daily menu » rate the banner | guess the city | one on oneforums map | privacy policy | DMCA | news magazine | posting guidelines

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Holland Hoogbouw Forums > Gebouwde omgeving > Fotoforum

Fotoforum Foto's van wolkenkrabbers, skylines en de gebouwde omgeving.

Global Announcement

As a general reminder, please respect others and respect copyrights. Go here to familiarize yourself with our posting policy.

Reply

Thread Tools
Old December 26th, 2013, 11:45 AM   #1
Hoogfriesland
Registered User

Hoogfriesland's Avatar

Likes (Received): 1207

Brussel

Afgelopen weekend een paar dagen in Brussel geweest. Ik wist niet echt wat ik moest verwachten. Ik ben er wel een aantal keren langs gereden maar nooit echt in de stad geweest. Ik was wel een aantal keren in Antwerpen geweest (prachtige stad).

Ik vind Brussel een hele verrassende stad. Het aantal indrukwekkende gebouwen vielen me op, sommige zijn echt prachtig. Daarnaast vind ik de bourgondische levenstijl heel prettig, in welk café of eetgelegenheid je ook komt je wordt flink in de watten gelegd, kunnen we in Nederland nog wat van leren. Ook de internationale allure viel me op, Brussel is op en top een wereldstad.

Maar er vielen me ook wat zaken ontzettend tegen: die wereldstad heeft ook veel duistere kanten: ik was echt geshockeerd hoe sommige wijken er aan toe zijn, wat een armoede en wat een rommel. Ook het gebied buiten Brussel ziet er ontzettend rommelig uit, wij reden door een lint van ruimtelijke wanorde op de A12 van Brussel naar Antwerpen. Ik wist van vroeger wel dat het wat rommelig was, maar dat het zo'n troep zou zijn had ik niet gedacht (het lijkt wel of het erger is geworden). Met een romantische bril op kun je zeggen dat dit "stedelijke chaos" is, ik noem het zelf gewoon een dikke troep (sorry België). Veel oostbloklanden waar ik ben geweest zien er een stuk verzorgder en netter uit. Het aparte is zodra je bij Antwerpen bent is het in een keer een stuk beter.

Ik heb het idee dat de rest van Vlaanderen er een stuk netter uitziet (Antwerpen in ieder geval wel).

Ik snap niet dat ze het zover laten komen, misschien zitten gemeenten daar krap bij kas, maar dan kun je in ieder geval proberen om de boel op te ruimen. We vonden de inrichting ook heel bijzonder, zo vind je aan die A12 bij Boom een wildgroei aan bedrijfjes, winkels en (land)huizen aan zonder enige vorm van logica aan elkaar geplakt. Dat dit in zo'n welvarend land mogelijk is.

Genoeg over gezeurd, ik heb een heel fijn en interessant weekend gehad. Ik heb nog wat foto's gemaakt. Het was soms lastig foto's maken met het grauwe weer:

#1 We zaten in de wijk Anderlecht, een hele multiculturele wijk, veel Libanezen. De hoogste toren van België is 150 meter hoog en is gebouwd in 1967 (heeft trouwens in 2006 een nieuw jasje gekregen) ligt er redelijk in de buurt:
image hosted on flickr

Tour du Midi / Zuidertoren by fotovandaag, on Flickr

#2 De Anderlechtse poort is vervuild met dit soort straatvuil, dit soort straatvervuiling is eerder regelmaat dan uitzondering in dit deel van de stad:
image hosted on flickr

Anderlechtsepoort by fotovandaag, on Flickr

#3 Zodra je het centrum in komt (vanaf Anderlecht) wordt het gauw beter:
image hosted on flickr

Brussel/Anderlecht by fotovandaag, on Flickr

#4 Vanaf het Sint Goriksplein zijn de straten vrij van vuilniszakken en ander straatvuil:
image hosted on flickr

