daily menu » rate the banner | guess the city | one on oneforums map | privacy policy | DMCA | news magazine

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Holland Hoogbouw Forums > Actueel > Amsterdam > Café Berlage

Reply

Thread Tools
Old March 8th, 2012, 03:50 PM   #1
insulting-dutchman
"Yes! the people!"

insulting-dutchman's Avatar

Likes (Received): 323

Amsterdamse belastingen.

Jahoor, hij is er, de groene envelop.

dit jaar komt het totaal voor mij uit op 355,69 voor de AFV in stadsdeel west.

hoe groot is het verschil in de afvalstofheffingskosten per stadsdeel?

welke leuke andere verplichtingen krijgen jullie opgestuurd?

waarom is het zo een ongelovelijke hel om een kwijtschelding aan te vragen? ik ben een werkloze student, toch moet ik betalen. is het een van jullie de afgelopen paar jaren wel eens gelukt om die kwijtschelding aan te vragen?

Sponsored Links

Old March 8th, 2012, 05:37 PM   #2
insulting-dutchman
"Yes! the people!"

Quote:
Komt u in aanmerking voor kwijtschelding?

U komt niet zomaar in aanmerking voor kwijtschelding van hierboven genoemde heffingen. Hiervoor dient u aan een aantal voorwaarden te voldoen. De rijksoverheid bepaalt de normen voor deze regeling. De gemeente Amsterdam verleent alleen kwijtschelding voor heffingen die direct invloed hebben op de woonlasten.
Aan welke voorwaarden moet u voldoen?

Om kwijtschelding van belastingen te krijgen gelden de volgende voorwaarden.

U en uw partner:

hebben geen eigen vermogen
hebben een inkomen op of rond het bijstandsniveau

Verder:

mag u geen eigen bedrijf hebben of voor uzelf werken
verwacht u niet dat u inkomen dit jaar veel gaat stijgen
kunt u aantonen hoe u in uw levensonderhoud voorziet
kunt u ons kopieën leveren van de papieren waar wij om vragen

Dit geldt ook allemaal voor uw partner.
Geen vermogen?

Als u vermogen hebt, krijgt u geen kwijtschelding. Vermogen is:

als u een koophuis hebt met overwaarde
als u uw auto niet nodig hebt voor uw ziekte, invaliditeit of werk en deze wel meer waard is dan € 2.269
als u een caravan, vakantiehuis, lijfrentepolis, aandelen of andere effecten bezit
als het saldo op uw bank-giro-en spaarrekeningen hoger is dan 1 maand huur of hypotheek + 1 maand ziektekostenverzekering + het Normbedrag

Dit geldt ook allemaal voor uw partner.
Inkomen op of rond het bijstandsniveau

Een belangrijke voorwaarde om kwijtschelding te kunnen krijgen is dat u niet meer te besteden hebt dan het normbedrag voor kosten levensonderhoud=kwijtscheldingsnorm. Voor elk huishoudtype is een verschillende kwijtscheldingsnorm. Van uw inkomen worden een aantal kosten afgetrokken. Bijvoorbeeld huur, ziektekostenpremie of alimentatie. Het bedrag dat dan overblijft is uw netto besteedbaar inkomen. Is uw netto besteedbaar inkomen lager dan de kwijtscheldingsnorm van uw huishoudtype dan heeft u geen betalingscapaciteit. Heeft u ook geen vermogen dan is de kans groot dat u kwijtschelding krijgt.
Geen betalingscapaciteit

Is uw netto besteedbaar inkomen hoger dan de kwijtscheldingsnorm van uw huishoudtype dan heeft u betalingscapaciteit. De betalingscapaciteit op jaarbasis wordt niet volledig opgeëist voor betaling van de belastingschuld. Een deel, 20% is voor onvoorziene uitgaven.
door het hebben van een auto en spaargeld kom ik er dus niet voor in aanmerking.
Old March 8th, 2012, 07:42 PM   #3
Oeg
Registered User

