daily menu » rate the banner | guess the city | one on oneforums map | privacy policy | DMCA | news magazine

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Holland Hoogbouw Forums > Actueel > Amsterdam > Noord|Zuidlijn

Reply

Thread Tools
Old October 19th, 2010, 02:46 PM   #281
Alargule
Rgstrd sr

Likes (Received): 466

Quote:
Originally Posted by Mojito View Post
Inmiddels heb ik wat meer informatie gevonden over de renovatie van de Oostlijn .
Of dit plan het wel gaat worden... we wachten af.

(...)

(...)

(alle afbeeldingen afkomstig van www.groupa.nl)

Op de een of andere manier heb ik dit topic de laatste tijd helemaal gemist...nou ja: wat mij betreft mag dit 'm wel worden: dan komt mijn plattegrond als officile plattegrond in de vitrines te hangen...
Alargule no está en línea   Reply With Quote

Sponsored Links

Old October 19th, 2010, 03:03 PM   #282
Wuppeltje
Registered User

Wuppeltje's Avatar

Likes (Received): 252

Het is dan ook een hele mooie en grafisch vrij elementaire metroplattegrond dat zich uitstekend leent voor dit soort dingen.
Old October 19th, 2010, 04:48 PM   #283
Mojito
Registered User

Mojito's Avatar

Likes (Received): 508

Ha, dat was me nog niet eens opgevallen Maar inderdaad, zo zie ik ook Alargule's tramplattegrond bijvoorbeeld liever dan het gedrocht dat nu in de Combino's hangt.

Wat me opvalt aan dit plan en aan het eerder afgeschoten plan van Benthem Crouwel met Edenspiekermann is de kleur rood in de huisstijl. Samen met de plannen rond MRA-net en de huisstijl daarvan, die voort moet borduren op die van de Zuidtangent (rood met donkergrijs) en de mogelijke terugkeer van de kleur rood op de nieuwe Alstom metrotreinstellen zou dat een sterke identiteit op kunnen leveren die zich duidelijk onderscheidt van het dominante blauw van NS. En het is ook nog eens historisch verantwoord, want in de oorspronkelijke Oostlijn huisstijl was de kleur rood ook opvallend aanwezig.

Maar dan moet men wel voor dezelfde tint rood kiezen...
Mojito no está en línea   Reply With Quote
Old October 20th, 2010, 09:16 PM   #284
sergiogiorgini
Registered User

Likes (Received): 109

Mee eens. RandstadRail heeft ook al marineblauw met Frutiger. Tijd voor wat anders. En het lijkt me ook wel eens verfrissend als Mijksenaar het voor de verandering niet ontwerpt.

Wat me trouwens altijd opvalt aan renders van de renovatie van de Oostlijn vergeleken met visualisaties van de Noord-Zuidlijn is het ontbreken van reclame. De Noord-Zuidlijn wordt ogenschijnlijk tot de nok toe gevuld met enorme Gucci/Pucci/Prada-advertenties (hoopt men); de Oostlijn krijgt gewoon weer een hoop kunst. Dat zegt wel iets.
sergiogiorgini no está en línea   Reply With Quote
Old October 20th, 2010, 09:58 PM   #285
bthj
Registered User

bthj's Avatar

Likes (Received): 484

ja namelijk dat het een stuk realistischer is.
bthj está en línea ahora   Reply With Quote
Old October 20th, 2010, 10:23 PM   #286
sergiogiorgini
Registered User

Likes (Received): 109

Uiteraard. Al zal het niveau wel ietsje omhoog gaan van de ringtonereclame die nu in de metro hangt, nietwaar?

Bij de Noord-Zuidlijn is die reclame trouwens ongeveer het enige niet-zilvergrijze element in de renders. Je zou het bijna missen.
sergiogiorgini no está en línea   Reply With Quote
Old October 23rd, 2010, 05:25 PM   #287
Silly_Walks
Registered User

Likes (Received): 231

Weet iemand waarom de Gaasperplaslijn en de Ringlijn eigenlijk nog niet samengevoegd zijn, vooruitlopend op de gewenste ontvlechting van de metro?
Gaasperplas-Isolatorweg, Gein-Centraal en Westwijk-Centraal kunnen dan allemaal hun frequentie omhoog gooien.
Silly_Walks no está en línea   Reply With Quote
Old October 23rd, 2010, 11:51 PM   #288
insulting-dutchman
"Yes! the people!"

