daily menu » rate the banner | guess the city | one on oneforums map | privacy policy | DMCA | news magazine

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Holland Hoogbouw Forums > Overig > Urbanetics

Urbanetics Stedelijke discussies

Reply

Thread Tools
Old July 22nd, 2012, 09:56 PM   #81
bthj
Registered User

bthj's Avatar

Likes (Received): 537

Wat begrijp je er niet aan? Het is een teken van welvaart en vrijheid dat die man daar al jaren kan zitten. Wat is nu precies je punt?
bthj no está en línea   Reply With Quote

Sponsored Links

Old July 22nd, 2012, 10:11 PM   #82
railway stick
Bas

railway stick's Avatar

Dat er nog mensen zijn, die voor de ultieme vrijheid kiezen van het zwerven op straat, niemand hoeft dat eigenlijk te doen, er zijn genoeg instanties waar je terecht kunt en weer op weg gaat naar de echte samenleving. Dat is ondermeer het werk van mijn dappere zus hier in Leeuwarden.
railway stick no está en línea   Reply With Quote
Old July 22nd, 2012, 10:15 PM   #83
bthj
Registered User

bthj's Avatar

Dat is geen punt, maar een feitelijke constatering wat niet perse iets met het onderwerp te mak r heeft.
Old July 22nd, 2012, 10:49 PM   #84
railway stick
Bas

railway stick's Avatar

Juist. De grote stad is steeds meer een kraamkamer voor hoogopgeleiden.
Old July 22nd, 2012, 11:36 PM   #85
bthj
Registered User

bthj's Avatar

Wat bedoel je nou in hemelsnaam. Nog afgezien van de vraag of zwerven iets zegt over het niveau van de genoten opleiding zegt de aantrekkingskracht dat een stad op zwervers heeft nog niets over de aantrekkingskracht, of het gebrek daaraan, op hogeropgeleidenen. Dus nogmaals, wat is je punt?.
Old July 23rd, 2012, 09:13 AM   #86
Plaas
MP

Plaas's Avatar

Likes (Received): 727

Zwervers zeggen niet heel veel over de stad. Natuurlijk zijn er meer zwervers in grote steden, maar dat heeft vooral met de daar aanwezige voorzieningen te maken - metrostations en zo - en niet met de bevolkingssamenstelling van een stad. Met dit onderwerp heeft het dus inderdaad niks te maken.

Quote:
Originally Posted by bthj View Post
Dat is geen punt, maar een feitelijke constatering wat niet perse iets met het onderwerp te mak r heeft.
Ha, mooi, nu lijkt 't net alsof je met 'n haperende typemachine schrijft, of dat er een vette vlek op het papier zat.
Old July 23rd, 2012, 09:28 AM   #87
bthj
Registered User

bthj's Avatar

Ik ben nogal old school.
Old July 26th, 2012, 12:10 AM   #88
railway stick
Bas

railway stick's Avatar

Quote:
Originally Posted by Hoogloper View Post
Hier in Amsterdam maken hoogopgeleiden veel gebruik van het brede aanbod dat deze stad te bieden heeft, vermoedelijk meer dan lager opgeleiden. Dit heeft dan ook een rechtsstreeks verband met de aanwas van deze mensen.
Kijk, bthj, ik reageerde op Hoogloper`s opmerking, dat was alles. Een grote stad trekt lieden van allerlei pluimage aan, niet-, slecht, laag-, middelbaar, hoger- en Universitair opgeleiden. En wat dat betreft, zie ik dit jaar in de vier grote steden (AmRoDoHB) die ik reeds heb bezocht, overal dezelfde taferelen. Sociale tegenstellingen, nergens kom je ze scherper tegen als in een grote stad.

