daily menu » rate the banner | guess the city | one on oneforums map | privacy policy | DMCA | news magazine

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Euroscrapers > Local discussions > Be. Forum > Autres - Overige > Fotoforum / Section d'images

Reply

Thread Tools Rate Thread
Old August 13th, 2005, 10:05 PM   #1
N.V.
Registered User

N.V.'s Avatar

Likes (Received): 21

(B) Charleroi : photo thread

Van Luik hebben we al foto's gezien die aantonen dat de stad ondergewaardeerd is, nu doe ik even hetzelfde met Charleroi. Die stad wordt zelf nog meer ondergewaardeerd dan Luik. Over de buitenwijken kan ik me niet echt uitspreken, maar het centrum heeft zeker zijn mooie plekjes.
Door de komst van grote fabrieken kwam er een overdreven grootheidswaanzin (metro, treinnetwerk, een grote en kleine ring, kantoorgebouwen). Een gemiddelde accomodatie voor een stad van een miljoen inwoners dus. Het werden er uiteindelijk een half miljoen in de agglomeratie. Met het vertrek van die mijnen en staalfabrieken ging de stad er de laatste 25 jaar nogal op achteruit, maar nu lijkt de stad er bovenop te komen. Wat de beruchte criminaliteit betreft doen ze goed hun best, er is veel blauw op straat te zien (in het centrum dan toch). Voor de foto's heb ik gewerkt in kleur en soms in zwart-wit
1. Het station wordt grondig gerenoveerd

2. Eindeloos veel spoorwissels naast de verhoogde kleine ring, die trouwens maar in ťťn richting te berijden is

3. hoofdkantoor van de post vanop een mooie brug

4. Stationsbuurt

5. Stationsbuurt

6. De skyline vanaf het stationsplein

7. De skyline vanaf het ministerie van financiŽn

8. Zicht op het ministerie van financiŽn en in de verte nog enkele overgebleven industriŽn, die trouwens enorm dicht bij het centrum staan

9. Het grote betonvlak was ooit nog bedoeld als overbruging over de samber voor de prťmetro

10. De kleine ring met in de verte ťťn van de vele terrils die hier te vinden zijn

11. De ring met nuttige Nederlandstalige waarschuwingen

12. De ring met een terril

13. Mooi opgekuiste panden in hartje Charleroi

14. Een behoorlijk raar uitziende kerk

15. Een typisch straatbeeld

16. Veel standbeelden aan de brede boulevards, maar de bekende stripfiguren nergens te vinden

17. Kantoorgebouwen aan de rand van het centrum

18. De recent opgekuiste toren van een goeie 80 meter

19. Spiegelend glas van een kantoorgebouw

20. En in zwart - wit

21. De toren op het koning albert 1 plein

22. Het koning albert 1 plein

23. Een gezellig kapeletje

24. De cinema langs een brede boulevard

25. De winkelstraat

26. De winkelstraat

27. De winkelstraat

28. De winkelstraat

29. De toren aan het albert 1 plein

30. De toren aan het albert 1 plein
N.V. no está en línea   Reply With Quote

Sponsored Links

Old August 13th, 2005, 10:40 PM   #2
N.V.
Registered User

N.V.'s Avatar

Charleroi (2)

Vervolg van Charleroi (1)
31. De winkelstraat

32. Het albert 1 plein

33. Winkelgalerij met veel boekenwinkeltjes

34. Kunst op een rondpunt

35. Het torenpatrimonium

36. Het torenpatrimonium

37. Kermis voor het paleis voor schone kunsten

38. De baseliek

39. Het stadhuis

40. Het stadhuis

41. Paleis voor schone kunsten

42. Gezellige drukte rond de bushalte

43. Inkom van de expohallen

44. Zijkant van het stadhuis

45. Rand van het centrum

46. Rand van het centrum

47. Straatbeeld

48. Zou een mooie straat kunnen zijn als er een likje verf wordt opgegooid

49. Vandalisme

50. Charleroi in al zijn lelijkheid bestaat ook nog

51. Het metrostation aan het park

52. Een van de vele ongebruikte metrostations

53. En de gebruikte stations zijn dan weer ook niet gebruikt

54. inkom metrostation

55. ... (gedenkteken)

56. ... (huis marc dutroux te marcinelle)

57. ...

58. ...

Als laatste nog een link voor wie wat meer foto's van niet zo mooi charleroi wil zien (verlaten metrostations, staalfabrieken)
http://diggelfjoer.swalker.nl/index....sub=abandcharl
Old August 13th, 2005, 10:53 PM   #3
Alfa
Registered User

Likes (Received): 0

Goed te zien dat Charleroi de goede weg ingeslagen is. Het heeft nog een lange weg te gaan maar Namen bewijst dat zelfs een waalse stad een mooie stad kan zijn.

