|
|
|
| daily menu » rate the banner | guess the city | one on one |
|
|||||||
| Amsterdam » Café Berlage |
| Global Announcement |
|
SkyscraperCity needs your help to do some house cleaning! please click here for more info! |
![]() |
|
|
Thread Tools | Display Modes |
|
|
#1 |
|
Registered User
Likes (Received): 0
|
Amsterdam: Andreas Ensemble
Het Andreas ziekenhuis in Amsterdam west (Overtoomse veld?) is al voor een groot gedeelte gesloopt.
Op het terrein zullen in de komende jaren woningen en een hotel gebouwd worden (start bouw medio 2006). In een verslag van de laatste vergadering van de klankbordgroep van dit project las ik het volgende: De hoogbouw aan de noord oost zijde is enkele lagen lager geworden (is nu 12 lagen), er komt nu een hoogbouw aan de zuid west zijde bij die het gebied markeert als je van de schipluidenlaan komt. Toch fijn dat er ondanks een klankbordgroep (zitten ook bewoners in spe tussen) plaats blijkt voor twee hoogbouwonderdelen in dit project. De projectarchitecten zijn Geurts en Schulze (o.a. Vermeertoren, Delft) Ik heb helaas nog geen volume studie van dit project gevonden. Last edited by Corretje; July 20th, 2005 at 05:21 PM. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
The new worldcity
|
Andreas Ensemblete Amsterdam - Slotervaart
Advisering en engineering van de constructies vanruim 500 appartementen in verschillende types,waarvan 30% in de sociale sector, 10.000 m2kantoren/horeca, 1260 m2 voorzieningen en circa 675parkeerplaatsen verdeeld over 4 ondergrondseparkeergarages. Het project wordt gerealiseerd op devoormalige locatie van het Andreas Ziekenhuis teAmsterdam, naast de ring A10 en op loopafstand vanhet Vondelpark te Amsterdam.
|
|
|
|
|
|
#4 |
|
Registered User
|
Dit is trouwens onderdeel van een veel groter project, namelijk project Lelylaan:
http://www.lelylaan.nl
|
|
|
#5 |
|
Peter
Likes (Received): 52
|
Mijn geboorteziekenhuis...triest om te zien, vorige week reed ik er nog langs met de 1...het lijkt daar wel Sarajevo 1992...Nou maar hopen dat er iets moois voor in de plaats komt.
Wel jammer, want het park eromheen met die vijver in de Westlandgracht was een mooi voorportaal van het Vondelpark. |
|
|
|
|
|
#6 | |
|
Registered User
Likes (Received): 247
|
Quote:
|
|
|
|
|
|
|
#7 |
|
My train goes everywhere!
Likes (Received): 1
|
Ik denk dat niemand daar echt rouwig om zal zijn dat deze weg is...
|
|
|
#8 |
|
heanig an
|
![]()
|
|
|
#9 |
|
Peter
Likes (Received): 52
|
Daar, op de tweede verdieping, ergens halverwege, heb ik mijn eerste levenslicht gezien...(kunstlicht, want het was 's nachts...
)Het Andreas was wel een schepping van Marinus Duintjer, evenals de van de ondergang geredde Kolenkit in Bos en Lommer en de 'bedreigde' Nederlandsche Bank en het lelijke voormalige ABN gebouw uit de jaren '70 aan de Vijzelgracht. Persoonlijk zou ik beide laatstgenoemde eerder hebben neergehaald dan het Andreas... Misschien ben ik bij dit gebouw wat meer "emotioneel betrokken" (hoewel ik er na mijn geboorte slechts een keer binnen geweest ben, het vermoorde parkje eromheen daarentegen heb ik ontelbare malen gepasseerd) maar de aanloop van deze sloop en het geplande nieuwbouwproject is wel een soap. Voor wie het interessant vindt: hier is de aanloop tot het besluit te lezen. Het besluit hier een woonwijk te realiseren ging ook in tegen andere adviezen, die nieuwbouw op deze plaats afwezen vanwege de luchtverontreiniging en geluidsoverlast, en die pleitten voor een scherper contrast tussen voor- en naoorlogse stad. Daarnaast is deze wijk in strijd met het structuurplan waarin het gehele Rembrandtpark tot de Ecologische Hoofdstructuur van Amsterdam werd gerekend... Voor wat de wijkontsluitingsweg betreft, die in de samenvatting genoemd wordt, liep die soap door tot een paar weken geleden, toen er 900 bomen gekapt werden, terwijl onderzoeken uitwijzen dat die ontsluitingsweg niet eens nodig is. Zonder deze weg zal de doorstroming op de Lelylaan een stuk beter zijn, en via de aanpalende woonstraten is de wijk ook goed bereikbaar. Per OV blijft het behelpen, want ik denk niet dat men tram 1/17 een extra halte zal geven op de Lelylaan. Daarnaast heeft het stadsdeel Slotervaart de omwonenden (met name die in het aangrenzende De Baarsjes, die er meer last van zullen hebben) misleid door deze weg nauwelijks en heel vaag te noemen in de plannen, zodat men uiteindelijk voor een voldongen feit bleek te staan. En het argument dat die weg ook handig is voor het bouwverkeer slaat helemaal nergens op. Een en ander is in dit archief terug te lezen. Na het kappen van deze negenhonderd bomen in mei en juni bleek het stadsdeel toch schoorvoetend toe te geven dat een en ander misschien niet nodig was / anders had gekund... Het laatste woord is er nog niet over gezegd, al krijg je daar geen 900 volwassen iepen, wilgen en populieren voor terug. Het maakt de Andreas-soap het zoveelste voorbeeld van de gapende kloof tussen politiek en burger, de minachting van de eerste voor de tweede en het zoveelste voorbeeld van de incompetentie die gepaard gaat met de decentralisatie van een grote stad. Maar goed, desondanks hoop ik dat we straks kunnen zeggen dat deze wijk toch geslaagd zal zijn... |
|
|
|
|
|
#10 |
|
Registered User
|
Dat al die bomen "zomaar" gekapt zijn vindt ik echt verschrikkelijk.
