daily menu » rate the banner | guess the city | one on oneforums map | privacy policy (aug.2, 2013) | DMCA policy | flipboard magazine

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Holland Hoogbouw Forums > Gebouwde omgeving > Fotoforum

Fotoforum Foto's van wolkenkrabbers, skylines en de gebouwde omgeving.

Reply

Thread Tools
Old August 14th, 2012, 08:46 PM   #1
Patrick Highrise
visit the world

Patrick Highrise's Avatar

Likes (Received): 473

Tallinn augustus 2012

Tallinn 2012

Tussen 3 en 6 augustus ben ik 3,5 dag in Tallinn, de hoofdstad van Estland, geweest. Niet direct voor velen onder ons een bestemming waar we denken naar toe te gaan voor een korte citytrip. Na mijn bezoek kan ik alleen maar zeggen ten onrechte en DOEN!!
Een vleugje hoogbouw en leuke points of view, een pak historie, diverse goede en interessante musea, goed bier en eten, vriendelijke mensen en compact genoeg om bijna alles te voet te ontdekken en te bekijken. En dat op een kleine 2 uur vliegen vanaf schiphol.
Ik heb een 100 tal foto’s geselecteerd voor deze draad en die zal ik beetje bij beetje posten.

Het vliegveld van Tallinn ligt niet zo ver van het centrum dus binnen no time was ik dan ook in mijn hotel wat net buiten de oude stad lag. Inchecken, spullen droppen en hop lekker door de stad struinen!

1.

Leuk pand in sovjet style!

2.

Conservatorium en de opera van Tallinn.

3.

Uitzicht over Tallinn vanaf de heuvel bij het Freedom Square (Vabaduse Valjak)

Door het beklimmen van dat heuveltje kom je in het hoger deel van de oude stad van Tallinn terecht; Toompea (Cathedral Hill).

4.

De Aleksander Nevski kathedraal.

5.

Tegenover de kathedraal staat het paleis waar het Estse parlement gehuisvest is.

6.

Toompea herken je vooral aan de oude kasteeltoren met de Estse vlag aan de achterzijde van het parlement.

7.

Toompea ligt een kleine 30m hoger dan de rest van de oude stad. Dit zorgt er dan ook voor dat je leuke uitzichten kan aantreffen.

8.

Nadat we de heuvel afgelopen zijn komen we bij de oude stadsmuren van de oude stad terecht. Een groene long loopt buitenom waar je prima kan vertoeven!

9.

Muren, torens en woningen.

10.

Een van de bekende torens in de oude stadsmuur, Fat Margaret (1511-1530) met de noordelijkste poort van de stadsmuren van Tallinn. In Fat Magaret is een klein maar leuk museum rondom de zeevaart gehuisvest.

11.

De kleurrijke oude stad met vele leuke panden. Een deel wordt omgebouwd naar nieuwe appartementen in plaats van de kantoren die er eerst in zaten.

12.

Bijna pijn in de nek bij het omhoog staren naast de kerktoren van de Sint Olaf kerk (1267).
Geen kleine jongen want de spits reikt tegenwoordig tot net geen 124m hoogte. In de 15e eeuw was de kerk nog hoger (159m) maar brand na blikseminslag zorgde voor een nieuwe kerktoren.
Je kan op 60m hoogte buiten op deze kerktoren rondlopen voor een prachtig uitzicht!! (kosten 2 euro!) Oh en elke dag open! (Dus Laurenkerk in Rotterdam doe er eens wat aan! )

13.

Weer in de oude stad, links op de foto zat een leuk biercafe (The Brewery) waar de huisbieren verrassend nederlandse namen hadden als Hansa Eerste, Hansa Zeldzaam, Hansa Vandaag, Oude Smaak en Voor Sterke.

14.

Op het raadhuisplein van Tallinn.

15.

Ander deel van de gevelwand aan het raadhuisplein.

16.

Mooie oude gevels met minder opzichtige kunststof kozijnen dan wat wij hier gewend zijn!

17.

Mooi oud pand Soprus, waar nu een bioscoop inzit die zich vooral richt op lokale en Scandinavische films.

18.

Oude stadsmuren en torens met de belangrijke weg Viru om verder in de oude stad te komen.

Naast de oude stad is Tallinn ook bezaaid met oude fabrieksterreinen en panden. Dat heeft natuurlijk ook veel te maken met de liggen aan zee en het vele vervoer over zee met de overbekende ferry’s naar o.a. Zweden en Finland.

19.

