search the site
 daily menu » rate the banner | guess the city | one on oneforums map | privacy policy | DMCA | news magazine | posting guidelines

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Euroscrapers > Local discussions > Nordic & Baltic > General development > Sweden > Malmö

Global Announcement

As a general reminder, please respect others and respect copyrights. Go here to familiarize yourself with our posting policy.

Reply

Thread Tools Rating: Thread Rating: 38 votes, 5.00 average.
Old February 24th, 2013, 11:13 PM   #221
kirderf
Registered User

Likes (Received): 63

Jag gillar det som tusan. Det som ser ut som återvändsgator är för det mesta inte det. Om du kollar på skuggorna så ser du husen löper över vägen på sina ställen. Jag gillar kvartersstrukturen. Här snackar vi intim innerstadstypologi.

Jag förstår vad du menar med att det kämns lite som en enklav. Det är en av sakerna som jag ser som ett problem i Västra hamnen. Huvudgatorna känns så himla mycket som egna strukturer. Jag tror i och för sig att det kommer bli bättre när alla delområden är färdigbyggda.

Varvsstaden är ett av de intressantare utvecklingsområdena i Malmö, tycker jag. Dels p.g.a. förutsättningarna som industrin lämnar efter sig, dels p.g.a. planerna och dels p.g.a. läget.
kirderf no está en línea   Reply With Quote

Sponsored Links
Old February 25th, 2013, 08:14 AM   #222
JLAG
Registered User

JLAG's Avatar

Likes (Received): 491

Jag tycker också att det ser verkligen spännande ut och att man gör om en utav hallarna till ett torg kan ju bli helt perfekt. Det här är riktig innerstad. Bra struktur, inte för mycket dödytor, inget som dominerar för mycket och ett torg som överraskar och som i övrigt gränsar lite mot vatten med något kulturelt. Spårvagnen skall bara dras igenom detta område och förbi torget.

Jag kan också se hur husen löper över vägen, undrar bara hur man tänkt där. Skall det bli tak som förbinder husen över vägen? Ïnte för att jag har något emot det men vad är meningen med det?
JLAG no está en línea   Reply With Quote
Old March 2nd, 2013, 04:10 PM   #223
[juxtaposition]
Martin K

[juxtaposition]'s Avatar

Likes (Received): 114

Jag tror den kan bli rätt bra. Blir mycket passager och liknande vilket är lite mysfaktor i min bok och kanske bidrar till en tätare känsla i stadsdelen. Blir ju en tydlig identitetsmarkör för området också. Davidshall har sin klassicism, Varvsstaden får sina passager ungefär.

Quote:
Originally Posted by JLAG View Post
Jag kan också se hur husen löper över vägen, undrar bara hur man tänkt där. Skall det bli tak som förbinder husen över vägen? Ïnte för att jag har något emot det men vad är meningen med det?
[juxtaposition] no está en línea   Reply With Quote
Old March 2nd, 2013, 04:38 PM   #224
[juxtaposition]
Martin K

[juxtaposition]'s Avatar

Jag var f ö inne och tittade på JMs hemsida på de kommande kvarteren, Bryggan och Högmasten (höghus, kvartershus)...

Känns det inte som man sänkt ambitionsnivån lite på västra sidan av Dockan? Med dessa och de redan existerande husen där går nästan allt i vitt, med rena fasader. Inte alls samma variation som på östra sidan. Känns lite tradigt faktiskt, kommer dra ner intrycket när man står på Dockplatsen och tittar ner för småbåtshamnen.

dj4life liked this post
Old March 2nd, 2013, 10:31 PM   #225
Johannes NA
Registered User

Likes (Received): 13

I och med det högre huset tror jag snarare att intrycket kommer att stärkas. Skoj att det äntligen händer något på den västra sidan!
Johannes NA no está en línea   Reply With Quote
Old March 5th, 2013, 12:03 AM   #226
[juxtaposition]
Martin K

[juxtaposition]'s Avatar

Eftersom vårsolen sken igår, och jag senast dagen innan klagat till min sambo att jag saknade solen och ville gå på fototur i Västra Hamnen, tog jag mig ut på promenad. Vinden var kall som f-n

Hoppade över Nyhamnen och Universitetsholmen, som Vormek bevakar med bravur (och som han påpekat går det inte riktigt att se något in på tomten för Niagara). I Nyhamnen ligger Carlsgatan ganska tom i väntan på byggstart ser det ut som och ännu har man inte satt igång med Posthusplatsen. Skulle inte det starta direkt efter förra årets Malmöfestival?