Sint Goriksplein/ Place Saint Géry by fotovandaag, on Flickr

#5 Overal heerlijk eettentjes en leuke cafés:
image hosted on flickr

Rue Jules van Praet by fotovandaag, on Flickr

#6 De Grote Markt is echt prachtig:
image hosted on flickr

Grote Markt/Grand Place 1 by fotovandaag, on Flickr

image hosted on flickr

Kerst in Brussel 1 by fotovandaag, on Flickr

#8 Prachtige gevels:
image hosted on flickr

Grote Markt/ Grand Place 2 by fotovandaag, on Flickr

#9 De chique Koninklijke Sint-Hubertusgalerrijen
image hosted on flickr

Koninklijke Sint-Hubertusgalerrijen by fotovandaag, on Flickr

#10 Het stadhuis is 's avonds mooi verlicht:
image hosted on flickr

Stadhuistoren Brussel by fotovandaag, on Flickr

#11 Er was 's avonds een soort lichtshow op de Grote Markt, het stadhuis is werkelijk een prachtig gebouw:
image hosted on flickr

Stadhuis Brussel by fotovandaag, on Flickr

#12 Niet al te beste foto, maar deze nieuwe toren moest toch even op de foto. Het is volgens mij Belgisch hoogste woontoren met een hoogte van 140 meter.
image hosted on flickr

Nieuwe toren Brussel by fotovandaag, on Flickr

#13 De Leopold II Laan is een stedelijke boulevard (die stedelijke boulevards vond ik trouwens ook indrukwekkend in Brussel, een beetje Zuid-Amerikaanse toestanden af en toe):
image hosted on flickr

Leopold II Laan by fotovandaag, on Flickr

#14 De Basiliek van de Koekelberg, zeer indrukwekkend. Het gebouw is door de zichtlijnen die de boulevards creëren op veel plekken in de stad te zien (ook natuurlijk omdat de basiliek op de 107 meter Koekelberg staat):
image hosted on flickr

Basiliek van Koekelberg by fotovandaag, on Flickr

#15 Het is het grootste kerkgebouw in art-decostijl ter wereld, gebouwd begin 20e eeuw.
image hosted on flickr

Basiliek van Koekelberg 2 by fotovandaag, on Flickr

#16 Op de Koekelberg waaide het hard en was het koud, IJslands weertje, het was heel rustig bij de Basiliek, rechts zijn mijn reisgenoten te zien:
image hosted on flickr

Basiliek van Koekelberg 3 by fotovandaag, on Flickr

#17 Het uitzicht is mooi, de Leopold II Laan heeft wereldstedelijke allure
image hosted on flickr

Leopold II laan, Brussel by fotovandaag, on Flickr

#18 Aan het einde van de laan de Brusselse hoogbouw:
image hosted on flickr

Skyline Brussel by fotovandaag, on Flickr

#19 Op de Koekelberg liggen welvarende wijken. Veel panden zijn in jugendstil stijl opgetrokken:
image hosted on flickr

Art nouveau (jugendstil) in Brussel by fotovandaag, on Flickr

#20 We gaan weer richting het centrum:
image hosted on flickr

Brussel 4 by fotovandaag, on Flickr

#21 Statige panden in het centrum:
image hosted on flickr

Brussel 5 by fotovandaag, on Flickr

#22 We zijn ook nog even bij de Expo langsgereden, vooral veel vergane glorie daar.
image hosted on flickr

Atomium 1 by fotovandaag, on Flickr

image hosted on flickr

Atomium 2 by fotovandaag, on Flickr

#24 Dit mooie geveltje was ook nog vergeten:
image hosted on flickr

Brussel 7 by fotovandaag, on Flickr

Dat was het weer. Kort samengevat: ik vind Brussel een interessante, indrukwekkende en zelfs exotische wereldstad maar waar het op veel plekken er heel vervallen uitziet en het een dikke troep is (dat minpuntje moet toch deels op te lossen zijn).

