daily menu » rate the banner | guess the city | one on one

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Holland Hoogbouw Forums > Actueel > Rotterdam

Rotterdam » Ojajôh?

Reply

Thread Tools Display Modes
Old August 30th, 2006, 08:26 PM   #1
Marin
Jürgen Leschinger

Marin's Avatar

Likes (Received): 257

Rotterdam: Atlantic Huis

Bron: HD Projectrealisatie

Project:
Atlantic Huis - Rijksmonument locatie Scheepvaartkwartier

Rotterdam:
Classificatie Woningen

Renovatie:
Omschrijving Restauratie en herontwikkeling van het voormalig bedrijfsverzamelgebouw en rijksmonument Atlantic Huis (architect Buskens, 1928)

Omvang:
Ca. 59 appartementen en studio's

Jaar:
In ontwikkeling 2006

Activiteiten:
Projectontwikkeling
Planontwikkeling & Ontwerp
Projectmanagement
Bouwkostenmanagement

Ontwerp:

Opdrachtgever:
Ontwikkelingscombinatie Van Herk Groep en HD Projectrealisatie B.V.

Gebruikers:

Website:
www.atlantic-huis.nl

Update (19.08.2006):

Impressies:

Last edited by Marin; October 15th, 2012 at 09:54 PM.
Marin está en línea ahora   Reply With Quote

Sponsored Links

Old August 30th, 2006, 08:43 PM   #2
Scarlet Bee
Let it bee

Scarlet Bee's Avatar

Likes (Received): 0

Net als St. Job; mooi project hoor, en goed voor de binnenstedelijke ontwikkeling!
Old August 30th, 2006, 09:17 PM   #3
Vertigo
shinkansen

Vertigo's Avatar

Likes (Received): 19

Tof pand! Waar ligt het ergens in R'dam?
een keuze is er niet
niets dat beklijft
en alles zal verdwijnen
je leven een vuurwerk
of niets
Vertigo no está en línea   Reply With Quote
Old August 30th, 2006, 09:46 PM   #4
Erasmus
Registered User

Likes (Received): 1

Quote:
Originally Posted by Vertigo
Tof pand! Waar ligt het ergens in R'dam?
Oud berichtje van www.wonen.rotterdam

PHP Code:
2.1 Westplein 12(2e behandeling)    14:30

omschrijving
verbouwing rijksmonument Atlantic Huis
ontwerp
HD Projectrealisatie
dossier
RM-05-51

Beleid 
(Koepelnota Welstand Rotterdam):
Gebiedstypeniet planmatige uitbreidingen
Welstandsniveau
bijzonderbeschermd stadsgezicht
Het gaat om een rijksmonument

Overige informatie
:
Het plan is eerder besprokenzie (deel)verslag van 31 augustus 2005. 
Het plan is 
(nietin strijd met de voorschriften van het geldende bestemmingsplan
Voorlopige bevindingen
Bestemmingsplaninfo niet beschikbaar

De commissie wordt gevraagd:
advies te geven in het kader van afgifte van de monumentenvergunning ex artikel 11 van de Monumentenwet 1988.

De ontwerper zal het plan nader toelichten

Het Atlantic Huis ligt dus blijkbaar aan het Westplein, maar je kunt ook zeggen dat het aan de Veerhaven ligt, daar ligt het in ieder geval wel meteen naast. Dit gebouw is nu toch gebroken wit ipv rood, volgens mij? Verder valt op dat de gevel van het gebouw nogal gewijzigd wordt... terug naar de oerstaat of gewoon een verandering?

Last edited by Erasmus; August 30th, 2006 at 09:54 PM.
Erasmus no está en línea   Reply With Quote
Old August 30th, 2006, 10:01 PM   #5
mosm
Registered User

Gebouw is nu gewoon rood zoals ook te zien is op bovenstaande foto's. Verandert dus uitwendig niet zoveel. Dit is het pand boven cafe Loos. Was kantoor, wordt nu wonen.
Lijkt mij prachtig om te wonen. Het Atlantic-huis was als ik het goed begrepen heb een van de eerst bedrijfsverzamelgebouwen in Nederland. De mooiste woningen kosten helaas een ton of 9 (vanaf prijs). Dat is overigens wel een fors verschilletje met St. Job.
mosm no está en línea   Reply With Quote
Old August 30th, 2006, 10:12 PM   #6
Boomtown
Registered User

Prachtig project in een mooi en voor velen zeer onbekend stukje Rotterdam. Hier tussen wereldmuseum en Euromast voel je de stilte die de grote stad voort kan brengen. Af en toe veroorzaakt een ingetikt autoruitje wat ongemak op het trottoir. Voor de rest rust en ruimte. Iemand met een goed gehoor kan de trams over de westzeedijk horen gaan, maar daar blijft het dan ook bij. Kortom een erg mooi stukje Rotterdam dat niet verloren mag gaan. Deze plekken horen bij een wereldstad. Londen heeft ze, Brussel ook. Laat Rotterdam ze ook houden en opwaarderen met mooie projecten. Kwaliteit hoeft niet per definitie hoog of modern te zijn. Diversiteit is waar het om draait.
Boomtown no está en línea   Reply With Quote
Old August 31st, 2006, 10:23 AM   #7
supercees
My train goes everywhere!

supercees's Avatar

Mooi gevonden Marin...
Old August 31st, 2006, 10:54 AM   #8
:)dorp
Registered User

Erg mooi project op een toplocatie. En boomtown, wees niet bang dat dit stukje Rdam verloren gaat... tenzij de Duitsers hun werk komen afmaken natuurlijk
:)dorp no está en línea   Reply With Quote
Old August 31st, 2006, 05:54 PM   #9
Nexxd
Rotterdammer!

Nexxd's Avatar

^Scheepvaartkwartier is beschermd stadsgezicht, dus dit gebied zal idd niet verloren gaan.
Old August 31st, 2006, 07:57 PM   #10
Corretje
Registered User

Corretje's Avatar

Mooi dat dit heerlijke gebouw eindelijk eens een schoon jasje zal hebben want de uitlaatgassen hebben hem geen goed gedaan.
Corretje no está en línea   Reply With Quote
Old August 31st, 2006, 10:10 PM   #11
Wegcent
Registered User

Volgens mij ligt het schuin tegenover Loos, en gaat Loos zelf plat voor de nieuwe hoogbouwplannen tegenover de Zwarte heren.

Godzijdank wordt dit juweeltje gespaard. 5 jaar geleden wouden ze het nog slopen.
Wegcent no está en línea   Reply With Quote
Old September 1st, 2006, 03:14 AM   #12
xyno
Registered User

nee, cafe Loos zit hier onder in de hoek, zullen ze ook niet zo snel slopen, Loos is toch wel enigzins een begrip. aan de achterkant (houtlaan) van dit blok waren ze al hard aan het slopen binnenin en enige gevels en kozijnen lagen er al uit.
scheepvaartkwartier blijft toch een van mijn favoriete stukjes Rdam. liep laatst nog onverwacht Schoonoord binnen, wat een heerlijke rust...
xyno no está en línea   Reply With Quote
Old September 1st, 2006, 02:43 PM   #13
Eric Offereins
The only way is up

Eric Offereins's Avatar

Likes (Received): 652

Mooi, het Witte huis in glas in lood.
Eric Offereins no está en línea   Reply With Quote
Old September 1st, 2006, 02:51 PM   #14
Dr. Dubai
BANNED

Dr. Dubai's Avatar

Likes (Received): 5

Wat een prachtig pand. Ik ben blij dat ze het niet hebben gesloopt, want dat zou doodzonde zijn.
Dr. Dubai no está en línea   Reply With Quote
Old October 18th, 2006, 06:24 PM   #15
Bagelvoort
Registered User

Likes (Received): 2

De site www.atlantichuis.nl is eindelijk uit constructie. De woningen staan per 1 oktober in de verkoop. Start restauratie: eerste kwartaal 2007.

Wat een genot om hier te mogen wonen! Woon zelf in de Scheepstimmermanslaan (vlakbij) maar zou onmiddelijk ruilen.

Enige mogelijke nadelen: piepende trambocht onder je neus en ik heb niks kunnen vinden over een berging. Toch wel handig als je je fietsen en andere troep niet in je woning wil hebben.

Grappig: ook 1 woningtype (studio) van 56m2 voor maar 154.000 euro!! Ga je pappie maar eens even lief aankijken, mocht je binnenkort in Rotterdam gaan studeren.
Bagelvoort no está en línea   Reply With Quote
Old October 18th, 2006, 09:58 PM   #16
Skyscrapercitizen
Like it Vertical

Skyscrapercitizen's Avatar

Vond het al een prachtig project, maar nu ik de impressie zie van hoe het dak wordt helemaal! Wat een geweldig stedelijk pand wordt dit zeg!
Old October 19th, 2006, 12:30 AM   #17
Eric E
Registered User

Eric E's Avatar

Quote:
Originally Posted by Bagelvoort View Post

Enige mogelijke nadelen: piepende trambocht onder je neus en ik heb niks kunnen vinden over een berging. Toch wel handig als je je fietsen en andere troep niet in je woning wil hebben.

Grappig: ook 1 woningtype (studio) van 56m2 voor maar 154.000 euro!! Ga je pappie maar eens even lief aankijken, mocht je binnenkort in Rotterdam gaan studeren.
He bagelvoort, in mijn huis staat ook een zeer mooie racefiets te blinken.....ik zou het geen troep willen noemen! Ondanks een berging heb ik mijn geliefde racebike toch liever veilig bij mij in de huiskamer of slaapkamer....en binnenkort waarschijnlijk ook nog een nieuwe mtb......maar dit off-topic!

Ondanks dat € 154.000,00 een enorme berg geld is voor een woning en zeker voor eentje van die oppervlakte is het wel een koopsom die is op te brengen voor eenpersoonshuishoudens met een inkomen dat genoten wordt na afronding HBO studie. En ik woon zelf in een 56m2 appartement en kan er prima mijn draai vinden in mijn eentje. Ondanks dat ik weleens een extra kamertje mis, is zo'n oppervlakte prima om als eenpersoonshuishouden te wonen. Zeker omdat je sociale leven toch vaak buiten je huis afspeelt als je in het centrum of net buiten het centrum van de stad woont. Voor mij zou een verhuizing naar zo'n studio een optie kunnen zijn om mijn woongenot te verbeteren, veel meer oppervlakte heb ik niet nodig (althans 90% van de tijd) en om in zo'n leuke buurt te gaan wonen in een volledig opgeknapt pand voorzien van alle gemakken is weldegelijk een stap vooruit.

Verder is het een erg mooi project, jammer dat er niet veel meer panden in Rotterdam zijn waar dit soort upgrades mogelijk zijn. Hopelijk zijn er projectontwikkelaars die dit soort studio's gaan aanbieden in nieuwe woontorens tegen dit soort prijzen, dat zou de markt voor starters op de woningmarkt in Rotterdam echt een enorme stimulans geven en de levendigheid in het centrum sterk verhogen. Dus voor projecten als de Juffertoren en de posthoornlocatie zou dat mijnns inziens ideaal zijn.

Edit: Bagelvoort, waar kom jij op die site een studio tegen voor die prijs?
Eric E no está en línea   Reply With Quote
Old October 19th, 2006, 07:39 AM   #18
Michiel
Registered User

Michiel's Avatar

Likes (Received): 152

Ik zat ook te zoeken naar die prijzen, maar ze staan hier:

Woningtypen -> Westerstraat/Westplein/Houtlaan/Maisonnettes -> Overige woningtypen en prijzen (links onder)

Op zich vallen de prijzen me mee voor zo'n mooi project. Uiteraard zitten de minder dure appartementen wel in die zijstraten. Ik kan nergens vinden of de parkeerplaats ook nog los betaald moet worden, dat is ook vaak weer €25000 extra.
Michiel no está en línea   Reply With Quote
Old October 19th, 2006, 08:23 AM   #19
Jan
High there, what's up!

Jan's Avatar

Likes (Received): 542

Quote:
Originally Posted by Eric Offereins View Post
Mooi, het Witte huis in glas in lood.
Goh, waar ken ik die foto ook al weer van...
Jan no está en línea   Reply With Quote
Old October 19th, 2006, 06:25 PM   #20
Bagelvoort
Registered User

Likes (Received): 2

Parkeerplaatsen kunnen duur zijn. Ik meen me te herinneren dat er bij ons (parkeerdek Zalmhaven) 1 te koop stond voor 35.000 euro. Dan heb je niet eens een garagebox, maar gewoon een plekje om je auto neer te zetten. Overigens zijn er in het Scheepvaartkwartier genoeg parkeerplekken.

Kijk op funda maar eens op de Lodewijk Pincoffsweg of de Helmersstraat (kop van Zuid). Hier staan nog enkele parkeerplaatsen los te koop (tot wel 37.500). Dit zijn dan waarschijnlijk de parkeerplaatsen van woningen die reeds verkocht zijn. Toen wij hier 2-3 jaar geleden gingen kijken werd ons door de makelaar verteld dat de woning en de parkeerplaats onlosmakelijk met elkaar verbonden waren (we hadden niet eens een auto....). De bewoners van de Kop van Zuid bleken benadeeld te zijn door een of andere parkeerwijziging, waardoor het makkelijker werd om gewoon buiten te parkeren.

De politie heeft zelfs vorige week gratis mijn kentekenplaten extra stevig vastgezet (na een oproep voor alle bewoners van het Scheepvaartkwartier).

Overigens worden de woningen in het atlantichuis ook zonder keuken opgeleverd.
Bagelvoort no está en línea   Reply With Quote

Reply

Tags
u/c

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules