SkyscraperCity Forum banner

Kuala Lumpur & Singapore

7K views 20 replies 13 participants last post by  hoogbouw010 
#1 ·
Voorafgaand aan mijn stage in Shanghai ben ik eerst een paar dagen naar Kuala Lumpur geweest. Tijdens het boeken van de vluchten kwam ik een retourticket Singapore tegen voor nog geen vijftig Euro. Ik was maar 4 dagen in Kuala Lumpur, maar een van die dagen werd dus benut als dagtochtje Singapore, ’s ochtends vroeg heen en ’s avonds terug.

Van deze reis verscheen eerder:
Shanghai 2013
Hong Kong & Shenzhen

Ik plaatste eerst altijd foto’s in het formaat 850x569, nu voor het eerst een tikkie groter: 900x602

01. We kwamen ’s avonds aan, een oud-docente van me (in Maleisië zit een grote Chinese gemeenschap) stond klaar met haar rode Chevrolet voor een autotourtje bij nacht. Dus dat waren de eerste indrukken van Kuala Lumpur.


02. Veel goedkoop eten op straat, altijd gezellig


03. Hier een wat deftiger gebeuren, een van de vele hippe bars van KL.


04. Dakloos en leuk uitzicht


05.


06.


07.


08. De metro bevindt zich veelal bovengronds


09.


10.


11.


12. KL Tower, 421 meter.


13.


14.


15.


16.


17.


18.


19. Toen mijn interesse voor hoogbouw begon vond ik het altijd maar “moeilijk te accepteren” dat deze twee spires ervoor zorgden dat ze de hoogste gebouwen van de wereld werden. In mijn ogen was de Sears Tower gewoon hoger. ;)


20.


21. Dit is die bar van foto 3 – 6. Kijk die kerel liggen als een koning.


22.


23. In KL zijn belachelijk veel mega shopping malls die stuk voor stuk behoren tot een van de grootste ter wereld.


24. Een heuse achtbaan racet om je oren.


25.


26.


27. Kuala Lumpur kent een multiculti samenleving: de oorspronkelijke bewoners zijn islamitisch, er is zoals gezegd een grote Chinese gemeenschap en de Indiase gemeenschap is ook overduidelijk aanwezig in de stad.


28. Ik vond KL over het algemeen een relatief heel rustige stad, er waren vaak weinig mensen op straat. Misschien had het te maken met het feit dat het Chinees nieuwjaar was, maar ik weet niet of men hiervoor vakantie krijgt. Echter, de Indiërs presteerden het om met z’n allen in een megadrukke wijk met z’n allen op een kluitje te gaan zitten: Little India.


29. Vreemd vond ik dit: koeien die geslacht worden in Little India?(!)


30.


31.


32. De multiculti samenleving ten top, een oorspronkelijke Chinees met een oorspronkelijk Indiase man.


33.


34.


35.


36. Chinees nieuwjaar, met drakendans


37.


38.


39.


40.


41. Zwembad in een hotel


42. Met aardig uitzicht


43.


44.


45.


Dat was Kuala Lumpur, nu volgen de foto’s van Singapore.

Het was wel een leuke ervaring om geheel zonder bagage te vliegen, ook geen handbagage, alleen de camera om de nek en boarden maar, in het korte broekie. Dat bleek achteraf wat te optimistisch, in zo’n vliegtuig houdt men het gewoon op 20 graden en in Singapore zelf staat de airco ook niet een standje warmer.

Na een uur vliegen landden we om 9.30u in Singapore. Om 21.45u zouden we weer vertrekken naar Kuala Lumpur.

46.


47.


48.


49.


50. Marina Bay Sands, met dat fantastische zwembad bovenop. Daar schijn je niet zomaar bij te kunnen, maar er is ook een observation deck, dan maar daarheen!


51.


52.


53. Tot dan toe was het bewolkt, maar geen verkeerd weer. In de verte zagen we de donkere wolken rap naderen, dus gauw nog even wat uitzichtfoto’s schieten...


54.


55.


56.


57. Dat zwembad dus


58.


59.


60.


61.


62. En toen zat er een wolk in de weg.


63.


64.


Daarna heeft het drie uur achter elkaar gegoten waar je bang van wordt. Dat was dus dekking zoeken, lekker eten en wachten tot het over was. Op zich jammer, want ik had uiteraard niet veel tijd, maar het klaarde op!

65.


66.


67.


68.


69.


70.


71.


72.


73.


74.


75.


76. Van onze correspondent ter plaatse de tip gekregen dat het uitzicht vanaf deze jongen niet verkeerd is. Naar boven dus! (Credits voor Ribarca ;))


77.


78.


79.


80.


81.


82.


83.


84.


Bedankt voor het kijken!
 
See less See more
84
#3 · (Edited)
Toffe serie, DvW!
Ik zie dat je een paar plekken in Singapore hebt aangedaan die ik links heb laten liggen (Swissotel, Sands), leuk om ze langs deze weg toch nog mee te krijgen! Zo'n plensbui overdag heb ik ook nog meegemaakt (en ook nog een 's nachts - best angstaanjagend!): gelukkig kon ik het schouwspel bekijken vanaf het balkon van het appartement waar ik verbleef, da's toch een stuk beter dan het vol op je dak krijgen :D
 
#8 ·
Dank voor de reacties!

@CborG: die bars horen inderdaad vaak bij hotels, maar zijn meestal ook gewoon open voor bezoekers van buitenaf (ik verbleef zelf in een fijn goedkoop hostel midden in de stad). Ik vind het altijd leuk om rooftop bars/restaurants te bezoeken, dus na een klein beetje research op internet heb ik vaak een lijstje en ga daar dan naar boven, meestal alleen om te kijken en een foto te maken, in de bar op de foto's #3-6 hebben we een avond gezeten. :)

@racingweirdo: je bedoelt de monorail? Als ik het goed heb is alleen #10 die monorail, foto #8, 9 en 11 zijn gewoon de metro.

@Remski: ik was er in februari, de warmte viel mij enorm mee, de 30 graden haalden we niet, maximaal een graadje of 28 was het en de vochtigheid vond ik ook reuze meevallen. De zomers in bijvoorbeeld Shanghai zijn echt stukken onplezieriger. Er zijn ook veel overdekte wandelpaden van soms meer dan een kilometer, voorzien van airco die boven de grond verschillende winkelcentra met elkaar verbinden. Maar het feit dat ik daar geen foto's van heb zegt eigenlijk al genoeg: het is wel een stukje leuker om gewoon over straat te lopen. :)
 
#9 ·
Gave foto's! Ik kan me nog herinneren dat het een regenachtige dag was maar gelukkig heb je nog wel mooie foto's kunnen schieten in Singapore. Die foto's vanuit het Swissotel zijn echt super gelukt! Foto no.78 laat schitterend het contrast zien tussen het oude haventje aan boatquay en de moderne wolkenkrabbers daar achter! Foto 84 laat perfect de immense dichtheid zien van de stad!

Superfoto's van KL ook!
 
#11 ·
Prachtige serie die w.m.b. ook de verschillen tussen beide steden (waar ik meerdere keren ben geweest) goed weergeeft. Heel fijn om deze plekken weer te zien op deze mooie foto's.

Ik neem aan dat de eerste kennismaking met KL de eettentjes in Bangsar zijn? ;) (vele goede herinneringen aan :) ). Berjaya Times Square (met die vele etages winkels) blijft een imposant complex om te zien en te bezoeken. De bowlingbaan in dat complex, die daar weggestopt is in een klein hoekje op de 5e etage (maar wel 48 bowlingbanen naast elkaar telt ;) ) valt helemaal niet eens op in een gebouw van die grootte.
 
