericht te begrijpen. Ik hoop dat je na het lezen begrijpt dat jouw reactie nogal dom en kortzichtig is.
Ik heb op jouw verzoek het stuk van CD nogmaals gelezen, maar spijt me om te zeggen maar ik blijf erbij dat het mooie plannen zijn. En als ze deze ambitie kunnen vasthouden het een mooi dierenpark wordt. Zeker iets om trots op te zijn!!

En als dat mij dom maakt, so be it!
Old March 22nd, 2012, 07:37 PM   #1004
Chasin' Dreams
Pan sapiens

Chasin' Dreams's Avatar

Likes (Received): 116

Quote:
Originally Posted by EPA001 View Post
En dat gaat jaar na jaar die benodigde aantallen bezoekers trekken? (Ruim 1,3 miljoen?). Ondanks dat de onderzoeken van gerenommeerde firma's daar niet in geloven? Ik zie het niet gaan gebeuren, hoe mooi op zich die Dierentuin ook moge worden.
De onderzoeken van Twijnstra/Gudde en UNO geloven daar wel in hoor. Ze wijzen inderdaad op de risico's maar geven tegelijkertijd aan dat het park wel genoeg biedt om het beoogde bezoekersaantal te halen. Daarbij is die 1,3 miljoen bezoekers gebaseerd op het draaien van een bepaalde winst. Met 1,1 miljoen bezoekers draait men quit, kan men de afgesloten leningen afbetalen en investeren in nieuwe attracties.
In het verleden kwamen er ook jaarlijks meer dan een miljoen mensen naar Emmen. Waarom? Omdat het dierenpark haar tijd vooruit was. En dat is precies wat nu weer gaat gebeuren.

Quote:
Originally Posted by WSS View Post
Ik heb op jouw verzoek het stuk van CD nogmaals gelezen, maar spijt me om te zeggen maar ik blijf erbij dat het mooie plannen zijn. En als ze deze ambitie kunnen vasthouden het een mooi dierenpark wordt. Zeker iets om trots op te zijn!!

En als dat mij dom maakt, so be it!
LOL.
Old March 22nd, 2012, 07:45 PM   #1005
maral
Registered User

maral's Avatar

Likes (Received): 147

Quote:
In het verleden kwamen er ook jaarlijks meer dan een miljoen mensen naar Emmen. Waarom? Omdat het dierenpark haar tijd vooruit was. En dat is precies wat nu weer gaat gebeuren.
Hmm..was daar tijd geleden al es nieuwsgierig naar. Zijn inderdaad jaren dat er tot ruim 1,2 miljoen bezoekers kwamen, althans volgens opgave. Dan gaat het 'opeens' terug naar 800.000 en sindsdien is het dat, 7 a 800.000. Er staat een * bij het eerste jaar 800.000 en er wordt gesteld dat vanaf dat jaar het daadwerkelijke bezoek wordt opgegeven. Wat waren die jaren met >1 miljoen dan? Deden ze een 'gok' hoe vaak mensen met een jaarabonnement kwamen in een jaar o.i.d.?
maral está en línea ahora   Reply With Quote
Old March 22nd, 2012, 08:01 PM   #1006
Chasin' Dreams
Pan sapiens

Chasin' Dreams's Avatar

Ja, maar volgens mij niet in de hoogtijdagen, want de bezoekersaantallen van 1 miljoen+ zijn uit de tijd dat Aleid Rensen nog aan de leiding stond en voor de tijd dat er een nieuw entree-systeem werd ingevoerd.
Old March 22nd, 2012, 08:45 PM   #1007
Topaas
Tom Wolbrink

Topaas's Avatar

Likes (Received): 3893

Quote:
Originally Posted by Chasin' Dreams View Post
De onderzoeken van Twijnstra/Gudde en UNO geloven daar wel in hoor. Ze wijzen inderdaad op de risico's maar geven tegelijkertijd aan dat het park wel genoeg biedt om het beoogde bezoekersaantal te halen. Daarbij is die 1,3 miljoen bezoekers gebaseerd op het draaien van een bepaalde winst. Met 1,1 miljoen bezoekers draait men quit, kan men de afgesloten leningen afbetalen en investeren in nieuwe attracties.
En bij 1 miljoen bezoekers draait men al verlies: dat is wat zowel Deloitte als Twynstra/Gudde aangeven naast de nodige opmerkingen over de financieringsconstructies die niet altijd even stevig zijn en waarbij de gemeente Emmen de risicodragende partij is.

Overigens zeggen beide onderzoeksbureaus niet dat er NEE gezegd moet worden, ze zeggen dat er eerst beter gefundeerde financiering moet zijn en een verder uitgewerkte onderbouwing van de bezoekersprognoses alvorens de gemeenteraad het "point of no return" voorbij kan gaan, juist omdat de risico's zo groot zijn, gelet op nog onvoorspelbare bouwkosten én de vraagtekens die bij die beoogde 1,3 miljoen bezoekers gezet moeten worden.

