daily menu » rate the banner | guess the city | one on one

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Holland Hoogbouw Forums > Actueel > Utrecht

Global Announcement

SkyscraperCity needs your help to do some house cleaning! please click here for more info!

Reply

Thread Tools Display Modes
Old November 27th, 2004, 12:57 PM   #1
Dr. Dubai
BANNED

Dr. Dubai's Avatar

Likes (Received): 5

Utrecht: De poort van Terwijde

deze woontoren komt in Leidsche Rijn bij station Terwijde, hij wordt 60 meter hoog. hij is af in 2005/2006.

UTRECHT - Tot verrassing van toekomstige bewoners en de gemeenteraad komt bij station Terwijde in Leidsche Rijn een woontoren van zestig meter hoog. De negentien verdiepingen tellende toren krijgt op de begane grond een bijgebouw met basisschool, kinderdagverblijf en kantoren.
De ‘Poort van Terwijde’ wordt voorlopig met afstand het hoogste gebouw van stadsdeel Leidsche Rijn.
Kopers van de huizen die direct naast de toren worden gebouwd, hebben geschrokken gereageerd op het plan. Zij dachten in een omgeving zonder hoogbouw terecht te komen. Volgens het stedenbouwkundig programma van eisen wordt in dit gebied niet hoger gebouwd dan vier lagen. De ontwikkelaar heeft bij de gemeente echter een willig oor gevonden voor zijn wens om daarvan af te wijken.
Volgens projectleider J. van Staalduinen van de gemeente is de hoogbouw een logisch uitvloeisel van het stedenbouwkundig plan en van het globale bestemmingsplan. ,,Dat geeft aan dat de bebouwing rondom het station de hoogte in mag. Het kaartje met maximale bouwhoogten is indicatief, er is ruimte om af te wijken.’’
Politiek Utrecht is niet direct overtuigd. GroenLinks, SP en Leefbaar Utrecht willen opheldering over de grote afwijking van de gedane beloftes. Woordvoerders van VVD en PvdA benadrukken dat er nog inspraakprocedures komen waarin toekomstige bewoners van Terwijde hun zegje kunnen doen.

dit is de toren:
Dr. Dubai no está en línea   Reply With Quote

Sponsored Links

Old November 27th, 2004, 03:09 PM   #2
bobdebouwer
Your advertisement here?

bobdebouwer's Avatar

Likes (Received): 6

Leuke toren, maar zoals er wordt omgegaan met de afspraken vind ik niet zo netjes...
bobdebouwer no está en línea   Reply With Quote
Old November 27th, 2004, 03:11 PM   #3
Dr. Dubai
BANNED

Dr. Dubai's Avatar

trouwens, een andere toren is in aanbouw in Leidsche Rijn. ik reed er laatst nog langs, ze hebben het hoogste punt al bereikt. als ik weer hersteld ben van mijn gescheurde enkelbanden ga ik wel een keer een updatetje maken,

dit is die andere toren:

zo'n 40 a 45 meter hoog schat ik.
Old November 27th, 2004, 03:43 PM   #4
Berrtus
Registered User

Berrtus's Avatar

Likes (Received): 0

Mooie tegenhanger van de nieuwe Brandweerkazerne. Plan is al eens langsgekomen op het forum trouwens.
Old November 27th, 2004, 10:06 PM   #5
empersouf
Registered User

empersouf's Avatar

Likes (Received): 1

Allebei de torens zijn geloof ik in aanbouw, heb ze van ver gezien. Wordt denk ik tijd voor een construction update van mij en Dr. Dubai, als ik mijn camera heb dan.
empersouf no está en línea   Reply With Quote
Old November 27th, 2004, 11:31 PM   #6
dennol
...

Likes (Received): 2

Het is een mooie toren. Ik hou wel van torens met Flatiron-achtige vormen.
dennol no está en línea   Reply With Quote
Old November 28th, 2004, 12:37 PM   #7
Matthijs
Accepteer Geen Middelmaat

Matthijs's Avatar

Die tweede 'toren' kun je moeilijk een toren noemen. Hij is breder dan hoog, ik vind het een beetje een bakbeest. De appartementencomplexen aan de Melissekade (zuidrand van Archeologiepark in Parkwijk) vind ik een stuk mooier. Helaas kan ik daar niet echt goede plaatjes van vinden.
Matthijs no está en línea   Reply With Quote
Old December 2nd, 2004, 10:20 PM   #8
empersouf
Registered User

empersouf's Avatar

Likes (Received): 1

Dan wordt het tijd dat ik binnenkort wat foto's ga maken. Als ik een camera heb.
empersouf no está en línea   Reply With Quote
Old March 8th, 2005, 04:01 PM   #9
Vloepkleedje
arnhmember

De Poort van Terwijde... is nog niet echt onder constructie. Het terrein is wel netjes onderhouden:

Lagerak Kavel 12 is al wel bijna af. Het is een gezellige dikkertje dap.

Foto's van 08-03-05
Vloepkleedje no está en línea   Reply With Quote
Old March 8th, 2005, 04:13 PM   #10
Dr. Dubai
BANNED

Dr. Dubai's Avatar

aaah, mooie update! ja over een half jaartje gaat hij de lucht in.
Old March 8th, 2005, 06:51 PM   #11
Utrechter
De hoogte in...

Wordt toch een beetje een stedelijk gebied dus.... beter dan alleen maar een Vinex-locatie.

Houten is wat dat betreft heel erg.... mag niet hoger dan 22 meter (daklijst) gebouwd worden . Kostbare km2 worden verspild aan suffe rijen laagbouw.
Utrechter no está en línea   Reply With Quote
Old March 8th, 2005, 11:39 PM   #12
Delta_Watcher
Registered User

Wat betreft Houten, ben ik het niet met je eens.
Ik ben blij dat ze de meer stedelijke bouw concentreren in lijdsche rijn Vinex, en de meer dorpse bouw in Houten vinex. Stedelijke bouw zou niet passen in Houten-vinex (midden tussen de weilanden). Daarnaast hoef je daardoor minder laagbouw te plannen in lijdsche rijn vinex, aangezien men daarvoor in Houten terecht kan. Ik snap dat de 22 meter bij wijze van spreken was, maar de hoogste laagbouw die voor Houten bedacht is, is een hotel van 60 meter en een woontoren van 45 meter (afgezien van de 90+ windmolens, maar die tellen niet echt).
Delta_Watcher no está en línea   Reply With Quote
Old March 9th, 2005, 08:42 AM   #13
Utrechter
De hoogte in...

Voor een kleine uitbouw van een stad kan ik het met je eens zijn. Houten-2 is echter zo uitgestrekt dat het een compleet nieuwe stad betreft. Mooi rond dus rond het centrum/spoor zou wat hogere bouw wel op z'n plaats zijn. Er staan kantoren maar ook die zijn maximaal 3 of 4 hoog. Daar zou wat meer profiel in mogen zijn, ook omdat in het originele Houten ook maar een beperkte hoogte is. Het wordt al met al toch een plaats met 60.000+ inwoners.

Er zijn al jaren plannen voor dat hotel (Griet Titulaer was de eerste geloof ik )... ben benieuwd of die ook nog doorgaat.
Old March 9th, 2005, 04:49 PM   #14
EuroMaster
Illustrateur

EuroMaster's Avatar

Likes (Received): 10

Quote:
Originally Posted by Delta_Watcher
Wat betreft Houten, ben ik het niet met je eens.
Ik ben blij dat ze de meer stedelijke bouw concentreren in lijdsche rijn Vinex, en de meer dorpse bouw in Houten vinex.
nou, als ik dit zo bekijk, is de stedelijkheid nog ver te zoeken. lijkt dommelen wel. hopen dat het centrum van leidsche rijn wel wordt volgeplempt van torens van rond de 200m, wat de gemeente voorstelde. alles beter dan dit iig.
EuroMaster no está en línea   Reply With Quote
Old August 29th, 2005, 08:08 PM   #15
ill-b
Registered User

ill-b's Avatar

Likes (Received): 29

Deze impressies vond ik op de site van http://www.vanherkdekleijn.nl/ :

Afegelopen weekend kon er met behulp van een kraan op 60 meter hoogte worden gekeken wat het uitzicht zou zijn vanaf die toren. Een actie van VABO, de bouwondernemer. Helaas las ik het vandaag pas, anders had ik voor wat mooie plaatjes kunnen zorgen. Omdat de helft van de appartementen inmiddels is verkocht, kan de bouw beginnen! Geplande start van de bouw, najaar 2005 of voorjaar 2006.

Last edited by ill-b; August 29th, 2005 at 10:53 PM.
ill-b no está en línea   Reply With Quote
Old August 30th, 2005, 07:55 AM   #16
Utrechter
De hoogte in...

Quote:
Originally Posted by ill-b
Omdat de helft van de appartementen inmiddels is verkocht, kan de bouw beginnen! Geplande start van de bouw, najaar 2005 of voorjaar 2006.
Mooi!! Doe maar najaar 2005 dan

Eerste aanzet tot meer?
Old August 31st, 2005, 08:28 AM   #17
Mr Sky
Urbanity!

Mr Sky's Avatar

Is dit nou dichtbij de A12 bij Leidsche Rijn, want het leek wel zo op de foto's (kan het fout hebben ).
Mr Sky no está en línea   Reply With Quote
Old September 1st, 2005, 03:20 PM   #18
ill-b
Registered User

ill-b's Avatar

Likes (Received): 29

Het is dichter bij de A2 dan bij de A12, in de buurt van de brandweerkazerne van Leidsche Rijn.
ill-b no está en línea   Reply With Quote
Old November 14th, 2005, 04:29 PM   #19
Utrechter
De hoogte in...

Al vorderingen? Najaar is al bijna afgelopen

Zal wel 2006 worden dan.... jammer...
Old November 14th, 2005, 05:20 PM   #20
Vloepkleedje
arnhmember

Nadeel van deze toren is dat deze niet zo snel op iemands' route ligt. Behalve als je met de trein gaat en niet met je ogen knippert uiteraard. Ik zou niet weten of deze al U/C is.
Vloepkleedje no está en línea   Reply With Quote

Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules