daily menu » rate the banner | guess the city | one on oneforums map | privacy policy | DMCA | news magazine | posting guidelines

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Euroscrapers > Local discussions > .be-forum > Belgische steden / Villes belges > Andere steden / Autres villes > Aalst, Scheldeland & Vlaamse Ardennen

Global Announcement

As a general reminder, please respect others and respect copyrights. Go here to familiarize yourself with our posting policy.

Reply

Thread Tools
Old October 23rd, 2011, 12:25 AM   #1
Bvaerrts
Oilsjteneer

Bvaerrts's Avatar

Likes (Received): 638

AALST | HOFSTADE & GIJZEGEM

Hofstade Weyveld: 83 sociale woningen

Toevallig dit potentieel project tegengekomen.
Het betreft hier een tamelijk groot project te Hofstade (Aalst) ter hoogte van de Kasteelstraat (Weyveld).
Het project zelf omvat 83? sociale woningen en is in opdracht van SHM Denderstreek ontworpen. Dit ontwerp uit 2010 is van Bob361 Architecten.

Geen bijkomende informatie gevonden hieromtrent.

Mogelijke ligging:
[IMG]http://i56.************/30rrabn.jpg[/IMG]

Illustraties:
[IMG]http://i54.************/etw0w8.jpg[/IMG]

[IMG]http://i53.************/nz0hv9.jpg[/IMG]

Bron: http://www.facebook.com/note.php?not...21344654597782

Last edited by Meurisse; November 2nd, 2013 at 07:26 PM.
Bvaerrts no está en línea   Reply With Quote

Sponsored Links
Old May 20th, 2012, 08:27 PM   #2
Bvaerrts
Oilsjteneer

Bvaerrts's Avatar

Hofstade: sociale woonwijk

Quote:
Originally Posted by Bvaerrts View Post
Toevallig dit potentieel project tegengekomen.
Het betreft hier een tamelijk groot project te Hofstade (Aalst) ter hoogte van de Kasteelstraat (Weyveld).
Het project zelf omvat 83? sociale woningen en is in opdracht van SHM Denderstreek ontworpen. Dit ontwerp uit 2010 is van Bob361 Architecten.

Geen bijkomende informatie gevonden hieromtrent.

Mogelijke ligging:
[IMG]http://i56.************/30rrabn.jpg[/IMG]

Illustraties:
[IMG]http://i54.************/etw0w8.jpg[/IMG]

[IMG]http://i53.************/nz0hv9.jpg[/IMG]
Een nieuwe luchtfoto gevonden dat de impact op de omliggende wijken toont. Deze wijk zal vooral een sociale- en multiculturele wijk worden. Ook hebben ze plaats voorzien voor zigeuners en komt er een sanitair blok achter de tuinen van de huidige bewoners.

[IMG]http://i50.************/351v9rl.jpg[/IMG]
Old May 24th, 2012, 11:49 AM   #3
fruyt
Registered User

Likes (Received): 15

Quote:
Originally Posted by Bvaerrts View Post
Een nieuwe luchtfoto gevonden dat de impact op de omliggende wijken toont. Deze wijk zal vooral een sociale- en multiculturele wijk worden. Ook hebben ze plaats voorzien voor zigeuners en komt er een sanitair blok achter de tuinen van de huidige bewoners.

[IMG]http://i50.************/351v9rl.jpg[/IMG]

Sociale Huisvestingsmaatschappij Denderstreek plant 190 woningen en een nieuw woonwagenpark voor tien gezinnen op het Weyveld in Hofstade. Op sommige plaatsen langs de Kasteeldreef zullen de appartementen vier verdiepingen hoog zijn. De bewoners uit de omgeving reageren woedend.

http://www.aalst.tv/artikel/buurt-wo...uw-megaproject
fruyt no está en línea   Reply With Quote
Old May 29th, 2012, 04:28 PM   #4
Badmintonaddict
Registered User

Likes (Received): 25

Quote:
Originally Posted by fruyt View Post
Sociale Huisvestingsmaatschappij Denderstreek plant 190 woningen en een nieuw woonwagenpark voor tien gezinnen op het Weyveld in Hofstade. Op sommige plaatsen langs de Kasteeldreef zullen de appartementen vier verdiepingen hoog zijn. De bewoners uit de omgeving reageren woedend.

http://www.aalst.tv/artikel/buurt-wo...uw-megaproject

Het gaat hier wel om een eerste emotionele reactie van omwonenden. Op zich niet onlogisch, want het zal een nieuwe wijk worden die "een" impact zal hebben op de omgeving vanwege zijn grootte. Men wist al jaren dat deze gronden ooit wel verkaveld zouden worden, maar niemand uit de buurt had ooit gedacht dat er appartementen (3 of 4 bouwlagen hoog) en een woonwagenpark zou bij komen. Vandaar de reactie.

Ik denk ook niet dat het de bedoeling van de sociale huisvestingsmaatschappij is om hier een concentratiewijk van te maken, ook al gaat het om een sociale woonwijk. Ik hoop dat men er goed over nagedacht heeft om de buurt een goede mix mee te geven. Dat blijkt ook uit het feit dat het (denk ik) de helft koopappartementen en -woningen zullen zijn.

Qua inplanting is het nadelig voor de bestaande huizen die vlak naast een appartementsgebouw zullen komen te staan. Anderzijds is er heel veel groene ruimte voorzien en zijn die recreatieve zones mooi gericht naar het bestaande fietspad en de open ruimte er achter.
Maar er kan inderdaad gediscussieerd worden over het feit dat er appartementen komen in een buurt met hoofdzakelijk huizen, en dat er een tweede woonwagenpark in Hofstade komt.
Badmintonaddict no está en línea   Reply With Quote
Old November 8th, 2012, 12:38 PM   #5
Shaddorry
Futurologist

Shaddorry's Avatar

Likes (Received): 699

Weet er nog iemand iets over het project Kasteelstraat in Hofstade?
Shaddorry no está en línea   Reply With Quote
Old November 8th, 2012, 07:10 PM   #6
Bvaerrts
Oilsjteneer

Bvaerrts's Avatar

Quote:
Originally Posted by Shaddorry View Post
Weet er nog iemand iets over het project Kasteelstraat in Hofstade?
Ik vermoed dat je die nieuwe sociale wijk bedoelt? Ik weet niet hoever men met dit project staat maar momenteel kan je op deze website enkel meer informatie vinden via volgende links:

http://www.skyscrapercity.com/showpo...&postcount=146

en

http://www.skyscrapercity.com/showpo...&postcount=151

(Welkom trouwens op dit forum!)
Old November 9th, 2012, 12:39 PM   #7
Badmintonaddict
Registered User

Ik woon vlak in de buurt van dit project. Het is verdacht stil rond deze plannen. Sinds er kritiek was van de buurtbewoners en het project op de korrel werd genomen in de verkiezingscampagne, is er geen nieuws meer geweest.

Men is op z'n zachtst gezegd nogal voortvarend te werk gegaan, een grote wijk inplannen in een dorp zonder degelijke informatieverspreiding of inspraak van de buurt. Een impact zal er zeker zijn, als het er komt. Men moet hierbij toch wel voorzichtig zijn vind ik.

Nu met de veranderende samenstelling van het stadsbestuur, vermoed ik dat er hierover nog wel een hartig woordje zal gepraat worden? Ik kan me niet inbeelden dat men de oorspronkelijke plannen zo maar zal laten doorgaan.
Old November 12th, 2012, 09:53 AM   #8
Shaddorry
Futurologist

Shaddorry's Avatar

Quote:
Originally Posted by Badmintonaddict View Post
Ik woon vlak in de buurt van dit project. Het is verdacht stil rond deze plannen. Sinds er kritiek was van de buurtbewoners en het project op de korrel werd genomen in de verkiezingscampagne, is er geen nieuws meer geweest.

Men is op z'n zachtst gezegd nogal voortvarend te werk gegaan, een grote wijk inplannen in een dorp zonder degelijke informatieverspreiding of inspraak van de buurt. Een impact zal er zeker zijn, als het er komt. Men moet hierbij toch wel voorzichtig zijn vind ik.

Nu met de veranderende samenstelling van het stadsbestuur, vermoed ik dat er hierover nog wel een hartig woordje zal gepraat worden? Ik kan me niet inbeelden dat men de oorspronkelijke plannen zo maar zal laten doorgaan.
Bwa, d kritiek die de burt gaf sloeg eigenlijk nergens op. <<Ze zullen vanuit die hoge flats in onze tuinen kunnen kijken>> klonk het. uw buurman kan dat toch nu ook al vanop zijn bovenverdieping? en Hofstade kennende zijn de schuttingen tussen 2 eigendommen niet hoger dan 1,5m. Dus onzin, zeg ik. Ik verwelkom het project met open armen aangezien ons dorpke doodbloedt. Tis maar te zeggen voor zolang ze denken aan een aangepaste verkeersregeling (bv eenrichtingswijk etc...) en genoeg parkeergelegenheid, zei het niet ondergronds.
Old November 12th, 2012, 12:04 PM   #9
Badmintonaddict
Registered User

Die kritiek slaat ergens wel op hoor. Men weet al jaren dat op die plek een wijk zal gepland worden, ooit, waarbij men er van uitgaat: er komen wat huizen bij. Dan krijgt men ineens op de boterham dat er naast een aantal huizen heel wat appartementen bijkomen, en dat de wijk wel heel wat groter zal zijn dan gedacht. Op zich zagen de plannen van de indeling er wel goed uit, er is heel wat groen voorzien en het zicht naar de velden achter het fietspad wordt behouden. Als men alle parkeergelegenheid bovengronds wil, dan is men ook al get groen kwijt, dus ik vind dat geen slechte keuze.

Maar uiteindelijk, bijna 200 sociale woningen + 10 extra plaatsen in een woonwagenpark, dat is eigenlijk de echte reden waarom er gemort wordt (dat hoor je niet luidop zeggen, maar de mensen denken zo). En wie er dus komt wonen speelt een grotere rol dan dat of er appartementen komen of niet. En dat is wat er politiek ook speelt denk ik. Mocht het stuk grond daar volgepropt worden met lelijke sleutel-op-de-deur woningen, dan zou je geen haan horen kraaien. En zo gaat het helaas meestal

Ik ben maar net in Hofstade komen wonen. Wegens de ligging vooral, en ook dat de mensen die ik ken die er wonen er allemaal heel graag wonen. van het sociale leven moet ik er nog proeven Staat dat misschien op een laag pitje? Nochtans inwoners genoeg om wat leven in de brouwerij te krijgen.
Old November 12th, 2012, 01:38 PM   #10
Shaddorry
Futurologist

Shaddorry's Avatar

Quote:
Originally Posted by Badmintonaddict View Post
Ik ben maar net in Hofstade komen wonen. Wegens de ligging vooral, en ook dat de mensen die ik ken die er wonen er allemaal heel graag wonen. van het sociale leven moet ik er nog proeven Staat dat misschien op een laag pitje? Nochtans inwoners genoeg om wat leven in de brouwerij te krijgen.
vooral de horeca ziet af aan het slinkende aantal bezoekers. Kijk maar eens naar café B***** in uw buurt, laatst dat ik er was zat daar een hele dag 3 man omdat iedereen naar 't stad trekt. vandaar dat ik het project graag zie komen. Of daar nu vreemdelingen of Belgen, rijken of armen, eender wat komt wonen kan me niet schelen, voor zolang ze leven in de brouwerij komen brengen en zich goed gedragen is't goed.
Old November 12th, 2012, 07:56 PM   #11
Gezond Verstand
Gezond Verstand

Likes (Received): 64

Ook in andere wijken buiten de stad werden of worden appartementen tot 3 hoog gebouwd. Kijk maar naar de wijk tss. de Paardendries-Brakelstraat en ook in de nieuwe wijk tss. Botermelkstraat-Rozendreef gaan appartementen tot 3 of 4 hoog komen. Ook in de plannen voor de wijk tss. Immerzeeldreef-Affligemdreef denkt men eraan.Vlaanderen staat nu reeds volgebouwd. Als we nu niet wat meer in de hoogte gaan bouwen dan staat ons landje binnen enkele tientallen jaren propvol gebouwd. Het is dus maar normaal dat er in Hofstade ook wat hoger gebouwd wordt.

Shaddorry liked this post
Gezond Verstand no está en línea   Reply With Quote
Old December 27th, 2012, 10:58 AM   #12
Bart Van den Neste
Registered User

Likes (Received): 29

HOFSTADE | Diverse projecten & nieuws

Nieuwbouwproject te Hofstade: Blektestraat 2
Bart Van den Neste no está en línea   Reply With Quote
Old January 29th, 2013, 08:19 PM   #13
Shaddorry
Futurologist

Shaddorry's Avatar

Quote:
Originally Posted by Bart Van den Neste View Post
Nieuwbouwproject te Hofstade: Blektestraat 2
Ha ja, die oude huizen stonden daar tot voor kort te koop op internet, dat weet ik nog. Mooi wat ze in de plaats gaan zetten. Maar of ze daar op de Blekte mee akkoord gaan zijn is wat anders, je kent dat gedoe wel als het appartementen gaan worden zoals met die buren van op de Kasteelstraat.
Old January 30th, 2013, 01:44 AM   #14
Shaddorry
Futurologist

Shaddorry's Avatar

HOFSTADE | Diverse projecten & nieuws

Heb dit ook nog op het net gevonden. Dit schooltje (waar ik trouwens zelf nog heb gezeten tot 10 jaar geleden) krijgt binnenkort een 'extreme makeover'.

