|
|
| daily menu » rate the banner | guess the city | one on one |
|
|
#441 |
|
Registered User
Likes (Received): 1
|
Bra uppdatering! Tycker som de flesta andra att båghusen verkar bli ganska bra. Hoppas bara att bottenvåningarna får lite liv så att det inte bara blir en jättestor trafikyta emellan.
Det är verkligen ett rejält hål för Skandionkliniken. Hoppas det blir bra det också. |
|
|
|
|
|
#442 |
|
KTH-student
|
Bra uppdatering! Ser hur snyggt och urbant ut som helst. Hoppas att slutresultatet lur lika bra.
|
|
|
#443 |
|
Registered User
Likes (Received): 5
|
I teorin håller jag med om att båghusen hade kunnat vara högre, men när man står där så känns de ganska massiva som de är, och framför allt hotellet har riktigt snygga proportioner. Känns smäckert trots dess längd. Det ska bli intressant att se hur hela komplexet kommer framstå när bostadshusen söder om båghusen byggts.
|
|
|
|
|
|
#444 |
|
Registered User
|
![]() Synd att det verkar dröja med bostäderna söder om: http://www.unt.se/uppsala/tvist-om-s...r-1692059.aspx Hoppas det får en snabb lösning. Tror det kan bli riktigt bra! |
|
|
|
|
|
#445 |
|
Registered User
|
Hm... Undrar vilken tomt de menar? Båghuset med solpaneler längst i söder har ju redan börjat byggas, och husen emellan blev väl precis lagliga, och på den tomten handlar det ju om ett antal hus.
|
|
|
|
|
|
#446 |
|
Registered User
|
Jag tror att det gäller för alla, även de redan byggda. Saneringskostnader brukar tas av exploatören först men ska egentligen betalas av ägaren som har förorenat marken.
De verkar ha kommit igång ordentligt i Fyrishov trots hot om strejk:
|
|
|
|
|
|
#447 |
|
Registered User
|
Om det handlar om mark som redan sanerats så borde en strid om vem som ska betala inte påverka själva bygget av något av husen. Om det däremot finns osanerad mark som man behöver sanera innan byggstart så finns det ju en risk att saker blir försenade om man inte kan lösa finansieringsfrågan. Inget i artikeln säger ju att man förväntar sig några förseningar. Så än så länge verkar det inte finnas någon anledning att vara orolig.
Vad är det de ska bygga i Fyrishov nu igen? Visst är det badhuset man ska bygga ut? Har för mig att jag läste/hörde för ett tag sen att strejken avvärjdes. |
|
|
|
|
|
#448 |
|
Registered User
|
Jag har för mig att det är en fullstor idrottshall för typ handboll.
Känns detta igen? http://www.unt.se/uppsala/strid-om-n...n-1693823.aspx Upphandling verkar väldigt svårt... |
|
|
|
|
|
#449 |
|
Registered User
Likes (Received): 9
|
Lite bilder från dagens studiebesök på Psykiatrins hus
Ber om ursäkt för den dåliga kvalitén på bilderna.. Entréplanet, luftigt ![]() Här ska det bli vattenspeglar ![]() En mindre hörsal ![]() Från översta planet ![]() ![]() En av två ljusgårdar ![]() Utsikt mot dag hammarskölds väg ![]() Utsikt från taket ![]() Slottet och domkyrkan ![]() Rastgård på taket
|
|
|
|
|
|
#450 |
|
Registered User
|
Väldigt intressant uppdatering Pierren! Jag tycker huset är fint. Gillar framförallt hur det sticker upp mot parken vid Dag Hammarskjöldsväg. Kul att få se det från insidan också!
|
|
|
|
|
|
#451 |
|
Registered User
|
Nu öppnar båghushotellet öster om centralen. Ska bli kul att titta in!
http://www.unt.se/ekonomi/baghuset-o...r-1737168.aspx |
|
|
|
|
|
#452 |
|
Registered User
|
Det kommer lyfta området när hotellet nu kommer vara upplyst på kvällarna. De nya byggnaderna öster om centralen ser bra ut i dagsljus, men har verkligen känts som en byggarbetsplats på kvällen, nedsläckt, tom och ödslig. Får försöka titta in nu när det är klart.
|
|
|
|
|
|
#453 |
|
Registered User
|
Jag hoppas verkligen att torget blir använt också. Det är lite svårt att säga hur bra det blir med en bilväg rakt igenom. Men hotellets lobby och restaurang borde verkligen lyfta området!
|
|
|
|
|
|
#454 |
|
Registered User
|
|
|
|
|
|
|
#455 |
|
Registered User
|
Bilderna i klippet bådar gott för Sivia torg. Det är verkligen en underutnyttjad plats nu.
http://www.unt.se/uppsala/24unt-sivi...0-default.aspx |
|
|
|
|
|
#456 |
|
Registered User
|
Dags att göra en liten uppdatering här tycker jag. Bilder från igår:
Först ett besök på den nya tennishallen i Rosendal: ![]() ![]() Hallen kommer att rymma 5 tennisbanor, en multihall, gym, restaurang mm. ![]() Taket bärs upp av 1250mm tjocka limträbalkar ![]() Sedan tog jag en sväng förbi den nya Skandionkliniken, detta kommer bli min arbetsplats från och med måndag och ett år framöver så räkna med fler bilder härifrån! ![]() ![]() Spana in tjockleken på den blivande väggen, minst 3(!) meter.
|
|
|
|
|
|
#457 |
|
Registered User
|
Kul med uppdatering Pierren! Ska bli kul att följa bygget av kliniken också.
|
|
|
|
|
|
#458 |
|
Ordo Ab Chao
Location: Past: Northampton, UK (19 years), Auckland NZ (7 years), Now: Stockholm, Sweden
Likes (Received): 220
|
Nice update! Also nice to see tennis halls being constructed!
|
|
|
#459 |
|
Registered User
|
Skandionkliniken
Har du börjat arbeta/praktisera på Skandionkliniken så här kommer en lite bilder därifrån: ![]() ![]() ![]() 1,5 meter tjock grundplatta/bjälklag: ![]() Insidan av den så kallade malmväggen, en 3,7m tjock och 3 meter hög vägg som ska hindra strålning och som ska bestå av betong och järnmalm istället för vanlig sten (ballast): ![]() Järnmalmen på betongstationen som ska användas vid betongtillverkningen: ![]() Östra delen av resecentrum Kollade in båghuset och det nya kontors och affärshuset vid den östra delen av resecentrum. Riktigt fint har de blivit och bättre lär de bli ju mer av husen som blir klara. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Det var allt för denna gång! |
|
|
|
|
|
#460 |
|
Ordo Ab Chao
Location: Past: Northampton, UK (19 years), Auckland NZ (7 years), Now: Stockholm, Sweden
Likes (Received): 220
|
That looks good! Big improvement from my last visit!
|
![]() |
| Thread Tools | |
| Display Modes | |
|
|