daily menu » rate the banner | guess the city | one on one

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Euroscrapers > Local discussions > Nordic & Baltic > General development > Sweden > Malmö

Reply

Thread Tools Rating: Thread Rating: 1 votes, 5.00 average. Display Modes
Old April 18th, 2012, 02:56 AM   #1
staff
囧!

staff's Avatar

Likes (Received): 23

DALAPLAN | Mobilia E | 51m | 16fl

Location (Hus E1)

image hosted on flickr

Last edited by staff; April 20th, 2012 at 01:08 PM.
staff no está en línea   Reply With Quote

Sponsored Links

Old April 18th, 2012, 03:46 AM   #2
johan8309
Registered User

johan8309's Avatar

Likes (Received): 6

Old April 18th, 2012, 02:11 PM   #3
cylob
Registered User

cylob's Avatar

Likes (Received): 0

En artikel om mobilia från sydsvenskan för ett par dagar sedan:
http://www.sydsvenskan.se/malmo/kuli...mp-om-kunderna

Quote:
Kulisser vapen i kamp om kunderna

Dressaren Johan Jönsson och en väverska med okänt namn tittar redan på kunderna. Bakom träskivor och byggställningar växer ansikten av gamla fotomodeller fram i betong.
När Emporia, Entré och Triangeln lockar med glänsande nybyggen och glas använder Mobilia textilhistoria och tegel.

Det gamla väveriet är färdigförvandlat med bilder och öppna taknockar från fabrikstiden över nylagda golv och sittkuddar i tyg. Till hösten öppnas en helt ny byggnad med en blandning av tegelsorter i fasaden. Teglet är nytillverkat men specialbeställt för att det ska gå i stil med de gamla fabriksbyggnaderna.

Nästa höst öppnas textilfabrikens maskinhus med ett sprinklertorn som 1923 blev det första i sitt slag. Huset har tidigare stått tomt, men ska nu bli restaurangcentrum med lokala företag i bottenvåningen, modernt mattorg på våning två och andra publika utrymmen överst. Det är inte bestämt vad den tredje våningen ska användas till. Centrumchefen Anders Murmark kan tänka sig både konferenser och kulturella evenemang.

Utanför blir det torg med träd och plats för uteserveringar. Snett över torget anläggs ett cykelstråk från Per Albin Hanssons väg till Trelleborgsvägen.

En bit av fasaden från bomullsspinneriet står kvar intill Trelleborgsvägen.

– Det var faktiskt en kuliss redan från början, berättar Anders Murmark.

Bakom låg en stor enplansbyggnad med två fabrikshallar som inte var lika stilfullt utformade. Här grovspanns, finspanns och rensades bomullen från början av 1900-talet. Nu blir fasaden kuliss till ett glasat P-hus i fem våningar.

En annan fasad ligger nedplockad för att byggas upp på nytt intill Per Albin Hanssons väg på den västra sidan.

I norra delen av området blir det också plats för ytterligare ett butikshus och bostäder.

Tjänstemän och ansvariga politiker i kommunen ville ha fler bostäder. Men det visade sig komplicerat att bygga på de gamla fabrikstaken. Nu blir det två höga hus med sammanlagt 66 nya lägenheter. Inflyttning våren 2014.

Ägarbolaget Atrium Ljungberg satsar 1,5 miljarder kronor på ombyggnaden.

– De andra bygger nytt, men vi är stolta över vår historia. Det är här på riktigt, det är unikt, säger marknadschefen Maria Svensson.

Anders Murmark säger att Atrium Ljungberg byggt ett liknande centrum i Atlas Copcos gamla lokaler i Stockholm.

Men företaget hade knappast något val när det gäller Mobilia i Malmö. Ombyggnaden följer bestämda råd från Malmö kulturmiljö. Dess byggnadsantikvarie Olga Schlyter anser att de hus och väggar som står kvar har mycket stort bevarandevärde och måste skyddas. Nu blir de vapen i kampen om kunderna.