Likes (Received): 176

leuk onderwerp, waar ik ook wel wat over kwijt zou willen (OZB/erfpacht/afval/reiniging/water/riool/waterschap/parkeer etc etc etc.), MAAR: is dit niet een architectuurforum?
Oeg no está en línea   Reply With Quote
Old March 8th, 2012, 07:53 PM   #4
Rietendak
Registered User

Rietendak's Avatar

Likes (Received): 224

Ik heb voor drie appartementen 1.164,25. Beetje vervelend, omdat ik twee appartementen tegen kostprijs verhuur en er dan nog wel onroerend goed belasting etc. over moet betalen hoewel ik er geen winst op maak. 150 e per jaar voor riolering per appartement vind ik eigenlijk een koopje. Daar maak ik wel regelmatig gebruik van zeg maar. En dankbaar.
Mijn AFV is 266,77 (in West). Wat ik redelijk vind (5 e per week).
Old March 8th, 2012, 07:57 PM   #5
insulting-dutchman
"Yes! the people!"

Quote:
Originally Posted by Oeg View Post
leuk onderwerp, waar ik ook wel wat over kwijt zou willen (OZB/erfpacht/afval/reiniging/water/riool/waterschap/parkeer etc etc etc.), MAAR: is dit niet een architectuurforum?
onder andere, maar het is geen architectenweb. er worden ook urbane zaken besproken, verder staat het in het cafe, waar je wel vaker andere onderwerpen tegen komt dan de naam van het cafe doet vermoeden
Old March 8th, 2012, 07:58 PM   #6
insulting-dutchman
"Yes! the people!"

Quote:
Originally Posted by Rietendak View Post
Ik heb voor drie appartementen 1.164,25. Beetje vervelend, omdat ik twee appartementen tegen kostprijs verhuur en er dan nog wel onroerend goed belasting etc. over moet betalen hoewel ik er geen winst op maak. 150 e per jaar voor riolering per appartement vind ik eigenlijk een koopje. Daar maak ik wel regelmatig gebruik van zeg maar. En dankbaar.
Mijn AFV is 266,77 (in West). Wat ik redelijk vind (5 e per week).
hmm, er staan dus meerdere mensen bij mij ingeschreven, dan ga ik toch maar weer even bellen. de belastingen kun je trouwens gewoon aan je huurders doorrekenen.
Old March 8th, 2012, 08:01 PM   #7
Rietendak
Registered User

Rietendak's Avatar

Likes (Received): 224

Wat ik me al een tijdje afvraag: klopt het dat ik
A. Gemeentelijke onroerend goed belastingen betaal over mijn appartementen en
B. in box 3 belasting betaal over mijn twee verhuurde appartementen als (mogelijk) rendement?

Ik vind het niet erg, maar als ik het een van het ander kan aftrekken oid kan ik eens een dakterrasje aanleggen. Of duurdere wijn drinken.
Old March 8th, 2012, 08:09 PM   #8
insulting-dutchman
"Yes! the people!"

ja dat klopt maar de belastingen zijn niet hetzelfde, de ene gaat om eigendom, de ander om rendement. dus worden eigenlijk apart belast. met het verhuren voor alleen de kostprijs schiet je jezelf dus in je voet.
Old March 8th, 2012, 08:41 PM   #9
Westpoort
Registered User

