daily menu » rate the banner | guess the city | one on oneforums map | privacy policy | DMCA | news magazine

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Holland Hoogbouw Forums > Gebouwde omgeving > Fotoforum

Fotoforum Foto's van wolkenkrabbers, skylines en de gebouwde omgeving.

Reply

Thread Tools
Old July 11th, 2012, 10:28 PM   #1
Patrick Highrise
visit the world

Patrick Highrise's Avatar

Likes (Received): 646

Oostenrijk – Virgental - juni 2012

Oostenrijk – Virgental - juni 2012

Een paar weken terug ben ik een weekje naar de bergen gegaan om daar lekker in de natuur en in de bergen te wandelen. Was voor mij de eerste keer, maar vond dit ook nodig om gewend te raken aan het stijgen en dalen ivm de Larestrail die ik ga lopen in Peru.
Deels waren het wandelingen vanuit het pension in het dal maar ook een paar wandelingen met overnachtingen in een berghut.
Met de nachttrein naar München daarna door naar Wörgl in Oostenrijk en dan nog een trein naar Kitzbühel. Als laatste dan nog een bus naar Matrei in Osttirol. De heen weg had die nachttrein alweer vertraging (eigenlijk al het grootste deel van die tijd direct op Utrecht CS), maar dit zorgde dus voor gemiste aansluitingen in Munchen en verder…dus uiteindelijk 2,5 uur later dan gepland aangekomen op de bestemming.
Aan het begin van de week was het nog wat bewolkt en had ik een enkele bui maar gedurende de week werd het steeds beter en warmer. De laatste dag was het in het dal op 1400m hoogte in de schaduw nog 32 graden.

Het Virgental is relatief een rustig dal omgeven door vele 3000ders. Ten noorden ligt de Großvenediger (3674m) in de Venedigergruppe van het Hohe Tauern.
Ten oosten van Matrei ligt het massief met de overbekende Großglockner (3798m).
In de laatste week van juni was het nog behoorlijk rustig met wandelaars in de bergen, een paar dagen kwam ik niemand tegen. De laatste paar dagen werd het wel meer.

1.

Uitzicht vanuit het pension in Mellitz op de Bretterspitze en Kristalkopf (beide net over 3000m hoog).

Op dag 2 had ik de eerste wandeltocht door het “Zedlacher Paradies”, een groot en oud lariksenbos.
2.

3.

4.

5.

Onderweg naar mijn lunchplek, het Jausenstation Wodemalm.

6.

Geen verkeerde plek om even bij te komen met een drankje en een hapje op 1825m hoogte.

7.

Daarna met een lange, en op delen steile, afdaling door het bos richting de Strumerhof (alweer 400m lager)

Op de 3e dag dan een wandeltocht hoger in de bergen. In het dal regent het dan soms behoorlijk dus in begin even spannend wat voor weer we dan boven aantreffen. Vandaag lopen we van de Wetterkreuzhutte naar de Lasorlinghutte.

8.

Soms opent zich het wolkendek voor een mooi uitzicht op de bergen in de omgeving.

9.

Maar niet altijd is het zicht even ‘geweldig’ (of juist wel dit geeft ook wel sfeer )

10.

Zicht op de hut die langs de route ligt en goede plek was om te lunchen, de Zupalseehutte op 2350m hoogte. Omdat ik nog wat spulletjes voor de huttenwaard had meegenomen in mijn bagage was de lunch en drank gewoon gratis!

11.

Jammer van de wolken anders een fantastisch uitzicht op de Venedigergruppe. Desondanks mag dit plaatje als uitzicht er nog steeds zijn. Her en der ligt er soms nog een klein sneeuwveldje op deze hoogte.

12.

Helemaal in mijn uppie in de bergen.

13.

Op diverse plekken moeten er kleine en wat grotere riviertjes/beekjes doorlopen worden.

14.

Zoals gezegd sneeuw ligt er soms ook nog wel.

15.

Nadat ik de Merschenhohe (2499m) gepasseerd ben gaat het gestaag wat omlaag richting de Lasorlinghutte.

16.

De weken ervoor had ik vernomen dat het soms flink geregend had, dus kwam ik deze ‘kleine’ aardverschuiving tegen op mijn wandelpad. Leverde een gat op van 3m breed en 2m diep. Maar goed wat extra klim en klauterwerk en we hadden dit obstakel ook weer overwonnen.

17.

Meer een meer gneisvelden op de route naar de hut.

18.

Steeds meer…..

19.

Zicht op de hut verder naar beneden….nog even wandelen dus, maar dat was geen straf met het dus steeds beter wordende weer.

20.

De Lasörlinghütte, mijn overnachtingsadres op 2350m hoogte.

21.

De dag erop (dag 4) was het helemaal stralend weer en liep ik via Mullitzbachtal weer naar beneden het Virgental in.

22.

Het onderste deel van de tocht was dan weer door een bosrijke omgeving.

23.

Ik had een lunchpakket mee van de hut dus onderaan het dal stond een heerlijke bankje voor de lunch en dan met dit uitzicht.

24.

We zijn weer ‘beneden’ bij het plaatsje Niedermauern.

Op dag 5 liepen we dan door het dal met de Umbalwaterval (en vele anderen) richting de Clarahutte op 2035m hoogte. Bij die hut heb je prachtig zicht op de hoge, ijzige toppen zoals die van de Rotspitze (3496m).

25.

In het beginstuk van het dal bij de Islitzer Alm.

26.

Met veel geweld komt er veel water omlaag uit de bergen.

27.

Het stuk hiervoor in het bos was erg steil, dus hier was het even blij met een relatief vlak stuk met mooi uitzicht.

28.

Via een brug zijn we naar de andere kant van het dal gegaan en gaat het pad gestaag omhoog langs diverse watervalletjes.

29.

De hut valt compleet in het niet met deze bergen in de omgeving

30.

Even inzoomen op de ijzige kou rond de Rotspitze.

31.

Weer terug richting het dorpje Ströden

Op dag 6 gingen we dan op pad voor onze volgende berghut met overnachting, de op 2600m hoogte gelegen Sajathutte.

32.

Eerst in de buurt van de Bodenalm op bijna 2000m hoogte.

33.

Uitzicht richting het zuiden als we net het Timmelbachdal in lopen.

34.

Het Timmelbachdal.

35.

Op het bruggetje over de Timmelbach.

36.

We moeten nog flink wat hoogtemeters overwinnen en dit doen we dan ook via het pad wat bekend staat als deels Pragratener Hoheweg en de Adlerweg. Moeilijk je route bepalen is er niet bij als je de bordjes goed leest en de roodwitte markeringen in de gaten houdt.

37.

We komen steeds hoger.

38.

Een uitzicht op een prachtig berglandschap.

39.

We moeten nog even door want de hut is nog niet eens in het zicht.

40.

Inzoomer.

41.

Ja daar zien we dan de hut verschijnen.

42.

Volgens mij lag er op deze plek een paar weken terug nog een pak sneeuw en liep daar nog een stroom water onder door. Nu was het alleen even verder nog nodig een stukje door de resterende sneeuw te lopen om bij de hut te komen.

43.

Het laatste stukje nog te gaan. De hut is in 2000 compleet tot aan de fundering verwoest door een lawine waarna ze hem groter hebben terug opgebouwd. Nu is het een soort ‘minikasteel’’ hoog in de bergen. Inclusief klimwand in de hut.
Sowieso prima eten op deze plekken en tijdens mijn verblijf maar even in de stube met een zwik Duitsers om me heen die halve finale tegen Italië zitten kijken. Was wel humor zo

44.

Uitzicht richting het zuiden vanaf het terras van de Sajathutte. O.a. zicht op de berg Lasörling (3098m)

45.

Met dit uitzicht werd ik de volgende morgen wakker in mijn kamer.

Die dag liep ik via een andere steile route omlaag het dal in om daarna weer omhoog te gaan richting de Bodenalm en daarna door richting de Niljochhute en uiteindelijk weer het pension in Mellitz.
46.

Klassiek zicht op de Sajathutte met de Rote Saule als achtergrond.

47.

Nog een heeeel stuk omlaag dus!

48.

Een aantal keren tijdens de tochten kwam ik alpenmarmotten tegen.

49.

Op de berghellingen lopen de koeien soms los en soms blijven ze prinsheerlijk in de pad liggen ook.

50.

Na wat oponthoud levert het dan wel leuke plaatjes op.

51.

Onderweg naar de Niljochhutte achteromkijkend.

52.

Gestaag stijgen we verder…

53.

Na deze week weer met de bus en de treinen terug naar NL, echter was er in dat weekend noodweer in zuid duitsland, dus de city nightline reed uiteindelijk niet, toen moesten we om 0315u nog even snel een ice naar dortmund instappen. Ok geen probleem maar deze trein moest al met een toeristische omleiding richting stuttgart.... Uiteindelijk duurde het dus net iets meer als 22(!!) uur voordat ik vanaf Matrei in Osttirol weer thuis kwam door de voordeur....pffff
2014: Boedapest (mei) / Oslo (augustus) / Istanbul (september) / Nepal - 17dg trek Everest Base Camp en Gokyo meren (november)

Last edited by Patrick Highrise; July 13th, 2012 at 06:56 PM.
Patrick Highrise no está en línea   Reply With Quote

Sponsored Links

Old July 11th, 2012, 10:52 PM   #2
bjrndlw
Knulletje...

bjrndlw's Avatar

Fantastische wandeling! Een stuk beter dan mijn beklimming qua weer en zicht... Doe je dat vaker, alleen wandelen? Ik ben serieus aan het overwegen met een vriend (die zeker gaat) de Pacific Crest Trail te lopen. 8 maanden heeft hij ervoor gepland...

The monkey touches himself not to feel pleasure, but to demonstrate to the zookeeper that he cannot be controlled.
bjrndlw no está en línea   Reply With Quote
Old July 11th, 2012, 10:59 PM   #3
Patrick Highrise
visit the world

Patrick Highrise's Avatar

Likes (Received): 646

Dat was mijn eerste keer überhaupt in de bergen wandelen en tja ik had kaarten met de routes en een grotere kaart van heel het dal met alle mogelijke routes bij me en de meeste normale wandelroutes zijn dus prima bewegwijzerd.

Op zich geen moeite mee hoor in mijn eentje ergens rond te lopen (was ook goed om het hoofd weer leeg te krijgen) en in de berghutten (ook al was het nog niet superdruk) maak je zo een praatje.
2014: Boedapest (mei) / Oslo (augustus) / Istanbul (september) / Nepal - 17dg trek Everest Base Camp en Gokyo meren (november)
Patrick Highrise no está en línea   Reply With Quote

Reply

Tags
bergen

Thread Tools

Posting Rules