Ik fiets ook vaak langs deze lokatie en door de jaren heen was het gebied om het Andreas een groene oase. s' Avonds verschenen de konijntjes en overdag hoorde en zag je de Bonte Specht aan het werk. Het is ernstig dat er qua planvorming absoluut geen rekening wordt gehouden met de factor natuur. In het geval van deze Andreas lokatie hadden de planvormers een groot gedeelte van de bomen bvb kunnen sparen door de woningen in deze parkachtige omgeving te integreren. Maar ja hoe meer woningen hoe meer geld natuurlijk. Als ik de huidige volume studie zie (nog bedankt voor het plaatje trouwens) is het groen toch wel ernstig gereduceerd. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Registered User
|
Het Andreas Ensemble heeft een eigen site waarop enkele summiere plaatjes staan van de uiteindelijke verschijningsvorm van het project. www.andreasensemble.nl
Ik heb de folder in handen gekregen en het goede nieuws is dat er uiteindelijk drie hoge elementen komen i.p.v. twee. Op de hoek Ringweg/water komt een torentje met 13 bouwlagen, op de hoek Ringweg/Lelylaan een torentje met 12 bouwlagen (waarvan de bovendste tweeverdiepings penthouses worden) en een torentje met 12 bouwlagen in de Oosthoek van het project. Het slechte nieuws (in mijn optiek) is dat de torentjes eigenlijk geen torentjes genoemd mogen worden. Het zijn meer hoge gedeeltes van forse bouwblokken. Het wordt daardoor wel een lekker stedelijk geheel. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Registered User
|
Ik vind de invulling van het gebied wel aardig trouwens. De blokken doen met denken aan die op het Shell terrein en de semi publieke ruimte is een fijne omgeving voor de bewoners en dan met name gezinnen met kinderen.
|
|
|
#13 |
|
heanig an
|
|
|
|
#14 |
|
Illustrateur
Likes (Received): 10
|
Heej, hoogbouw
|
|
|
|
|
|
#15 |
|
Registered User
Likes (Received): 7
|
Met palmbomen
|
|
|
#16 |
|
I am sterdam
Likes (Received): 37
|
Update 03-02-06
Nog veel grondwerk.
![]() ![]()
Mijlpalen: Noord/Zuidlijn 2017 | 2e Coentunnel 2013 | Oosterdokseiland 2012 | IJDock 2013 | JuBi Den Haag 2012 | New Babylon 2012 | Kempkensberg Groningen 2013 | Rabobank Utrecht 2011 | New Orleans 2010 | De Rotterdam 2013 | Markthal 2014 | Erasmus MC 2017 | Utrecht Centraal 2014 | Rotterdam Centraal 2013 | OV-Terminal Arnhem 2012 | Den Haag Centraal 2013 | OV-Terminal Breda 2014 | Station Delft 2016 | Stationseiland Amsterdam Centraal 2017 That's Hot: Barcelona | Istanbul | London | Paris |
|
|
|
|
|
#17 |
|
Frans Woerden
Likes (Received): 263
|
Ze zijn zeker nu bezig met "operatie kaalslag".
|
|
|
|
|
|
#18 |
|
Registered User
|
Hey Winbuks, knap gedaan die vogel op de 3e foto
|
|
|
|
|
|
#19 |
|
Registered User
|
Een zelfmoord Ekster die zijn land terugclaimt met een aanslag op een Bulldozer!
|
|
|
|
|
|
#20 |
|
Registered User
Likes (Received): 2
|
"Ik begrijp echt niet wat die honderdduizenden elke ochtend in de file doen. Werkslaven die precies om negen uur op kantoor moeten zijn en met z'n allen om vijf uur naar huis gaan. Omdat ze bij hiërarchische terreurorganisaties werken waar ze alleen naartoe moeten omdat de baas wil controleren of ze wel wat doen." - Jort Kelder |
|
|
|
![]() |
| Thread Tools | |
| Display Modes | |
|
|