search the site
 daily menu » rate the banner | guess the city | one on oneforums map | privacy policy | DMCA | news magazine | posting guidelines

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Holland Hoogbouw Forums > Actueel > Rotterdam > Ojaj˘h?

Ojaj˘h? Overige Rotterdamse onderwerpen

Global Announcement

As a general reminder, please respect others and respect copyrights. Go here to familiarize yourself with our posting policy.

Reply

Thread Tools
Old April 21st, 2017, 12:09 PM   #1
ratava
relax

Likes (Received): 63

Rotterdam: Herinrichting rondom de Rotte

Gisteren viel mij op dat aan de Lombardkade steigers werden aangelegd. Aangezien ik daar niks over had gehoord, ben ik op de site van de gemeente gaan neuzen. Die is wat mij betreft trouwens aanmerkelijk verslechterd (op de layout na dan, maar ja, functie is belangrijker dan vorm toch?).

Dat leverde veel meer op dan ik had verwacht. Misschien heb ik een thread gemist hier op het forum? Dan mijn verontschuldigingen...

Ten eerste, de huidige werkzaamheden:
"Lombardkade - In de gracht wordt een drijvende aanlegsteiger met vast bordes geplaatst"

Ten tweede is er in oktober vorig jaar het volgende document gepubliceerd. Geen idee wat hiervan de status is, maar het is behoorlijk concreet, en die werkzaamheden aan de Lombardkade worden er ook in genoemd als 1 van de eerste dingen die zouden worden uitgevoerd (om 'buy-in' te krijgen van de bewoners):
https://www.rotterdam.nl/wonen-leven...ijke-Rotte.pdf

Het gaat om het aantrekkelijk maken van de Rotte voor allerlei vormen van recreatie, maar daar hoort behoorlijk wat infrastructuur bij. In dat document staan onder andere de volgende ontwikkelingen:
  • Fietsbrug vanaf de Lombardkade naar het Haagseveer
  • Sloepenhaven in het Haagseveer
  • 'Uitspanning' bij het Sint Jacobspark in de buurt (dus aan het uiteinde van de Binnenrotte
  • Vervangen brug over de Rotte vanaf de Binnenrotte naar het Pompenburg door een fietsbrug
  • Weghalen van de autos langs de Lombardkade, zodat je langs de rivier kunt lopen
  • Verplaatsen van de tramhalte op de Goudsesingel zodat deze oversteekbaar wordt
  • Vistrap in de Leuvekolk (waar nu 'De scheepjes' liggen), aansluiting van het Rottewater op de maas
  • Eventueel kanoverhuur in de Leuvekolk, ook afhankelijk van al dan niet doorgaan Rif010
  • ... en dat gaat nog wel een tijdje door

Daarnaast staat ook in dit document nog dat er trappen naar de Delftsevaart worden gemaakt vanaf het Grote Kerkplein, en wordt er nog maar weer eens een keertje aangemoedigd dat de bestaande plinten aldaar worden geactiveerd, ook bij dat belachelijke 'De Heuvel'.

Weet iemand wat de status van dit document is? (Zoals ik al zei: de site van de gemeente is een beetje hopeloos). Het klinkt allemaal erg goed, en het adresseert precies de punten waar ik me al jaren over erger - het enige nadeel: ik denk dat ik op dit moment misschien de enige ben die af en toe een fietstochtje langs de Rotte probeer te maken. Als dit allemaal doorgaat, verwacht ik dat het file-rijden wordt, want het is eigenlijk best een leuke route als je die knelpunten weghaalt.

jb_nl liked this post

Last edited by ratava; April 21st, 2017 at 12:11 PM. Reason: titel verbetering
ratava no está en línea   Reply With Quote

Sponsored Links
Old April 21st, 2017, 12:22 PM   #2
Ramonx2
Registered User

Ramonx2's Avatar

Likes (Received): 348

Ik quote deze even vanuit de thread Buitenruimte:

Quote:
Originally Posted by Ramonx2 View Post
Als onderdeel van het gemeentelijke programma rivierenoevers (Wethouder Joost Eerdmans), wordt gepoogd om de rivieroevers beter te programmeren en ruimtelijk kwalitaitef sterker in te bedden in het stedelijke landschap.

Vorige week werd hier de eerste uitwerking van gepresenteerd: De rivier de Rotte:
Hier het toekomstperspectief binnenstedelijke Rotte door DELVA Landscape Architects.

In het toekomstperspectief zijn ook ruimtelijke uitwerkingen te vinden voor onder meer de Leuvekolk (bij de Blaak), de Lombardkade en de Crooswijksebocht. Met name de waterinlaat bij de Leuvekolk lijkt me een zeer welkome toevoeging ivm waterkwaliteit.

Eric Offereins liked this post
Ramonx2 no está en línea   Reply With Quote
Old April 21st, 2017, 12:46 PM   #3
ratava
relax

Quote:
Originally Posted by Ramonx2 View Post
Ik quote deze even vanuit de thread Buitenruimte:
Je hebt gelijk, en ik wist inderdaad dat er 'iets' met rivieren werd gedaan, maar ik wist niet dat het al zo concreet was (met name aan het einde van het document worden er al allerlei concrete ontwikkelingen uitgewerkt).

Voor mijn gevoel verdient het toch wel zijn eigen thread...

Bouwmaardoor liked this post
Old April 21st, 2017, 12:53 PM   #4
Bouwmaardoor
Registered User

Bouwmaardoor's Avatar

Likes (Received): 3293

Zeker een eigen thread waard.
Bouwmaardoor no está en línea   Reply With Quote
Old April 21st, 2017, 12:58 PM   #5
ifotografie
I-FOTOGRAFIE

ifotografie's Avatar

Likes (Received): 436

Ik ben ook groot voorstander van het meer gebruik maken van de Rotte, waarbij het goed een directe verbinding met de stad kan worden. Daarbij is het verplaasten van de tramhalte op de Goudsesingel al echt een prima verbetering!

In Crooswijk begint men nu ook. Nabij de Crooswijkse bocht komt er een bierbrouwerij (maps) en een restaurant (maps). Het plan is dat in de bocht een ruime stijger komt met aanlegplaatsen.

jb_nl liked this post

Last edited by ifotografie; April 21st, 2017 at 02:23 PM.
ifotografie no está en línea   Reply With Quote
Old April 21st, 2017, 01:33 PM   #6
Eric Offereins
The only way is up

Eric Offereins's Avatar

Likes (Received): 27552

Mooie ontwikkeling, al wordt het hier wel heel groen afgeschilderd (groene gebouwen? ).

8166UY liked this post
Eric Offereins no está en línea   Reply With Quote
Old April 21st, 2017, 03:46 PM   #7
jb_nl
Registered User

jb_nl's Avatar

Likes (Received): 4992

Is er ook al een precies tijdspad bekend van de uit te voeren onderdelen?
Old April 24th, 2017, 03:14 PM   #8
EuroMaster
Illustrateur

EuroMaster's Avatar

Likes (Received): 4206

Laat Leefbaar dit maar niet zien, met al die pocketparkjes bij elkaar begint het centrum bijna op de Maasheggen te lijken.

Old April 24th, 2017, 11:52 PM   #9
jb_nl
Registered User

jb_nl's Avatar

Likes (Received): 4992

Zo te zien moet 100hoog ook weer plat.
Old April 25th, 2017, 08:11 AM   #10
Eric Offereins
The only way is up

Eric Offereins's Avatar

Likes (Received): 27552

En the Muse wordt een grasveldje. (Er is al gesloopt dus dat is lekker makkelijk).
Eric Offereins no está en línea   Reply With Quote
Old April 25th, 2017, 12:21 PM   #11
Kaithofis
Registered User

Likes (Received): 402

Ik zeg laten we Duitsland weer eens bellen.
Kaithofis no está en línea   Reply With Quote
Old April 25th, 2017, 12:42 PM   #12
ifotografie
I-FOTOGRAFIE

ifotografie's Avatar

Likes (Received): 436

Op de website derotte.nl staat een aardige brochure met info over de Rotte en haar "sleutelplekken" waarvan er aantal binnen de ring liggen.
Old April 26th, 2017, 01:06 AM   #13
DubbelJ
Registered User

DubbelJ's Avatar

Likes (Received): 372

Voor mijn huis:

20170425_174234 by Jasper Joosten, on Flickr

20170425_174319 by Jasper Joosten, on Flickr

20170425_174305 by Jasper Joosten, on Flickr
Old May 12th, 2017, 11:19 AM   #14
ratava
relax

En kijk, het wordt gelijk gebruikt:

"Geen boot, maar wel de wens om te varen? Dan kunt u terecht bij Rotterdammer
Laurens Kamerling. De 25-jarige ondernemer opent vanaf 22 mei een sloepenverhuur"

"‘Als je nu met je bootje door het
centrum van Rotterdam vaart,
dan kijken de mensen je haast
verschrikt aan. Ze zijn dit niet
gewend. De grootste uitdaging
op het moment is om de stenige
oevers natuurlijker Ún interessant
te maken voor ondernemers,
recreanten en toeristen. Dat doe
ik graag met mijn bootverhuur.’"
Old July 31st, 2017, 09:48 PM   #15
ratava
relax

Volgens deze link is de Leuvekolk (dat is naast het oude Fortis gebouw) tegen het einde van 2019 opnieuw ingericht, met vistrap (er staat ook een kanoverhuurdingetje ingetekend, geen idee of dat er ook echt komt). Het kan haast niet anders of het betekent dat ook dat 'De bootjes', waar nu schaakvereniging 'Onesimus' in zit, weggaan.

Daarnaast ook nog wat nieuws over het Brienenoordeiland, waar in dezelfde periode een riviergeul wordt aangelegd.

Ik denk dat het artikel is geplaatst omdat de besluitvorming rond is, maar dat blijkt niet echt duidelijk. In de planning van het getijdenpark Brienenoord werd 2019 al eerder genoemd als uitvoeringsdatum.

Dezz, ifotografie liked this post
Old August 2nd, 2017, 03:51 PM   #16
Willem Wever81
Registered User

Likes (Received): 1

Pleziervaart is ook een bron van vervuiling en overlast. Als ik de gemeente was, zou ik op de binnenstedelijke Rotte alleen kano's, roeiboten en boten met een elektromotor toestaan. Het is immers nogal inconsequent om een milieuzone voor auto's in te voeren maar wel vervuilende pleziervaart te stimuleren.

Ik betwijfel trouwens of dit hele project veel kans van slagen heeft. In het centrum staan er veel auto's langs het water geparkeerd. Die zouden ergens anders heen moeten. Er zijn ook veel lelijke gebouwen daar. Wellicht zou ooit wat gesloopt kunnen worden en kunnen worden vervangen door een combi van hoogbouw en groen, waarbij er ook parkeerruimte in de hoogbouw wordt verwerkt. Buiten het centrum is vooral het verkeer op de Linker Rottekade een probleem. Daar fiets of wandel je niet voor je lol. Tot slot drijft er tussen de Crooswijksebocht en de binnenstad altijd een lading afval in de rivier, wat het allemaal nogal onaantrekkelijk maakt. Ik zou er voor geen goud in gaan zwemmen.

Last edited by Willem Wever81; August 2nd, 2017 at 03:58 PM.
Willem Wever81 no está en línea   Reply With Quote
Old August 2nd, 2017, 04:52 PM   #17
ratava
relax

Quote:
Originally Posted by Willem Wever81 View Post
Tot slot drijft er tussen de Crooswijksebocht en de binnenstad altijd een lading afval in de rivier, wat het allemaal nogal onaantrekkelijk maakt. Ik zou er voor geen goud in gaan zwemmen.
Eens, de kwaliteit van het water voordat je bij de snelweg komt is niet het allerhoogst. Daarna wordt het snel beter en dat zie je ook aan de hoeveelheid mensen die er met mooi weer in aan het zwemmen zijn.

