daily menu » rate the banner | guess the city | one on oneforums map | privacy policy (aug.2, 2013) | DMCA policy | flipboard magazine

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Holland Hoogbouw Forums > Actueel > Rotterdam

Rotterdam » OjajŰh?

View Poll Results: Wat te doen hier?
Huidige bebouwing laten staan / renoveren / optoppen 45 36.29%
Nieuwbouw / massa toevoegen 79 63.71%
Voters: 124. You may not vote on this poll

Reply

Thread Tools
Old December 8th, 2012, 02:28 PM   #381
railway stick
Bas

railway stick's Avatar

Er zijn welgeteld 6 verbindingen ofwel loop/fietsroutes tussen Meent en Hoogstraat. Coolsingel, Rodezand, Westewagenstraat, Delftsevaart, Oppert/Grote Kerkplein en Binnenrotte. De meeste mensen lopen via Coolsingel of Binnenrotte van de ene naar de andere winkelstraat. Rodezand en Westewagenstrat zijn volgens mij minder drukke routes. De Westewagenhofjes, daar loopt echter niemand langs. Misschien buurtbewoners die daar hun hond uitlaten. De meesten kan het ook niet zoveel schelen hoe het stedebouwkundig is georganiseerd in de achtertuin van de Meent of de Hoogstraat. Men ziet het niet of wil het niet zien.

Ik denk dat er achter de Westewagenstraat de komende jaren niet zoveel zal veranderen. Wat oplapwerk, maar een relatie met het water komt er niet, de Kids Marina opzij van Vero Moda is broddelwerk, het zit in de marge, omdat Nederland toch slechts 15 zonnige vaardagen heeft per jaar.

Nu dus eerst maar ervoor zorgen dat er wat leven in de brouwerij komt op en rond het stadspodium op het Grote Kerkplein, en dan kan misschien een keer de Westewagenhof meegetrokken worden in dat succes. Ik zie daar in de schaduw geen terrassen ontstaan, maar plaats voor veel groen is daar wel zeker, daar zullen wij het mee moeten doen. Zet vervangende nieuwbouw maar voorlopig in de ijskast, daar is toch geen geld voor. Liever dan niet hoog en massaal, maar ietwat kleinschaliger, tot 6-7 hoog maximaal. Passend bij de direkte omgeving met haar historische karakter. In Leeuwarden hebben we onlangs het Nieuwe Zaailand erbij gekregen, zoiets zou ook in Rotterdam passen, maar dan 3 verdiepingen hoger omdat Rotterdam nu eenmaal wereldstad is en Leeuwarden een provinciestad. Ik heb al vaker gezegd dat Rotterdam eens `bij de buren` in de keuken moet kijken. Wat hebben andere steden nu eigenlijk op zo`n vergelijkbare locatie staan? En dan voeg je daar een eigen karakter aan toe, dat maakt juist de stad. Copy-pasten en inkleuren maar. Vooral iets durven te doen. Maar nogmaals, ik denk dat het de komende jaren rustig zal blijven daar aan de Westewagenhof.
railway stick no está en línea   Reply With Quote

Sponsored Links

Old December 8th, 2012, 02:53 PM   #382
1943
Registered User

Likes (Received): 196

Quote:
Originally Posted by Jan View Post
V&D zit met een La Place aan die kant, het heeft zelfs een ingang. Ze zullen het de moeite niet vinden om daar een terras aan te leggen, maar voor het straatbeeld zou zoiets 100% winst wezen. Eigenlijk zou je zulke bedrijven moeten kunnen verplichten hun maatschappelijke verantwoordelijkheid te nemen.
Ik heb er vorig of dit jaar een terrasje gezien. Heeft niet lang geduurd en was kennelijk geen succes.
1943 no está en línea   Reply With Quote
Old December 8th, 2012, 11:49 PM   #383
ratava
relax

Likes (Received): 1

De westewagenhof kŠn geen dwarsverbinding tussen de meent en de hoogstraat vormen, tenzij je eerst het gebouw waar Dudok inzit sloopt.
Dat is ook de reden waarom er nu ook aan deze kant van de delfsevaart nooit mensen lopen. De enige manier waarop die kant van het water ooit gaat leven is als er winkels of terrasjes komen, maar erg veel hoop geef ik het niet. Historisch liep hier geloof ik trouwens helemaal geen straat, en stonden de huizen aan het water.
Dat laatste (opbouwen tot aan het water) lijkt me een veel betere oplossing voor deze plek. In plaats van het verzinnen van halve oplossingen voor deze ongebruikte kade geef je de bewoners/winkels/restaurants balkons boven het water.
Het is voor dit stukje stad overigens veel belangrijker dat er iets gebeurt met de twee hoeken van het kerkplein aan de overkant. Helaas lijkt het daaromtrent al jaren stil te zijn. Waren er niet ooit plannen voor de stadsverwarmingscentrale? Wat is daar eigenlijk mee gebeurd?
ratava no está en línea   Reply With Quote
Old December 9th, 2012, 09:52 AM   #384
Jan
High there, what's up!

Jan's Avatar

Likes (Received): 3678

Er is een kans dat er iets met gebouw De Heuvel gaat gebeuren aangezien veel van die sneue stichtingen die er nu inzitten schijnen op te houden met bestaan. Met name onderin zou prachtig zijn als daar horeca komt, want dat is qua zon is dat de beste kant van het plein.
Jan no está en línea   Reply With Quote
Old December 9th, 2012, 11:20 AM   #385
lipservice
Registered User

lipservice's Avatar

Likes (Received): 51

Stichting de Heuvel zou ik geen sneue stichting noemen.. Zij doen een hoop goed werk, waaronder voor menig homoseksueel medemensch dat gretig aan dit forum participeert.

Is dat pand niet gewoon van die/ een kerkelijke organisatie, die er verder geen belang bij heeft de ruimtes commercieel te exploiteren? (Dat zou je sneu kunnen noemen...)
Old December 9th, 2012, 11:41 AM   #386
Jan
High there, what's up!

Jan's Avatar

Stichting De Heuvel is eigenaar van dat pand, die het onderverhuurd aan andere organisaties van maatschappelijk belang zichzelf in stand houdende stichtingen. Als faciliterende organisatie doen ze voor homo's voor zover ik weet niets. Het ter plekke bijdragen aan een leuke stad of op commerciŽle wijze geld verdienen staat nadrukkelijk niet in de statuten.
Old December 9th, 2012, 01:32 PM   #387
lipservice
Registered User

lipservice's Avatar

Als faciliterende organistatie hebben ze het voorlichtingsproject HOi van het COC Rotterdam en Apollo voor jaren zeer constructief ondersteund. Dat was voor een groot deel liefdewerk oud papier. Voor het succes van dat voorlichtingsproject was de ondersteuning van de Heuvel onontbeerlijk. Dat was ook bijdragen aan een leuke stad.
Old December 9th, 2012, 01:44 PM   #388
Jan
High there, what's up!

Jan's Avatar

Als jij mocht kiezen tussen een kantoor van een stichting die onder andere homo-emancipatie kosteloos faciliteert, of een leuk Grand-Cafe met een terras, wat zou het dan worden?
Old December 9th, 2012, 02:00 PM   #389
Eric Offereins
The only way is up

Eric Offereins's Avatar

Likes (Received): 6686

Quote:
Er is een kans dat er iets met gebouw De Heuvel gaat gebeuren aangezien veel van die sneue stichtingen die er nu inzitten schijnen op te houden met bestaan. Met name onderin zou prachtig zijn als daar horeca komt, want dat is qua zon is dat de beste kant van het plein.
Dat gebouw is net verbouwd dus ik denk niet dat er gauw weer iets komt. Zou idd wel een mooie plek voor horeca zijn.
Eric Offereins no está en línea   Reply With Quote
Old December 9th, 2012, 02:54 PM   #390
lipservice
Registered User

lipservice's Avatar

Quote:
Als jij mocht kiezen tussen een kantoor van een stichting die onder andere homo-emancipatie kosteloos faciliteert, of een leuk Grand-Cafe met een terras, wat zou het dan worden?
Maar dat is een nieuwe vraag.
Dit zou een goede plaats zijn voor de betere internationale hotelketen met een beetje restaurant.
Ik zou wel grote twijfels hebben bij een verbouwing van het pand gezien de nogal dwingende kantoorindeling die het nu heeft. Ik denk ook niet dat de organisatie het niet zo snel van de hand doet.
Old December 9th, 2012, 02:55 PM   #391
Jan
High there, what's up!

Jan's Avatar

Hotel kan overigens prima in combinatie met iets knapper dan "een beetje restaurant" op de begane grond, maar de rest kantoor laten is ook prima.

Quote:
Originally Posted by lipservice View Post
Maar dat is een nieuwe vraag.
Die overigens niet word beantwoord.
Old December 9th, 2012, 03:10 PM   #392
lipservice
Registered User

lipservice's Avatar

haha,, okay.. ik zou voor allebei gaan!
Maar die maatschappelijk organisatie is veel minder inwisselbaar dan een grand cafť (waar er al een hoop van bij komen in de Westewagenstraat als het aan meneer Vervat ligt lol).

En ik denk dat het pand niet geschikt is op de begane grond een restaurant/cafe in te richten, zonder een kostbare verbouwing te beginnen. En alleen een terrasje er op nahouden slaat ook nergens op.. hoewel de Laurenskerk dat, zoals bekend, wel gaat doen aankomende lente/zomer.
Old December 9th, 2012, 03:32 PM   #393
Eric Offereins
The only way is up

Eric Offereins's Avatar

Likes (Received): 6686

Groot probleem is dat de BG vloer niet op straathoogte ligt. Je hebt dus idd een flinke verbouwing nodig.
Eric Offereins no está en línea   Reply With Quote
Old December 9th, 2012, 03:44 PM   #394
EPA001
Registered User

EPA001's Avatar

Likes (Received): 1082

Dat is inderdaad het grote nadeel voor een horecafunctie voor dit pand. Het zou wel heel mooi zijn als die er zou kunnen komen.
"Atheism is more than just the knowledge that Gods do not exist, and that religion is either a mistake or a fraud. Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan
EPA001 está en línea ahora   Reply With Quote
Old December 9th, 2012, 09:20 PM   #395
postHUMANproject
Registered User

postHUMANproject's Avatar

Quote:
Originally Posted by lipservice View Post
Als faciliterende organistatie hebben ze het voorlichtingsproject HOi van het COC Rotterdam en Apollo voor jaren zeer constructief ondersteund. Dat was voor een groot deel liefdewerk oud papier. Voor het succes van dat voorlichtingsproject was de ondersteuning van de Heuvel onontbeerlijk. Dat was ook bijdragen aan een leuke stad.
Zonder de Heuvel was het HOi ook prima gelukt, maar dat terzijde.
postHUMANproject no está en línea   Reply With Quote
Old December 10th, 2012, 01:30 AM   #396
lipservice
Registered User

lipservice's Avatar

Ja, er zat een hoop talent in die groep ja Whaha

Maar ik denk oprecht dat het veel moeilijker was geweest.. Zeker in de eerste periode hebben ze een grote rol gespeeld, echt :P
Old December 10th, 2012, 08:56 AM   #397
postHUMANproject
Registered User

Als je toevallig aan de wieg hebt gestaan van HOi, dan zou ik je moeten kennen
Old December 10th, 2012, 09:17 AM   #398
Arrrgh
Gouda's Glorie

Arrrgh's Avatar

Likes (Received): 521

Wat is het toch een klein wereldje, de homowereld :')
Arrrgh no está en línea   Reply With Quote
Old December 10th, 2012, 10:42 AM   #399
lipservice
Registered User

lipservice's Avatar

We gaan dit topic verder niet vervuilen met gelul over andere dingen; ik pm wel.
Old December 10th, 2012, 10:56 AM   #400
postHUMANproject
Registered User

heel alert

..en terug

Reply

Thread Tools

Posting Rules