daily menu » rate the banner | guess the city | one on oneforums map | privacy policy | DMCA | news magazine

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Holland Hoogbouw Forums > Actueel > Rotterdam

Rotterdam » Ojajh?

Reply

Thread Tools
Old July 4th, 2008, 09:54 PM   #1
Roel
Registered User

Likes (Received): 0

Rotterdam: Tuin van Noord (PI Noordsingel)

Dit zat vandaag bij de post:

Dit is de huidige situatie (klik op plaatje voor vergroting):

Wat zijn jullie ideeen?
Roel no está en línea   Reply With Quote

Sponsored Links

Old July 5th, 2008, 08:45 AM   #2
Nexxd
Rotterdammer!

Nexxd's Avatar

Mooi gebouw voor een museum, eventueel gemixt met woningen en kantoren.
Nexxd está en línea ahora   Reply With Quote
Old July 5th, 2008, 09:11 AM   #3
SkyBridge
a.k.a. Sequentia

SkyBridge's Avatar

Likes (Received): 555

Geen musea te ver buiten het centrum meer graag. Unieke woonplekken daarentegen kan Rotterdam niet genoeg hebben!
Old July 5th, 2008, 10:19 AM   #4
Splinter
Walk your talk

Splinter's Avatar

Likes (Received): 9

idd, ik zeg maak er mooie woningen van met mooi buitengroen en misschien wat gezellige horeca aan de singel.
Splinter no está en línea   Reply With Quote
Old July 5th, 2008, 10:34 AM   #5
Nexxd
Rotterdammer!

Nexxd's Avatar

Als het maar geen bejaardenhuis voor (voormalig) welgestelden wordt

Je kan trouwens heel wat woningen kwijt in dat gebouw. Dat kn alleen maar positief zijn voor de omgeving!
Nexxd está en línea ahora   Reply With Quote
Old July 5th, 2008, 12:24 PM   #6
Roel
Registered User

Quote:
Originally Posted by SkyBridge View Post
Geen musea te ver buiten het centrum meer graag. Unieke woonplekken daarentegen kan Rotterdam niet genoeg hebben!
De meerderheid van de bezoekers van musea komt van buiten Rotterdam, dus dan is 10 a 15 minuten lopen van Rotterdam Centraal m.i. niet te ver. Als je er woningen van wil maken met buitenruimte is dat niet mogelijk zonder delen van de gevel te slopen. Als de ontwikkelaar die vrijheid krijgt, waar ik helemaal voor zou zijn, kan je er inderdaad prachtige appartementen van maken.
Roel no está en línea   Reply With Quote
Old July 5th, 2008, 06:43 PM   #7
SkyBridge
a.k.a. Sequentia

SkyBridge's Avatar

^ Heeft ook niks met afstand te maken, maar met het feit dat steeds meer functies 'onttrokken' worden aan het centrum. Je krijgt straks een vacum dat Lijnbaankwartier heet, waar naast de bekende winkels niets meer te beleven is. Het lijkt met goed om ls er een museum bijkomt, dit echt in het centrum af te dwingen en niet meer te gebruiken als instrument om kansloze wijken erbovenop te helpen (Heijplaat, Katendrecht, Afrikaanderwijk, Entrepotgebied, Lloydpier, etc. etc.) - niet dat Noord kansloos is, maar een museum voegt daar m.i. weinig toe en een exclusief woonmilieu wel.
Old July 5th, 2008, 06:44 PM   #8
Skyscrapercitizen
TIMBY

Skyscrapercitizen's Avatar

Likes (Received): 1128

Helemaal mee eens. De binnenstad kan juist een museum goed gebruiken.
Old July 5th, 2008, 07:42 PM   #9
EPA001
Registered User

EPA001's Avatar

Likes (Received): 1098

Ik sluit me bij de twee vorige posts aan. Interessante woningen kunnen aan dit gebied veel meer toevoegen dan een n of ander museum dat op dergelijke locaties gewoon niet tot zijn recht komt.

In het Centrum heeft een museum uiteraard veel meer kansen, komt in "de loop" te liggen, valt daardoor op, enz, enz.
"Atheism is more than just the knowledge that Gods do not exist, and that religion is either a mistake or a fraud. Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan
EPA001 no está en línea   Reply With Quote
Old July 5th, 2008, 11:30 PM   #10
Ard Buijsen
t.a.f.k.a. AJB

Ard Buijsen's Avatar

Likes (Received): 1391

zou een goed gebied zijn voor kleinschalige creatieve retail een beetje gelijk aan de hoven in Oost Berlijn. Dat gedeelte van Noord en zeker naar het Liskwartier toe kent al veel kleine creatieve bedrijfjes. Als je dat combineert met woningen en leuke restaurants, een arthouse e.d. kan het een interessant gebied worden. Maar dan moet het wel op een andere wijze gedaan worden dan bv het Westelijk Handelsterrein want dat is geen onverdeeld succes. Maar een verdere veerdichting van Noord zou heel erg goed zijn.
Ard Buijsen no está en línea   Reply With Quote
Old July 6th, 2008, 06:38 PM   #11
mosm
Registered User

Likes (Received): 3

Quote:
Originally Posted by SkyBridge View Post
^ Heeft ook niks met afstand te maken, maar met het feit dat steeds meer functies 'onttrokken' worden aan het centrum. Je krijgt straks een vacum dat Lijnbaankwartier heet, waar naast de bekende winkels niets meer te beleven is. Het lijkt met goed om ls er een museum bijkomt, dit echt in het centrum af te dwingen en niet meer te gebruiken als instrument om kansloze wijken erbovenop te helpen (Heijplaat, Katendrecht, Afrikaanderwijk, Entrepotgebied, Lloydpier, etc. etc.) - niet dat Noord kansloos is, maar een museum voegt daar m.i. weinig toe en een exclusief woonmilieu wel.
Bijzondere lijst kansloze wijken. Niet helemaal duidelijk wat dat met musea te maken heeft ook...

In ieder geval vind ik het erg jammer dat als je het Hofplein oversteekt het centrum plotsklaps ophoudt. Wat ik in Rotterdam als stad mis is wijken met voldoende voorzieningen (leuke winkels en horeca) buiten het centrum. Het houdt allemaal niet over. Iedere poging dat te bereiken juich ik dan ook toe. Uitbreiding van het centrum naar het noorden zou ik ook toejuichen. Een museum lijkt me daarvoor niet de beste optie en een betere start zou een hofpleinkwartier kunnen zijn. En dan doortrekken. Het beeld dat steeds meer functies aan het centrum worden onttrokken deel ik ook niet. Behalve bioscopen zie ik dat niet zo. Ook het huidig centrum wordt steeds leuker. Mooi toch!
mosm no está en línea   Reply With Quote
Old July 6th, 2008, 07:27 PM   #12
SkyBridge
a.k.a. Sequentia

SkyBridge's Avatar

^ Wat is er bijzonder aan?

Katendrecht en Afrikaanderwijk lijken me duidelijk. Lloydkwartier had ook een speciale 'touch' nodig om er iets van te maken voor mensen met een gevulde portemonnee, zo omringd door slechte wijken. Entrepotgebied heeft al meerdere reanimaties moeten ondergaan.

Ik doelde op het feit dat de gemeentelijke diensten steeds vaker een centrumfunctie 'misbruiken' om een buitengebied op de kaart te zetten. Prima, maar niet TE ver in doorschieten. Een museum in het centrum zou geweldig zijn! Ik deel je mening trouwens niet dat het centrum steeds leuker wordt. Dat geldt slechts voor een deel, namelijk het Laurenskwartier. Het Lijnbaankwartier staat al decennia vrijwel stil. Ontwikkelingen komen niet op gang en het gebied blijft monofunctioneel. Leuke horeca e.d. komt er hier maar mondjesmaat bij.

Een museum bij Hofplein zou ik overigens wel weer een goed idee vinden.
Old July 6th, 2008, 07:42 PM   #13
Michiel
Registered User

Michiel's Avatar

Likes (Received): 1081

In Stockholm is een oude gevangenis tot ho(s)tel verbouwd. Ik heb daar een paar jaar terug nog 'gezeten' .

http://www.langholmen.com
Michiel no está en línea   Reply With Quote
Old July 6th, 2008, 09:03 PM   #14
railway stick
Bas

railway stick's Avatar

Misschien een gewaagd idee? We leven in 2008!

De oppervlakte van het perceel is ruwweg zo`n 175 x 175 meter. Ik zie dat je er voornamelijk aan de zuidwestzijde in kunt, en voor de rest is het complex aan drie overige zijden grotendeels aan het oog onttrokken. De bebouwing staat ervoor, er er staan muren omheen. Er is niet echt een direkte verbinding met de drukke Zwartjansstraat. De Noordsingel NZ zelf biedt een goede toegang tot het complex. En op het gevangenisterrein zie ik veel parkeerplekken. In bovenstaande brief staat vermeld, dat het gebied een publieke functie moet krijgen. Nou, daar gaan we dan.

Ik heb altijd ideen, nu ook weer. En ik durf het ronduit te zeggen, maar zou men dan op deze ideale plek een soort rosse buurt voor Rotterdam kunnen inrichten, met clubs, bordelen en andere dienstverlenende instellingen. Elke havenstad heeft zo`n buurt, maar in Rotterdam is het nooit echt meer van de grond gekomen sinds de teloorgang van Katendrecht. Gewoon een hoekje waar de prostitutie e.d. rustig haar gang kan gaan, zonder al te veel overlast te bezorgen voor de omliggende buurt. De muren/omheining laten staan, dat wel, met drie ingangen, dan houd je de loop er in. En zo`n unieke gelegenheid plaatst Rotterdam meteen weer in the picture, zo van dat het wel gewaagd is om ermee te beginnen. Maar feit is, dat je dan alle gelegenheden op n plek concentreert en redelijk onder controle kunt houden. En je hebt mogelijk geen Keileweg-toestanden meer of elders overlast van bepaalde praktijken.

In enkele Duitse steden zijn dit soort oplossingen lang geleden bedacht ( Herbertstrasse in Hamburg, Helenenstrasse in Bremen) notabene door gemeentebesturen zelf en het werkt nog steeds. Prostitutie zal altijd blijven bestaan en ook in Rotterdam kan men deze vorm van dienstverlening niet tegenhouden. Want zoals het nu gaat, loopt het op den duur wel weer mis. En in winkeltjes, workshops e.d. op de plek van de Noordsingel geloof ik niet, het ligt m.i. te ver uit het centrum, dat wordt niks. Trouwens, wil men in Rotterdam graag de wereldpers (over zich heen) halen, moeten ze gewoon dus de P.I. Noordsingel bestemmen als Hoerenkit, mogelijk dan de grootste ter wereld. Wow! Mouwen opstropen, da`s toch het motto in Rotterdam?

Ik denk dat je zo`n gebied best wel aardig kunt inrichten en het moet zo zijn, dat ook nieuwsgierigen er zonder angst of schaamte een kijkje kunnen nemen, zoals velen van ons nu al doen bij een bezoek aan Amsterdam. Dan neem je zo`n buurt toch even mee in je eigen urbane zwerftocht. Zo is het toch? Want je moet toch met een verhaal thuiskomen. Dus over tien jaar hoort bij een bezoek aan Rotterdam een `must see` Noordsingel.
railway stick no está en línea   Reply With Quote
Old July 6th, 2008, 10:29 PM   #15
Klifix
Registered User

Klifix's Avatar

Likes (Received): 20

Maak er een museum, bioscoop, theater, horeca, winkelcentrum van.
Klifix no está en línea   Reply With Quote
Old July 8th, 2008, 02:12 PM   #16
dirkholtkamp
Aanstormend talent

dirkholtkamp's Avatar

@ Railway stick

Liever niet...ik woon daar 100 meter vandaan

Maar ff inhoudelijk. Het complex op zich wel geschikt voor de door jou gesuggereerde bestemming, de omgeving daarentegen niet (nog los van het feit dat het Oude Noorden van oudsher geen enkele link heeft met de Haven waaran jij de noodzaak van een rossebuurt deels koppelt). Een dergelijke bestemming is niet in de omgeving te integreren. De omliggende straten en buurten hebben hoofdzakelijk een woonfunctie (met veel winkelaanbod in de doorgaande straten). Deze woonfunctie is in dergelijke context (Wallen in Amsterdam zijn anders) niet te mixen met prostitutie. De gedachte dat een ommuurd complex de overlast buiten de buurt houdt is in dit geval een ilusie; het complex te is veel geintegreerd in de wijk.

De opbouw van de wijk, de lage huizenprijzen (in contrast met de Wallen), de grote hoeveelheid sociale woningbouw en reeds in ruime hoeveelheid aanwezige belwinkels en andere schimmige zaken die vaak in verband worden gebracht met criminele activiteiten zijn met toevoeging van prostitutie een garantie voor een hoop ellende. Juiste deze factoren dragen er aan bij dat overlast evenals bij de Keileweg over de buurt uit zal waaien.

De buurt is net weer aan het opklimmen (o.a. na sluiting van een aantal prostitutiepanden die veel overlast veroorzaakten) na door een diep dal te zijn gegaan. Het aantal overvallen neemt af, kansrijken weten de wijk langzaam weer te vinden, de status van Vogelaarwijk biedt weer mogelijkheden etc...hoe dan ook geen goed plan om de voormalige PI op de Noordsingel een dergelijke functie te geven.

Dit neemt overigens niet weg dat ik het met jou eens ben vraag naar en aanbod van prostitutie altijd zullen blijven bestaan en dat dit dan maar beter gereguleerd tot stand kan komen...echter…NIMBY

Ik zie meer in woningbouw, hotelfunctie en commerciele ruiimtes die iets toevoegen ten opzichte van de vierkante meters die in de nabije omgeving leeg staan. En helaas; het sluiten van Katendrecht is denk ik onomkeerbaar. Mijns inziens is prostitutie in geen enkele stadswijk (opnieuw) in te passen.

Last edited by dirkholtkamp; July 8th, 2008 at 02:35 PM.
dirkholtkamp no está en línea   Reply With Quote
Old July 8th, 2008, 07:35 PM   #17
railway stick
Bas

railway stick's Avatar

Zoek nu eens een originele unieke bestemming.

Mooi zo. Ik heb begrip voor standpunten van direkt omwonenden. Misschien loopt Rotterdam ook wel voorop om het prostitutieprobleem uit te bannen of weg te stoppen naar de wat betere wijken. Of naar de omliggende plaatsen, waar het wl kan. Ach, Antwerpen ligt ook maar op 72 kilometer afstand, nietwaar? Maar ik wil zo graag dat zo`n Penitentiaire Inrichting eens een wat originelere bestemming krijgt dan altijd maar weer meer van hetzelfde: Dus geen museum, daar zijn er al zoveel van. Dus geen horeca, winkels of congresgelegenheden, nee, daarvan zijn er al zovele. Verzin nu eens iets nieuws, zou ik zeggen, iets dat een echte trekker wordt voor Rotterdam.

Kijk eens naar de Hafencity van Hamburg, daar zit de loop nu echt in. Daar heeft de kip het Gouden Ei gelegd, met enkele publieksattacties waar jaarlijks miljoenen mensen op af komen, waaronder ik. Zo`n `catcher` heeft Rotterdam nu ook echt nodig, gewoon alleen al om de rest van Nederland het nakijken te geven. O ja, schiet me nog zo`n voorbeeld te binnen, in Sinsheim, Duitsland: Daar vond iemand het ooit wel leuk om een vervallen, niet goed lopend beurscomplex vol te proppen met alles wat beweegt: Het Automobil + Technikmuseum, met nu jaarlijks bijna een miljoen nieuwsgierige gasten, die daar dan toevallig langskomen. Begrijp me goed, ik verwacht gewoon een knallende nieuwe bestemming voor de Noordsingel. Iets origineels. En niet iets waarvan we al zoveel in het land hebben. Kijk eens over de grens voor een idee, in Europa, in de USA, in Japan, in India. Dat wil ik gewoon even kwijt hier .
railway stick no está en línea   Reply With Quote
Old July 9th, 2008, 01:10 AM   #18
postHUMANproject
Registered User

postHUMANproject's Avatar

de ingang

postHUMANproject no está en línea   Reply With Quote
Old July 10th, 2008, 08:01 PM   #19
RMR
Registered User

RMR's Avatar

Likes (Received): 1

die lelijke aanbouwsels weghalen en het gebied er omheen in de toekomst meer orienteren aan dit gebouw. Nu is het helemaal verstopt.. erg zonde van dit voor Rotterdam bijzondere gebouw. Fraaie verblijfsruimten eromheen maken en wat mij betreft ook een terrasje. Dit gebouw kan veel meer betekenen voor de wijk.
RMR no está en línea   Reply With Quote
Old July 11th, 2008, 01:15 AM   #20
regilio
Registered User

regilio's Avatar

Of mooie studentenwoningen. Geeft altijd een mooie impuls aan de buurt en er is altijd vraag naar dus je krijgt het z vol.
regilio no está en línea   Reply With Quote

Reply

Thread Tools

Posting Rules