Dock, en bild på Malmö Live blev det ändå. Lite byggranskporr + det äldre, lilla huset som ska flyttas. Här ser det förstås mest ut som man tänkte nöja sig med att flytta fasaden

Kikade även förbi Tornhuset och byggställningarna är på väg upp!

Sista bilderna från V Varvsgatan på ett tag antar jag, det är mer eller mindre färdigbyggt där med undantag av det kommande kontorshuset vid gränsen till Bo01 och hörnan V Varvsgatan / Skeppsbyggaregatan. Ville mest illustrera en sak jag gick och tänkte på när jag passerade där. Jag minns att man vid något tillfälle, från kommunens håll tror jag, talade om bostadshusen i relation till funkishusen på Ribban och hur de skulle spegla varandra etc. Och visst, det ser man ju. De är färre till antalet, och ett par våningar lägre, men släktskapet är ju där. Tycker de speglar sin tid, och hur lite som hänt där emellan på den svenska arkitekturfronten. Originalfunkisen möter nyfunkisen, där man gått vidare och tagit bort ytterligare några detaljer / särdrag (fasaden i vissa fall). Sen vet jag även att man från kommunens sida inte är nöjda med hur slutresultatet blev på V Varvsgatan, vilket är en liten tröst när jag går på en annars anonym och monoton gata någonstans i Vitryssland.

Vid norra delen av V Varvsgatan fyller man i Bo01s sista tomter. Vet ej med vad eller hur det kommer se ut dock.

Masthusens första, nya kvarter växer fram. Nu är ju inte fasaden i sitt slutgiltiga skede men när jag ser huset känns det lite tråkigt att det gråa kommer ersättas med svart och vitt. Men det kanske blir fint ändå, vi får se.

Kvarteren mellan Masthusen och Stapelbäddsparken ser ut att ligga lite i startgroparna. Blir väl bostäder till största delen men jag har inte sett några bilder. Enligt den här PDFen från malmo.se skulle det börjat bebyggas 2011 men det satte kanske krisen P för. Får väl se när det kommer igång.

De sista husen i Fullriggaren och Kappseglaren byggs. Känns som att vi är inne i andra halvlek av VH-projektet nu.

Så är då sista Koggen / Kaggen-huset klart. Cleant, tradigt.

Kontorshuset öster om Kockumsskrapan är typ klar. Blev väl sådär, meh typ. Det mörka teglet flörtar ju lite med Region Skånes HQ men när tomten emellan är bebyggd försvinner ju den kopplingen i ett nafs.

Till Dockan. Ska försöka visa lite vad jag menade med västra sidan av Dockan / dockbassängen häromdagen, att det blir mer likriktat på den sidan där allt hittils går i vitt och brunt. Först, kvarter nr 1.

Kvarter nr 2.

Kvarter nr 3, snart klart.

Till detta kommer kvarter nr 4, Högmasten, som verkar gå i precis samma färger (höghuset helt i vitt). Inte riktigt bra i min bok.

Allt från Västra Hamnen för den här gången. Trevlig promenad men det känns ändå som att det som byggs nu, Kappseglaren och Fullriggaren undantagna, är rätt färglöst, både bildligt och bokstavligt talat. Kanske är den dåliga ekonomin som syns?

Stto, JLAG, Markowitch, ramblersen, Hafnia and 1 others liked this post
Old March 5th, 2013, 07:56 AM   #227
JLAG
Registered User

JLAG's Avatar

Likes (Received): 491

Riktigt fin uppdatering och jag håller med dig. Mycket av det som kommer upp är fyrkantigt och grått. Jag menar att en del är riktigt riktigt tråkigt och hör hemma i ett industrikvarter.
JLAG no está en línea   Reply With Quote
Old March 5th, 2013, 09:12 AM   #228
staff
囧!

staff's Avatar

Location: Hong Kong | Singapore | Melbourne | Malmö | Copenhagen | Shanghai
Likes (Received): 702

Fantastisk uppdatering-- men samtidigt en inblick i hur kommunens prat om VH som en del av innerstaden bara har varit tomt prat. Att låta hus som Koggen 3 (eller vad fan det kallas) byggas längs Stora Varvsgatan är ett tydligt tecken på det.