insulting-dutchman's Avatar

Likes (Received): 323

gein-isolator is het nu

willen ze daar gaasper-isolator van maken?
Old October 24th, 2010, 12:15 AM   #289
Silly_Walks
Registered User

Quote:
Originally Posted by insulting-dutchman View Post
gein-isolator is het nu

willen ze daar gaasper-isolator van maken?
Uit de metronetstudie:

Old October 24th, 2010, 12:44 AM   #290
insulting-dutchman
"Yes! the people!"

voor mij persoonlijk bijna een rede om een ov chipkaart te halen. dat scheelt me 10 minuten. ware het niet dat de auto nog steeds 25 minuten sneller is
Old October 24th, 2010, 12:53 AM   #291
Го́голь
✖✖✖

Го́голь's Avatar

Likes (Received): 484

Quote:
Originally Posted by Silly_Walks View Post
Weet iemand waarom de Gaasperplaslijn en de Ringlijn eigenlijk nog niet samengevoegd zijn, vooruitlopend op de gewenste ontvlechting van de metro?
Gaasperplas-Isolatorweg, Gein-Centraal en Westwijk-Centraal kunnen dan allemaal hun frequentie omhoog gooien.
Ik denk dat ze gewoon te weinig materieel hebben momenteel.
Er zijn maar vijf dingen die de moeite waard zijn en ik noem ze op in volgorde van belangrijkheid: Amsterdam, het vroege voorjaar, de laatste 10 of 14 dagen van Augustus, vrouwen en de onbegrijpelijkheid Gods. Het belangrijkste heb ik het eerst genoemd.
Го́голь no está en línea   Reply With Quote
Old October 24th, 2010, 01:13 AM   #292
Silly_Walks
Registered User

Quote:
Originally Posted by Го́голь View Post
Ahhh da's een goeie. Was de oeroude zilvermeeuwen en onbetrouwbare andere stellen vergeten :P
Old October 25th, 2010, 09:11 AM   #293
Alargule
Rgstrd sr

Of materieelgebrek er wat mee te maken heeft weet ik niet. Wel weet ik dat het in deze fase niet zinvol zou zijn om jouw patroon toe te passen, omdat je dan nl. nog steeds niet van vervlechting af bent. De lijnen CS-Gein en CS-Amstelveen zouden nog altijd elkaars sporen delen tussen CS en Spaklerweg; de lijnen CS-Amstelveen en Isolatorweg-Gaasperplas zitten elkaar in de weg tussen Zuid en Overamstel.
Dat betekent dus ook dat je niet zomaar de frequentie van n van deze lijnen kunt veranderen, zonder dat je de frequentie van de parallellopende lijnen daarmee moet synchroniseren. Dat is nu nl. ook gedaan: alle afzonderlijke metrolijnen rijden in de spitsen 8x per uur en overdag 6x per uur. En dat is ook de reden waarom men inmiddels zo graag af wil van de onbetrouwbare sneltram door de metrobuis, omdat deze de dienstregelingen van de overige metrolijnen in de war schopt.
Voor het stuk CS-Van der Madeweg (nu 53 en 54) zul je ook met n lijn CS-Gein nog altijd dezelfde totaalfrequentie als nu moeten aanhouden (16x per uur in de spits). Op het gedeelte Van der Madeweg-Gein (nu 50 en 54) idem dito. Dat betekent dat je de lijn CS-Gein maximaal 16x per uur zult moeten laten rijden. De lijn CS-Amstelveen zal daarop afgestemd moeten worden: of 8x per uur, of 16x per uur. Dat laatste is met de gelijkvloerse kruisingen in Amstelveen en het delen van de sporen met tramlijn 5 een illusie. Plus: je krijgt nooit 32x per uur een trein gekeerd op het CS.
De lijn Isolatorweg-Gaasperplas zul je ook op deze frequentie moeten afstemmen vanwege het delen van de sporen met de Amstelveenlijn. Dus ook 8x per uur of 16x per uur. Dat laatste zou nog wel kunnen en misschien ook wel wenselijk zijn, maar of dat aantal treinen per uur ook nodig is op de Gaasperplastak waag ik te betwijfelen.

