daily menu » rate the banner | guess the city | one on one

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Holland Hoogbouw Forums > Overig > Urbanetics

Urbanetics Stedelijke discussies

Reply

Thread Tools Display Modes
Old May 14th, 2012, 09:37 AM   #21
Chasin' Dreams
Registered User

Chasin' Dreams's Avatar

Likes (Received): 28

Quote:
Originally Posted by De speurder View Post
Wat maakt het voor jou dan dorps en vanaf wanneer tot wanneer heb je dan in Apeldoorn gewoond?
Sfeer is moeilijk in woorden te vatten. Er hangt in mijn beleving een dorpse sfeer en de mensen hebben ook een dorps karakter. Dat moet je niet zien als kritiek, want ik persoonlijk ervaar dat als prettiger dan een meer stadse sfeer en karakter. Ik heb van april 2011 tot en met augustus 2011 in Apeldoorn gewoond.

Sponsored Links

Old May 14th, 2012, 09:54 AM   #22
Wagaman
Registered User

Wagaman's Avatar

Likes (Received): 1

Wageningen wordt vaker overschat dan onderschat, door de gelimiteerde gemeentegrens moet Wageningen veelal de lucht in.
Door die hoogbouw denken mensen dat het een grote stad is, terwijl er maar 39000 mensen wonen.
Old May 14th, 2012, 10:36 AM   #23
De speurder
Registered User

Likes (Received): 3

Quote:
Originally Posted by Chasin' Dreams View Post
Sfeer is moeilijk in woorden te vatten. Er hangt in mijn beleving een dorpse sfeer en de mensen hebben ook een dorps karakter. Dat moet je niet zien als kritiek, want ik persoonlijk ervaar dat als prettiger dan een meer stadse sfeer en karakter. Ik heb van april 2011 tot en met augustus 2011 in Apeldoorn gewoond.
Ik vind ook wel dat een deel van de bevolking een dorps karakter heeft, een deel wil alles wel bij het oude laten. Met name oudere inwoners zeggen nog weleens dat ze op de zaterdagmiddag het dorp in gaan.
Je hebt dan toch wel recentelijk in Apeldoorn gewoond dus. Ik zou er zelf wel graag willen wonen want de sfeer en het karakter van Apeldoorn trekken mij.
De speurder no está en línea   Reply With Quote
Old May 14th, 2012, 11:17 AM   #24
Slagathor
Luctor et Emergo

Slagathor's Avatar

Likes (Received): 198

Quote:
Originally Posted by Arrrgh View Post
Zwijndrecht is volgens mij, hoewel ik moet bekennen er nooit geweest te zijn, niet zo bijzonder. In ieder geval past het niet in een rijtje met Vlissingen.

Vlissingen vind ik wel een terechte, net als andere Zeeuwse steden zoals Middelburg en Goes. Hele leuke plaatsen.
Met dat de bevolking van Middelburg ieder zomerseizoen verviervoudigt, zou ik het niet onderschat willen noemen. Misschien dat de gemiddelde Hollander de stad niet zo goed kent, dat zou wel kunnen.

Fotoreportages:
Middelburg, ZL | Vlissingen, ZL
Slagathor no está en línea   Reply With Quote
Old May 14th, 2012, 12:20 PM   #25
Xoem
Registered User

Xoem's Avatar

Heb er niet direct foto's van, maar een stad als Rijswijk heeft een skyline waar menig andere stad van gelijke grootte (47.000 inwoners volgens Wikipedia) jaloers op zal zijn. Als buurgemeente van Den Haag valt dit echter niet direct op en wordt de stad alsnog makkelijk over het hoofd gezien.
Xoem está en línea ahora   Reply With Quote
Old May 14th, 2012, 05:28 PM   #26
Rambo L
Registered User

Rambo L's Avatar

Rijswijk is in principe gewoon een buitenwijk van Den Haag. Zonder Den Haag had het niet zoveel hoogbouw gehad en was het waarschijnlijk ook een stuk kleiner.
Old May 14th, 2012, 07:53 PM   #27
Hoogloper
Registered User

