daily menu » rate the banner | guess the city | one on oneforums map | privacy policy (aug.2, 2013) | DMCA policy | flipboard magazine

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Holland Hoogbouw Forums > Actueel > Rotterdam > Ojaj˘h?

Ojaj˘h? Overige Rotterdamse onderwerpen

Reply

Thread Tools
Old April 24th, 2012, 07:01 AM   #1
Wdka-iav2
Registered User

Likes (Received): 0

Pop up shop op Wilhelmina Pier

Hallo We zijn studenten uit Willem de Kooning Academie en we hebben het volgende opdracht voor op de Kop van zuid.

De opgave gaat over het annexeren van een tijdelijk plek in de stad. Hiervoor dient een ruimte te worden gemaakt die zowel uitnodigend is voor bezoekers, beschutting biedt aan zijn bezoekers en de mogelijkheid biedt aan ondernemers hun waar aan de man te brengen.

Lokatie

Op de kop van de wilheminapier staat Hotel New York, het vroegere vertrekpunt voor vele schepen naar de 'nieuwe wereld'. Sinds 15 jaar is de 'sprong over de maas' gemaakt en ontwikkeld de kop van zuid zich tot een iconisch stuk Rotterdam, midden in de Maas. Met zijn woningen, kantoren en culturele voorzieningen krijgt dit stuk Rotterdam een echt groot stedelijk karakter.... op z'n New Yorks, midden in de Maas.

Opgave

Gedurende het hele jaar trekt Hotel New York vele bezoekers. Uiteraard is het terras en de uitloop tot aan de Maas dan erg in trek. Maar ook in de winter wordt hier voor of na een koffie of lunch stop, gewandeld en geflaneerd. Op deze plek maken wij een pop up shop die zowel als winkel (overdag) als ook restaurant dient kan doen voor maximaal 3 maanden.
Er wordt een ruimte van 50 m2 ontworpen, die gedurende de dag zich kan aanpassen aan de verschillende functies en die reageert op z'n tijdelijk bestaan. Er dient een zitruimte te zijn, een kleine keuken, winkel voorzieningen, sanitaire ruimtes en een terras.

Wat zou u hiervan vinden ?
Wdka-iav2 no está en línea   Reply With Quote

Sponsored Links

Old April 24th, 2012, 08:10 AM   #2
stapas
Registered User

Likes (Received): 21

Ik zou liever een goede bakker hebben (nee, niet zo'n bakker bart gedrocht), of een goede traiteur/delicatessenzaak. Of een krantenwinkel die in het weekend open is.
stapas no está en línea   Reply With Quote
Old April 24th, 2012, 08:22 AM   #3
Art Deco Style
Registered User

Art Deco Style's Avatar

Likes (Received): 108

Goed punt, ook een klein supermarktje of cornershop zoals we die in Engeland kennen zal zeker niet verkeerd zijn op de pier! De pier heeft een chronische gebrek aan alledaagse artikelen die je even snel nodig hebt!

Ps. zijn er al ontwerpen of impressies beschikbaar? Ik zou ze graag willen zien, ben erg benieuwd
Art Deco Style no está en línea   Reply With Quote
Old April 24th, 2012, 08:39 AM   #4
Maaskant
Registered User

Likes (Received): 8

Goed idee! Ik zou denken aan het soort zaken die je ook kunt vinden in het 'winkel' deel van Villa Augustus in Dordrecht dat door de oude eigenaren van hotel NY wordt gerund: goede kwaliteit en ambachtelijk bereide dagelijkse spullen: brood, zoetigheid, groente, beleg, het soort 'convenience food' dat bezoekers en bewoners van de WP graag makkelijk mee kunnen nemen. Mogelijk te krijgen bij (bijvoorbeeld) http://www.koekela.nl/ en enkele vergelijkbare winkels in R'dam.

De WP ligt overigens niet midden in de Maas (dat is het Noordereiland), maar gewoon op de Zuidoever/R'dam Zuid.

SX6!
Maaskant no está en línea   Reply With Quote
Old April 24th, 2012, 08:58 AM   #5
krabbertje15
Doe mij er ook 10 van.

krabbertje15's Avatar

Likes (Received): 40

Ik ken wel pop up wc's.
zie: http://www.froot.nl/categorie/entert...pop-up-toilet/
Wat is een pop up shop?
Old April 24th, 2012, 09:03 AM   #6
Jan
High there, what's up!