Overigens was er in de week voor het verregende Rotterdam waterweekend een schoonmaakdag waar o.a. duikers de rotzooi hebben opgevist, en waar vrijwilligers (waaronder ondergetekende + zoontje) heel erg hun best hebben gedaan om de rotzooi op de oevers op te ruimen. Ik heb begrepen dat er minstens 10 winkelwagentjes in het stuk in de stad lagen.

Het is een beetje vechten tegen de bierkaai, maar ik denk wel dat als de oevers aantrekkelijker worden gemaakt (door de auto's bijvoorbeeld niet meer langszij te laten parkeren), dat mensen dan minder geneigd zijn om van alles en nog wat in het water te dumpen. Je moet optimistisch blijven, anders wordt er nooit iets beter! (Maar de verschillende overheden moeten natuurlijk ook hun verantwoordelijkheid nemen en het water structureel schoonhouden).

EPA001 liked this post
Old August 2nd, 2017, 05:17 PM   #18
Willem Wever81
Registered User

Quote:
Originally Posted by ratava View Post
Eens, de kwaliteit van het water voordat je bij de snelweg komt is niet het allerhoogst. Daarna wordt het snel beter en dat zie je ook aan de hoeveelheid mensen die er met mooi weer in aan het zwemmen zijn.

Overigens was er in de week voor het verregende Rotterdam waterweekend een schoonmaakdag waar o.a. duikers de rotzooi hebben opgevist, en waar vrijwilligers (waaronder ondergetekende + zoontje) heel erg hun best hebben gedaan om de rotzooi op de oevers op te ruimen. Ik heb begrepen dat er minstens 10 winkelwagentjes in het stuk in de stad lagen.

Het is een beetje vechten tegen de bierkaai, maar ik denk wel dat als de oevers aantrekkelijker worden gemaakt (door de auto's bijvoorbeeld niet meer langszij te laten parkeren), dat mensen dan minder geneigd zijn om van alles en nog wat in het water te dumpen. Je moet optimistisch blijven, anders wordt er nooit iets beter! (Maar de verschillende overheden moeten natuurlijk ook hun verantwoordelijkheid nemen en het water structureel schoonhouden).
Ik woon zelf aan de Rotte en op dat laatste is juist bezuinigd. De gemeente gaat alleen opruimen als er geklaagd wordt, terwijl er vroeger regulier troep uit het water werd gevist.

Overigens zitten er ook negatieve kanten aan dit plan. Die pleziervaart zal tot meer vervuiling leiden. Verder snap ik de bruggenmanie van de opstellers niet zo. In mijn ogen zijn er al genoeg bruggen. Daarnaast is het idee om de woonboten bij de Crooswijksebocht weg te halen sowieso onhaalbaar (om de woonbootbewoners uit de Spaanse polder weg te halen heeft de gemeente uiteindelijk een deal moeten sluiten met Schiedam!) en ook onnodig, aangezien de Crooswijksebocht verreweg het groenste stuk langs de route is. Het enige echt mooie stuk ook, naar mijn mening. Maar goed, ik heb ook een zwak voor woonboten en hun bewoners.
Old August 2nd, 2017, 05:41 PM   #19
Adriaen Paets
Registered User

Likes (Received): 1489

Quote:
Originally Posted by Willem Wever81 View Post
Ik betwijfel trouwens of dit hele project veel kans van slagen heeft. In het centrum staan er veel auto's langs het water geparkeerd. Die zouden ergens anders heen moeten. Er zijn ook veel lelijke gebouwen daar. Wellicht zou ooit wat gesloopt kunnen worden en kunnen worden vervangen door een combi van hoogbouw en groen, waarbij er ook parkeerruimte in de hoogbouw wordt verwerkt. Buiten het centrum is vooral het verkeer op de Linker Rottekade een probleem. Daar fiets of wandel je niet voor je lol. Tot slot drijft er tussen de Crooswijksebocht en de binnenstad altijd een lading afval in de rivier, wat het allemaal nogal onaantrekkelijk maakt. Ik zou er voor geen goud in gaan zwemmen.
Ik ben zelf jaren geleden met een klein motorbootje de stad in gevaren (vanaf het Noorderkanaal tot aan de Delftsevaart) en dat was best leuk om eens te doen. Het was af en toe flink bukken bij de bruggen, maar in principe kan je zo tot het hartje van de stad varen. Ook ben ik wel eens de andere kant op gevaren, naar de Rottemeren, dat is een onverwacht mooi stuk waar je eigenlijk in no-time in de natuur zit.

Ik vind het niet meer dan logisch dat de gemeente meer wil doen met de Rotte. Die render is om te lachen en te huilen tegelijk (pure volksverlakkerij), maar er is wel degelijk potentieel. En niet alleen voor de watertoerist, ook voor omwoners en dagjesmensen is het leuk om meer met de Rotte te doen, door het realiseren van groenvoorzieningen en het opfleuren van de directe omgeving van de Rotte.

Ik ben het met je een dat je dan wel het water en de waterkant moet schoonhouden. Ook is inderdaad niet alles wat langs de Rotte gebouwd is even mooi, maar dat wil niet zeggen dat je er niet iets meer van kunt maken. Juist door het vervangen van parkeervoorzieningen door groenvoorzieningen maak je het water aantrekkelijk om te beleven, zowel vanaf de kant als vanaf het water zelf.

ifotografie liked this post
Adriaen Paets no está en línea   Reply With Quote
Old August 2nd, 2017, 06:27 PM   #20
Willem Wever81
Registered User

Quote:
Originally Posted by Adriaen Paets View Post
Ik ben zelf jaren geleden met een klein motorbootje de stad in gevaren (vanaf het Noorderkanaal tot aan de Delftsevaart) en dat was best leuk om eens te doen. Het was af en toe flink bukken bij de bruggen, maar in principe kan je zo tot het hartje van de stad varen. Ook ben ik wel eens de andere kant op gevaren, naar de Rottemeren, dat is een onverwacht mooi stuk waar je eigenlijk in no-time in de natuur zit.

Ik vind het niet meer dan logisch dat de gemeente meer wil doen met de Rotte. Die render is om te lachen en te huilen tegelijk (pure volksverlakkerij), maar er is wel degelijk potentieel. En niet alleen voor de watertoerist, ook voor omwoners en dagjesmensen is het leuk om meer met de Rotte te doen, door het realiseren van groenvoorzieningen en het opfleuren van de directe omgeving van de Rotte.

Ik ben het met je een dat je dan wel het water en de waterkant moet schoonhouden. Ook is inderdaad niet alles wat langs de Rotte gebouwd is even mooi, maar dat wil niet zeggen dat je er niet iets meer van kunt maken. Juist door het vervangen van parkeervoorzieningen door groenvoorzieningen maak je het water aantrekkelijk om te beleven, zowel vanaf de kant als vanaf het water zelf.
Parkeerplaatsen vervangen voor groen maakt het altijd mooier natuurlijk, maar de vraag is wel waar je al die auto's dan laat. Of probeer je al die auto's te weren en mensen meer met de fiets en het OV naar het centrum te laten gaan? Volgens mij heeft de gemeente op dat vlak nog weinig idee. Hetzelfde geldt voor de Linker Rottekade, waar auto's vaak met hoge snelheid kunnen rijden doordat er geen drempels zijn. En die zijn er weer niet omdat de tram er ook doorheen moet. Die Linker Rottekade opfleuren kan alleen echt goed gedaan worden door de zaak verkeersluw te maken, maar dan moet je met een ander verkeersplan komen. Juist dat soort dingen mis ik in dit plan.

Ik denk overigens niet dat het afval alleen te maken heeft met de parkeerplaatsen, maar ook met de sociale situatie in (Oud-)Crooswijk en het Oude Noorden. Daar wonen nog altijd veel arme laagopgeleiden (sowieso is de bevolkingsdichtheid natuurlijk hoog) en die pleuren meer afval op straat dan de gemiddelde bewoner van Terbregge of Hillegersberg.

Reply

Thread Tools

Posting Rules