daily menu » rate the banner | guess the city | one on oneforums map | privacy policy (aug.2, 2013) | DMCA policy | flipboard magazine

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Holland Hoogbouw Forums > Gebouwde omgeving > Architectuur, Stedenbouw en Infrastructuur

Architectuur, Stedenbouw en Infrastructuur Vormgeven van ruimte, steden en mobiliteit

Reply

Thread Tools
Old March 8th, 2005, 05:06 PM   #1
hooghoudt
Stadtaffe

hooghoudt's Avatar

Likes (Received): 1

Nieuwe OV-infrastructuur Groningen

Een aantal jaar geleden is het OV-plan Kolibri naar buiten gebracht. Onderdeel van deze plannen is een lightrail tussen Groningen en Assen en Hoogezand, met oa Groningen-Europapark en Groningen-Frieschestraatweg als nieuwe NS-stations.

Daarnaast zijn er een aantal plannen voor een tram in Groningen gepresenteerd. Onlangs kwam het nieuws dat de gemeente Groningen, de RUG en de Hanzehogeschool hier in het kader van een nog weer anderplan 100 miljoen euro voor hebben gereserveerd. check ook deze thread post #393

Op de website van kolibri staat alleen dit vage kaartje: http://www.kolibri-ov.net/site/scrip...gina.asp?id=22

ik heb de route een beetje uitgewerkt, tot op straatniveau zegmaar. Ook heb ik tramhaltes neergepoot op plekken waar we dat nuttig lijkt (***=noodzakelijk **= erg nuttig *=als er nog geld over is)
Net ten noorden van het centrum heb ik drie varianten bedacht, gesymboliseerd door de stippellijnen.

Naast de tramroute heb ik ook de lightrailstations erop gezet en twee alternatieven om ,via nieuw lightrailspoor, bij Zernike (het universiteitsterrein) te kunnen komen.

:

hooghoudt no está en línea   Reply With Quote

Sponsored Links

Old March 8th, 2005, 05:16 PM   #2
hooghoudt
Stadtaffe

hooghoudt's Avatar

Welk project zie jij het liefst doorgaan?

Ik ga voor een tram, de paarse variant.

2e keus: de 'oranje' lightrailvariant richting zernike
Old March 8th, 2005, 05:48 PM   #3
darulez
Stadjer (European)

darulez's Avatar

Doe mij maar gewoon een tram van CS via het centrum en station Noord naar het Zernike. De oranje stippellijn zal éénrichtingsverkeer (van de tram) naar het noorden worden, de rode stippellijn die naar het zuiden. De bussen rijden nu ook al op deze manier de route CS-Zernike.

Verder vind ik dat de tram naar Meerstad al veel eerder moet worden aangelegd.
Zodra ze daar gaan bouwen ipv wanneer Meerstad eenmaal af is.
En trek de lijn van het Zernike maar meteen door naar het Martini ziekenhuis.
darulez no está en línea   Reply With Quote
Old March 8th, 2005, 05:57 PM   #4
hooghoudt
Stadtaffe

hooghoudt's Avatar

Die routes liggen denk ik nog niet vast. wat ik hier heb getekend zijn de varianten die mogelijk zijn. een combinatie, met verschillende noord- en zuidroutes zoals jij ze noemt is inderdaad ook goed mogelijk.

Maar om echt effectief (snel) te zijn lijkt mij een route via het boterdiep en vooral de ebbingestraat niet erg handig. Of je moet de ebbingestraat autovrij maken...

Ik denk dat de paarse optie sneller gaat worden ookal is die langer. Bovendien kom je dan lang het ziekenhuis UMCG. Die zitten sowieso al met heel veel problemen met bereikbaarheid. Bovendien gaat de paarse route door het autovrije ciboga heen, wat de snelheid erg zal bevorderen.
Old March 8th, 2005, 07:25 PM   #5
bobdebouwer
Your advertisement here?

bobdebouwer's Avatar

Likes (Received): 6

Wat dachten jullie van een tramverbinding vanaf Vinkhuizen - Gasunie - Laan Corpus Den Hoorn - Vondellaan - Europapark - Meerstad? Wel lekker stedelijk, maar zouden er ook mensen gebruik van maken?
bobdebouwer no está en línea   Reply With Quote

Reply

Thread Tools

Posting Rules