Jan's Avatar

Likes (Received): 3032

Quote:
Originally Posted by Wdka-iav2 View Post
een echt groot stedelijk karakter.... op z'n New Yorks
Ik zou dit soort praat achterwege laten als je beseft dat er momenteel niet eens een gemakswinkel voor de dagelijkse boodschappen op de Wilhelminapier zit, terwijl in New York op letterlijk elke hoek van de straat wel een Seven Eleven zit. Ik denk dat daar ook de meeste behoefte aan is. Zoiets moet je simpel houden en onderin een bestaand gebouw zetten, en niet moeilijk gaan zitten doen met tijdelijke en gecombineerde functies en pop ups. Ik zou me eerder bezig houden met het praktische en organisatorische concept, oftewel hoe kun je zo'n winkel rendabel maken op een plek als de Wilhelminapier, in plaats van de focus het ontwerp ervan.
Jan no está en línea   Reply With Quote
Old April 24th, 2012, 09:23 AM   #7
SkyBridge
a.k.a. Sequentia

SkyBridge's Avatar

Likes (Received): 484

Eerst een pop-up parking en nu een pop-up store? Het gaat goed met de pier
Old April 24th, 2012, 09:48 AM   #8
Nexxd
Rotterdammer!

Nexxd's Avatar

Quote:
Originally Posted by Maaskant View Post
Goed idee! Ik zou denken aan het soort zaken die je ook kunt vinden in het 'winkel' deel van Villa Augustus in Dordrecht dat door de oude eigenaren van hotel NY wordt gerund
Villa Augustus is zeker een fantastisch mooie plek en dito winkel! Zoiets zou het toch ook goed moeten doen op de Pier?

Maar om aan te tonen wat de Pier daadwerkelijk mist en het op z'n New Yorks te doen moet je natuurlijk een kleine pop-up convenience store oprichten.

En Wdka-iav2: doe wat aan je Nederlands, dat rammelt aan alle kanten. Succes!
Nexxd no está en línea   Reply With Quote
Old April 24th, 2012, 01:26 PM   #9
HighT
Registered User

Met de komst van de Rijnhavenbrug ben je in een paar minuten bij de Warmoesmarkt op Katendrecht. Mij ontgaat de noodzaak van nog een buurtwinkel waar je de dagelijkse boodschappen kunt doen. Overigens kun je bij de Warmoesmarkt ook lunchen of een kop koffie drinken.
HighT no está en línea   Reply With Quote
Old April 24th, 2012, 01:48 PM   #10
Alxjnsn
Registered User

Hallo, we zijn met 20 studenten bezig aan dit project en iedereen maakt zijn eigen ontwerp. Op dit moment zijn de meeste ontwerpen nog in conceptfase. Hieronder een model van mijn concept:

De opdracht wordt trouwens geleid door onze docent Boris Zeisser van 24h.
Alxjnsn no está en línea   Reply With Quote
Old April 24th, 2012, 01:50 PM   #11
Dezz
Dirk

Dezz's Avatar

Likes (Received): 159

Ik snap niet echt wat je met bovenstaand model duidelijk wil maken.

ROTTERDAMWORLDPORTWORLDCITYROTTERDAMWORLDPORTWORLDCITYROTTERDAMWORLDPORTWORLDCITY
Dezz no está en línea   Reply With Quote
Old April 24th, 2012, 02:00 PM   #12
Alxjnsn
Registered User

Quote:
Originally Posted by Dezz View Post
Ik snap niet echt wat je met bovenstaand model duidelijk wil maken.
Iemand vroeg eerder of er al ontwerpen/impressies beschikbaar waren, vandaar dat ik dit gepost had.

De opdracht was om aan de hand van een aan de maas gevonden object, in mijn geval een stuk drijfhout, het concept van je ontwerp vorm te geven. In dit model heb ik de natuurlijke vormen van de jaarringen van het hout gebruikt om de ruimte vorm te geven en dit zal als basis gaan dienen voor het paviljoen.
Alxjnsn no está en línea   Reply With Quote
Old April 24th, 2012, 02:15 PM   #13
Wdka-iav2
Registered User