Anders Murmark och Maria Svensson tror att butikerna på Mobilia kommer att märka när Emporia öppnar i Hyllie i oktober.

– I alla fall under de första månaderna.

Mobilias omsättning sjönk med sju procent under 2011, som var ett dåligt år för detaljhandeln överhuvudtaget. Centret har ändå lyckats få kontrakt med eftertraktade hyresgäster som Åhléns, Clas Olssons och Willys. Högst upp i den nya byggnaden ska gymmet SATS kunder skapa liv innanför fönsterglaset, här som på många andra håll i stan.

Mobilia
Omsättning 2011: Drygt 1,3 miljarder.
Antal besökare: 7,8 miljoner.
Totalt antal anställda: 700–750 personer.
Ägare: Atrium Ljungberg.

Last edited by cylob; June 28th, 2012 at 09:39 AM.
cylob no está en línea   Reply With Quote
Old April 18th, 2012, 03:27 PM   #4
staff
囧!

staff's Avatar

Intressant läsning. Ombyggnaden av Mobilia känns som ett av de bästa projekten i hela regionen enligt mig. Hoppas de kommer upp i minst samma standard för Varvstaden.
Old April 20th, 2012, 01:04 PM   #5
staff
囧!

staff's Avatar

Two renderings from Fojab:

Old April 20th, 2012, 01:08 PM   #6
staff
囧!

staff's Avatar

...and from Jais-Nielsen White:

Old April 20th, 2012, 01:15 PM   #7
staff
囧!

staff's Avatar

From Feb

image hosted on flickr

New Mobilia Building Site by brandsvig, on Flickr
Old May 29th, 2012, 08:55 AM   #8
staff
囧!

staff's Avatar

Old June 27th, 2012, 11:11 PM   #9
[juxtaposition]
Martin K

[juxtaposition]'s Avatar

Likes (Received): 29

Lite osäker på om detta är rätt tråd (säg till så ändrar jag) men här är en Mobilia-uppdatering från ett par timmar sen.

Från Per Albin Hanssons väg

Från södra(ste) parkeringen, första bilden en närbild på fasaden

Denna och några till är närbilder när jag stuckit mobilen genom stängslet (ni ser vilka det är), spännande profil på den gamla fasaden (till vänster) med tanke på projektets idé om att behålla det gamla men bygga nytt ändå... blir inte konkretare än så antar jag

Sen eftermiddagssol på vissa, ursäkta motljuset

Från Trelleborgsvägen, ser ni fasaden jag nämner ovan? (ser lite bisarrt ut)

Närbild på den.

Dessa två bilder är från den gamla mellanparkeringen. Kommer se annorlunda ut!

Det var alles, tog inte en tur runt hela för jag var på väg till El-giganten för att spana in 3D-TVs

Spontan tanke... de skulle köpt begagnat tegel (om det går att göra?). Jag gillar vad de gör med Mobilia, riktigt mycket, men det här standardnya teglet har jag svårt för.

Last edited by [juxtaposition]; June 28th, 2012 at 07:42 AM.
[juxtaposition] no está en línea   Reply With Quote
Old June 28th, 2012, 02:19 AM   #10
staff
囧!

staff's Avatar

Den där gamla byggnaden som rivs i Svalöv kunde de ju använt teglet ifrån om inte annat.

Grym uppdatering! Som jag skrivit tidigare så är Mobilias förvandling ett av de mest intressanta projekten för mig. Vi får inte bara mer innerstad, utan till synes bra innerstad också. Det är konstigt hur vissa byggherrar verkar vara nästan galet måna om att bevara de gamla detaljerna (Atrium Ljungberg, Jernhusen etc.) och vissa verkar totalt sakna historieförankring.

Jag har lite svårt att föreställa mig var höghuset reser sig. Är det här...?

...eller här?

Old June 28th, 2012, 03:39 AM   #11
beav
Registered User

Quote:
Originally Posted by staff View Post
Two renderings from Fojab:

Staff: Första bilden ser ut att vara det stora huset och den andra bilden är på det mindre.
beav no está en línea   Reply With Quote
Old June 28th, 2012, 06:22 AM   #12
staff
囧!

staff's Avatar

Ser ut som du har helt rätt. Och det verkar dessutom som att höghuset faktiskt inte påbörjats än.
Old June 28th, 2012, 01:32 PM   #13
kirderf
Registered User

Likes (Received): 7

Tack för uppdateringen, Juxta!

Staff:

Jag är kluven till Mobilia. Jag gillar intentionerna att försöka bygga om området så att det blir mer innerstadslikt med tydligare stadsrum och mer attraktivt för gående. Huruvida det är ett mål eller ett medel att försöka binda samman området med resten av staden kan man ju diskutera, men det bör ju vara en av avsikterna om man man vill utvidga innerstaden.

Och det är här jag är kluven. Jag tycker att planen för området är för fokuserat på sig själv och för lite på områdena runt omkring. Torget tror jag t.ex. kan bli ett ganska trevligt litet torg, men placeringen av det gör att det känns som "Mobilias torg", om ni förstår hur jag menar. Rörelserna i området, om man ser ur ett mer utzoomat perspektiv är ju väldigt nord-sydliga och jag tror att torget hade tjänat på om det haft en tydligare kontakt med exempelvis Per Albin Hanssons väg. Jag får känslan att man studerat rörelserna inom Mobilia mer än man studerat rörelserna i staden.

Bebyggelsen utmed Per Ablin Hanssons väg ser dock ut att bli ganska trevlig. Variationen av gammalt och nytt och lågt och högt kan bli riktigt bra. Jag är dock orolig för att området ska vända ryggen mot öster och söder. I söder (till vänster på bilden) har man effektivt lyckats undvika en starkare koppling mot Kulladal och Gröndal. Markparkeringen är inte särskilt trevlig och parkeringshuset (Hus A2) med sin flera meter höga och solida betongbottenvåning är i mitt tycke ett riktigt uselt tillägg. Jag är lite osäker hur bebyggelsen kommer bli mot Trelleborgsvägen, men jag hoppas att den kommer signalera "framsida". Heleneholm och Eriksfält skulle må bra av att kopplas samman tydligare med resten av staden. Även om det inte är en del av Mobilia-projektet så hade det varit intressant att studera hur omkringliggande stadsdelar med förtätning skulle kunna knytas samman med Mobilia och innerstaden.

Sedan har jag lite svårt att se hur det här ska bli en verklig och levande del av innerstaden. Även om man tillför en del bostäder, så kommer de vara alldeles för få för att området ska kännas levande efter Mobilia stängt för dagen. Visst krävde kommunen fler bostäder men lyckades bara till viss del genomdriva kravet?

Fan vad negativ jag lät nu. Jag tycker också projektet är spännande, men det ligger så extremt strategiskt viktigt att jag vill att det ska bli mer än bara "okej". Det ligger nästan som en geografisk mittpunkt i staden och på gränsen mellan innerstad och ytterstadsbebyggelse. På sätt och vis en liknande situation som Norra Sorgenfri (även om det är ett större projekt).

image hosted on flickr
kirderf no está en línea   Reply With Quote
Old June 28th, 2012, 11:51 PM   #14
[juxtaposition]
Martin K

[juxtaposition]'s Avatar

Likes (Received): 29

Intressanta synpunkter. Är för sent (och för salongsberusat ) för mig för att kommentera dem på ett vettigt sätt. En sak slog mig bara...