Hoogloper's Avatar

Dat is Zwijndrecht ook van Rotterdam of Almere van Amsterdam.
Hoogloper está en línea ahora   Reply With Quote
Old May 14th, 2012, 10:02 PM   #28
Eric Offereins
The only way is up

Eric Offereins's Avatar

Likes (Received): 641

Ergens wel, maar Zwijndrecht is duidelijk fysiek gescheiden van Rotterdam en Almere van Amsterdam. Rijswijk en den Haag zijn volledig met elkaar vergroeid.
Eric Offereins no está en línea   Reply With Quote
Old May 14th, 2012, 11:18 PM   #29
The City is Ours
Zeeuwsche Rotterdammert

The City is Ours's Avatar

Likes (Received): 9

Quote:
Originally Posted by Eric Offereins View Post
Ergens wel, maar Zwijndrecht is duidelijk fysiek gescheiden van Rotterdam en Almere van Amsterdam. Rijswijk en den Haag zijn volledig met elkaar vergroeid.
Inderdaad, er zit ook nog een heel stuk en zelfs een plaats (Barendrech) tussen Rotterdam en Zwijndrecht.
The City is Ours no está en línea   Reply With Quote
Old May 15th, 2012, 08:45 AM   #30
wespje1990
Registered User

wespje1990's Avatar

Likes (Received): 18

rijswijk, spijkeniss, zoetermeer, heerlen...allemaal 'kleine' steden met een aardige skyline. Veel indrukwekkender dan bijv. enschede zwolle leeuwarden etc.
wespje1990 no está en línea   Reply With Quote
Old May 15th, 2012, 09:09 AM   #31
Arrrgh
Gouda's Glorie

Arrrgh's Avatar

Likes (Received): 93

Zoetermeer heeft 120.000 inwoners. Niet veel kleiner dan Enschede en groter dan Leeuwarden.
Old May 15th, 2012, 09:19 AM   #32
wespje1990
Registered User

wespje1990's Avatar

Likes (Received): 18

ja, daarom dus
wespje1990 no está en línea   Reply With Quote
Old May 15th, 2012, 11:42 AM   #33
EPA001
Registered User

EPA001's Avatar

Likes (Received): 109

Quote:
Originally Posted by Eric Offereins View Post
Zwijndrecht moet je meer in een directe relatie met Dordrecht zien. Zwijndrecht en Dordrecht vormen daar ook de oevers van de rivier de Oude Maas. De Drechtsteden zijn inmiddels wel tegen de Rotterdamse agglomeratie aangebouwd. Buitenlanders zullen dit dan ook over het algemeen als één gebied beschouwen.

Quote:
Originally Posted by The City is Ours View Post
Inderdaad, er zit ook nog een heel stuk en zelfs een plaats (Barendrecht) tussen Rotterdam en Zwijndrecht.
Dat is maar net hoe je bekijkt. Je kunt ook zeggen dat Hendrik-Ido-Ambacht en Ridderkerk tussen Rotterdam en Zwijndrecht liggen. Zeker omdat Zwijndrecht en Hendrik-Ido-Ambacht inmiddels naadloos aan elkaar zijn vastgebouwd middels de Vinexwijk De Volgerlanden.
"Atheism is more than just the knowledge that Gods do not exist, and that religion is either a mistake or a fraud. Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan
EPA001 no está en línea   Reply With Quote
Old May 15th, 2012, 12:04 PM   #34
Wagaman
Registered User

Wagaman's Avatar

Dit lijstje van Arrrgh van 3 jaar geleden laat mischien wel de onderschatte steden zien.

Quote:
Originally Posted by Arrrgh View Post
Ik had heel veel vrije tijd en verveelde me (en ik vraag me nog af waarom ik dit gedaan heb) maar ik heb een berekening losgelaten op hoogbouw in verschillende steden van Nederland en hoe dat zich tot elkaar verhoudt.

Het is dus niet een berekening van beste skyline of meeste hoogbouw, maar een berekening van of een stad veel of weinig hoogbouw heeft naar verhouding van het aantal inwoners!