Op de fotos is trouwens goed te zien hoe WalloniŽ zich alsmaar meer op frankrijk richt. Vooral deze foto spreekt boekdelen. Franse wegwijzers, Franse verkeerslichten, ...

Even opmerken dat bij bijgevoegde link enkel de fotos van de verlaten metrostations van Charleroi zijn.

Last edited by Alfa; August 13th, 2005 at 11:10 PM.
Alfa no está en línea   Reply With Quote
Old August 14th, 2005, 01:15 AM   #4
giergel
Urban Explorer

giergel's Avatar

Likes (Received): 3

Ik wist helemaal niet dat Charleroi er zo stedelijk uitziet en twee zo hoge torens heeft. Na deze foto's te zien ben ik van plan Charleroi eens te bezoeken!
Old August 14th, 2005, 01:19 AM   #5
giergel
Urban Explorer

giergel's Avatar

Likes (Received): 3

Ik zie deze foto... Zijn nu die metrostellen in gebruik of niet? En zijn er veel stations in het centrum van de stad?
Old August 14th, 2005, 01:32 AM   #6
knolleke
Registered User

Likes (Received): 1

waar zit het volk ,precies een spookstad
knolleke no está en línea   Reply With Quote
Old August 14th, 2005, 08:30 AM   #7
N.V.
Registered User

N.V.'s Avatar

@ alfa, bij de link staat links een menu, daar kun je ook "charleroi steel" aanklikken
@ giergel, de metrotoestellen op de foto zijn normaal gezien in gebruik, maar je zag er geen kat lopen. Om even de grootheidswaanzin te schetsen:
Het netwerk zoals het zou moeten geweest zijn:

Het netwerk zoals het nu is:
Old August 14th, 2005, 10:44 AM   #8
poller1
Registered User

Likes (Received): 81

Als ze die bewegwijzering nu eens consequent over heel WalloniŽ en even systematisch als in Frankrijk zouden plaatsen bij IEDER kruispunt, en geen onzin zouden verkopen zoals 'Toutes directions' naar links en 'Autres directions' naar rechts, dan zou men kunnen spreken van een Franse bewegwijzering.

Vooralsnog blijven het Belgische brolwijzers.

Voor het overige mooie foto's, al blijf ik Luik verkiezen!
poller1 no está en línea   Reply With Quote
Old August 14th, 2005, 02:42 PM   #9
nikolaidis
nikolaidis

nikolaidis's Avatar

Ah Charleroi. Het is al van 1995 geleden dat ik er nog ben geweest, en de stad ziet er nu toch stukken beter uit. Men heeft er vooral goed aan gedaan dat allesoverheersende kantoorgebouw te renoveren, want ik herinner me nog dat dat gebouw niet om aan te zien was. Het gebouw dat er nu staat is niet zo denderend mooi, maar het geeft toch al een veel frissere aanblik.
nikolaidis no está en línea   Reply With Quote
Old August 14th, 2005, 07:29 PM   #10
peterdn
Registered User

peterdn's Avatar

Likes (Received): 4

Leuke foto's.
Er staan best nog mooie oude panden.
Het is alleen wel erg stil op straat.
peterdn no está en línea   Reply With Quote
Old August 15th, 2005, 12:22 AM   #11
Alfa
Registered User

Quote:
'Toutes directions' naar links en 'Autres directions' naar rechts.
Ach, het is een nederlands clichť zo groot als een huis dat BelgiŽ vol zou staan met dit soort blunders. Welnu in mijn 16 jaar als belg zijnde ben ik zoiets nog NOOIT tegengekomen.

BTW voor wie denkt dat de nederlandse bewegwijzering perfect is moet onderstaande foto eens goed bekijken.

''Aan de rotonde volgt u gewoon de N342''

Last edited by Alfa; August 15th, 2005 at 12:29 AM.
Alfa no está en línea   Reply With Quote
Old August 15th, 2005, 12:27 AM   #12
Josh
City Geek

Josh's Avatar

Het is net in Frankrijk dat men dat soort wegwijzers vindt

Josh no está en línea   Reply With Quote
Old August 15th, 2005, 05:20 AM   #13
nothingman
BANNED

Looks like a British city.
nothingman no está en línea   Reply With Quote
Old August 15th, 2005, 11:15 AM   #14
poller1
Registered User

Heb van de zomer VEEL in Frankrijk rondgereden, geen enkele keer verkeerd gereden, bij elke stad homogene signalisatie, en sorry maar het is pijnlijk om dan via een Route Nationale BelgiŽ binnen te rijden en dan in provinciehoofdstad Mons volledig met de neus op de feiten te worden gedrukt : geen hoofdrichtingen aangegeven, autosnelweg niet aangeduid (maar wel een dorpje dat ACHTER de opritten van die snelweg ligt...), enige manier om te weten dat je richting Frankrijk rijdt is een reclamepaneel van AUCHAN dat je moet volgen... en dan op die snelweg zelf... eens de verlichting uitgaat zijn de verkeersborden (behalve enkele reflecterende langs de kant) ook onleesbaar ťn in veel te klein lettertype...

