|
|
| daily menu » rate the banner | guess the city | one on one |
|
|
#101 |
|
Urban Explorer
Likes (Received): 1
|
Waauw prachtige foto's! Die steile trap vind ik het leukste aan Luik!
|
|
|
#102 |
|
Rick Bakker
Likes (Received): 6
|
Heerlijke serie Erwin! 7 en 8 kunnen zo in de UPC!!
|
|
|
|
|
|
#103 |
|
Administrateur
Likes (Received): 90
|
Très agréable en effet. En France, Liège a mauvaise réputation mais apparemment c'est largement injustifié. Tu devrais poster ces photos dans le forum Francophone aussi (ouvert à tous les francophones).
|
|
|
|
#104 |
|
Registered User
Likes (Received): 0
|
True - it is a beautiful city in my opinion.
I have such fond memories - there a few things in Liege unique to architecture and urban frm i think. The impasses in Hors Chateau are particualrly interesting. Anyway - bloody great pics! cheers |
|
|
|
|
|
#105 |
|
fastshooter
|
Dankjewel!
@CborG: jouw Amsterdam-serie inspireerde me! @giergel: die steile trap moet je een keer beklommen hebben!
|
|
|
#106 |
|
Registered User
Likes (Received): 11
|
jee, mooie scherpe foto's.
Ben vandaag nog op de snelweg voorbij Luik gepaseerd, zonde dat ik nog niet in de 3de Belgische stad ben geweest! |
|
|
|
|
|
#107 |
|
City Geek
|
LIEGE : la Cathédrale Saint-Lambert , een verdwenen kunstwerk
De Luikse Cathédrale Saint-Lambert werd in 1794 vernietigd in de naweeën van de Franse Revolutie omdat ze door de revolutionairen beschauwd werd als het machtssymbool van de Prins-Bisschop. De immense gothische kathedraal stond op de huidige Place Saint-Lambert, rechtover het Prins-bisschoppelijk Paleis. Het was één van de eerste gothische kathedraal gebouwd buiten het Île-de-France waar de stijl oorspronkelijk vandaan kwam. De kathdraal had aan de façade twee torens van 80 meter hoog en er was ook nog een derde toren van 120 meter hoog.
Ziehier enkele prentjes : Ten tijde van de vernieling : De Place Saint-Lambert nu :
|
|
|
|
|
|
#108 |
|
Cosa dire cosa fare
Likes (Received): 2
|
'k Heb daar nog een maquette gezien ergens in een museum in Luik. En die metalen rasters op de Place Saint-Lambert duiden de grootte van het oorspronkelijk kerkgebouw aan (niet zo heel groot als je het mij vraagt).
Zou je een vergelijking kunnen maken van de oppervlakte van de grondvlakken van verschillende kerken? |
|
|
|
|
|
#109 |
|
nikolaidis
|
Tja, zoiets kon natuurlijk alleen maar in de 'Vurige Stede' gebeuren...
|
|
|
|
|
|
#110 |
|
Zitterd veur ummer
Likes (Received): 34
|
Leuke foto's. Luik wordt vaak ondergewaardeerd, jammer, want er hele leuke wijken.
|
|
|
|
|
|
#111 |
|
Registered User
|
Over smaak valt niet te discussieren maar ik blijf dit echt niets vinden in vergelijking met de meeste Vlaamse steden. Het enige mooie dat Luik te bieden heeft is dat paleis op de Grote Markt.
|
|
|
|
|
|
#112 |
|
Registered User
|
Luik is zeker in potentie een mooie stad en sommige delen zien er goed verzorgt uit. Maar toch blijft Luik een vieze en voor een groot deel vervallen stad.
|
|
|
|
|
|
#113 |
|
Registered User
|
Mooie foto's van een prachtige stad.
|
|
|
|
|
|
#114 | |
|
Registered User
Likes (Received): 11
|
Quote:
|
|
|
|
|
|
|
#115 |
|
·············
Likes (Received): 1
|
Wow..j'ai été 3 jours à Liège cet été et l'on dirait que j'étais dans une autre ville! Je n'ai rien vu de tout cela...et en plus je n'ai pas eu une très bonne impression car il faisait très moche et froid.
