daily menu » rate the banner | guess the city | one on one

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Holland Hoogbouw Forums > Gebouwde omgeving > Fotoforum

Fotoforum Foto's van wolkenkrabbers, skylines en de gebouwde omgeving.

Reply

Thread Tools Display Modes
Old March 29th, 2012, 06:31 PM   #1
Plaas
MP

Plaas's Avatar

Likes (Received): 81

Schagen op z'n paasveest

Gisteren was het weer zo ver: Schagen kon zich even het middelpunt van West-Friesland wanen, want 't was paasvee. De jaarlijkse veekeuring is uitgegroeid tot een heus volksfeest waar jong en oud uit wijde omtrek op af komt. Voor Schagen natuurlijk, voor de dikbillen natuurlijk - maar vooral voor het bier. In deze serie komen ze alledrie aan bod.

1.

Vanaf het station voeren aardige straatjes je naar de oude binnenstad.

2.

3.

Die binnenstad is niet groot. Schagen is eigenlijk een oud lintdorp met een marktplein en wat uitvalswegen. Gezellig is het er altijd wel, nu nog meer want het was dus paasvee.

4.

5.

De kerk op de Markt is het symbool van Schagen. Deze opvallend uitbundige protestantse kerk vervangt de middeleeuwse kerk die in de 19e eeuw afbrandde.

6.

7.

Historische huisjes aan de Loet.

8.

9.

Terug op de Markt, waar 's ochtends trekkers en andere machines stonden uitgesteld.

10.

11.

12.

De cafés waren nog leeg...

13.

...dus ging alle aandacht uit naar de stieren!

14.

15.

16.

17.

18.

De vleeskeuring is er niet voor niks: deze stieren worden echt verkocht en daarna geslacht. De paasveestieren worden vaak de dag zelf nog geslacht, opdat er na de vasten lekker vlees is! De stieren hebben dat wel door hoor, die willen de wagen niet in.

19.

20.

Zo'n koppig dier trekt wel bekijks.

21.

En altijd wint de mens.

22.

23.

Lekker vlees, dat wel. De dikbillen van Schagen zijn weer veelvuldig gefotografeerd.

24.

Maar goed, bier! Om twaalf uur zag ik de eerste biertjes getapt worden. De hele middag en avond wordt er gedronken in Schagen, en flink. Dat leidt soms tot ongeregeldheden, maar deze keer is het feest gelukkig heel kalm verlopen. Gewoon 'n vrolijke boel - en daar komen die vele duizenden bezoekers natuurlijk voor.

25.

HHF-meisje aait kalf.

26.

Boer Plaas is tevreden met de nieuwste aankoop.

27.

Geenstijlmeisje poogt te presenteren.

28.

En het bleef nog lang onrustig in de stad!

29.

Reacties zijn welkom

Last edited by Plaas; April 3rd, 2012 at 11:01 AM.
Plaas no está en línea   Reply With Quote

Sponsored Links

Old March 29th, 2012, 06:41 PM   #2
railway stick
Bas

railway stick's Avatar

Is `poesje stoei` Chantal nog op de trekker geklommen?
Leuke alledaagse serie, Schagen is altijd o.k., lekker landelijk allemaal. De boer is troef, nietwaar?
railway stick no está en línea   Reply With Quote
Old March 29th, 2012, 09:25 PM   #3
Lotje_G
Registered User

Lotje_G's Avatar

Likes (Received): 5

Hmm, m'n jas ziet er 'n beetje gek uit. Verder is dit wel Paasvee zoals ik 't beleefd heb.
Lotje_G no está en línea   Reply With Quote
Old March 29th, 2012, 10:05 PM   #4
Erik
Voorbijganger

Likes (Received): 28

Drink jij festivalbier, Plaas? Of is dat Lotje die er twee voor zichzelf kocht?
Vast staat, dat domheid geen gebrek is aan intelligentie maar een moreel tekort. Er zijn mensen met een buitengewoon snel verstand, die dom zijn en mensen met een traag verstand die allesbehalve dom zijn. - Dietrich Bonhoeffer
Erik no está en línea   Reply With Quote
Old March 29th, 2012, 10:34 PM   #5
Plaas
MP

Plaas's Avatar

Ik dronk pils! Amstel. Gewoon gekocht bij 't Heremetijdje (zichtbaar op de laatste foto), die doen daar geen gekke dingen mee hoor. Prima getapt ook.
Old March 29th, 2012, 10:39 PM   #6
Erik
Voorbijganger

Likes (Received): 28

Leuke sfeerimpressie trouwens. 't Doet wat denken aan onze jaarlijkse Rodermarkt/nacht. Al is het veehandelen er wel zo goed als verdwenen.
Vast staat, dat domheid geen gebrek is aan intelligentie maar een moreel tekort. Er zijn mensen met een buitengewoon snel verstand, die dom zijn en mensen met een traag verstand die allesbehalve dom zijn. - Dietrich Bonhoeffer
Erik no está en línea   Reply With Quote
Old March 29th, 2012, 11:03 PM   #7
Utopian
Custos Septentrionum

Utopian's Avatar

Likes (Received): 56

Leuk serietje Plaas! Impliceert 'n leuk sfeertje.