Något som började världsklass-bra (Bo01, TT) har gått från hög svensk klass (Dockan, Flagghusen) till medelmåttigt (delar av Fullriggaren, Masthusen hittills) till riktigt jävla pissdåligt (V Varvsgatan, Koggen/Kaggen etc.). Får verkligen hoppas att det som planeras nu blir bra mycket bättre.
Old March 5th, 2013, 06:01 PM   #229
johan8309
Registered User

johan8309's Avatar

Likes (Received): 25

Kan tyvärr bara hålla med om de mesta. Masthusen är så tråkigt att jag somnar och som det verkar kommer det gå i samma nyanser även i framtiden..
Vet egentligen inte varför, men de tre husen närmast World Trade Center tilltalar mig. Tycker de är eleganta o stilfulla i sin enkelhet, men i kombination med de övriga tre blir gatan det lite monoton.

Kan bara hoppas att Varvsstaden blir den kombinationen gammalt / nytt som är så jävla snyggt och tilltalande. Har sett bra ut hittills.

Kalas uppdatering Juxta!!
Old March 9th, 2013, 01:08 PM   #230
staff
囧!

staff's Avatar

http://www.temagruppen.se/Aktuellt1/...or-LEO-Pharma/
Nytt kontorshus för LEO Pharma

2013-03-07 01:33

Tema har utrett gestaltning av ett kontorshus i kvarteret Gäddan, ett av Malmö centrums mest spännande stadsutvecklingsområden. Här planeras 300 bostäder och 30 000 kvadratmeter kontor. Läget är attraktivt med fem minuters promenad till city och Västra hamnen.

Läkemedelsföretaget LEO Pharma äger fastigheten Gäddan 1, beläget i kvarterets sydvästliga hörn. Fastigheten är en hörntomt i den tänkta bebyggelsen och ett väl synligt riktmärke i området och staden. På uppdrag av LEO Pharma har Tema utrett gestaltning av ett nytt kontorshus på fastigheten.

Utgångspunkten var att skapa en tydlig länk mellan bostadsområde och kanal. Byggnaden ska bilda rygg för en ny torgplats i norr och öppna sig mot kanalen och dess vackra vyer. Lokalerna ska kunna hyras ut till flera hyresgäster, eller användas exklusivt av LEO Pharmas anställda.

Huvudentrén är belägen i den centralt placerade ljusgården. Ljusgården skapar en visuell förbindelse genom byggnaden och exponerar dess liv och rörelse.

Arkitekt: Sofie Wäborg, Tema

dj4life liked this post
staff no está en línea   Reply With Quote
Old March 11th, 2013, 11:49 PM   #231
[juxtaposition]
Martin K

[juxtaposition]'s Avatar

Låter schysst iaf. 300 bostäder på 30 000 kvadrat kontor, förlåt en okunnig men är det mycket eller lite bostäder? Ser rätt najs ut med, men den påminner mig om Nereus som också såg sådär glasigt öppen och ljus ut på bilderna men slutade mest plastig.
Old March 12th, 2013, 12:18 AM   #232
[juxtaposition]
Martin K

[juxtaposition]'s Avatar

Quote:
Originally Posted by staff View Post
Fantastisk uppdatering-- men samtidigt en inblick i hur kommunens prat om VH som en del av innerstaden bara har varit tomt prat. Att låta hus som Koggen 3 (eller vad fan det kallas) byggas längs Stora Varvsgatan är ett tydligt tecken på det.

Något som började världsklass-bra (Bo01, TT) har gått från hög svensk klass (Dockan, Flagghusen) till medelmåttigt (delar av Fullriggaren, Masthusen hittills) till riktigt jävla pissdåligt (V Varvsgatan, Koggen/Kaggen etc.). Får verkligen hoppas att det som planeras nu blir bra mycket bättre.
Hehe, träffande beskrivning av utvecklingen i VH.

Jag har förhoppningar på Varvsstaden, som tyvärr verka dröja p g a EWP. Desutom fick omådet sina kanaler strukna ur planerna, liksom Bo01, om jag förstått saken rätt. Himla, himla synd. Men när jag ser översiktsbilderna på området verkar det tätt och lite innerstadskaraktär sådär. Dessutom är jag helsåld på ideen med vinkraftsfabriken, så länge man lyckas bryta ned den lite så barriäreffekten minskar. Speciellt om det blir den där huben i området man verkar tänka sig.

Området hänger ju också ihop med Stora Varvsgatan. Har länge haft känslan av att något gått fel i planeringen där, som om man givit upp redan från början och accepterat den som en ganska ogästvänlig transportsträcka. Några enstaka oaser av till synes övergivna butiker. Men det hänger ju också på hur Varvsstaden tar sig an gatan. Än så länge är det så gott som helt stängt, men öppnar man upp med lite verksamheter längs tegelväggen efter Klaffbron, och beroende på hur man gör sträckan efter rondellen vid Östra Varvsgatan, så kan det bli bättre där. Det kan göra övergången till VH smidigare också, kanske mitigera övergången från city och skillnaden i karaktär.