Last edited by Hoogfriesland; December 26th, 2013 at 12:07 PM.
Hoogfriesland no está en línea   Reply With Quote

Sponsored Links
Old December 26th, 2013, 11:58 AM   #2
Plaas
MP

Plaas's Avatar

Likes (Received): 2422

Fijne serie van 'n boeiende stad. Misschien dat ik er volgende week nog even 'n dagje ben. Altijd plezierig, even in Brussel zijn, lekker aan het zure bier en de stinkkaas en de hele tijd van taal wisselen.

Ondanks de huidige positie in de wereldpolitiek straalt Brussel toch nog steeds wel wat van "vergane glorie" uit, alsof 't na de hoogtijdagen van Horta 'n beetje is stilgevallen. De verschillende stadsbesturen die de agglomeratie moeten besturen zitten inderdaad vaak krap bij kas en het politieke gekrakeel dat zo bij België hoort heeft op de stad ook wel z'n weerslag gehad.
Tegelijk kun je dit soort rommel ook in veel andere Belgische steden vinden. Steeds meer stadsbesturen zijn de laatste jaren meer aandacht aan het aanzien van hun steden gaan besteden, maar de restauraties en herinrichtingen beginnen altijd in het centrum; de oversteek naar de buitenwijken is vaak nog niet of maar deels gemaakt. Wat dat betreft kun je in Antwerpen ook nog wel onaangename verrassingen tegenkomen.

Hoogfriesland liked this post
Plaas no está en línea   Reply With Quote
Old December 26th, 2013, 11:59 AM   #3
LE CLOCHARD
Ad crumenam

LE CLOCHARD's Avatar

Likes (Received): 1849

Bedankt voor de foto's! Brussel is een interessante stad, waar je inderdaad op sommige plekken lekker kunt eten voor een schappelijke prijs. Vooral St. Gehry (foto 5), en St. Cathrin zijn prima. De troep en de oplichters zijn inderdaad een grote doorn in het oog.

LE CLOCHARD no está en línea   Reply With Quote
Old December 26th, 2013, 12:04 PM   #4
Nout
AstroNout

Nout's Avatar

Likes (Received): 1053

Leuk! Toevallig was ik afgelopen zondag even in Brussel en heb 5 foto's in random sectie geplaatst. Jij hebt een grotere ronde gemaakt, tonen je prachtige foto's aan. Op de een of andere manier heb ik iets met deze stad, ik vind het er iig altijd heerlijk als ik er ben

Nout no está en línea   Reply With Quote
Old December 26th, 2013, 12:12 PM   #5
Hoogfriesland
Registered User

Hoogfriesland's Avatar

Toevallig dat je er ook was. Ik vond dat er opvallend weinig Nederlanders waren voor zo'n exotisch oord zo dichtbij huis, is toch een hele leuke weekendtrip. Ik denk dat de meeste Hollanders naar Antwerpen of Brugge gaan.

Het Franstalige geeft trouwens ook een exotisch tintje aan Brussel. Ondanks dat het officieel tweetalig is word er maar weinig Vlaams gesproken, maar dat wist ik van te voren wel.
Old December 26th, 2013, 12:37 PM   #6
wc eend
Fremdkörper

wc eend's Avatar

Likes (Received): 64

Leuke serie. Het feit dat Brussel de meest exotische plek is dichtbij Nederland, is de reden dat ik er al een paar jaar woon.

Verder heb je gelijk wat betreft de A12, die voor mij officieel de lelijkste weg ter wereld genoemd mag worden. Vinden veel Belgen zelf trouwens ook.

De buurt waar je logeerde, daar bij de Anderlechtse Poort, staat trouwens wel bekend als een enorm slechte plek waar veel Brusselaars zelf nauwelijks durven komen.

wc eend no está en línea   Reply With Quote
Old December 26th, 2013, 02:02 PM   #7
LE CLOCHARD
Ad crumenam

LE CLOCHARD's Avatar

Zo zijn er wel meer buurten in Brussel hoor. Of dacht je dat het in Sint-Joost-Ten-Node of Molenbeek beter was? En ga eens rondom Gare du Midi kijken

Nee, er valt nog een hoop te verbeteren. Afijn, als je in Woluwe St. Pieters woont zoals een vriend van me, dan woon je prima inderdaad.
Old December 26th, 2013, 02:21 PM   #8
Plaas
MP