Likes (Received): 73

De tarieven voor afvalstoffen ophalen/ verwijdering zijn in Amsterdam belachelijk hoog. In de Gemeente Volendam- Edam bijvoorbeeld (waar ik overigens niet woon) betaalt en meerpersoonhuishouden €188,- per jaar i.t.t. € 350,- in de meeste Amsterdamse stadsdelen. Daarbij moet in ogenschouw worden genomen dat Amsterdam het niet gescheiden afval vervolgens in de verbrandingsoven van het AEB in Westpoort verbrandt en vervolgens ook nog aan de opgewekte electriciteit verdient.
De voornaamste oorzaken van de veel hogere tarieven in A'dam t.o.v. Volendam zijn vooral:
- straten schoonvegen in de stad kost extra geld
- ongeveer 25 % van de huishoudens in
Amsterdam betaalt geen reinigingsheffing
wat € 50,- "solidariteitsbijdrage" van de wel
betalende Amsterdammers vergt
- de bouwkosten van de nieuwe oven van het AEB (100%
eigendom gemeente) zijn enkele jaren geleden
met honderden miljoenen overschreden en dat
wordt doorberekend aan de Amsterdammers (iemand
moet immers de rekening betalen ! ).
Westpoort no está en línea   Reply With Quote
Old March 8th, 2012, 09:04 PM   #10
insulting-dutchman
"Yes! the people!"

ja die vuilverbranding doet me nogal pijn.

hannover heeft er ook zo een, en die is van e.on daar verdient de gemeente er dus geld aan

http://www.eon-energyfromwaste.com/Presse/269.aspx

en worden de storingen niet doorberekent aan de burger (via de gemeente)
Old March 8th, 2012, 09:33 PM   #11
Westpoort
Registered User

Likes (Received): 73

Quote:
Originally Posted by insulting-dutchman View Post
ja die vuilverbranding doet me nogal pijn.

hannover heeft er ook zo een, en die is van e.on daar verdient de gemeente er dus geld aan

http://www.eon-energyfromwaste.com/Presse/269.aspx

en worden de storingen niet doorberekent aan de burger (via de gemeente)
Rotterdam heeft het zo'n 6 jaar geleden ook heel slim gedaan: de AVR verbrandingsovens zijn verkocht aan buitenlandse investeringsmaatschappijen voor 1,4 miljard ( een topprijs met 1 miljard boekwinst) en vervolgens is ook nog bedongen dat de Rotterdammers de komende 30 jaar een gematigd ( alleen inflatievolgend) tarief voor de verbranding in rekening mag worden gebracht. Amsterdam heeft daarentegen in 2009 met de verkoop van NUON aandelen heel goed gedaan i.t.t. Rotterdam dat nog steeds in Eneco zit en de waarde hiervan elk jaar , door de slechte energiemarkt en concurrentie) ziet dalen
Westpoort no está en línea   Reply With Quote
Old March 9th, 2012, 11:17 AM   #12
bthj
Registered User

bthj's Avatar

Likes (Received): 485

Quote:
Originally Posted by Rietendak View Post
Wat ik me al een tijdje afvraag: klopt het dat ik
A. Gemeentelijke onroerend goed belastingen betaal over mijn appartementen en
B. in box 3 belasting betaal over mijn twee verhuurde appartementen als (mogelijk) rendement?

Ik vind het niet erg, maar als ik het een van het ander kan aftrekken oid kan ik eens een dakterrasje aanleggen. Of duurdere wijn drinken.
OZB is aftrekbaar in box 1. Dat is overigens raar omdat dit effectief betekent dat het rijk de gemeente subsidieert d.m.v. het heffen van een gemeentebelasting.
bthj está en línea ahora   Reply With Quote
Old March 9th, 2012, 12:45 PM   #13
Glacius
Registered User

Likes (Received): 10

Waarom in godsnaam kom je niet in aanmerking voor kwijtschelding als een eigen bedrijf hebt? Alsof ondernemers allemaal multimiljonairs zijn...
"Ik begrijp echt niet wat die honderdduizenden elke ochtend in de file doen. Werkslaven die precies om negen uur op kantoor moeten zijn en met z'n allen om vijf uur naar huis gaan. Omdat ze bij hiërarchische terreurorganisaties werken waar ze alleen naartoe moeten omdat de baas wil controleren of ze wel wat doen." - Jort Kelder
Glacius no está en línea   Reply With Quote

Reply

Thread Tools

Posting Rules