Quote:
Stedelijke Basisschool 't Hofje

Projectnummer
058-000.O

De school heeft een schrijnend plaatsgebrek. De gebouwen van de lagere school hebben onvoldoende klassen, het schoolhuis wordt volledig ingenomen, ondanks de kleine ruimtes. De kleuters zijn al 18 jaar in voorlopige containers gehuisvest. Er worden bijkomende klaslokalen gehuurd aan de overkant van de straat in een internaat van het GO. Het leerlingenaantal stijgt daarnaast nog jaarlijks.
De klassen van de lagere school en kleuterschool zitten overvol en er is een gebrek aan sanitair, opvangruimte, lerarenlokaal, lokalen individuele zorgbegeleiding, …

Over het project

De school is destijds gebouwd voor 70 leerlingen, nu zijn er 300. Momenteel zijn er 6 kleuterklassen en 9 lagere klassen ingericht (schooljaar 2010-2011).
De bestaande bebouwing – de lagere school dateert van 1867 – is sterk verouderd en niet meer conform aan de wetgeving. Het gebouw kan niet meer worden aangepast aan de huidige normen. Kleine renovatie- en herstellingswerken zijn niet meer toereikend.
De containerklassen zijn in slechte staat, kampen met akoestische en thermische problemen en beschikken eveneens over onvoldoende sanitaire voorzieningen.

Fase binnen het programma
In vergunningsfase

Bouwplaats
Zijpstraat 49
Hofstade, 9308

Naar: Scholen Van Morgen - http://www.scholenvanmorgen.be/nl/sc...school-t-hofje
De plannen heb ik nog niet gezien en ik denk niet dat er renders bestaan, maar een interessant project om naar vooruit te kijken in Hofstade is het zeker!

Last edited by Shaddorry; April 15th, 2013 at 12:27 PM.
Old March 29th, 2013, 02:33 AM   #15
Shaddorry
Futurologist

Shaddorry's Avatar

nog Nieuws hierover?
Old March 29th, 2013, 01:13 PM   #16
Badmintonaddict
Registered User

Ik woon er vlak naast en ben buur van een hevige tegenstander, die weet er alles van, maar ik heb hem de laatste tijd niet meer gesproken Ik zal eens polsen als ik de kans krijg.

Voor de rest, je hoort er niets meer van voorlopig. Blijkbaar windstilte. Of ze nu in stilte aan het plan aan het werken zijn, weet ik niet.

Old April 17th, 2013, 08:37 PM   #17
Shaddorry
Futurologist

Shaddorry's Avatar

Nog Nieuws over het schooltje:
Quote:
In januari 2014 starten de bouwwerken voor onze nieuwe school. De huidige school zal, op het schoolhuis en de turnzaal na, volledig worden afgebroken en 22 maanden later zal, als alles goed verloopt, er een volledig nieuwe school staan. Het schoolhuis en de turnzaal worden volledig gerenoveerd en geïntegreerd in het nieuwe schoolgebouw.

Site 'Brulken'

Tijdens de bouwwerken zullen de lessen gegeven worden op een tijdelijke schoolsite die gelegen is aan het Brulken, op ongeveer 100m van de huidige school.
Op het aldaar gelegen plein, in de buurt gekend als het Sint-Annapleintje, zullen prefablokalen geplaatst worden. Voor de lagere school zullen dit prefabconstructies met een verdiep zijn, dus twee klassen boven elkaar.
Het schoolterrein zal volledig worden afgebakend. Er komt een ingang voor de lagere school, een afzonderlijke inkom voor de kleuters en mogelijk nog een ingang voor de fietsers.
De verhuis naar deze tijdelijke site is voorzien voor de kerstvakantie van het schooljaar 2013-2014 en tegen oktober 2015 zou iedereen terug moeten verhuisd zijn naar de nieuwe school.
Ziet er heel interessant uit!

Bvaerrts liked this post
Old May 22nd, 2013, 05:21 PM   #18
Shaddorry
Futurologist

Shaddorry's Avatar

In Hofstade gaan de geruchten de ronde dat het pand van het vroegere cafe Villa Bikta (daarna Utopia) wordt omgevormd tot een jeugdhuis. Het pand is gemakkelijk 100 jaar of ouder en oorspronkelijk gebouwt als stal, net als zijn buur, cafe De Kastelein. Het is nu een 5-tal jaren gebruikt als repetitiekot voor een band en er wordt gezegd dat het verkocht is en dat de eigenaars er een jeugdhuis van willen maken dat terug Villa Bikta heet.
Old May 31st, 2013, 10:08 PM   #19
Bvaerrts
Oilsjteneer

Bvaerrts's Avatar

Nieuwe school 't Hofke klaar tegen herfst 2015

[IMG]http://i43.************/2wd5wt3.jpg[/IMG]

Bron: Nieuwsblad 31/05/2013

Bvaerrts no está en línea   Reply With Quote
Old June 8th, 2013, 01:40 PM   #20