#14 ·
^^ Leuk vooruitzicht. :)
 
#15 ·
Natuurlijk heeft KL wat minder toeristische hotspots in vergelijking met Singapore, maar het straatleven is er wel wat interessanter. Jammer alleen dat de alcohol er nog weer duurder is dan in Singapore, maar goed, al het andere is dan weer goedkoper. KL en Dubai contrasteren dan natuurlijk ook wel weer lekker. Van woestijnklimaaat naar tropen.
 
#16 ·
Het is er wat authentieker inderdaad. Het echte stedelijke centrum van KL om wat rond te lopen is overigens wel erg klein. De stad is uitgestrekt en tegenstelling tot Singapore met wijken met voornamelijk rijtjeshuizen die zich helemaal tot aan het vliegveld uitstrekken.

Je moet ook erg op je spullen passen. Mij hebben ze ook proberen te rollen daar. Ik hoor dat soort verhalen van veel mensen. In Maleise is Penang een stuk mooier om te bezoeken volgens mij.
 
#17 ·
^ Men is het er hier op het forum vaak over eens dat Singapore een te gepolijste stad is. Als (dag)toerist kom je er zeker niet aan toe om op zoek te gaan naar die rauwe randjes van Singapore, maar zijn die er eigenlijk wel? Rauwe randjes als chaos op straat, eten op straat, veel mensen bij elkaar, zooi etc. Om te wonen lijkt mij KL daarom ook wat interessanter, want daar heb je eigenlijk van alles wat: van straatchaos tot enorme luxe en alles er tussenin.

@jb_nl: dank voor je uitleg! Daar had ik dan even te kort door de bocht gedacht, dat zou inderdaad kunnen verklaren waarom die Indiërs koeien aan het slachten waren.

@EPA001: die eettentjes zijn die van Bukit Bintang ;)

@Allen: dank voor de reacties!
 
#19 ·
^ Men is het er hier op het forum vaak over eens dat Singapore een te gepolijste stad is. Als (dag)toerist kom je er zeker niet aan toe om op zoek te gaan naar die rauwe randjes van Singapore, maar zijn die er eigenlijk wel? Rauwe randjes als chaos op straat, eten op straat, veel mensen bij elkaar, zooi etc. Om te wonen lijkt mij KL daarom ook wat interessanter, want daar heb je eigenlijk van alles wat: van straatchaos tot enorme luxe en alles er tussenin.
Die rauwe randjes kom je in het Singapore uit de brochures niet zo snel tegen inderdaad, en je moet ook wel een beetje op zoek, maar mijn ervaring is dat zodra je de ethnische buurten ingaat (en dat zal vast niet anders zijn in de Peranakan- en HDB-wijken, waar ik zelf niet ben geweest), het steriele beeld wel wordt bijgesteld. Uiteraard is het wel 'rauw' op zijn Singaporees, dus nog steeds erg gericht op efficiency en netheid, maar het geeft desondanks wel een compleet ander beeld, met meer activiteit op straat, gebouwen die een opknapbeurt kunnen gebruiken, 'mom-and-pop'-stores, en sowieso alles op veel kleinere schaal en op een lager tempo. Vergeleken met KL spit Singapore ondanks dat nog steeds wel het onderspit, maar KL zelf is op zijn beurt weer een hele andere wereld als bijvoorbeeld Saigon of Phnom Penh. Maar uiteindelijk hebben ze allemaal hun eigen charme, maar je moet vantevoren je verwachtingspatroon wel afstemmen op wat je tegen gaat komen om teleurstelling te voorkomen.

Als ik tussen die twee moest kiezen, dan lijkt mij Singapore een fijnere stad om in te wonen/werken dan KL. Maar als de keuze geheel vrij zou zijn zou geen van beiden in aanmerking komen, en trekt mij een stad in een ontwikkelend land veel meer. Ik zou dan ook veel sneller weer in Phnom Penh gaan wonen dan in Sgp of KL.
 
This is an older thread, you may not receive a response, and could be reviving an old thread. Please consider creating a new thread.
Top