Vlakbij mijn hotel kwam ik deze gewaagde combinatie van oud met zeer modern tegen. Moet zeggen mij bevalt het wel en ook belangrijk keer op keer genoeg terrassen, restaurantjes, galeries en bars!

20.

Nog meer combinaties van oud met nieuw in de buurt van mijn hotel.

Benieuwd naar de eerste reacties. Zoals gezegd volgen er dus nog een 80tal andere foto’s van de oude stad, uitzicht vanaf de kerk, uitzicht vanaf de pas heropende tv toren van Tallinn en zonsondergang vanaf het terras van Radisson Blu op 90m hoogte net buiten de oude stad.
2013: Dubai / Barcelona / Madrid & Toledo / Nepal: Steden & trekking Annapurna Base Camp & Chitwan NP
2014: Boedapest (mei) / Istanbul (september) / Nepal - 17dg trek Everest Base Camp en Gokyo meren (november)

Last edited by Patrick Highrise; August 16th, 2012 at 10:39 PM.
Patrick Highrise no está en línea   Reply With Quote

Sponsored Links

Old August 14th, 2012, 09:01 PM   #2
Plaas
MP

Plaas's Avatar

Likes (Received): 431

Leuk beginnetje! Ik ben benieuwd.
Tallinn staat ook op mijn lijstje. Het Balticum bevalt me sowieso, hoewel de stad me minder interessant lijkt dan Vilnius (bier) en Riga (jugendstil). Volgens de Litouwers zijn de Esten permanent suïcidale binnenvetters, heb je daar iets van gemerkt?
Plaas está en línea ahora   Reply With Quote
Old August 14th, 2012, 09:06 PM   #3
bjrndlw
Knulletje...

bjrndlw's Avatar

Mooie plaatjes. 2 foto's bijna identiek aan die van mij, maar ik ben nooit het centrum uit geweest, dus kom maar op met die foto's! Fantastische stad om in rond te wandelen, vind ik. Trappetjes en dingetjes... Ik heb er nog een wollen sjaal gekocht. Helaas kwijt...

Koppeling intrappen versnellingspook naar linksboven bewegen koppeling voorzichtig op laten komen gas geven gas weer loslaten koppeling intrappen versnellingspook naar linksonder bewegen koppeling voorzichtig op laten komen oppassen voor fietsers rempedaal indrukken koppeling weer intrappen versnellingspook terug naar linksboven bewegen koppeling voorzichtig op laten komen gas geven...

Ik vind het gewoon lekker!

bjrndlw no está en línea   Reply With Quote
Old August 14th, 2012, 09:10 PM   #4
Patrick Highrise
visit the world

@Plaas; nee, ik had juist het idee dat ze vooral buitenhuis leven; ik heb geen zicht op over hoe ze leven in de commie wijken een eind buiten het centrum.
In de oude stad zijn meer dan genoeg leuke gevels te vinden
En qua bier....ik was blij verrast met de kwaliteit en variatie van het Estse bier!
2013: Dubai / Barcelona / Madrid & Toledo / Nepal: Steden & trekking Annapurna Base Camp & Chitwan NP
2014: Boedapest (mei) / Istanbul (september) / Nepal - 17dg trek Everest Base Camp en Gokyo meren (november)
Old August 15th, 2012, 07:59 AM   #5
Dutchal1942
Registered User

Dutchal1942's Avatar

Likes (Received): 548

Naar de foto's te oordelen lijkt me het een leuke oude stad.

gr ab
Dutchal1942 no está en línea   Reply With Quote
Old August 15th, 2012, 10:21 AM   #6
Hoogfriesland
Registered User

Hoogfriesland's Avatar

Likes (Received): 315

Interessante serie!

Deze stad lijkt me goed toeven. Is deze stad niet goed te combineren met Helsinki? Beide steden liggen zo dichtbij elkaar.

Die Baltische landen trekken mij ook wel.
Hoogfriesland no está en línea   Reply With Quote
Old August 15th, 2012, 10:29 AM   #7
Topaas
Tom Wolbrink

Topaas's Avatar

Likes (Received): 3201

Leuk serie, ben benieuwd naar het vervolg.

Nieuwste fotoseries: Bergen (NH) | Istanbul | Deventer | Dresden | Rotterdam

Komende series: Etna, Pompeï, Turijn, Genua, Milaan, Frankfurt, Napels, Athene, Kos, Limassol, Heraklion, Beiroet, Baalbek, Zakynthos, Lissabon, Praag, Berlijn, München, Hamburg, Lerwick, IJsland, Reykjavik, Luik, Apeldoorn, Madrid, Bergen(N), Tromsø
Topaas no está en línea   Reply With Quote
Old August 15th, 2012, 06:45 PM   #8
Patrick Highrise
visit the world

We gaan door met het bezoek aan Tallinn.

21.

De ochtend erop had het eerst nog wat geregend, maar vanaf het moment dat ik op pad ging was het weer droog!

22.

Genoeg trams in het straatbeeld van Tallinn.

23.

Nieuwbouw met een knipoog naar de oude houten panden die je net buiten de oude stad in een aantal wijken veel tegenkomt.

Ik was onderweg naar Seaplane Harbor, een nieuw museum in Tallinn in een geweldig gebouw!

24.

De volledig opgeknapte hangars van de zeevliegtuigen (1916-1917).

25.

In de hangars. Het museum combineert op een goede manier scheepvaart (breedste zin van het woord) met grensbescherming vanuit de oorlogen. Ook buiten liggen diverse schepen die je kan bezichten. In de hangar is de Lembit (duikboot) het meest in het oogspringende object (naast allerlei geschut, zeemijnen en boeien)

26.

In de Lembit (1936), deze oude duikboot deed nog dienst tot begin jaren 80. In 1985 werd het een museum boot die toen aan de kade lag tot 2011; hiermee werd het de oudste duikboot die nog “afloat” was . Sinds mei 2011 ligt het dus niet meer in het water

27.

Lembit.

28.

Buiten ligt er nog een oude ijsbreker aan de kade, de Suur Toll uit 1914.

29.

Wat ander minder oud spul

30.

Een van de vele, vele ferries met de Tallinn tv tower (314m)

31.

Onderweg naar Kadriorg Park kom je typische (kleurrijke) panden tegen en ook hier is het als je wilt bereikbaar met de tram.

32.

Leuke pandjes!

33.

Kadriorg Paleis (1718) gebouwd in opdracht van Peter de Groote. Helaas was het museum (buitenlandse schilderkunst onderdeel van Kumu) dicht vanwege een verbouwing.

34.

Een deel van de tuin aan de achterzijde van het paleis.

35.

Iets verder in het Kadriorg park ligt KUMU. Dit museum is sinds 2006 open en herbergt een diversiteit aan stijlen en periodes verdeeld over vier verdiepingen. Deels met een vaste collectie en deels met telkens wisselende tentoonstellingen.

36.

Het plein naar de hoofdentree van Kumu. Het gebouw vormt een verbinding tussen het lager gelegen park en de wijk bovenop het kalksteenplateau.

37.

Onderweg terug naar de stad kom ik in de woonwijk naast het park weer een diversiteit aan woningen en panden tegen. Soms modern met een knipoog naar de oude bouwstijl.

38.

De oude burgermeesterwoning, nu een museum over een van de belangrijkste burgermeesters uit de historie van Tallinn, Jan Poska. Het ligt dan ook niet voor niets aan de Jan Poska straat

39.

Variatie aan bebouwing.

40.

Weer terug bij de straat die vanuit het centrum naar onder andere het vliegveld loopt komen we weer moderne herkenbare gebouwen tegen.

In de volgende serie gaan we o.a. omhoog naar de 24e verdieping van Radisson Sas voor wat uitzicht over de stad voor en tijdens zonsondergang.
Old August 15th, 2012, 07:02 PM   #9
Cermivelli
Smalltown urbanist

Cermivelli's Avatar

Likes (Received): 4

Mooie serie met veel bekende,maar ook minder bekende plaatjes. Was er in mei en was ook bijzonder verrast. Fraaie stad!
Old August 15th, 2012, 07:49 PM   #10
Michiel
Registered User

Michiel's Avatar

Likes (Received): 897

Interessante serie, het ziet er allemaal verzorgd uit. Ik ben recent in Warschau en Bratislava geweest, en daar is het centrum ook keurig opgeknapt maar daar buiten nog erg 'oostblok'.

Wat was je ervaring in Tallinn?
Michiel está en línea ahora   Reply With Quote
Old August 16th, 2012, 07:54 PM   #11
daneo
Registered User

daneo's Avatar

Likes (Received): 4

wat 'n heerlijke serie!
Tallinn is denk ik, naast Amsterdam m'n tweede favoriete stad van Europa.
Vooral in vergelijking met Helsinki (wat n makkelijk dagtripje is) is Tallinn veel gezelliger met haar oude kronkelstraatjes met gekleurde huizen.
verder heeft de stad een veel relaxer sfeertje dan bijvoorbeeld Riga, in tallinn ziet iedereen er rustig, relax en gelukkig uit en de mensen lijken er meer op scandinaviers dan op die sovjet russen
daneo no está en línea   Reply With Quote
Old August 17th, 2012, 05:50 PM   #12
Patrick Highrise
visit the world

@ Michiel, ik vond het overal er netjes uitzien, ook op een behoorlijk afstand van het oude centrum (waar je dan sowieso verwacht dat het er prima bij staat).
Wat me ook opviel was dat de stad erg groen is. Dat helpt mogelijk ook al heel wat bij hoe je e.e.a. ervaart.

@daneo: kan me helemaal bij jou ervaring/mening aansluiten over Tallinn!

door met het "derde deel"

41.

He toch wat sovjet beton!

42.

Moderne midrise langs de Liivalaia

43.

En weer een tram.

44.

De Kaarli kerk, net buiten de oude stad van Tallinn met een trolley bus.

45.

De Sint Nicolaas kerk (105m hoog en gebouwd in de periode 1230-1275) in de oude stad, nu in gedeeltelijk in gebruik als museum en voor kleine concerten.

46.

Oude stad gebouwen.

47.

Narva Mantee, de straat waar ook mijn hotel aan lag.

48.

Hoogbouw voor Tallinn (midrise voor Rotterdam , met links SEB Bank (95m) en City Plaza rechts 78m.

Doel was Lounge 24, de bar/restaurant op de 24e verdieping (90m) van het Radisson Blu hotel in Tallinn (totale hoogte van 105m). Mooi uitzicht lekker koud biertje

49.

SEB Bank en Swissotel toren (117m)

50.

SEB met de tv toren in de achtergrond.

51.

Sunset over de oude stad met de kerktorens.

52.

Orange time!

53.

Tallinn is meer dan de oude stad natuurlijk

54.

55.

Cityplaza, Sokos hotel Viru en de Finse golf.

56.

Spiegelglas

57.

Nice sunset!

58.

Castleland Tallinn

59.

60.

Viru street.
Old August 17th, 2012, 07:24 PM   #13
bjrndlw
Knulletje...

bjrndlw's Avatar

Vet effect in die spiegelende hoogbouw! Mooi om ook eens de moderne kant van Tallinn te zien. Heb je niet het huis dat op een boom lijkt gezien, tegenover het Vrijheidsplein?

Koppeling intrappen versnellingspook naar linksboven bewegen koppeling voorzichtig op laten komen gas geven gas weer loslaten koppeling intrappen versnellingspook naar linksonder bewegen koppeling voorzichtig op laten komen oppassen voor fietsers rempedaal indrukken koppeling weer intrappen versnellingspook terug naar linksboven bewegen koppeling voorzichtig op laten komen gas geven...

Old August 20th, 2012, 12:15 AM   #14
Henk
Registered User

Henk's Avatar

Likes (Received): 111

Leuk om ook beelden te zien van buiten het oude centrum. Ik heb vorig jaar wel een wandeling gemaakt in het westelijk deel van de stad maar had mijn camera toen niet bij me.

Quote:
Originally Posted by Hoogfriesland View Post
Is deze stad niet goed te combineren met Helsinki? Beide steden liggen zo dichtbij elkaar.
De steden liggen op 1,5 uur varen van elkaar. Wij hebben vorig jaar de overtocht gemaakt met Lindaline. S'ochtends heen en s'avonds weer terug.
Henk no está en línea   Reply With Quote
Old August 20th, 2012, 01:02 PM   #15
EPA001
Registered User

EPA001's Avatar

Likes (Received): 788

Erg fijne serie Patrick.
"Atheism is more than just the knowledge that Gods do not exist, and that religion is either a mistake or a fraud. Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan
EPA001 está en línea ahora   Reply With Quote
Old August 20th, 2012, 07:19 PM   #16
Patrick Highrise
visit the world

“Deel 4”

61.

Een van de druktste (toeristische) punten in de oude stad met onder andere Olde Hansa. Heerlijke middeleeuwse maaltijd op en honingbier

62.

Rustige straatjes in de oude stad.

63.

De Peter en Paulus kathedraal.

64.

De straten en panden hebben schilderachtige kwaliteiten.