Plaas's Avatar

Quote:
Originally Posted by LE CLOCHARD View Post
Zo zijn er wel meer buurten in Brussel hoor. Of dacht je dat het in Sint-Joost-Ten-Node of Molenbeek beter was?
Dat zegt hij toch helemaal niet?
Old December 26th, 2013, 03:21 PM   #9
LE CLOCHARD
Ad crumenam

LE CLOCHARD's Avatar

Nee ik stel een vraag, dat is wat anders.
Old December 26th, 2013, 03:33 PM   #10
Plaas
MP

Plaas's Avatar

Als je je eigen vragen al niet begrijpt, dan moet je ze maar gewoon niet stellen.
Old December 26th, 2013, 04:17 PM   #11
De Klauw
Registered User

De Klauw's Avatar

Likes (Received): 2454

Quote:
Originally Posted by Hoogfriesland View Post
Maar er vielen me ook wat zaken ontzettend tegen: die wereldstad heeft ook veel duistere kanten: ik was echt geshockeerd hoe sommige wijken er aan toe zijn, wat een armoede en wat een rommel. Ook het gebied buiten Brussel ziet er ontzettend rommelig uit, wij reden door een lint van ruimtelijke wanorde op de A12 van Brussel naar Antwerpen. Ik wist van vroeger wel dat het wat rommelig was, maar dat het zo'n troep zou zijn had ik niet gedacht (het lijkt wel of het erger is geworden). Met een romantische bril op kun je zeggen dat dit "stedelijke chaos" is, ik noem het zelf gewoon een dikke troep (sorry België). Veel oostbloklanden waar ik ben geweest zien er een stuk verzorgder en netter uit. Het aparte is zodra je bij Antwerpen bent is het in een keer een stuk beter.

Ik heb het idee dat de rest van Vlaanderen er een stuk netter uitziet (Antwerpen in ieder geval wel).
De A12 is een typische invalsweg vol baanwinkels. Dat is eigenlijk een fenomeen dat uit Amerika is overgewaaid en daar eerder regel dan uitzondering is. Maar ook in Europa zie je het vaak, Frankrijk bv. Je noemt het armoedig maar dat is een verkeerd woord. Het zijn gewoon winkels die zich richten op automobilisten. Chaotisch is het natuurlijk wel door de verschillende vormen en schreeuwerige reclame. Lelijk ook.

Het zwaartepunt van het A12-handelslint ligt trouwens tussen Antwerpen en Boom. Nabij Brussel verandert de A12 meer in een echte snelweg en wordt het dus juist beter.

Quote:
Originally Posted by Hoogfriesland View Post
Het Franstalige geeft trouwens ook een exotisch tintje aan Brussel. Ondanks dat het officieel tweetalig is word er maar weinig Vlaams gesproken, maar dat wist ik van te voren wel.
Dat valt wel mee. Je moet alleen een beetje standvastig zijn. Als je onmiddellijk overschakelt naar het Frans zullen zij ook geen moeite doen. Zeker in de grotere etablissementen en ketens kan je vaak wel terecht in het Nederlands. Het hangt er ook een beetje van af waar je bent in Brussel. In de villawijken in ten zuiden van Brussel, Ukkel en Watermaal-Bosvoorde, wonen veel kak-Franstaligen (die Nederlands principieel uit de weg gaan) en belastingontwijkers uit Frankrijk. De Noordwijk en zeker de Dansaertstraat zijn dan weer bijna Vlaamse enclaves. Ook Sint-Agatha-Berchem en Jette hebben duidelijk nog een Vlaamser karakter.