Ang sista Koggen-huset, tja... det var säkert unikt i broschyrerna iaf.

Last edited by [juxtaposition]; March 12th, 2013 at 12:34 AM.
Old March 26th, 2013, 11:09 AM   #233
staff
囧!

staff's Avatar

ÅF flyttar tydligen in i Fören också. Man kunde önska att de byggt ett - högre - hus istället för att flytta in i flera låga i samma område.

Foto: vhamnen.com

dj4life liked this post
staff no está en línea   Reply With Quote
Old April 1st, 2013, 12:57 AM   #234
Johannes NA
Registered User

I dag tog jag en promenad runt Västra hamnen. När jag gick förbi industrierna på Neptuni- och Citadellsvägen, särskilt den stora vindkraftsfabriken och de avlånga grå lådorna mittemot Malmöhus slott, tänkte jag nästan uppgivet att Västra hamnen har misslyckats, de här barriärerna kommer alltid att blockera en värdig entré in till området (från söder). Hur kul är det att irra runt i ett fallfärdigt industriområde och gå förbi jättelika vindkraftverksrör för att hitta till Bo01-området?

När jag kom hem googlade jag lite och såg att Peab har ställt krav på att företaget i varvshallen måste flytta på rören före 2015. Någon som vet när det kan tänkas ske?

Och hur är det med Citadellsvägen, är den fortfarande tänkt att "avvecklas" till förmån för bostäder och annat vid kanalen? Hela det här området irriterar mig enormt och får de attraktivare delarna av Västra hamnen att kännas avlägsna och svårtillgängliga (inget naturligt stråk som leder in besökaren).
Old April 1st, 2013, 06:16 PM   #235
Sebastian199
Registered User

Likes (Received): 4

Här är ett svar som jag fick från Inga-Lill Ölin, projektledare på gatukontoret, angående utvecklingen av Citadellsvägen daterat 20 mars 2013.

Hejsan

Jag kan ge dig glädjande besked. Vi håller just nu på med arbeta med just detta du föreslår.

I samband med ny detaljplan som bl a innefattar Citadellsvägen mellan Varvskanalen och Hovrätten kommer Citadellsvägen byggas om. All trafik kommer att flyttas från Citadellsvägen norrut till en ny del av Neptunigatan som kommer att byggas precis söder om Nordmills. Dvs en fortsättning västerut av den del av Neptunigatan som redan är byggd.
Citadellsvägen kommer byggas om till ett promenad- och cykelstråk med en helt annan utformning än idag. Gestaltningen är inte klar än men vi arbetar på den för fullt. Detta innebär även att buskarna försvinner.

Som du förstår kommer detta arbete ta rätt många år och Nordmills ska även lägga om sin logostik. Men det kommer.

Hela området kommer få ett lyft. Den nya detaljplanen (som också är under arbete) innefattar även ny bebyggelse mellan Citadellsvägen och den nya delen av Neptunigatan.
Arbete avseende Citadellsvägen och ny detaljplan på andra sidan om Varvskanalen västerut pågår också men är inte lika långt kommit.

Med vänlig hälsning

Inga-Lill Ölin
Projektledare, civilingenjör

GATUKONTORET/MALMÖ STAD
August Palms plats 1
205 80 Malmö
Sebastian199 no está en línea   Reply With Quote
Old April 2nd, 2013, 12:01 PM   #236
[juxtaposition]
Martin K

[juxtaposition]'s Avatar

Bro-bonanza i området ni talar om enligt Sydsvenskan. Kul, speciellt att de är så många till antalet och dessutom att ett par av dem är dedikerade till fotgängare och cyklister. Med bra spridning på dem kan de förhoppningsvis mitigera barrirärseffekten vattnet kan ha på ett bra sätt.

Skulle varit roligt med en bild så man kunde se exakt var broarna är tänkta att anläggas.

Quote:
Fem nya broar över Varvskanalen
Västra hamnen.Under detta år kommer Malmö stad och Eon gemensamt att ansöka om rivning av Neptunibroarna, anläggning av nya broar och att lägga värmerör under Varvskanalen.

Tanken är bland annat att det huvudsakliga bilstråket flyttas från Citadellsvägen till Norra Neptunigatan och det medför att de broar som i dag finns inte kommer att klara den ökande trafiken.