Quote:
Det ligger nästan som en geografisk mittpunkt i staden och på gränsen mellan innerstad och ytterstadsbebyggelse. På sätt och vis en liknande situation som Norra Sorgenfri (även om det är ett större projekt).
Det är ju exakt vad de påpekar i reklamen. "Malmös mitt" typ. Men det är ju strikt geografiskt sett. Mobilia ligger precis söder om Malmö Citys södra gräns, så det är förståeligt att man försöker knyta an till city där. Men läget "mitt i Malmö", är det verkligen relevant i sammanhanget? Det ligger ju inte mitt i någons Malmö egentligen om du förstår vad jag menar?
[juxtaposition] no está en línea   Reply With Quote
Old June 29th, 2012, 03:54 AM   #15
staff
囧!

staff's Avatar

Det jag saknar är bättre integration med kollektivtrafik. Hade helst sett att de hade gjort ett spårvägsreservat (linjen mot Lindängen kommer att passera mobilia) rakt igenom området med en station mitt på torget.

kirderf,

Vet du om alla de planerade bostäderna som syns på kartan (VII, II m.m.) ska byggas, eller är det bara VIII och XVI?
Old June 29th, 2012, 11:38 AM   #16
Andreas Olofs
Registered User

Andreas Olofs's Avatar

Är rätt säker på att man (även om man river Försäkringskassans gamla digs och bygger nytt) kommer vända ryggen mot Trelleborgsvägen. Tror att man ser en fördel i att trycka bort El-Giganten som direkt konkurrerar med deras egna Siba och Experten. Ett misstag enligt mig, då man oftast tar sig dit för att alla konkurrenterna ligger samlade.

Å andra sidan kommer de pliktskyldigt ha med en utpassage mot Trelleborgsvägen. Kan inte tänka mig att Malmö Stad skulle tillåta något annat. En sak som är bättre nu är i.a.f. att man slipper oroa sig för hungriga Burger King drive-through:are när man ska ta sig ut här. Summa summarum: Plus minus noll, typ.
Andreas Olofs no está en línea   Reply With Quote
Old August 1st, 2012, 09:06 PM   #17
Nightsky
Illustrator

Nightsky's Avatar

Likes (Received): 35

Har inte sett att de bygger något höghus på Mobilia, så det är nog tänkt att byggas när köpcentrat är klart. Verkar bli en liten "skyline" med flera höga hus runt Dalaplan, nice.

Website about my travels and buildings in USA and Europe -many cool pics:
http://www.worldtravelimages.net

All my diagram drawings - more than 700!:
http://skyscraperpage.com/diagrams/?14670510

My latest drawings:
http://skyscraperpage.com/diagrams/?14670500
Nightsky no está en línea   Reply With Quote
Old August 3rd, 2012, 01:04 AM   #18
johan8309
Registered User

johan8309's Avatar

Likes (Received): 6

Körde förbi där för ett par dagar sedan. Ser ut som de börjat bygga nån form grund där de högsta huset ska stå.. Ser ut som hisschaktet eller dylikt.
Old October 10th, 2012, 10:41 PM   #19
Nightsky
Illustrator

Nightsky's Avatar

Likes (Received): 35

De har satt upp en skylt om Mobiliahöghuset nu och det ser ut som att de börjat bygga.

Website about my travels and buildings in USA and Europe -many cool pics:
http://www.worldtravelimages.net

All my diagram drawings - more than 700!:
http://skyscraperpage.com/diagrams/?14670510

My latest drawings:
http://skyscraperpage.com/diagrams/?14670500
Nightsky no está en línea   Reply With Quote
Old November 28th, 2012, 05:21 PM   #20
-nixon-
Registered User

-nixon-'s Avatar

Några bilder från nån vecka tbx..
image hosted on flickr

image hosted on flickr

image hosted on flickr

image hosted on flickr

image hosted on flickr

Den gamla "norra delen" som nu blir mellan delen antar jag.
image hosted on flickr

image hosted on flickr
-nixon- no está en línea   Reply With Quote

Reply

Thread Tools
Display Modes Rate This Thread
Rate This Thread:

Posting Rules