Last edited by De Klauw; December 26th, 2013 at 04:39 PM.
De Klauw no está en línea   Reply With Quote
Old December 26th, 2013, 04:22 PM   #12
De Klauw
Registered User

De Klauw's Avatar

Quote:
Originally Posted by Plaas View Post
Ondanks de huidige positie in de wereldpolitiek straalt Brussel toch nog steeds wel wat van "vergane glorie" uit, alsof 't na de hoogtijdagen van Horta 'n beetje is stilgevallen. De verschillende stadsbesturen die de agglomeratie moeten besturen zitten inderdaad vaak krap bij kas en het politieke gekrakeel dat zo bij België hoort heeft op de stad ook wel z'n weerslag gehad.
Er worden nog altijd ontzettend lelijke dingen gebouwd die duiden op een totale desinteresse in architectuur en stedenbouw van het bestuur én opdrachtgevers. Dat is doodjammer. Het ligt ook een beetje aan het architectuurbureau dat Brussel momenteel teistert (ik gebruik dat woord bewust): Jaspers.

20 jaar geleden was het juist beter omdat toen vrij mooie postmoderne gebouwen opgetrokken werden. Vooral Atelier d'Art Urbain was daar goed in, dan spreken we over dit soort gebouwen uit de jaren '80 en '90:

Nu zitten we weer een soort modernistische periode van ontzettend sobere en schrale gebouwen. Zie deze deze post van een nieuw opgeleverd project in hartje Brussel:
Quote:
Originally Posted by Thorum View Post
Waar de Soir vroeger was, staat ondertussen het nieuwe hotel (gebouw links = RAC)

Old December 26th, 2013, 04:28 PM   #13
SkyBridge
a.k.a. Sequentia

SkyBridge's Avatar

Likes (Received): 1870

Jaspers & Eyers is inderdaad het ergste wat het Belgische (en Europese) architectenlandschap is overkomen. Draken van volkomen inwisselbare gebouwen die nu al smeken om de sloophamer.
Old December 26th, 2013, 04:41 PM   #14
De Klauw
Registered User

De Klauw's Avatar

Ziehier ook het nieuwste ontwerp van Jaspers voor Brussel:

Vrijwel elk groot project gaat naar Jaspers met de gekende catastrofale gevolgen.

SkyBridge liked this post
Old December 26th, 2013, 07:00 PM   #15
wc eend
Fremdkörper

wc eend's Avatar

Likes (Received): 64

Over het fenomeen Jaspers: hoe is dat toch in godsnaam mogelijk dat hij alles mag doen?
wc eend no está en línea   Reply With Quote
Old December 26th, 2013, 08:35 PM   #16
Benonie
Bike It!

Benonie's Avatar

Likes (Received): 19760

Ons kent ons.... Vroeger waren dat in Brussel Charlie De Pauw en zijn politieke protegé Paul Van Den Boeynants die een deel van Brussel onder stijlloos beton bedekten. Nu zijn vooral spiegelblauwe Jaspers & Eyers aan de beurt, die onder het mom van 'strak en trendy' al even stijlloze dingen neerpoten.
Benonie no está en línea   Reply With Quote
Old December 26th, 2013, 08:56 PM   #17
Hoogfriesland
Registered User

Hoogfriesland's Avatar

Quote:
Originally Posted by De Klauw View Post
De A12 is een typische invalsweg vol baanwinkels. Dat is eigenlijk een fenomeen dat uit Amerika is overgewaaid en daar eerder regel dan uitzondering is. Maar ook in Europa zie je het vaak, Frankrijk bv. Je noemt het armoedig maar dat is een verkeerd woord. Het zijn gewoon winkels die zich richten op automobilisten.
Het fenomeen van winkels die gericht zijn op auto's (dat uit Amerika is overgewaaid) ken ik:p, dat heeft ieder westers land inmiddels. Wij hebben het in Nederland ook, alleen dan een stuk ordelijker en netter. De manier waarop het langs die A12 staat is zo gigantisch chaotisch, dat heb ik nergens anders zo gezien, zelfs niet in de voorsteden van Los Angeles (en zelfs niet in Istanbul). De C&A (bij Boom) staat letterlijk naast een vervallen (land)huisje dat ook zomaar op de hei had kunnen staan en daarnaast staat weer een of ander industrieel pand en ga zo maar door, een grote wirwar van bebouwing, dit alles staat aan een soort van snelweg met daarnaast ventwegen die kriskras in elkaar overlopen Dat heeft inderdaad niet echt met armoede te maken, meer met stedelijke planning (of beter gezegd het ontbreken daar van).

De armoede viel me op in sommige Brusselse wijken. Het viel me inderdaad ook op dat de meeste mensen prima Nederlands konden, maar ik vond het wel leuk om mijn Frans weer een beetje op te frissen.

Last edited by Hoogfriesland; December 26th, 2013 at 09:18 PM.
Old December 26th, 2013, 11:04 PM   #18
Thermo
Registered User

Thermo's Avatar

Likes (Received): 4188

Je gaat een weekendje naar Brussel en neemt een hotel in Anderlecht? Mja, ok. Vind dat een moedige en ook wel vreemde keuze. In het noorden en westen van Brussel liggen nu eenmaal de 'armere' gemeenten. Daar kom je inderdaad nog buurten tegen die je in een West-Europees land niet meer zou mogen zien. Maar helaas. De propreté is voor sommige Brusselse gemeenten nog altijd onoplosbaar.

De mooiste delen van Brussel bevinden zich echter in het zuiden en oosten van de stad. Hier komen helaas zeer weinig toeristen. Ik vind het dan ook zeer jammer dat je als toerist wel Anderlecht gezien hebt en niet het sjiekere/mooiere deel van de stad waar je talloze straten zoals deze vindt. Iets heel anders dan de wijken in Anderlecht of Molenbeek... En al zeker op een grauwe winterdag...
Thermo no está en línea   Reply With Quote
Old December 27th, 2013, 02:32 PM   #19
EPA001
Registered User

EPA001's Avatar

Likes (Received): 5831

Toch is dit een fraaie serie geworden. Het beeld dat ze schetst is dan voor Brussel niet evenwichtig te noemen, maar het beeld is wel eerlijk omdat er gefotografeerd wordt wat men zo al tegenkomt. Ik vind dat boeiend om te zien. En Brussel vind ik sowieso een boeiende stad.
"Atheism is more than just the knowledge that Gods do not exist, and that religion is either a mistake or a fraud. Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan
EPA001 no está en línea   Reply With Quote
Old December 28th, 2013, 02:42 PM   #20
Hoogfriesland
Registered User

Hoogfriesland's Avatar

Quote:
Originally Posted by Thermo View Post
Hier komen helaas zeer weinig toeristen. Ik vind het dan ook zeer jammer dat je als toerist wel Anderlecht gezien hebt en niet het sjiekere/mooiere deel van de stad waar je talloze straten zoals
Als toerist had ik beter mijn huiswerk kunnen doen misschien, maar het feit dat er (volgens jou) weinig toeristen komen in de welvarende wijken zegt wel wat. Ik vind de informatievoorziening voor toeristen ook schraal. Misschien moet het stadsbestuur haar stad eens wat beter gaan promoten en meer als attractie op de kaart zetten, daar hoort een stuk promotie bij maar zeker ook je stad onderhouden en schoonhouden. Veel wijken (tot ver in het centrum) zijn echt geen visiteplaatje. Dat toeristen die slechte wijken (vooral) zien kun je toeristen niet kwalijk nemen, dat is eerder een teken om er iets aan te doen.

Antwerpen doet dat op een of andere manier een stuk beter en is een stuk bekender (als korte vakantiebestemming) onder de Nederlanders. Terwijl Brussel ook heel veel te bieden heeft en een interessante plek is voor een (steden)trip.

Ondanks dat het gedeelte van Anderlecht waar we zaten een dikke puinhoop was en als een sjofele wijk overkwam hebben we ons geen moment onveilig gevoeld, er hing bijvoorbeeld totaal geen agressieve sfeer ofzo. Het multiculturele van de wijk sprak ons wel aan, zo zijn er allerlei leuke winkeltjes te vinden.

Last edited by Hoogfriesland; December 28th, 2013 at 02:50 PM.

Reply

Thread Tools

Posting Rules