Ik denk, dat universiteitssteden in de omvang tussen de 120.000 - 300.000 inwoners er toch wel alles aan doen om hun hoger opgeleide mensen aan zich te binden. Dat merk je op straat en aan de aard van de winkels. Zo zitten steden als Groningen, Enschede, Oldenburg en Münster vol met IT-gerelateerde bedrijfjes, iets waarvan veel mensen geen weet hebben in de Randstad. En het verschijnsel, dat er ontzettend veel `mindpower` in een Universiteitsstad blijft hangen, drukt een aardig stempel op zo`n stad. En dat zie ik daar meer dan in Amsterdam of in Rotterdam. Ik weet het dat het mijn vaak bekritiseerde straat-en kroeg-observaties zijn, ik uit mij gevoelsmatig en daar is op zo`n forum meestal geen plaats voor.

Iedereen mag het met mij oneens zijn. Ben benieuwd naar de reacties.
Old July 26th, 2012, 11:45 AM   #89
Yv
Registered User

Likes (Received): 98

Quote:
Originally Posted by railway stick View Post
Zo zitten steden als Groningen, Enschede, Oldenburg en Münster vol met IT-gerelateerde bedrijfjes, iets waarvan veel mensen geen weet hebben in de Randstad. En het verschijnsel, dat er ontzettend veel `mindpower` in een Universiteitsstad blijft hangen, drukt een aardig stempel op zo`n stad. En dat zie ik daar meer dan in Amsterdam of in Rotterdam. Ik weet het dat het mijn vaak bekritiseerde straat-en kroeg-observaties zijn, ik uit mij gevoelsmatig en daar is op zo`n forum meestal geen plaats voor.

Iedereen mag het met mij oneens zijn. Ben benieuwd naar de reacties.
RS, je komt weer met onzin. Je hoeft van mij geen complete studie te doen voordat je een argument inzet, maar enige vorm van logica en onderbouwing zou je verhalen wel ten goede komen. Even wat voorbeelden, na minder dan 5 minuten google en CBS:

- Geen weet van IT bedrijven in de Randstad? Hier een (oude, uit 2002, maar als iemand tijd heeft om een nieuwere te zoeken vermoed ik dat er weinig veranderd is) CBS studie die o.a. laat zien dat de ICT bedrijven vooral in de Randstad zitten. Veel in de grote steden en de goedkopere gemeentes daar omheen.

- Mindpower in universiteitssteden vs de grote steden? Kijk bijvoorbeeld even kort naar deze studie (via CBS) en je ziet duidelijk dat de verhuiskansen kleiner zijn in de grote steden en er wordt nog specifiek genoemd hoeveel mensen er wel niet verhuizen rond hun 25e vanuit Groningen. Of een artikel dat het nog somberder inziet.

RS, kroeg-observaties kunnen interessant zijn, zeker als er geen kwantitatief onderzoek voor bepaalde vragen bestaat. Het consequent ontkennen van een breed geschetste trend daarentegen lijkt mij niet zinvol en vertroebelt discussies.
Yv no está en línea   Reply With Quote
Old July 26th, 2012, 09:01 PM   #90
railway stick
Bas

railway stick's Avatar

Sorry, ik kijk toch iets verder dan Amsterdam. Jullie hebben oogkleppen op, door alleen maar met cijfertjes te komen. Daar gaat het niet alleen om, het gaat mij om de beleving op straat. En dan kun je zien dat in typische universiteitssteden het aantal hooggeschoolden toch wel iets groter is dan in een wereldstad met een gezellige mixture van allerlei personen zoals Amsterdam en Rotterdam. Maar, ja, ik zei al, verschil van mening moet er zijn, maar ik kom echt niet met onzin, Yv. Mij met zo`n antwoord opzadelen getuigt van bepaalde (ik zeg het liever niet).....
Old July 26th, 2012, 11:19 PM   #91
SkyBridge
a.k.a. Sequentia

SkyBridge's Avatar

Likes (Received): 626

Jij bedoelt RELATIEF gezien, maar zeg dat dan ook. Zoals je het nu zegt is het voor iedereen onbegrijpelijk en onwaar.