Nee, ontvlechting wordt pas een optie als de NZ-lijn opengaat n de Amstelveenlijn daar direct aan gekoppeld wordt en dus niet meer via de Oostlijn hoeft te rijden. Dat wordt op zijn vroegst 2017.
Old October 25th, 2010, 10:07 AM   #294
Silly_Walks
Registered User

Helder verhaal.

Dan is het nu hopen dat de Amstelveenlijn tot echte metro wordt omgetoverd.
Old October 25th, 2010, 11:49 AM   #295
Alargule
Rgstrd sr

De wens is er, de plannen zijn er...nu nog de beslissing nemen en het geld bij elkaar harken
Old October 25th, 2010, 01:02 PM   #296
insulting-dutchman
"Yes! the people!"

station amstel zal dan ook wel aan belangerijkheid verminderen. van amstel naar zuid wordt dan opeens een hele klus. weet niet hoe erg gewenst dat is..
Old October 25th, 2010, 01:38 PM   #297
Mojito
Registered User

Mojito's Avatar

Likes (Received): 508

Quote:
Originally Posted by Го́голь View Post
Dit is, niet eens gechargeerd, eigenlijk al driendertig jaar het geval. Enige speling in het wagenpark is er niet, dus defecten zijn meteen te merken in de dienstuitvoering.

Het GVB wilde begin jaren '80 het Oostlijnmaterieel uitbreiden tot 52 stellen, het bleven er uiteindelijk 44, en pas nadat men toestemming had om vier extra treinstellen te bouwen met onderdelen van de afgedankte vier prototypes.

Voor de Amstelveenlijn werden in eerste instantie dertien (!) sneltrammetjes besteld. Pas toen de lijn al operationeel was en weer tijdelijk gesloten vanwege problemen met het materieel, werden er nog twaalf aangeschaft.

En voor de Ringlijn geldt hetzelfde: het aantal van 37 wagens voor deze lijn was al krap, helemaal omdat vier daarvan ook voor de 51 geschikt werden gemaakt, waar zij hard nodig zijn. Losse stellen op de 51 en slechts twee gekoppelde op de 50 lijken de laatste jaren de norm te zijn geworden. Treurig om te zien dat zulke hoogwaardige infrastructuur op zo'n slechte wijze gebruikt wordt. Maar het lijkt er op dat men met de nieuwe zesdelige Alstom treinen niet meer te zuinig heeft ingekocht. In het najaar 2014 moeten ze alle 23 binnen zijn. We zullen zien...
Mojito no está en línea   Reply With Quote
Old October 25th, 2010, 02:54 PM   #298
Alargule
Rgstrd sr

Quote:
Originally Posted by insulting-dutchman View Post
station amstel zal dan ook wel aan belangerijkheid verminderen. van amstel naar zuid wordt dan opeens een hele klus. weet niet hoe erg gewenst dat is..
Ik weet niet hoeveel mensen er dagelijks tussen beide stations reizen. Zou dat genoeg zijn om een directe metroverbinding te rechtvaardigen zodra de Amstelveenlijn operationeel aan de NZ-lijn is gekoppeld?
Er rijdt tussen beide stations nu ook al een bus (65) op en neer. Allicht zou die drukker kunnen worden, maar dat zou dan weer een goede reden kunnen zijn om de 15 en de 65 operationeel aan elkaar te koppelen, zodat de busfrequentie tussen Amstel en Zuid verhoogd wordt.
Old October 25th, 2010, 03:09 PM   #299
insulting-dutchman
"Yes! the people!"

ik denk niet dat het genoeg is om een nieuwe metro-lijn te rechtvaardigen.
maar het is wel een extra aantrekkings punt voor beide locaties.

bus 15 verlengen lijkt me een beetje raar. dan krijg je wel de hoogbouwclusterlijn, van sloterdijk naar zuid en amstel. er is nu al vaak een probleem met de nauwkeurigheid. als je de lijn gaat verlengen wordt dat makkelijker een veel voorkomender probleem
Old October 25th, 2010, 03:21 PM   #300
Rietendak
Registered User

Rietendak's Avatar

Likes (Received): 224

Is er niet een oplossing te bedenken met een herinrichting van de 4/12/25 om tot een tramverbinding tussen Rai en Amstel te komen?

Reply

Thread Tools

Posting Rules