daily menu » rate the banner | guess the city | one on oneforums map | privacy policy | DMCA | news magazine | posting guidelines

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Euroscrapers > Local discussions > Be. Forum > Belgische steden / Villes belges > Antwerpen

Global Announcement

As a general reminder, please respect others and respect copyrights. Go here to familiarize yourself with our posting policy.

Reply

Thread Tools Rating: Thread Rating: 2 votes, 5.00 average.
Old November 2nd, 2006, 04:16 AM   #121
Joba
Registered User

Likes (Received): 0

Wat houdt dat in?
Joba no está en línea   Reply With Quote

Sponsored Links

Old November 2nd, 2006, 04:24 AM   #122
Ivan
Registered User

Ivan's Avatar

Likes (Received): 299

concept van een tuin op stedelijk niveau
Ivan no está en línea   Reply With Quote
Old November 2nd, 2006, 03:00 PM   #123
Cosa dire cosa fare

ャ's Avatar

Likes (Received): 66

Zoals de Botaniekenhof in de Leopoldstraat?
ャ no está en línea   Reply With Quote
Old November 3rd, 2006, 01:44 PM   #124
Ivan
Registered User

Ivan's Avatar

City garden

Old November 3rd, 2006, 07:20 PM   #125
euroboyarne
Registered User

euroboyarne's Avatar

euroboyarne no está en línea   Reply With Quote
Old November 3rd, 2006, 11:02 PM   #126
Joba
Registered User

Het zal dus wel over de Antwerp Tower en de Theater Building gaan. Bijzonder spijtig is het dat hij de moeite nog niets eens neemt om te pleiten voor een grondige opfrissing. Het is groot en het is niet oud, dus het moet weg. De leegstand valt volgens mij nog niet eens zozeer te zoeken bij die torens, maar bij tal van kleinere, verouderde panden met een minieme uitstraling.
Old November 4th, 2006, 02:13 AM   #127
syntric
Registered User

Likes (Received): 8

Heb er geen probleem mee als die twee lelijkerds verdwijnen. Het nieuwe plein voor de Opera en de Opera zelf zal er alleen maar mooier door uitkomen.
syntric no está en línea   Reply With Quote
Old November 4th, 2006, 09:22 AM   #128
Cosa dire cosa fare

ャ's Avatar

Likes (Received): 66

Eerlijk gezegd vind ik dat toch wel mooie gebouwen, vooral hun kleur. En ze staan op de ideale plaats, ook al is de opera in de buurt. Als het van mij afhangt gaat de President Building weg...
ャ no está en línea   Reply With Quote
Old November 4th, 2006, 05:19 PM   #129
Benonie
Bike It!

Benonie's Avatar

Likes (Received): 3102

Janssens zegt wel: als het van mij alléén afhangt.

Het hangt natuurlijk niet alleen van de burgemeester alleen af. Duizenden vierkante meter kantoorruimte in een stationsomgeving gom je niet zomaar weg.
Voor mij mogen ze gerust blijven. Als je alle fouten uit het verleden wil wegwerken, krijg je een stad vol gaten.

Last edited by Benonie; November 6th, 2006 at 02:39 PM.
Benonie está en línea ahora   Reply With Quote
Old November 4th, 2006, 06:59 PM   #130
Joba
Registered User

Quote:
Originally Posted by Benonie View Post
Janssens telt wel: als het van mij all鳬n afhangt.
Dat besef ik, maar ik vind het zonde dat hij nog niet eens wil pleiten voor een grondige opfrissing.
Old November 4th, 2006, 07:32 PM   #131
Ivan
Registered User

Ivan's Avatar

die plannen gaan toch niet door, da zijn projecten voor binnen 20 jaar ofzo. Die prioriteit is van het laagste niveau. Maak jullie geen zorgen

En de Antwerp Tower krijgt een nieuwe gevel in 2007
Old November 4th, 2006, 08:43 PM   #132
euroboyarne
Registered User

euroboyarne's Avatar

Is daar nog meer info over? Ik vind daar werkelijk nergens iets van ...
euroboyarne no está en línea   Reply With Quote
Old November 6th, 2006, 01:58 PM   #133
Neil Johnson
ɹǝsn pǝɹǝʇsıƃǝɹ

Neil Johnson's Avatar

Ik heb er enkel een oud artikel over gevonden (april 2005):