Hoi,

Hierbij mijn ontwerp voor op wilhelminapier. Het gaat er om een mysterieuze droom. Graag wil ik met mijn concept een soort mysterieuze gevoel geven voor de bezooekers. Ik zoek de contrast tussen de luxe en de myaterieuze met mijn concept. Graag wil ik een grot ontwerpen die je als bezoeker de donkere en de mysterieuze moet ervaren. Daarnaast komt er een juwelierzaak in. Maar je moet naar het midden en zoeken naar de juwelier. Graag wil ik een soort dolhoof gevoel crearen. Wat zouden jullie hiervan vinden.?? Hieronder ziet u een foto van mijn conceptmaquete.

http://m.flickr.com/#/photos/63411588@N02/7109272829/
Wdka-iav2 no está en línea   Reply With Quote
Old April 24th, 2012, 02:21 PM   #14
Dezz
Dirk

Dezz's Avatar

Likes (Received): 159

Ik zie geen foto, daarnaast lijkt mij een juwelier in het kader van beveiliging geen goede en slimme toevoeging. Een doolhof klinkt mij overigens ook niet erg goed in de oren, maar ik wacht eerst je foto af.

ROTTERDAMWORLDPORTWORLDCITYROTTERDAMWORLDPORTWORLDCITYROTTERDAMWORLDPORTWORLDCITY
Dezz no está en línea   Reply With Quote
Old April 24th, 2012, 02:45 PM   #15
Uplander
Wat een uitzicht!

Uplander's Avatar

Likes (Received): 342

Suggestie.

Bestaand

http://www.deltasync.nl/deltasync/in...ash=d3612a7f77

Idee?

http://ecodesign.greencupboards.com/...pop-up-stores/
The fall of one regime does not bring in a utopia. Rather, it opens the way for hard work and long efforts to build more just social, economic, and political relationships and the eradication of other forms of injustices and oppression. It is my hope that this brief examination of how a dictatorship can be disintegrated may be found useful wherever people live under domination and desire to be free.

Gene Sharp
From Dictatorship to Democracy

A Conceptual Framework for Liberation 1993
Uplander no está en línea   Reply With Quote
Old April 24th, 2012, 04:07 PM   #16
peppie_
Breakdown

Likes (Received): 28

Quote:
Originally Posted by Wdka-iav2 View Post
Hoi,

Hierbij mijn ontwerp voor op wilhelminapier. Het gaat er om een mysterieuze droom. Graag wil ik met mijn concept een soort mysterieuze gevoel geven voor de bezooekers. Ik zoek de contrast tussen de luxe en de myaterieuze met mijn concept. Graag wil ik een grot ontwerpen die je als bezoeker de donkere en de mysterieuze moet ervaren. Daarnaast komt er een juwelierzaak in. Maar je moet naar het midden en zoeken naar de juwelier. Graag wil ik een soort dolhoof gevoel crearen. Wat zouden jullie hiervan vinden.?? Hieronder ziet u een foto van mijn conceptmaquete.

http://m.flickr.com/#/photos/63411588@N02/7109272829/
Het is maar een tip, maar tijdens mijn opleiding mocht ik dingen nooit omschrijven als "een soort van" dit komt namelijk over als of je het er zelf nog niet mee eens bent. Beschrijf het dan volledig of niet is mij toen vertelt.
Old April 24th, 2012, 04:31 PM   #17
SkyBridge
a.k.a. Sequentia

SkyBridge's Avatar

Vertelt of verteld?

Om over de rest van je zin nog maar te zwijgen. Ga je nou iemand de les lezen terwijl je het zelf niet kunt?
Old April 24th, 2012, 04:36 PM   #18
peppie_
Breakdown

Likes (Received): 28

Ik heb het toch niet over de spelling?
Old April 24th, 2012, 04:42 PM   #19
SkyBridge
a.k.a. Sequentia

SkyBridge's Avatar

Punten vergeten en werkwoorden verkeerd schrijven; dan geef je zelf het verkeerde voorbeeld aan degene die je iets over taal probeert te leren.
Old April 24th, 2012, 04:51 PM   #20
insulting-dutchman
"Yes! the people!"

insulting-dutchman's Avatar

Likes (Received): 323

Quote:
Originally Posted by Alxjnsn View Post
Hallo, we zijn met 20 studenten bezig aan dit project en iedereen maakt zijn eigen ontwerp. Op dit moment zijn de meeste ontwerpen nog in conceptfase. Hieronder een model van mijn concept:

De opdracht wordt trouwens geleid door onze docent Boris Zeisser van 24h.
een uitgeholde boom.

ik snap het niet.
insulting-dutchman no está en línea   Reply With Quote

Reply

Thread Tools

Posting Rules