Nieuwste fotoseries: Texel | Amsterdam | Utrecht | Istanbul | Rotterdam

Komende series: Etna, Pompeï, Turijn, Genua, Milaan, Frankfurt, Napels, Athene, Kos, Limassol, Heraklion, Beiroet, Baalbek, Zakynthos, Lissabon, Praag, Berlijn, München, Hamburg, Lerwick, IJsland, Reykjavik, Luik, Apeldoorn, Madrid, Bergen(N), Tromsø
Topaas no está en línea   Reply With Quote
Old March 22nd, 2012, 08:57 PM   #1008
Chasin' Dreams
Pan sapiens

Chasin' Dreams's Avatar

Op (volgens mij) de bouwkosten na, heb je gelijk. Overschrijding van het bouwbudget is voor zover ik weet voor rekening van de bouwbedrijven.
Overigens is de begroting wel redelijk variabel, er kan zonder al te veel problemen gesneden worden in de kosten bij (licht) tegenvallende bezoekersaantallen.
Old March 22nd, 2012, 09:13 PM   #1009
railway stick
Bas

railway stick's Avatar

In het zakenleven mag je je nooit laten leiden door sentimenten, dat is in mijn ogen wèl gebeurd bij de beslissing die de gemeenteraad deze week heeft genomen. Helaas kan het gemeentebestuur van Emmen niet door de Rijksoverheid (Tweede Kamer) tot de orde worden geroepen. Het investeringsbedrag is er waarschijnlijk relatief gezien, te gering voor.
railway stick no está en línea   Reply With Quote
Old March 22nd, 2012, 09:23 PM   #1010
Uplander
Wat een uitzicht!

Uplander's Avatar

Likes (Received): 434

Gaat dit over natuur? Dan kan Bleker misschien naar de rechter gaan.

Het bedrag voor de gemeente is 6 miljoen las ik. Dat moet Emmen toch voor zijn rekening kunnen nemen. Een beetje ondernemerschap is gewenst van gemeentebesturen lees ik vaak.
Over garantstelling van de gemeente voor overige bedragen heb ik niet gelezen hier, maar als dat uit de rapporten van de adviseurs blijkt dan wordt het een ander verhaal.
The fall of one regime does not bring in a utopia. Rather, it opens the way for hard work and long efforts to build more just social, economic, and political relationships and the eradication of other forms of injustices and oppression. It is my hope that this brief examination of how a dictatorship can be disintegrated may be found useful wherever people live under domination and desire to be free.

Gene Sharp
From Dictatorship to Democracy

A Conceptual Framework for Liberation 1993
Uplander no está en línea   Reply With Quote
Old March 22nd, 2012, 09:29 PM   #1011
Chasin' Dreams
Pan sapiens

Chasin' Dreams's Avatar

De gemeente betaald het dierenpark ook een verplaatsingsvergoeding van 68 miljoen euro en staat garant voor heel wat leningen.
Old March 24th, 2012, 02:51 AM   #1012
De Klauw
Registered User

De Klauw's Avatar

Quote:
Originally Posted by Harold643 View Post
Lees het stuk van CD over het nieuwe park en probeer de nuance van het bericht te begrijpen. Ik hoop dat je na het lezen begrijpt dat jouw reactie nogal dom en kortzichtig is. Het nieuwe park gaat namelijk echt uniek worden, totaal onvergelijkbaar met andere dierenparken in dit land.
Alle nieuwe parken worden als 'nieuw en uniek' voorgesteld. Totdat blijkt dat het vaak eigenlijk om niets meer dan hetzelfde gaat alleen wat anders ingekleed. Ik lees hier dat het vooral de thematisatie is die wat hoogstaander zal zijn dan normaal. Maar mocht het onwaarschijnlijke gebeuren en Emmen al te veel volk van de andere parken wegtrekken zal je zien dat de andere zoos ook zullen investeren in hun thematisatie waardoor dat voordeel onmiddellijk weer wegvalt.

Zo verging het ook in de pretparkenwereld. Alle nieuwe en 'innoverende' zaken zijn ook ooit in 1 park geïntroduceerd waarop ze bij succes doodeenvoudig gekopieerd werden door de rest.

Daarom is het financiële aspect op langere termijn uitermate belangrijk. Want als het plan aaneenhangt met de slagzin dat het 'uniek' is gaat men het echt niet redden.
De Klauw está en línea ahora   Reply With Quote
Old March 24th, 2012, 09:58 AM   #1013
railway stick
Bas

railway stick's Avatar

Ik was daarnet bij C1000 en ik heb het attractieparkenboekje meegenomen. Voor de spaarzegels. Ergens in het boekje staan drie dierentuinen naast elkaar. En kijk maar eens waar Emmen Zoo is afgebeeld.
Ik zie dat als een degradatie.
railway stick no está en línea   Reply With Quote
Old March 24th, 2012, 10:11 AM   #1014
Chasin' Dreams
Pan sapiens

Chasin' Dreams's Avatar

Quote:
Originally Posted by De Klauw View Post
Alle nieuwe parken worden als 'nieuw en uniek' voorgesteld. Totdat blijkt dat het vaak eigenlijk om niets meer dan hetzelfde gaat alleen wat anders ingekleed. Ik lees hier dat het vooral de thematisatie is die wat hoogstaander zal zijn dan normaal. Maar mocht het onwaarschijnlijke gebeuren en Emmen al te veel volk van de andere parken wegtrekken zal je zien dat de andere zoos ook zullen investeren in hun thematisatie waardoor dat voordeel onmiddellijk weer wegvalt.