De gevel van de Antwerp Tower, een van de lelijkste eendjes van Antwerpen, krijgt een opknapbeurt. ”We houden drie opties over: het poetsen van de gevel, het vervangen van het glas en het plaatsen van een gordijngevel. De kostprijs varieert van 500.000 euro tot 3 miljoen euro”, zegt André Schlomer van Colliers-EPMC.
Het renovatieproject van het kantoorgebouw Antwerp Tower, op de hoek van de De Keyserlei en de Frankrijklei, komt nu op gang. ”Het gebouw werd onlangs door EPMC verkocht aan een groepering van dynamische beleggers die het kantorencomplex de komende dertig jaar een nieuwe impuls geven. Het renovatieproject omvat vier fasen”, zegt André Schlomer. ”De eerste fase draaide rond de vernieuwing van de technische installaties. Die fase wordt nu zaterdag afgesloten met de vervanging van de koeltorens. Vanaf 2u ‘s morgens zal de Van Ertbornstraat worden afgesloten om een kraan te kunnen plaatsen, die toelaat op de hoogste verdieping de koeltorens te vervangen. De tweede fase draait rond de vernieuwing van de tien liften. In 27 seconden kan je van de benedenverdieping tot op de 24ste etage geraken. Vanaf 15 april zijn alle liften klaar.” ”In de derde fase wordt de inkomhal in een nieuw kleedje gestoken. Architect Vincent Van Duysen tekende voor het ontwerp waarbij veel aandacht wordt besteed aan de toegangscontrole en veiligheid. Deze werken staan in mei en juni op het programma”, geeft de EPMC-topman aan.

De uitdaging vormt de gevel van de Antwerp Tower die ertoe bijdraagt dat dit kantoorgebouw door velen als een van de lelijkste gebouwen van de stad wordt beschouwd. ”Twee architectenbureaus, Vincent Van Duysen Architects en Conix Architecten, hebben hun voorstellen ingediend om het uitzicht van het gebouw te actualiseren. Daarbij liggen drie opties voor, die etnisch en financieel sterk verschillen. De eenvoudigste optie is het schoonmaken van de gevel. Daarnaast kan je het glas vervangen. Of je kan ook een gordijngevel voor de huidige gevel plaatsen zodat je de oude ramen er kan uithalen. Het voordeel is dat je het gebouw niet hoeft te ontruimen. Maar dit is met 3 miljoen euro de duurste optie. De twee andere gevelrenovaties kosten 500.000 euro en 1,25 miljoen euro.”
De Antwerp Tower wordt als buur van de Vlaamse Opera zwaar gecontesteerd. ”Mensen denken nu vaak dat het Grand Hotel Weber op de hoek van de Frankrijklei en de De Keyserlei werd afgebroken voor de Antwerp Tower. Dat klopt niet. Het hotel werd verwoest in de oorlog. Dertig jaar na de bominslag werd op deze hoek de Antwerp Tower ingewijd, goed voor 284 ondergrondse parkeerplaatsen en een kantoorgebouw van 24 verdiepingen, dat steunt op een winkelgalerij. De Antwerp Tower kende steeds een gemiddelde bezetting van 95 procent met eersteranghuurders als Promedia of Unilever. Met de renovatie willen we die prima huurders ook in de toekomst houden.”
Old November 6th, 2006, 02:46 PM   #134
Benonie
Bike It!

Benonie's Avatar

Likes (Received): 3102

Quote:
Originally Posted by Neil Johnson View Post
Ik heb er enkel een oud artikel over gevonden (april 2005):

De gevel van de Antwerp Tower, een van de lelijkste eendjes van Antwerpen, krijgt een opknapbeurt. ‘
De uitdaging vormt de gevel van de Antwerp Tower die ertoe bijdraagt dat dit kantoorgebouw door velen als een van de lelijkste gebouwen van de stad wordt beschouwd. ” De Antwerp Tower wordt als buur van de Vlaamse Opera zwaar gecontesteerd. ”Mensen denken nu vaak dat het Grand Hotel Weber op de hoek van de Frankrijklei en de De Keyserlei werd afgebroken voor de Antwerp Tower. Dat klopt niet. Het hotel werd verwoest in de oorlog. Dertig jaar na de bominslag werd op deze hoek de Antwerp Tower ingewijd.”
Ik vind die toren op zich helemaal niet lelijk, alleen totààl misplaatst.
Dat van die bominslag had ik onlangs ook gevonden, alleen doet dat er hier niet toe. De toren houdt helemaal geen rekening met de buren en de omgeving. Dit is puur brutalisme. Indien de Antwerp Tower een vrijstaand gebouw was geweest, of een gebouw omzoomd door andere 'moderne' kantoorgebouwen, had ik er minder problemen mee.
Zelfs met de mooiste, nieuwe gevel los je dit niet op. Laat die gevel dus maar zoals hij is, als relict uit de jaren '70. Nu ook de Astro zijn koperen kleurtje verliest, zullen we die stijl nog gaan missen.
Nu merken toeristen nog dat het een urbanistische misser uit de jaren '70 is. Met een nieuwe gevel zouden ze nog kunnen denken dat we in België in de 21ste eeuw nog steeds zo slordig omgaan met onze ruimtelijke ordening en stedenbouwkunde...
Benonie está en línea ahora   Reply With Quote
Old November 6th, 2006, 05:01 PM   #135
Ivan
Registered User