En dan nog blijft de vraag staan wat zwaarder weegt (o.a. op het voorzieningenaanbod voor de desbetreffende groep); relatief veel of absoluut veel.
+ dat een grote stad volgens mij, maar dat kan ik niet staven, een ánder soort hoger opgeleiden aantrekt
Old July 26th, 2012, 11:56 PM   #92
bthj
Registered User

bthj's Avatar

Het is ook in absolute zin onwaar. Zo staat Leiden al eeuwen bekend om haar achterlijke bevolking, ondanks de aanwezige universiteit. Nog een geluk dat JB nog gewoon bij zijn ouders woont.
Old July 27th, 2012, 09:21 AM   #93
Yv
Registered User

Quote:
Originally Posted by railway stick View Post
(...) Maar, ja, ik zei al, verschil van mening moet er zijn, maar ik kom echt niet met onzin, Yv. Mij met zo`n antwoord opzadelen getuigt van bepaalde (ik zeg het liever niet).....
RS, zeg gerust wat je bedoelt, dat doe ik ook.

Zoals SkyBridge al zei denk ik ook dat je relatief bedoelt en dan waarschijnlijk op het niveau van een gemeente? Maar ook dat blijkt gewoon niet waar te zijn. Google wederom even voordat je iets roept en stuit bijvoorbeeld op deze CBS studie. Hier staat het zelfs keurig voor je naar gebied opgesplitst (pagina 30).

Verschil van mening is in dit geval dus onzin, verschil van bron misschien, daar ben ik altijd benieuwd naar, ik heb ook geen sociale geografie gestudeerd.

Of bedoel je tenslotte dan dat de sfeer anders is op straat in steden als Groningen en Leiden? Eerder studentikoos dan in Rotterdam of Amsterdam? Dat kan ik me voorstellen, omdat het aantal studenten op de bevolking relatief hoog is. Maar zeg dat dan.
Old July 27th, 2012, 09:32 AM   #94
Plaas
MP

Plaas's Avatar

Likes (Received): 727

Bas vergeet dat Amsterdam óók een studentenstad, met twee universiteiten zelfs, met samen twee keer zoveel studenten als de universiteit van Groningen en drie keer zoveel als die van Leiden. Het is wat dat betreft dé studentenstad. En het mooie is: die studenten blijven nog plakken ook. Groningen verlaten ze meteen na hun studie weer, daar is toch geen werk; Leiden ligt iets handiger, zo in de Randstad, maar ook daarvandaan trekken nog mensen naar Amsterdam. Als je iets wilt betekenen in de cultuursector moet je daar gewoon zijn, in Amsterdam gebeurt het. De belangrijkste kranten en tijdschriften hebben er hun redacties, programma's als P&W en DWDD worden er opgenomen, de grootste musea, belangrijke onderzoekscentra, het zit allemaal in Amsterdam. En dan is er ook nog dat fijne pretpark dat de Amsterdamse binnenstad is, fun city - geen andere stad heeft hogeropgeleiden zoveel te bieden.
Old July 27th, 2012, 11:31 AM   #95
Hoogloper
Registered User

Hoogloper's Avatar

Likes (Received): 29

Probleem voor steden als Groningen, Leiden, Utrecht enzovoort is dat je als student zijnde na je 25e ook eens wat ander vermaak wilt dan alleen springend met bier gooien in de skiehut. Bijvoorbeeld naar een goed Jazz café, bijzondere uitgaansgelegenheden, debatcentra, musea enzovoort. De grote meerderheid vertrekt daarom na de studie weer elders. Amsterdam heeft misschien wel als enige grote stad in Nederland een passend aanbod voor jong tot en met je 80e verjaardag.
Hoogloper no está en línea   Reply With Quote
Old July 27th, 2012, 01:35 PM   #96
DocSoul
Registered User

DocSoul's Avatar

Jullie doen Groningen een beetje tekort nu hoor

Er is wel degelijk genoeg te doen na je studie. Er is hoogopgeleid werk, in bijvoorbeeld de energiesector of de geneeskunde, en het is hier echt niet alleen maar skihut-tenten vol biergooiende ballen. Er zijn jazzcafé's, theaters, exposities, voorstellingen van klassieke muziek en ballet, noem het maar op!

Tuurlijk, er is een deel studenten dat vertrekt naar de Randstad om passend werk te vinden, maar een aanzienlijk deel blijft wel plakken. Daarnaast trekken de RuG, het UMCG en de energie- en ICT- sectoren juist weer mensen uit de Randstad aan. Groningen is ontzettend veel "import"
Old July 27th, 2012, 02:45 PM   #97
Yv
Registered User

Quote:
Originally Posted by DocSoul View Post
Tuurlijk, er is een deel studenten dat vertrekt naar de Randstad om passend werk te vinden, maar een aanzienlijk deel blijft wel plakken.
Er zijn in Groningen zeker mogelijkheden in bepaalde vakgebieden, maar over het totaal valt het dus erg tegen. Citaat uit de eerste studie van een paar posts terug: "Meer dan de helft van de 18-plussers die zich in de stad Groningen vestigden, was binnen vijf jaar al weer vertrokken. De uitstroom kent een piek onder 25-jarigen." En het tweede artikel heeft het over 70-80% van de studenten dat weer vertrekt. Het eerste onderzoek lijkt mij iets betrouwbaarder, hoe dan ook, er verdwijnen er relatief veel.
Old July 27th, 2012, 02:59 PM   #98
DocSoul
Registered User

DocSoul's Avatar

O, absoluut. Maar het beeld dat Groningen alleen een universiteit is en meer niet wilde ik toch even bestrijden dus...
Old July 27th, 2012, 07:14 PM   #99
Erik
Voorbijganger

Likes (Received): 342

Ik denk inderdaad dat velen na hun studie in Groningen elders hun heil zullen gaan zoeken. Toch merk ik in mijn omgeving ook dat veel mensen weer terugkeren naar het noorden wanneer er kinderen komen en er andere prioriteiten mee gaan tellen. Het is uiteraard niet representatief, want eigen waarneming, maar het viel me wel op dat er veel meer mensen waren zoals ik, die toch weer graag de ruimte opzoeken.
Vast staat, dat domheid geen gebrek is aan intelligentie maar een moreel tekort. Er zijn mensen met een buitengewoon snel verstand, die dom zijn en mensen met een traag verstand die allesbehalve dom zijn. - Dietrich Bonhoeffer
Erik no está en línea   Reply With Quote
Old July 27th, 2012, 10:41 PM   #100
railway stick
Bas

railway stick's Avatar

Er zitten a.d. 2012 ook flink wat hoger opgeleiden op het platteland en dat is waar veel Amsterdammers hier op dit forum mijns insziens misschien aan voorbij gaan. Een beetje boerenondernemer moet tegenwoordig al een hogere agrarische opleiding hebben, wil hij de melkveestal van zijn ouders overnemen. Tel daarbij op het spin-off effect bij verzorgende bedrijven er om heen (laboranten/geneeskunde etc) en verder ook, dat er tegenwoordig veel footloose-bedrijfjes in de IT-sector zich vestigen op het platteland, daar waar de grondprijzen dus laag zijn en daar waar starters dus een prima paar eerste jaren kunnen doorbrengen, kun je nagaan dat in deze tijd de grote stad steeds minder een kraamkamer voor hoogopgeleiden WORDT. In Noord-Groningen heb ik dit voorjaar de eerste tendenzen al waargenomen. Bij boerderijen overal bordjes met `IT dit` of `IT dat`. Vlakbij de grote stad!

Nederland is klein, je hoeft tegenwoordig echt niet meer in een wereldstad te zitten om een bedrijf te starten, zo`n bereikbaar walahalla is het nou ook weer niet. Misschien is het straks wel oldschool om in de grote stad te zitten. Want in de bossen of in de weilanden kun je je gasten wčl zonder parkeerkosten ontvangen. Wat maakt het met een Apple nog uit waar je gaat geldharken?

Reply

Thread Tools

Posting Rules