Zo verging het ook in de pretparkenwereld. Alle nieuwe en 'innoverende' zaken zijn ook ooit in 1 park geïntroduceerd waarop ze bij succes doodeenvoudig gekopieerd werden door de rest.

Daarom is het financiële aspect op langere termijn uitermate belangrijk. Want als het plan aaneenhangt met de slagzin dat het 'uniek' is gaat men het echt niet redden.
Wacht nou maar gewoon af. Het nieuwe park zal je nog gaan verbazen.

Last edited by Chasin' Dreams; March 24th, 2012 at 10:16 AM.
Chasin' Dreams no está en línea   Reply With Quote
Old March 24th, 2012, 02:37 PM   #1015
De Klauw
Registered User

De Klauw's Avatar

Quote:
Wacht nou maar gewoon af. Het nieuwe park zal je nog gaan verbazen.
Hoe innoverend kan een dierentuin in hemelsnaam zijn?
De Klauw está en línea ahora   Reply With Quote
Old March 24th, 2012, 02:52 PM   #1016
CitoyenNéerlandais
Registered User

CitoyenNéerlandais's Avatar

Likes (Received): 311

Ik denk er nu juist niet te positief over, zodat er als er tegenslagen komen, ik niet van verbazing van mijn stoel val. En als ik weinig van het park verwacht, zou ik juist verbaasd zijn over hoe leuk het eindresultaat is...
CitoyenNéerlandais no está en línea   Reply With Quote
Old March 24th, 2012, 03:08 PM   #1017
Cpt.Iglo
D’r is mor ain Stad!

Cpt.Iglo's Avatar

Likes (Received): 19

Chasin'Dreams heeft naar mijn idee altijd wel een realistische visie op verschillende zaken, dus ik deel zijn enthousiasme wel een beetje. Wat ik me altijd nog wel afvraag is hoe lang het uiteindelijk zal gaan duren voordat de investering zichzelf terug verdiend heeft.
Old March 24th, 2012, 03:31 PM   #1018
Chasin' Dreams
Pan sapiens

Chasin' Dreams's Avatar

Quote:
Hoe innoverend kan een dierentuin in hemelsnaam zijn?
Ik kan je als ingewijde in de 'dierentuinwereld' garanderen dat er nog heel veel geïnnoveerd kan worden en ook geïnnoveerd wordt. Maar nogmaals; 'Rome is niet gebouwd in één dag'. Kijk eens naar de dierenparken van pak 'em beet 10 jaar geleden en de dierenparken van nu en dan zie je al enorme verschillen (in de meeste parken), om maar te zwijgen van de dierenparken van zo'n 20 jaar geleden of de dierenparken van net na WOII. Er is juist enorm veel vooruitgang geboekt en innovatie geweest en die ontwikkeling is nog steeds volop in gang.

Quote:
Originally Posted by Cpt.Iglo View Post
Chasin'Dreams heeft naar mijn idee altijd wel een realistische visie op verschillende zaken, dus ik deel zijn enthousiasme wel een beetje. Wat ik me altijd nog wel afvraag is hoe lang het uiteindelijk zal gaan duren voordat de investering zichzelf terug verdiend heeft.
Dank je. Die vraag is er trouwens bij mij ook.
Old March 24th, 2012, 03:46 PM   #1019
Harold643
BANNED

Likes (Received): 6

Quote:

Heb je het verhaal van CD gelezen en worden in alle nieuwe parken 200 miljoen gestopt? Ik denk het niet..
Ik hoop dat je het verhaal nog een keer wil lezen, dan begrijp je wat er ongeveer gaat gebeuren en waarom het uniek gaat worden.
Harold643 no está en línea   Reply With Quote
Old March 24th, 2012, 03:55 PM   #1020
Cpt.Iglo
D’r is mor ain Stad!

Cpt.Iglo's Avatar

Likes (Received): 19

Quote:
Dank je. Die vraag is er trouwens bij mij ook.
De tijd zal het leren.

Feit is, dat het in ieder geval voor de regio Emmen, maar ook het hele Noordelijk grensgebied een mooie opsteker gaat worden. We moeten natuurlijk niet vergeten dat het plan niet alleen om het dierenpark gaat, maar de stad Emmen gaat er zelf ook op vooruit met de Atalanta plannen. Heb laatst wat impressies gezien en ben er wel enthousiast over.

Verder is het fijn om te zien dat de grootste steden in Noord-Nederland zoveel investeren hun centra momenteel. Leeuwarden vordert gestaag, in Groningen zijn we net begonnen en Emmen is binnenkort aan de beurt. Ook Assen heeft er al wat mooie projecten op zitten.

Reply

Tags
dalfsernees, emmen

Thread Tools

Posting Rules