Ivan's Avatar

Quote:
Originally Posted by Benonie View Post
Met een nieuwe gevel zouden ze nog kunnen denken dat we in Belgi in de 21ste eeuw nog steeds zo slordig omgaan met onze ruimtelijke ordening en stedenbouwkunde...
Daar zeg je zoal iets, nog niet slecht bekeken
Old November 7th, 2006, 09:15 AM   #136
Joba
Registered User

Ik twijfel of ik de Antwerp Tower vernieuwd wens te zien, maar met natuursteen zoals dat redelijk vaak gebruikt wordt in de VS moet het volgens mij goed mogelijk zijn om de toren een zachtere uitstraling te geven en beter in te passen in de omgeving. Al vrees ik dat een opfrissing in de eerste plaats dat eeuwige en schreeuwerige blauw spiegelglas tot resultaat gaat hebben.
Old November 7th, 2006, 11:17 AM   #137
poller1
Registered User

Likes (Received): 92

Quote:
Originally Posted by Joba View Post
Ik twijfel of ik de Antwerp Tower vernieuwd wens te zien, maar met natuursteen zoals dat redelijk vaak gebruikt wordt in de VS moet het volgens mij goed mogelijk zijn om de toren een zachtere uitstraling te geven en beter in te passen in de omgeving. Al vrees ik dat een opfrissing in de eerste plaats dat eeuwige en schreeuwerige blauw spiegelglas tot resultaat gaat hebben.
Voor mij ook liever oranje dan blauw...
poller1 está en línea ahora   Reply With Quote
Old November 7th, 2006, 12:48 PM   #138
Ivan
Registered User

Ivan's Avatar

Denk niet dat die nieuwe gevel een Brussel-Noord uitzicht gaat hebben hoor
Old November 7th, 2006, 01:18 PM   #139
Ivan
Registered User

Ivan's Avatar

Voor mij mogen er ook woontorens aan de Petroleumkaai en Ledeganckkaai komen vind ik. Niet teveel natuurlijk. Een stuk of 3 a 5
Old November 8th, 2006, 07:00 PM   #140
Ivan
Registered User

Ivan's Avatar

Hier nog een supergoed voorbeeld uit Nederland, waarom wil dit hier maar niet lukken!?
ZZDP ontwerpt hoogste toren Enschede

Mogelijk in september 2007 wordt begonnen met de bouw van de hoogste toren van Enschede. Aan deze 120 meter hoge woontoren met honderd luxe appartementen wordt een viersterrenhotel vast gebouwd. Transparantie speelt een grote rol: het vele glas biedt hotelgasten uitzicht op de aangrenzende boulevard, en bewoners van de toren krijgen een doorkijkje door het glazen hoteldak.

De slanke woontoren bestaat uit 37 verdiepingen. Per laag zal het aantal appartementen verschillen van twee tot vier, en bovenop het bouwwerk komt een penthouse. Het verwarming- en koelingsysteem geschiedt energiezuinig: in de zomer wordt warmte opgeslagen voor de wintermaanden, en in de winter wordt koude gespaard voor verkoeling tijdens de warmste dagen van het jaar. Ook worden de woningen apart voorzien van allerlei snufjes.

Het zes etages tellende hotel wordt voornamelijk op de eerste twee lagen voorzien van glas. Hierdoor krijgen de lobby, receptie, liften en loopbruggen een transparant karakter. Het hotel met atrium gaat aan het einde over in een ronding, waarin een restaurant met daarboven commercile ruimtes worden ondergebracht. Onder het complex komt een parkeerkelder in twee lagen. Daar is ruimte voor 180 parkeerplaatsen.

Het complex werd ontworpen door ZZDP architecten. De bouwduur wordt geschat op twee jaar en de kosten van het project bedragen vijftig miljoen euro.

Zo'n dergelijke toren/project had ik verwacht als sluitstuk van de Amca-site. Nu wordt het daar wel een 75 meter hoge toren, maar waar de woonfunctie toch niet de hoofdmoot wordt. Jammer. Hopelijk toch nog exclusief woontorens op de Westkop of nog op zichtpunten op Eilandje zoals vb toren Cadixstraat of Sluisstraat en kempisch Brug

Reply

Thread Tools
Rate This Thread
Rate This Thread:

Posting Rules