Sinds april dit jaar is de tv toren van Tallinn weer open, dus kwam het direct op mijn lijstje van te bezoeken plekken te staan.
Normale entree is 7 euro en je kan helemaal (binnen) rondlopen op 170m hoogte. De verdieping er boven kan je deel buiten (Achter gaas) rondlopen. De toren zelf is uiteindelijk 314m hoog.
De Tv toren werd daar gebouwd vlak voor de olympische spelen van 1980 in Moskou. Tallinn was de locatie voor de zeilwedstrijden.

65.

Looking down.

66.

De toren staat rondom in het groen. Aan de kust ligt de goederenhaven van Tallinn.

67.

Groen, groen, groen en in de verte Tallinn. Ook te zien is een gedeelte van de Botanische tuinen.

68.

Inzoomen op de 3 cruiseschepen die in de haven van Talllinn lagen die dag.

69.

Heiige blik op de skyline van Tallinn. Het was die ochtend flink bewolkt en zat veel vocht in de lucht..dat kwam er later ook weer uit in een aantal flink onweersbuien.

70.

De wijk Lasnamäe komt meer in de buurt van de oostblok/russische wijken. In deze wijk wonen +- 116000 mensen. Het is dus ook de grootste “wijk” van Tallinn.

71.

Wijdere blik op Lasnamäe

72.

Het oude klooster van Sint Birgitta in Pirita met daarachter de gebouwen rondom de haven die gebruikt en gebouwd is voor de Olympische Spelen ’80.
Men zegt dat het klooster via ondergrondse gangen in verbinding staat met de oude stad…

73.

Buiten bij de entree van de tv toren.

74.

In de botanische tuinen met de tv toren.

75.

Rozentuin.

76.

Tv toren.

Terug in de oude stad van Tallinn.

77.

De drie gezusters van Tallinn.

Hierna ging ik de kerktoren in van de St Olaf kerk. (voor 2 euro kunnen we niet sukkelen). Het kost even wat moeite maar het uitzicht maakte dat natuurlijk weer helemaal goed!

78.

Prachtig uitzicht op de oude stad.

79.

Tallinn oogt erg groen!

80.

Zicht op de cruisehaven, terminals van de ferries.

Op naar het laatste deel van deze serie!
Old August 27th, 2012, 05:44 PM   #17
Patrick Highrise
visit the world

Laatste deel Tallinn serie

Laatste deel van mijn serie over Tallinn

Verder met uitzichten vanaf de kerk.

81.

Daklandschap in de oude stad.

82.

Views of Tallinn 1

83.

Views of Tallinn 2

84.

Terminal D, alhoewel doe mijn dat ‘jachtje’ voor de terminal maar

85.

Oud en nieuw wordt veelvuldig gecombineerd in Tallinn en we kijken ook nog bijna op het terminalgebouw van het vliegveld van Tallinn.

86.

Historie.

87.

Daklandschap 2.

88.

89.

Daklandschap 3.

90.

Weer op straat in de oude stad.

91.

Op het dak van Fat Margaret.

92.

De 3 gezusters met Sint Olaf.

93.

Heerlijk pand!

94.

Nogmaals een deel van de gevel.

95.

Deze mag er echter ook zijn!

96.

Leuke rustige en kleurrijke straatjes in de oude stad.

97.

By night (1)

98.

Stadhuis by night.

99.

Eenzaam.

100.

The END.
Old August 27th, 2012, 05:49 PM   #18
EPA001
Registered User

EPA001's Avatar

Likes (Received): 788

Ook het laatste deel mag er wezen. Tallin is dus een verrassend leuke stad zo te zien.
"Atheism is more than just the knowledge that Gods do not exist, and that religion is either a mistake or a fraud. Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan
EPA001 está en línea ahora   Reply With Quote
Old August 27th, 2012, 11:19 PM   #19
bjrndlw
Knulletje...

bjrndlw's Avatar

Fijn om weer even een beetje in Tallinn geweest te zijn. Dankjewel!

Old August 28th, 2012, 09:02 AM   #20
SASH
Registered User

SASH's Avatar

Likes (Received): 2076

Leuke foto's man.
Ik vind die moderne architectuur daar wel te pruimen. De rest ziet er ook netjes en verzorgd uit.
Heb begrepen dat het zomers niet al te warm zijn daar. Weet echter niet of dat een voordeel of nadeel is. Hoe groot is de kans op regenachtige dagen in de zomer? Ligt dat aantal hoger dan in NL?
SASH no está en línea   Reply With Quote

Reply

Tags
eesti, estonia, tallinn

Thread Tools

Posting Rules