SkyscraperCity Forum banner

Shanghai 2013

7K views 13 replies 12 participants last post by  Prologic 
#1 · (Edited)
Na vorig jaar een half jaar in het fantastische Beijing te mogen hebben gezeten, heb ik dit jaar een semester in Shanghai doorgebracht. Het was na 2010 (2 weken) en 2012 (1 week) mijn derde keer in Shanghai.

Waar er vorig jaar in Beijing volop tijd was om de stad te ontdekken, was dat dit keer wat anders i.v.m. lange werkdagen. Het resultaat is dat deze serie niet zo gevariëerd is als de Beijing fotoserie van vorig jaar.

In feite bleven alleen de weekenden over om de stad te ontdekken, maar die zaten ook vaak vol met bier en vertier. En dáár heb je ook meteen ook een van de grote verschillen tussen Beijing en Shanghai: waar Beijing bezaaid is met culturele hoogtepunten is Shanghai dat met talloze schitterende restaurants, bars en clubs, en bij zulk soort gelegenheden bleef de camera meestal thuis.


01. Uitzicht op Pudong vanaf Puxi


02.


03. Oriental Pearl Tower vanaf Puxi


04.


05.


06. In Shanghai is verrassend veel art deco te vinden uit de jaren ’20 en ’30.


07.


08. Het 84 meter hoge Park Hotel uit 1934 was tot 1983 het hoogste gebouw van Shanghai.


09.


10. Tomorrow Square (285 meter)


11. People’s Square


12.


13.


14. Pudong


15. The Bund


16. Chinees Nieuwjaar, lekker knallen


17. Er wordt vooral veel geknald, siervuurwerk is minder populair.


18. Meer dan honderd meter aan ratelband


19. Het zorgt allemaal voor een enorme puinhoop op straat.


20.


21. In tegenstelling tot de Chinees bij jou om de hoek, waar vuurwerkrestanten tot enkele weken na oudjaarsavond nog roodgeblakerd aan de stoep blijven plakken totdat die eindelijk een keer weggeregend wordt, heeft men in Shanghai speciale eenheden georganiseerd die zodra de laatste knal van iedere mat heeft geklonken de handen ineen slaan om het nog smeulende zooitje op te ruimen.


22. Bouwput


23. Bouwvakkers wonen vaak naast of op de bouwplaats en krijgen daar te eten.


24. Behalve wolkenkrabbers en eindeloze rijen woontorens zijn er in Shanghai ook nog wijkjes waar de buldozer nog niet is langs geweest. Deze wijkjes zijn schaars en vaak in slechte staat, maar ik kwam er graag, vanwege het contrast met de blinkende wolkenkrabbers vol met dure kantoren en hotels.


25.


26.


27.


28.


29.


30.


31.


32.


33.


34.


35. Zoals op deze foto is te zien zorgen oprukkende torenflats ervoor dat steeds meer van dit soort wijkjes (helaas?) verdwijnen.


36.


37. De inwoners in deze wijkjes zijn niet de grootverdieners van de stad, dit zijn de plekken waar men een volle baan heeft aan bijvoorbeeld plastic flessen of piepschuim verzamelen.


38.


39. Zoals gezegd zijn er in Shanghai veel goede, hippe restaurants, vaak met uitzicht.


40.


41.


42. People’s Square. Dit “plein” lag vroeger in de Britse concessie en de cirkelachtige vorm van het plein is ontstaan doordat de Britten hier in 1861 een paardenrenbaan hadden aangelegd.


43. Linksonder nogmaals het Park Hotel dat tot dertig jaar geleden het hoogste gebouw van de stad was.


44.


45.


46.


47.


Bedankt voor het kijken!
 
See less See more
47
#2 ·
Gave serie van een imposante stad. Eeuwig zonde van die oudere buurtjes. Aan de andere kant je wil er zelf ook niet wonen. Op veel plekken is er daar niet eens riolering.

Dat is nog eens echt vuurwerk!

Je had ook mooie heldere dagen. Is de luchtvervuiling minder tegenwoordig?
 
#9 ·
Dank voor de reacties!

Je had ook mooie heldere dagen. Is de luchtvervuiling minder tegenwoordig?
Ik moet zeggen, als ik het vergelijk met Beijing, dan is de luchtvervuiling in Shanghai een stuk minder. In Beijing heb je wel eens dagen waar je de overkant van de straat niet kunt zien zo "mistig" dat het is. Zulke dagen heb ik in Shanghai niet meegemaakt.

Ik ben uiteraard ook wel uitsluitend op heldere dagen gebouwen op gegaan, vandaar dat het misschien lijkt dat het vaak helder weer is. ;)
 
#3 ·
Prachtige serie. Je hebt aardig voet gevat in China. Het verlies van de oude wijkjes is waarlijk niet zo groot - als er wat fatsoenlijks voor in de plaats zou komen. Dat zie ik op de foto´s helaas niet gebeuren.
 
#7 ·
Geweldige serie, gelijkwaardig aan je Beijing-reeks :cheers:
Het is te hopen dat die oudbouw (de Art Deco-gebouwen, de Hutongs, of hoe ze ook mogen heten in Shanghai) behouden blijft. De stad ziet er goed georganiseerd en leefbaar uit, maar het zijn die oude gebouwen en wijkjes die een stad echt 'soul' geven.
 
#8 ·
Genieten. :)
 
#10 ·
^^

Misschien dat het nu beter is dan tijdens de opbouw van de Expo. Beijing is natuurlijk landlocked. In Shanghai heb je nog wel eens een lekker briesje. In Hong Kong moest ik de dagen er ook echt uitpikken. Tijdens het stormseizoen heb je wel eens kraakheldere dagen met de mooiste wolken.
 
#14 ·
Mooie serie! Interessante fotos met uitleg. Toch maar 'n keertje gaan kijken daar.
 
This is an older thread, you may not receive a response, and could be reviving an old thread. Please consider creating a new thread.
Top