Mais là j'avoue que Liège c'est plus beau que je ne le pensais. |
|
|
|
|
|
#116 |
|
Registered User
|
Que pense les Liègeois de la nouvelle gare ?
Elle sera magnifique une foi terminée.
elle avance avec du retard, je suis impatient de la voir finie. L´actualité du chantier Charpente métallique : troisième opération de poussage réalisée La construction de la voûte de la gare et des passerelles surplombant les quais se poursuit. Une nouvelle opération de poussage de la structure métallique vient d'être réalisée les nuits du 26 au 27 et du 27 au 28 octobre. En effet, au cours des deux derniers mois, un nouveau tronçon de 5 arcs et les portions de passerelles sur lesquels ils prennent appui, a été assemblé sur la plateforme provisoire de montage. C'est un groupe de trois tronçons (les deux tronçons déjà poussés précédemment + le nouveau tronçon qui vient d'être assemblé) qui a été poussé au-dessus des voies, soit un ensemble d'une trentaine de mètres de large pesant 2 200 tonnes. http://www.euro-liege-tgv.be Novembre 2005 ![]() ![]() ![]()
|
|
|
|
|
|
#117 |
|
Bike It!
Likes (Received): 339
|
Ach, Liège/Luik.
Gewoon een fantastische voorloper van Rotterdam, maar dan met een veel mooier historisch centrum. Ik verbleef er een 5-tal jaren terug en had er enkele zeer aangename en verrassende dagen. De restauratiegolf van de oude binnenstad was toen volop in gang. Jammer dat men de laatste decennia geen hoogbouw meer pleegde in deze wat verarmde stad. Die oude torengebouwen hebben wat mij betreft nog heel wat grootsteedse charme. Uiteraard kunnen ze wel een opfrisbeurt gebruiken, maar bespaar ons de grondige renovatiegolf à la Silvertop in Antwerpen. Daar lijkt de eerste toren plots uit plastic te bestaan. Dus: nieuwe ramen, een likje verf en een grondige zandstraalbeurt volstaan om Luik zijn golden sixtiesglans terug te geven. |
|
|
|
|
|
#118 |
|
Registered User
|
Y a t'il des projets de rénovations de tours, ou de nouvelles construction a liege, car il me semble que la ville est assez peu dynamique...???
|
|
|
|
|
|
#119 | |
|
Registered User
|
Quote:
Liège (sauf université et ses spin off) et Charleroi (sauf Gosselie et son parc technologique) ne représentent plus les centres de développements wallons actuellement. Les projets urbains ou de développement se concentrent sur l'axe Brabant Wallon - Namur - Luxembourg. Je suis passé récemment en voiture aux alentours de Louvain-La-Neuve vers Namur. Quelle urbanisation rapide en 10ans dans ce coin. vraiment j'ai été surpris de voir les parcs industriels et d'entreprises qui ont poussé comme des champignons dans cette région là. Et Namur bénéficie surtout de son rôle politique central en Wallonie dans le développement urbanistique. |
|
|
|
|
|
|
#120 |
|
Registered User
Likes (Received): 3
|
Luik is een geweldige stad! Maar 'vuil' of grauw? Hoe moet je het zeggen?! Het is eigenlijk niet te vergelijken met bv. Hasselt... Daarom zouden ze die facelift die gebeurd is in Luik, moeten doorvoeren naar idd hun hoogbouw! Die ontsiert toch grotendeels de stad!!
Ik hoop dat het nieuwe Calatrava Station een impuls is voor verdere ontwikkelingen in Luik! ! ! Wordt er bv. een soort Masterplan opgesteld voor de stationsbuurt? Plein, kantoor, hotel?! Zoals in Hasselt en Leuven...?! Jammer dat we hier in dit forum zo weinig horen over nieuwe projecten in Waalse steden... GRTZ B! |
|
|
|
![]() |
| Tags |
| liège |
| Thread Tools | |
| Display Modes | Rate This Thread |
|
|