De berekening is als volgt:

( 100*( Ʃ[top 5>=35m in meters] + 10000*[n gebouwen =/top 5 >= 100 meter] + 5000*[n gebouwen =/top 5 >=50<=99,9 meter] ) ) / ([inwoneraantal]/1000)

Of een betere uitleg:
1) De hoogte van de top 5 hoogste gebouwen boven de 35 meter in een stad/gemeente worden bij elkaar opgeteld en vermenigvuldigd met 100.
2) Daarnaast krijgt een stad 10000 bonuspunten voor iedere gebouw van 100 meter of hoger buiten de top 5;
3) 5000 bonuspunten voor ieder gebouw tussen de 50-99,9 meter buiten de top 5.
4) Men telt 1) 2) en 3) bij deelt het door het aantal inwoners in duizendtallen (dus bij Amsterdam bijvoorbeeld gedeeld door 755,269)

Alleen gebouwen die al bestaan of in aanbouw zijn tellen mee.

1. Rijswijk
2. Rotterdam
3. Vaals
4. Diemen
5. Zandvoort
6. Wageningen
7. Delft
8. Leiderdorp
9. Maassluis
10. Krimpen aan den Ijssel
11. Utrecht (na de bouw van de Belle op plaats 7)
12. Capelle a/d Ijssel
13. Den Haag
14. Eindhoven
15. Groningen
16. Spijkenisse
17. Amsterdam
18. Vlissingen
19. Zoetermeer
20. Ouder-Amstel
21. Zwijndrecht
22. Delfzijl
23. Ridderkerk
24. Tilburg
25. Heerlen
26. Papendrecht
27. Leiden
28. Rheden
29. Arnhem
30. Terneuzen
31. Sluis
32. Leeuwarden
33. Roermond
34. Stadskanaal
35. Gorinchem
36. Heerenveen
37. Geldrop-Mierlo
38. Brunssum
39. Vlaardingen
40. Drachten
41. Leidschendam/Voorburg
42. Nieuwegein
43. Veldhoven
44. Schiedam
45. Zeist
46. Assen
47. Oegstgeest
48. De Bilt
49. Amstelveen
50. Almere
Old May 15th, 2012, 12:22 PM   #35
EPA001
Registered User

EPA001's Avatar

Likes (Received): 109

Dat lijstje was en is een heel mooi overzicht zoals destijds door Arrrgh gemaakt. Sindsdien is er wel het e.e.a. gebouwd, of juist niet. Zo zijn er bijvoorbeeld in Ridderkerk twee woontorens bijgekomen en gaan er zeer binnenkort nog 2 woontorens (project De Tourmalijn, 18 woonlagen) bijkomen.

Rotterdam bouwt nog steeds een aantal flinke torens en is in Utrecht de Belle niet doorgegaan, maar is wel het stadskantoor in aanbouw. En Den Haag heeft er uiteraard heel wat hoogbouw bijgekregen. Ook in Eindhoven wordt er volgens mij heel aardig gebouwd.
"Atheism is more than just the knowledge that Gods do not exist, and that religion is either a mistake or a fraud. Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan
EPA001 no está en línea   Reply With Quote
Old May 15th, 2012, 02:17 PM   #36
Arrrgh
Gouda's Glorie

Arrrgh's Avatar

Zo, dat is lang geleden!
Old May 15th, 2012, 04:02 PM   #37
The City is Ours
Zeeuwsche Rotterdammert

Nieuw lijstje Arrrgh!
Old May 15th, 2012, 06:15 PM   #38
Arrrgh
Gouda's Glorie

Arrrgh's Avatar

Inmiddels heb ik een leven
Old May 15th, 2012, 07:37 PM   #39
The City is Ours
Zeeuwsche Rotterdammert

Fair enough.
Old May 15th, 2012, 09:26 PM   #40
Magistraler
Registered User

Likes (Received): 32

Quote:
Originally Posted by EPA001 View Post
Dat is maar net hoe je bekijkt. Je kunt ook zeggen dat Hendrik-Ido-Ambacht en Ridderkerk tussen Rotterdam en Zwijndrecht liggen. Zeker omdat Zwijndrecht en Hendrik-Ido-Ambacht inmiddels naadloos aan elkaar zijn vastgebouwd middels de Vinexwijk De Volgerlanden.
Het wachten is nu op de derde Rotterdamse metrolijn.
Magistraler no está en línea   Reply With Quote

Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules