daily menu » rate the banner | guess the city | one on oneforums map | privacy policy | DMCA | news magazine

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Forum Polskich Wieżowców > Fotografia > Miasta polskie



Reply

 
Thread Tools
Old March 4th, 2008, 11:09 PM   #121
mlose
Registered User
 
Join Date: Feb 2007
Posts: 503
Likes (Received): 39

Pozwolę się nie zgodzić z opinią o świetności owych dwóch szczecińskich kamienic.
Może nie widać tego na małym zdjęciu - choć i tu rażą już koślawe proporcje, lecz z bliska ten detal jest tak nieudolny, tak grubo ciosany i styropianowo-plastikowy że kasetony z castoramy to przy tym mistrzostwo świata. Na moje oko te dwa egzempla to najgorsze elementy szczecińskiego podzamcza - i odnoszę wrażenie że w recepcji tego placyku strasznie dewaluuują ten gotycki ratusz pokazany powyżej.
Jeśli miałbym okazję w Szczecinie coś wyburzyć , zacząłbym właśnie od tego.
mlose no está en línea   Reply With Quote

Sponsored Links
 
Old March 5th, 2008, 05:22 PM   #122
pa*pi
Registered User
 
Join Date: Nov 2007
Posts: 274
Likes (Received): 0

Fotki ze Szczecina swiadcza akurat na korzysc Glogowa, moze niektore kamienice w Glogowie sa zbyt kolorowe ale czas bedzie dzialal na ich korzysc i za kilka lat jak juz nie beda takie nowe to bedzie milo na nie popatrzec. Ulica Grodzka ma fajny klimat i mam nadzieje ze z ulica Dluga bedzie podobnie. No i jak juz postanie bulwar nad Odra to stare miasto w Glogowie bedzie wyjatkowo urokliwe. Nie podoba mi sie tylko LIDL i najchetniej opakowalbym go Galeria Handlowa, taka jak na przyklad Galeria Piastow w Legnicy. Caly czas czekam na mowe fotki, zwlaszcza polnocnej pierzei i ulicy Dlugiej.
pa*pi no está en línea   Reply With Quote
Old March 5th, 2008, 09:14 PM   #123
Rook Dio
most wanted
 
Rook Dio's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: *{:-)
Posts: 2,607
Likes (Received): 4

Quote:
Originally Posted by AMS guy View Post
Dlatego zastanawia mnie co decyduje o budowaniu "gargameli" w Głogowie: czy są to cięcia po kosztach, czy może brak chęci, czy też zwyczajny brak gustu. Nie wiem ile kosztuje wykonanie sztukaterii, ale nawet gdyby było bardzo drogie, to kamienice mogłyby mieć fasady podobne do tej z ratusza na rynku Siennym w Szczecinie - eleganckie, oszczędne, bez żadnych fikuśnych elemencików. Ale może po prostu jest tak, że im mniejsze miasto, tym większy jarmark w modzie.
Tez sie nad tym zastanawialem i jedyne wytlumaczenie jakie przychodzi mi na mysl to 1.problem ze znalezieniem wykonawcy ktory umie zrobic budynek tak jak to sie robilo 100 lat temu. 2. Koszta. 3. Slaby poziom poczucia estetyki urzedasow.

Dla mnie Glogow jest do zaorania i budowy od nowa tych kamienic lub normalnych blokow..
Rook Dio no está en línea   Reply With Quote
Old March 7th, 2008, 02:45 PM   #124
iwona
Registered User
 
iwona's Avatar
 
Join Date: Mar 2007
Location: Poznań (Poland)
Posts: 1,695
Likes (Received): 1

Quote:
Originally Posted by Rafis View Post



]
Te dwa zdjęcia sa porażające dla mnie w swojej wymowie.
Stanowią jakieś niezwykłe memento. Bardziej przemawiają do mojej wyobraźni, niż powojenna dokumentacja zniszczeń.
Tutaj, w pigułce i jednocześnie na ekranie wyobraźni mamy projekcję obrazu działań wojennych i późniejszych efektów “jedynie słusznego”
systemu harcowników politycznych róznej maści.
Obraz tragiczny......

Widać jak na dłoni całą listę grzechów zaniechań i taką współczesną, niezdarną próbę pojednania tej przestrzeni.

Zamyślając sie nad tym, do jakiego stopnia można odkształcić i zmienić materialnie miejsce( bo przeciez dzieja sie takie rzeczy i dzieją z powodzeniem) – tu widzę ewidentną kradzież sakrum, jakby odarcie z tajemnicy, jakies trywialne zbanalizowanie tej przestrzeni, odebranie jej tego jedynego własciwego i należnego wymiaru.

Mam wrażenie, że widzię upiornego, bezradnego i zrozpaczonego ducha czasu unoszacego się nad całością.
Przepraszam, że trochę obok głównego tematu, ale patrząc na te zdjęcia nie mogłam się oprzeć.
iwona no está en línea   Reply With Quote
Old March 8th, 2008, 01:54 PM   #125
capo_di_tutti_capi
Trollius europaeus
 
capo_di_tutti_capi's Avatar
 
Join Date: Dec 2006
Location: Ziemie Wyzyskane
Posts: 4,201

Quote:
Originally Posted by iwona View Post
Te dwa zdjęcia sa porażające dla mnie w swojej wymowie.
Stanowią jakieś niezwykłe memento. Bardziej przemawiają do mojej wyobraźni, niż powojenna dokumentacja zniszczeń.
Tutaj, w pigułce i jednocześnie na ekranie wyobraźni mamy projekcję obrazu działań wojennych i późniejszych efektów “jedynie słusznego”
systemu harcowników politycznych róznej maści.

Obraz tragiczny......

Widać jak na dłoni całą listę grzechów zaniechań i taką współczesną, niezdarną próbę pojednania tej przestrzeni.

Zamyślając sie nad tym, do jakiego stopnia można odkształcić i zmienić materialnie miejsce( bo przeciez dzieja sie takie rzeczy i dzieją z powodzeniem) – tu widzę ewidentną kradzież sakrum, jakby odarcie z tajemnicy, jakies trywialne zbanalizowanie tej przestrzeni, odebranie jej tego jedynego własciwego i należnego wymiaru.

Mam wrażenie, że widzię upiornego, bezradnego i zrozpaczonego ducha czasu unoszacego się nad całością.
Przepraszam, że trochę obok głównego tematu, ale patrząc na te zdjęcia nie mogłam się oprzeć.
Patosem pojechałaś ostro ale gdzie tu widzisz efekt " “jedynie słusznego”
systemu harcowników politycznych róznej maści"? Te kamieniczki to efekt "odbudowy" Starego Miasta w Głogowie lat dziewięćdziesiątych, a i z polityką ma to niewiele wspólnego
__________________
"In each of us, two natures are at war-
the good and the evil"
-Dr Henry Jekyll


TUMW
capo_di_tutti_capi no está en línea   Reply With Quote
Old March 8th, 2008, 04:00 PM   #126
iwona
Registered User
 
iwona's Avatar
 
Join Date: Mar 2007
Location: Poznań (Poland)
Posts: 1,695
Likes (Received): 1

Quote:
Originally Posted by capo_di_tutti_capi View Post
Patosem pojechałaś ostro
Nie... to nie patos, to raczej moja wyobraźnia teatralna, rodzaj zawodowego skrzywienia, które wyłazi ze mnie zupełnie nieproszone, uruchamiając się w najmniej oczekiwanych momentach, kiedy tylko znajdzie sobie pożywkę.
Quote:
Originally Posted by capo_di_tutti_capi View Post
ale gdzie tu widzisz efekt " “jedynie słusznego”
systemu harcowników politycznych róznej maści"? Te kamieniczki to efekt "odbudowy" Starego Miasta w Głogowie lat dziewięćdziesiątych, a i z polityką ma to niewiele wspólnego
Uważam, że w okresie powojennym nalezało przywrócić pierwotny kształt choćby tej najbardziej zabytkowej części miasta, ale system był taki jaki był i harcownicy polityczni z jedynie słusznego okresu, zostawili nam w sukcesji to co widzisz na zdjęciach.
"Odbudowa" Starego Miasta z lat dziwędziesiątych to już tylko skutek i przyczyna ówczesnych działań, a własciwie ich braku.
iwona no está en línea   Reply With Quote
Old March 8th, 2008, 06:08 PM   #127
capo_di_tutti_capi
Trollius europaeus
 
capo_di_tutti_capi's Avatar
 
Join Date: Dec 2006
Location: Ziemie Wyzyskane
Posts: 4,201

Quote:
Originally Posted by iwona View Post
Uważam, że w okresie powojennym nalezało przywrócić pierwotny kształt choćby tej najbardziej zabytkowej części miasta, ale system był taki jaki był i harcownicy polityczni z jedynie słusznego okresu, zostawili nam w sukcesji to co widzisz na zdjęciach.
"Odbudowa" Starego Miasta z lat dziwędziesiątych to już tylko skutek i przyczyna ówczesnych działań, a własciwie ich braku.
Pechem Głogowa było ustanowienie w końcówce wojny statusu twierdzy wschodnich rubieży Niemiec (Festung Glogau), w nadziei, że może jakimś cudem uda się zatrzymać Sowietów na linii Odry. W ten sposób 3/4 miasta obrócone zostały w gruz w czasie bombardowań, część Niemcy sami sami wysadzali aby tworzyć czyste pole do ostrzału ofensywy (w ten sposób duża "skruszono dużą część wrocławskich Krzyków).

Co do samej odbudowy, to rzeczywiście miasto może służyć za sztandarowy przykład powojennego zaniechania raczej niż jakiejkolwiek odbudowy, a mój stosunek do słabych rekonstrukcji tutejszej starówki jest co najwyżej ambiwalentny bo niby próbuje się coś odtworzyć, ale efekt jest średni, żeby nie powiedzieć - mizerny. Zdecydowanie lepiej byłoby, gdyby powojenni "harcownicy polityczni" nakazali postawić coś socrealistycznego, np. taką "małą Nową Hutę". Ale skoro socjalistyczny sen się nie spełnił, może warto byłoby nie udawać nic na siłę, tylko po prostu postawić na nowoczesną formę architektury?
__________________
"In each of us, two natures are at war-
the good and the evil"
-Dr Henry Jekyll


TUMW
capo_di_tutti_capi no está en línea   Reply With Quote
Old March 8th, 2008, 09:59 PM   #128
iwona
Registered User
 
iwona's Avatar
 
Join Date: Mar 2007
Location: Poznań (Poland)
Posts: 1,695
Likes (Received): 1

Wiesz, wydaje mi sie, że to wsystko uwikłało sie w nierozwiązywalny juz teraz dylemat.
Odbudowa jest niemozliwa.
Postawienie Starego Miasta to proces, który się już rozpoczął i budzi jak sam widzisz ogromne kontrowersje, ale trwa.
Na to wszystko nakładają się pomysły twórców, problemy finansowe, rózne uwarunkowania lokalne i inne bliżej nieznane mi problemy, mające wpływ na taki właśnie ostateczny kształt i efekt.
Po prostu wezeł gordyjski, głupio rozcięty na samym wejściu.
iwona no está en línea   Reply With Quote
Old March 13th, 2008, 11:55 PM   #129
pa*pi
Registered User
 
Join Date: Nov 2007
Posts: 274
Likes (Received): 0

szkoda ze nikt nie umieszcza nowych fotek z Glogowa, podobno pojawil sie projekt prawej strony polnocnej pierzei rynku, moze ktos ma dostep do wizualizacj lub umiesci fotki z obecnego stanu.
pa*pi no está en línea   Reply With Quote
Old March 14th, 2008, 08:07 PM   #130
fredru$
Registered User
 
fredru$'s Avatar
 
Join Date: Jun 2004
Location: Wroclaw/Poland Philly/USA
Posts: 2,548
Likes (Received): 5

Quote:
Originally Posted by pa*pi View Post
szkoda ze nikt nie umieszcza nowych fotek z Glogowa, podobno pojawil sie projekt prawej strony polnocnej pierzei rynku, moze ktos ma dostep do wizualizacj lub umiesci fotki z obecnego stanu.
Cos tam sie juz robi:

http://wroclaw.hydral.com.pl/18160,obiekt.html

.
__________________
Śląsk zawsze w siłę rósł tu, z wiernym sobie Wrocławiem.
Polska nie zawsze tu była, lecz na zawsze zostanie.
...........................................................fredru$
Übersetzung / translation:
Schlesien wuchs hier immer in Macht und Kraft, mit dem ihm treuen Breslau.
Polen war nicht immer da, bleibt aber schon für immer.
fredru$ no está en línea   Reply With Quote
Old March 14th, 2008, 09:16 PM   #131
iwona
Registered User
 
iwona's Avatar
 
Join Date: Mar 2007
Location: Poznań (Poland)
Posts: 1,695
Likes (Received): 1

No nie mogę.!!!!!
Nie moge na to patrzeć. Tylko płakać.

iwona no está en línea   Reply With Quote
Old March 15th, 2008, 01:47 AM   #132
van czyz
Registered User
 
Join Date: Jul 2007
Posts: 329
Likes (Received): 0

Tak mogłyby wyglądać nowe osiedla, a tutaj, mój Boże...
Uwaga, teraz pojadę patosem, jak zobaczyłem te zdjęcia to przypomniał mi się fragment z książki ,,Wampir'' Reymonta:
,,Zadumał się przed wieżą Tower, stała posępnie zamyślona, tragicznie ostatnia z dni dawno pomarłych, ale wyniosła w osamotnieniu i dumnie pogardliwa wobec nowych spraw i dni nowych, dni plugawie pełzających u jej stóp nieśmiertelnego majestatu''. No i czy nie pasuje ?
van czyz no está en línea   Reply With Quote
Old March 15th, 2008, 01:14 PM   #133
iwona
Registered User
 
iwona's Avatar
 
Join Date: Mar 2007
Location: Poznań (Poland)
Posts: 1,695
Likes (Received): 1

Pozornie, nie ma żadnych odniesień do tamtej chwili, ale koszmarnie jest widzieć to wszystko w jednoczesnej ostrości wszystkich planów.
iwona no está en línea   Reply With Quote
Old March 15th, 2008, 07:12 PM   #134
fredru$
Registered User
 
fredru$'s Avatar
 
Join Date: Jun 2004
Location: Wroclaw/Poland Philly/USA
Posts: 2,548
Likes (Received): 5

Quote:
Originally Posted by pa*pi
moze ktos ma dostep do wizualizacj

wizualizacja północnej pierzeji Rynku

.
__________________
Śląsk zawsze w siłę rósł tu, z wiernym sobie Wrocławiem.
Polska nie zawsze tu była, lecz na zawsze zostanie.
...........................................................fredru$
Übersetzung / translation:
Schlesien wuchs hier immer in Macht und Kraft, mit dem ihm treuen Breslau.
Polen war nicht immer da, bleibt aber schon für immer.

Last edited by fredru$; March 15th, 2008 at 07:17 PM.
fredru$ no está en línea   Reply With Quote
Old March 15th, 2008, 07:28 PM   #135
fredru$
Registered User
 
fredru$'s Avatar
 
Join Date: Jun 2004
Location: Wroclaw/Poland Philly/USA
Posts: 2,548
Likes (Received): 5

Quote:
Originally Posted by McKowski View Post
Czy jest planowane az do rzeki dojsc, moze jakis bulwar?










.
__________________
Śląsk zawsze w siłę rósł tu, z wiernym sobie Wrocławiem.
Polska nie zawsze tu była, lecz na zawsze zostanie.
...........................................................fredru$
Übersetzung / translation:
Schlesien wuchs hier immer in Macht und Kraft, mit dem ihm treuen Breslau.
Polen war nicht immer da, bleibt aber schon für immer.
fredru$ no está en línea   Reply With Quote
Old March 15th, 2008, 07:31 PM   #136
pa*pi
Registered User
 
Join Date: Nov 2007
Posts: 274
Likes (Received): 0

dzieki, ale wizualizacja jest juz troche nieaktualna, na fotkach hydralu widac, ze troche zmieniono wyglad kamienic, a poltora tygodnia temu w gazecie wyborczej w srode w dodatku budowalnym byla rekla firmy devmar i srodkowa czesc polnocnej pierzei zupenia inna niz na wspomnianej wizualizacj, bardziej nowczesna i bardzo mi sie podobala i fajnie by bylo gdyby odbudowa starego miasta poszla w bardziej nowoczesnym kierunku bo inaczej bedzie to atrapa a powinno sie postawic na cos bardziej oryginalnego i na czasy XXI wieku. A i tak uwaam ze nowa starowka w Glogowie jest lepsza od tej w szczecinie czy elblagu a ulica Grodzka ma fajny klimat i jest deptakiem, ktorego Glogow nie mial. Nie rozumiem troche krytyki Iwony, przed wojna Glogow mial zabudowe pierzejowa ale nie wszystkie kamienice byly ladne. Jestem ciekaw jak teraz stare miasto w Glogowie wyglada z gory, mam tylko dostep do fotek na stronie miasta i hydralu.
pa*pi no está en línea   Reply With Quote
Old March 15th, 2008, 08:53 PM   #137
van czyz
Registered User
 
Join Date: Jul 2007
Posts: 329
Likes (Received): 0

Pa*pi, apropo atrap- Napis pod zdjęciem ze starego miasta Elbląga, Polityka, Nr 5, 2 luty 2008: ,,Dla jednych starówka, dla innych atrapa''. Nie sądzę, żeby społeczeństwo dostrzegło większe różnice pomiędzy starówką elbląską a głogowską.
Z dwojga kłamstw, zawoluowanego i tylko częściowego (bo nie prawdziwą jest tu tylko materia) jak w Warszawie, i chamskiego, jak w Głogowie, zdecydowanie bardziej doceniane jest to pierwsze. Świadczy o tym bezdyskusyjny sukces na każdej linii np. odbudowanego Starego Miasta w Wa-wie (a czy wszystkie kamienice są tam piękne, można dyskutować).
W Głogowie o wszystkim zadecydowały pieniądze, innego logicznego wytłumaczenia tej parodii nie znajduję (w kontekście pieniędzy śmiesznymi wydają się argumenty ideologiczne bądź doktrynalne).
van czyz no está en línea   Reply With Quote
Old March 15th, 2008, 09:09 PM   #138
fredru$
Registered User
 
fredru$'s Avatar
 
Join Date: Jun 2004
Location: Wroclaw/Poland Philly/USA
Posts: 2,548
Likes (Received): 5


A nie przyszlo ci do glowy, ze atrapa - jak to nazywasz, to tez styl ?
Ja jednak wole ta atrape niz to co zrobiono na przel. lat 50/60 we Wroclawiu na Nowym Targu:
powiekszhttp://wroclaw.hydral.com.pl/11362,foto.html


a moglobyc tak:
powiekszhttp://wroclaw.hydral.com.pl/004647,foto.html
....przynajmniej glogowska "starowka" ma charakter strego miasta, mniejsza o to, czy autentycznego, wazne ze jest zludzenie i to jest dla mnie najwazniejsze.
Brawo Glogow


.
__________________
Śląsk zawsze w siłę rósł tu, z wiernym sobie Wrocławiem.
Polska nie zawsze tu była, lecz na zawsze zostanie.
...........................................................fredru$
Übersetzung / translation:
Schlesien wuchs hier immer in Macht und Kraft, mit dem ihm treuen Breslau.
Polen war nicht immer da, bleibt aber schon für immer.

Last edited by fredru$; March 15th, 2008 at 09:22 PM.
fredru$ no está en línea   Reply With Quote
Old March 16th, 2008, 03:23 AM   #139
ndbalbina
Registered User
 
ndbalbina's Avatar
 
Join Date: Nov 2007
Posts: 269
Likes (Received): 0

Quote:
Originally Posted by van czyz View Post
Pa*pi, apropo atrap- Napis pod zdjęciem ze starego miasta Elbląga, Polityka, Nr 5, 2 luty 2008: ,,Dla jednych starówka, dla innych atrapa''. Nie sądzę, żeby społeczeństwo dostrzegło większe różnice pomiędzy starówką elbląską a głogowską.
Z dwojga kłamstw, zawoluowanego i tylko częściowego (bo nie prawdziwą jest tu tylko materia) jak w Warszawie, i chamskiego, jak w Głogowie, zdecydowanie bardziej doceniane jest to pierwsze. Świadczy o tym bezdyskusyjny sukces na każdej linii np. odbudowanego Starego Miasta w Wa-wie (a czy wszystkie kamienice są tam piękne, można dyskutować).
W Warszawie nieprawdziwa jest tylko materia... czyli prawdziwe jest wszystko inne, w przeciwieństwie do Głogowa, gdzie w Twoim rozumowaniu, w przeciwieństwie do Warszawy wszystko jest nieprawdziwe. Wychodzisz więc z założenia, że przed wojną w Głogowie nie było Rynku, pierzei, zwartej zabudowy... wszystko sobie teraz powymyślali...
Bezdyskusyjny sukces na każdej linii? Co to za bełkot? Wyliczanka sukcesów na zjeździe partyjnym? Jakieś mierzalne wartości? Że ludzie chodzą, spacerują, przesiadują w knajpkach? W Głogowie też tak jest, pewnie nie na taką skalę, ale i wielkość miasta nie ta i "wiek" starówek" trochę inny, Głogów to o wiele świeższa sprawa...
Jestem bardzo ciekaw alternatyw, jakie obśmiewacze Głogowa widzieliby dla ożywienia centrum tego miasta i przywrócenia centrum jego atrakcyjności, cóż, brakuje słowa.. centro/miastotwórczości? Miniatura Frankfurtu? Byłoby to o wiele bardziej śmieszne - powiatowe miasteczko z amerykańsko wygladającym skylinem - niż sytuacja obecna. Odbudować z pietyzmem i starannością a la np. Drezno? Pewnie, tylko skąd kasa.. a Głogów i głogowianie nie mogą zostawić tych terenów odłogiem na kolejne kilkadziesiąt lat, aż ich będzie stać. Robią tak, jak im materii staje, pojawiają się kolejne projekty OŻYWIENIA TEGO MIASTA - dla samych jego mieszkańców przede wszystkim, a nie dla widzimisię tego czy innego usera... no i, w porównaniu z Warszawą, Głogów nie "pożycza" znikąd cegieł :P
ndbalbina no está en línea   Reply With Quote
Old March 16th, 2008, 12:01 PM   #140
PrzemoW
..::GłOgOwIaNiN::..
 
PrzemoW's Avatar
 
Join Date: Jan 2008
Location: GłOGóW/Poznań
Posts: 931
Likes (Received): 13

zgadzam sie z Toba 'ndbalbina'.
natomiast zalaczone wyzej wizualizacje bulwaru nadodrzanskiego nie sa tym projektem ktory wygrał. to byla jedna ze zgloszonych koncepcji.

ponizej zamieszczam zdjecia polnocnej pierzei rynku (stan na styczen 2008). zdjecia pochodza ze strony: http://sit.glogow.pl





a tak nawiasem mowiac, nigdy nie bedzie tak ze dany projekt, koncepcja w 100% bedzie odpowiadac wszystkim. na tym polega bogactwo tego swiata
mi osobiscie odpowiada zarowno starowka warszawska, jak i glogowska, ze zdecydowanie wiekszym naciskiem na ta drugą.
PrzemoW no está en línea   Reply With Quote


Reply

Tags
dolnośląskie, dolny śląsk, głogów, gargamelizm, historyzm, zabytki

Thread Tools

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off



All times are GMT +2. The time now is 08:14 AM.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8 Beta 1
Copyright ©2000 - 2014, vBulletin Solutions, Inc.
Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like v3.2.5 (Pro) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2014 DragonByte Technologies Ltd.

vBulletin Optimisation provided by vB Optimise (Pro) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2014 DragonByte Technologies Ltd.

SkyscraperCity ☆ In Urbanity We trust ☆ about us | privacy policy | DMCA policy

Hosted by Blacksun, dedicated to this site too!
Forum server management by DaiTengu