In Antwerpen ook : geen ENKELE logica. In Parijs centrum kun je haast niet verkeerd rijden, een 15-tal punten worden daar consequent vanaf een bepaald punt (b.v. 3 boulevards op voorhand) aangeduid, CONSEQUENT. Als je vooraf even op de kaart je hoofdrichting bekeken hebt, is er geen probleem.

Als je Antwerpen (maar even goed Gent, Luik of Brussel) binnenrijdt, dan ga je aan de kant staan en HOOP je dat de plaatselijke bevolking je de weg naar Vogelmarkt, Zoo, Centraal Station, winkelstraat... wijst.

Ach, er zijn uiteraard tegenvoorbeelden genoeg... maar over 't algemeen zul je het wel eens zijn dat het pijnlijk is dat een land dat 20x groter is dan BelgiŽ ten meer geslaagde pogingen ondernomen heeft om uniforme signalisatie aan te bieden dan ons eigen kleine BelgiŽ...
Old August 15th, 2005, 11:18 AM   #15
poller1
Registered User

Quote:
Originally Posted by Alfa
Ach, het is een nederlands clichť zo groot als een huis dat BelgiŽ vol zou staan met dit soort blunders. Welnu in mijn 16 jaar als belg zijnde ben ik zoiets nog NOOIT tegengekomen.

BTW voor wie denkt dat de nederlandse bewegwijzering perfect is moet onderstaande foto eens goed bekijken.

Je hebt nog tijd genoeg dan om de inconsequenties tegen te komen (al zal BelgiŽ wel het eerste land zijn dat in tijden van GPS'systemen waarschijnlijk zal besluiten dat verkeersborden overbodig geworden zijn, waarna deze op zijn Belgisch niet verwijderd zullen worden uit het straatbeeld, maar langzaam aan weg zullen eroderen...)
Old August 15th, 2005, 11:19 AM   #16
De Snor
Forever Travelling

Likes (Received): 26

die zogenaamde metrostellen reden meer dan 10 jaar geleden op de kustlijn als tram.
De Snor no está en línea   Reply With Quote
Old August 15th, 2005, 11:21 AM   #17
De Snor
Forever Travelling

Likes (Received): 26

Tsja Charleroi , het oosten van de Borinage.

Een gebied waar men een batterij monsterbulldozers mag naast elkaar zetten om zo westwaarts te rijden tot Peruwelz ťn alles wat het op zijn weg komt mag omrammen.

Een poging tot dit gebied , een nationale schandvlek
De Snor no está en línea   Reply With Quote
Old August 15th, 2005, 11:21 AM   #18
poller1
Registered User

Quote:
Originally Posted by Josh
Het is net in Frankrijk dat men dat soort wegwijzers vindt

Dit is dan ook geen rotonde he.

Bij aankomst aan het verkeersbord TOUTES DIRECTIONS vanuit rechts draai je gewoon die straat in, gegarandeerd kom je beetje verder wel een juiste situatie tegen.

Wat me in BelgiŽ stoort zijn de ontelbare kruispunten en rotondes ZONDER enige aanduiding... ach laat maar zitten.
Old August 15th, 2005, 11:25 AM   #19
poller1
Registered User

Quote:
Originally Posted by Alfa

Het maakt geen reet uit en is best mogelijk dat je telkens de N342 volgt, een N-weg kan best afgetakt zijn, bv. bij een dorpje of industrieterrein... belangrijk is dat je hier weet dat je links naar het centrum kan, rechtdoor naar Denekamp e.d. en rechtsaf naar Oldenzaal, Hengelo via de autosnelweg en Enschede. Is een perfect bord i.m.o.
Old August 15th, 2005, 11:41 AM   #20
Rotterdam A
Registered User

Likes (Received): 64

Wat een lelijke ongezellige slecht verlichte metrostations en ouderwetse metrotreinstellen zeg. Ze lijken precies op die van Amsterdam. Geef mij maar de stations van Brussel en Rotterdam. Zijn beter verlicht en veel moderner en ruimer.

Charleroi komt mij over als een stad waar Belgen uit andere steden niet graag komen. Het lijkt ook echt een stad die verwaarloosd wordt.
Rotterdam A no está en línea   Reply With Quote

Reply

Tags
charleroi

Thread Tools
Rate This Thread
Rate This Thread:

Posting Rules