Lijkt 'n beetje op de Baistemaart in Winsum, al staan daar sinds de MKZ geen koeien meer... En in Schagen mag dat allemaal nog zomaar? Dat wil men in Winsum ook wel terug, koeien/stieren in het dorp en handjeklappen maar!

In Winsum heb je overigens Petjemarkt (de avond voor de Baistemaart, waarop alle boeren met hun petjes het dorp betreden) waar het bier ook rijkelijk vloeit en de Winsumer schone deernen hun weelderigheden uitgebreid laten zien/bevoelen achter de Openbare Bibliotheek.

- Ludwig Mies van der Rohe
Utopian no está en línea   Reply With Quote
Old March 30th, 2012, 12:00 AM   #8
railway stick
Bas

railway stick's Avatar

Worden daar nu specifiek dikbilkoeien gefokt in de kop van Noord-Holland?
Trouwens, op Noordduitse jaarmarkten wordt ook nog altijd vee aangevoerd. Normaalste zaak van de wereld en dan kan den stadsmensch eens aanschouwen waar rundvlees vandaan komt.
Deze evenementen zijn altijd wel een goede en leerzame invulling van de dag, vooral die futuristische landbouwwerktuigen zijn indrukwekkend. Het laat zien dat de boer van tegenwoordig ook in de meeste gevallen een Agrarische HBO opleiding op zak moet hebben.
Old March 30th, 2012, 01:16 AM   #9
sqm
Registered User

Likes (Received): 37

Leuke reeks van een dubieus gebeuren. Dikbilrunderen zijn zolang doorgefokt op vleesproductie dat de kalveren niet meer door het bekken van de moeder passen en daarom per keizersnede ter wereld gebracht worden. Na drie kalveren is de koe kapot, vooral omdat er nogal eens ontstekingen ontstaan. Niet echt een ras om trots op te zijn, vind ik. Anderen vinden het reinste dierenmishandeling, maar met dat begrip ga ik voorzichtig om.

Verder lijkt het me wel een gezellig feestje in een sfeervol stadje.
Old March 30th, 2012, 02:37 PM   #10
SASH
Registered User

SASH's Avatar

Likes (Received): 426

Leuke serie en dito uitleg.
Grappig dat je foto's gemaakt hebt van de mensen. Volgens mij had je het daar niet zo op. Of vergis ik me nu?
Heeft dat vee op foto 7 zich ook nog laten keuren?

Schagen is een eind rijden. Zou er niet zomaar heen gaan.
Ben ooit 1 keer geweest. Mijn zwager had een vriendin die daar woonde en die haar verjaardag vierde. Op die dag was het kermis. Die stond precies tegenover haar ouders woning.
SASH no está en línea   Reply With Quote
Old March 30th, 2012, 05:29 PM   #11
railway stick
Bas

railway stick's Avatar

Even Emmen wegdrukken, serie van Plaas en Lotje over Schagen is veel leuker.
Harold zorgt er met zijn `onschuld` voor, dat allerlei topics van E. boven komen drijven, ondanks 4 waarschuwingen van 4 gerenommeerde HHF-ers (niet van mij, overigens) blijft hij doorgaan. De enige remedie hiertegen is dan reageren op echt goede en recente fotoseries.

Schagen = Toppie!
Old March 31st, 2012, 10:13 AM   #12
Plaas
MP

Plaas's Avatar

Quote:
Originally Posted by SASH SCF View Post
Leuke serie en dito uitleg.
Grappig dat je foto's gemaakt hebt van de mensen. Volgens mij had je het daar niet zo op. Of vergis ik me nu?
Heeft dat vee op foto 7 zich ook nog laten keuren?
Ik ben niet zo'n portrettenmens, maar wat sfeerondersteunende mensjes en koetjes mogen best
Die dames op foto 7 hebben zich ongetwijfeld laten keuren, daar dient dat zuipfeest natuurlijk ook wel 'n beetje voor.
Old April 2nd, 2012, 01:53 AM   #13
bjrndlw
Vrijstad Kellerbier!

bjrndlw's Avatar

Ik heb in Schagen eens een rondje gelopen. IJsje gekocht op de hoek van het doorgangetje naar iets wat een kasteel moet zijn, ofzo. Ik zal mijn twee centen er nog even bijdoen, voor de lol. Belangrijke Schaagse Kodakmomenten!

Koppeling intrappen versnellingspook naar linksboven bewegen koppeling voorzichtig op laten komen gas geven gas weer loslaten koppeling intrappen versnellingspook naar linksonder bewegen koppeling voorzichtig op laten komen oppassen voor fietsers rempedaal indrukken koppeling weer intrappen versnellingspook terug naar linksboven bewegen koppeling voorzichtig op laten komen gas geven...

Drinkt Vrijstad Keller bier! Het beste bier!

bjrndlw no está en línea   Reply With Quote
Old April 2nd, 2012, 10:24 AM   #14
Plaas
MP

Plaas's Avatar

Ach ja, het enige ongedempte grachtje... Maar waarom ben je naar dat appartementenblok gelopen? 't Is veel leuker om de oude linten te volgen, daar is best veel te zien. Schagen leent zich voor fijne wandelingen met 'n biertje toe.

Van dat Schager slot is op foto 3 een toren te zien. Het is een oud kasteel, lange tijd bewoond door de adellijke familie Van Beieren, maar na een periode van verval bleven alleen de twee voorste torens over.

Recent hebben ze het kasteel herbouwd. De contouren zijn authentiek, maar de gekozen stijl is eigentijds. De angst voor Disney-verwijten zat er diep in, kennelijk. Het resultaat is vlees noch vis.

- Foto's van dwangburchten.nl.
Old April 2nd, 2012, 04:51 PM   #15
bjrndlw
Vrijstad Kellerbier!

bjrndlw's Avatar

Quote:
Originally Posted by Plaas View Post
Ach ja, het enige ongedempte grachtje... Maar waarom ben je naar dat appartementenblok gelopen?
Daar stond ik tegenover geparkeerd

Koppeling intrappen versnellingspook naar linksboven bewegen koppeling voorzichtig op laten komen gas geven gas weer loslaten koppeling intrappen versnellingspook naar linksonder bewegen koppeling voorzichtig op laten komen oppassen voor fietsers rempedaal indrukken koppeling weer intrappen versnellingspook terug naar linksboven bewegen koppeling voorzichtig op laten komen gas geven...

Drinkt Vrijstad Keller bier! Het beste bier!

bjrndlw no está en línea   Reply With Quote
Old April 2nd, 2012, 11:40 PM   #16
>stephanie<
Registered User

>stephanie<'s Avatar

Likes (Received): 0

Lotje en Plaasje tussen de koetjes, lief! =)

Wel lelijke koetjes trouwens, maar oke. Leuke foto's van 'n feestje waar ik denk ik nooit zal komen
>stephanie< no está en línea   Reply With Quote
Old April 3rd, 2012, 11:37 AM   #17
Prachtig
Registered User

Prachtig's Avatar

Likes (Received): 11

Leuke serie over een gebied in Nederland waar ik te weinig over weet.
Prachtig no está en línea   Reply With Quote
Old April 3rd, 2012, 04:09 PM   #18
Oh?!
der Niederländer

Likes (Received): 0

Grappig stadje, nooit geweten dat het nog zoveel oudheid te bieden had. Voor de boerige feestjes hoef ik er niet naartoe, die hebben we hier genoeg. Maar wie weet kom ik nog eens vakantie vieren in het Noord-Noord-Hollandse. Dan zit een bezoekje aan Schagen er vast in.

Quote:
Originally Posted by >stephanie< View Post
Wel lelijke koetjes trouwens, maar oke.
He, dat zijn echte dikbillen. Die lopen hun leven lang lelijk te wezen om ons lekkere biefjes te geven. Beetje meer respect graag!
Old April 3rd, 2012, 06:39 PM   #19
Harold643
BANNED

Likes (Received): 6

Schagen ziet er niet verkeerd uit.
Zou je iets kunnen vertellen over de hoogtes van de kerken?
Ik ben namelijk bijna altijd geïnteresseerd in de hoogtes en cijfers.
De geschiedenis is vaak ook wel boeiend.

Dat meisje van Powned is erg nice ...
Harold643 no está en línea   Reply With Quote
Old April 3rd, 2012, 06:41 PM   #20
Harold643
BANNED

Likes (Received): 6

Lotje aan het bier zie ik... XD
Harold643 no está en línea   Reply With Quote

Reply

Tags
noord-holland, paasvee, schagen

Thread Tools