I ansökan finns därför fem nya broar upptagna. Den första är en gång- och cykelvägsbro, den andra en vägbro med möjlighet till spårvagnsräls, den tredje en vägbro, den fjärde en gång- och cykelvägsbro och den femte enbart en gångbro.

Ett krav för broarna är att den segelfria höjden inte får minskas.

När Malmö byggs ut allt mer, med både bostäder och kommersiella lokaler, behövs mer fjärrvärme. En schaktgrav kommer därför att grävas tvärs över kanalens botten, ett schakt som sedan blir helt begravt och som inte kommer att påverka djupet i kanalen.

Tio, tjugo båtplatser närmast broarna kan behöva flyttas men endast tillfälligt.

Broarna ett och två kommer att byggas först och hela byggtiden beräknas bli mellan fjorton och nitton månader utan att trafiken behöver stoppas.
Old April 2nd, 2013, 07:00 PM   #237
jajaK
Registered User

jajaK's Avatar

Likes (Received): 49

Quote:
Originally Posted by [juxtaposition] View Post
Bro-bonanza i området ni talar om enligt Sydsvenskan. Kul, speciellt att de är så många till antalet och dessutom att ett par av dem är dedikerade till fotgängare och cyklister. Med bra spridning på dem kan de förhoppningsvis mitigera barrirärseffekten vattnet kan ha på ett bra sätt.

Skulle varit roligt med en bild så man kunde se exakt var broarna är tänkta att anläggas.
Nice... Vet någon hur spårvägens sträckning från centralen till VH ser ut? Klaffbron är ju inte jättebred, och av artikeln att döma så ska spåren gå längs med Neptunigatan.

Edit: Det borde göras något åt namnet på gatorna i området. Enligt google maps så finns:
-Södra Neptunigatan
-Södra Neptunivägen
-Norra Neptunigatan
-Neptunigatan

Lagom förvirrande för besökare.
jajaK no está en línea   Reply With Quote
Old April 2nd, 2013, 07:25 PM   #238
Sebastian199
Registered User

Likes (Received): 4

Quote:
Originally Posted by jajaK View Post
Nice... Vet någon hur spårvägens sträckning från centralen till VH ser ut? Klaffbron är ju inte jättebred, och av artikeln att döma så ska spåren gå längs med Neptunigatan.

Edit: Det borde göras något åt namnet på gatorna i området. Enligt google maps så finns:
-Södra Neptunigatan
-Södra Neptunivägen
-Norra Neptunigatan
-Neptunigatan

Stadsbyggnadsnämndens spårvagnsförstudie siktar på att spårvagnar åter ska börja rulla i Malmö år 2021. Linje tre rullar från Centralen till Västra Hamnen:

Den västra delen rullar längs Neptunigatan, Västra Varvsgatan och Riggaregatan.

Den östra delen rullar genom Varvsstaden och längs Östra Varvsgatan.
Sebastian199 no está en línea   Reply With Quote
Old April 2nd, 2013, 10:49 PM   #239
Johannes NA
Registered User

Snackar vi bland annat en potentiell väg/spårvagnsbro över själva varvsbassängen nu? För en sådan har vad jag förstått varit snudd på omöjlig att få igenom på grund av Lantmännen Cerelias/Nordmills båttransporter. Därmed har hela Varvsstaden haft ett stort problem. Det har säkert varit en av orsakerna till att detaljplaner osv drar ut så på tiden

Detaljplanen som är på gång för Citadellsvägen låter extremt positiv. Tack för informationen! Jag fattar inte varför industrimiljön/lagerlokalsmiljön framför Malmöhus slott har fått stå och förfalla så länge. Läget har grym potential framför slottet och kanalen. Men snart blir det glädjande nog ändring på det. I ett längre perspektiv kommer alltså Malmöborna att ha en scenisk kanalpromenad från Centralen, via Bagers plats, Tornhuset, förbi Malmö live, hovrätten och fram till Malmöhus slott. Sedan är det inte långt till Västra varvsgatan och Bo01

Last edited by Johannes NA; April 2nd, 2013 at 10:56 PM.
Old April 2nd, 2013, 11:01 PM   #240
[juxtaposition]
Martin K

[juxtaposition]'s Avatar

Quote:
Originally Posted by jajaK View Post
-Södra Neptunigatan
-Södra Neptunivägen
-Norra Neptunigatan
-Neptunigatan

Satellitbilderna där är ju 3-4 år gamla. Tänk om 8 - 10 år när turisterna kommer hit och upptäcker att här rullar spårvagnar som inte finns på kartan

Reply

Thread Tools
Rate This Thread
Rate This Thread:

Posting Rules