daily menu » rate the banner | guess the city | one on one

Go Back   SkyscraperCity > European Forums > Euroscrapers > Local discussions > Be. Forum > Autres - Overige > Fotoforum / Section d'images

Reply

Thread Tools Rate Thread Display Modes
Old August 15th, 2005, 11:43 AM   #21
CaféTasse
Registered User

CaféTasse's Avatar

Likes (Received): 16

Quote:
Originally Posted by poller1
Heb van de zomer VEEL in Frankrijk rondgereden, geen enkele keer verkeerd gereden, bij elke stad homogene signalisatie, en sorry maar het is pijnlijk om dan via een Route Nationale België binnen te rijden en dan in provinciehoofdstad Mons volledig met de neus op de feiten te worden gedrukt : geen hoofdrichtingen aangegeven, autosnelweg niet aangeduid (maar wel een dorpje dat ACHTER de opritten van die snelweg ligt...), enige manier om te weten dat je richting Frankrijk rijdt is een reclamepaneel van AUCHAN dat je moet volgen... en dan op die snelweg zelf... eens de verlichting uitgaat zijn de verkeersborden (behalve enkele reflecterende langs de kant) ook onleesbaar én in veel te klein lettertype...

In Antwerpen ook : geen ENKELE logica. In Parijs centrum kun je haast niet verkeerd rijden, een 15-tal punten worden daar consequent vanaf een bepaald punt (b.v. 3 boulevards op voorhand) aangeduid, CONSEQUENT. Als je vooraf even op de kaart je hoofdrichting bekeken hebt, is er geen probleem.

Als je Antwerpen (maar even goed Gent, Luik of Brussel) binnenrijdt, dan ga je aan de kant staan en HOOP je dat de plaatselijke bevolking je de weg naar Vogelmarkt, Zoo, Centraal Station, winkelstraat... wijst.

Ach, er zijn uiteraard tegenvoorbeelden genoeg... maar over 't algemeen zul je het wel eens zijn dat het pijnlijk is dat een land dat 20x groter is dan België ten meer geslaagde pogingen ondernomen heeft om uniforme signalisatie aan te bieden dan ons eigen kleine België...

Poller, ben het er helemaal mee eens, cfr thread ring Brussel.
Er is 1 GROTE reden hiervoor : in Frankrijk is heel de verkeerssignalisatie in alle Franse steden ontworpen, geïnstalleerd en onderhouden door JC Decaux (de firma van de bushokjes => is met de regering onderhandeld als tegenprestatie voor het verkrijgen van contracten).
CaféTasse no está en línea   Reply With Quote

Sponsored Links

Old August 15th, 2005, 07:27 PM   #22
Tim B
Alias Thec

Likes (Received): 0

Quote:
Het maakt geen reet uit en is best mogelijk dat je telkens de N342 volgt, een N-weg kan best afgetakt zijn, bv. bij een dorpje of industrieterrein... belangrijk is dat je hier weet dat je links naar het centrum kan, rechtdoor naar Denekamp e.d. en rechtsaf naar Oldenzaal, Hengelo via de autosnelweg en Enschede. Is een perfect bord i.m.o.

een perfect bord leidt je niet naar Hengelo maar naar Parijs of Praag haha
enfin erg flauw

Over Charleroi dan nu. Die 'wolkenkrabber'van Charleroi staat zowaar in de database van Emporis met 82 meter als hoogte, maar hij lijkt me stukken hoger. is hierover meer bekend?? Net als het HEPCUT gebouw??

Tim B no está en línea   Reply With Quote
Old August 16th, 2005, 06:51 PM   #23
snot
Registered User

snot's Avatar

Likes (Received): 11

Quote:
Originally Posted by Rotterdam A
Wat een lelijke ongezellige slecht verlichte metrostations en ouderwetse metrotreinstellen zeg. Ze lijken precies op die van Amsterdam. Geef mij maar de stations van Brussel en Rotterdam. Zijn beter verlicht en veel moderner en ruimer.

Charleroi komt mij over als een stad waar Belgen uit andere steden niet graag komen. Het lijkt ook echt een stad die verwaarloosd wordt.
Charleroi en heel Henegouwen is gewoon arm. De stad is sowieso niet aantrekkelijk door de zware industrie tot bijna in het centrum.
De 'metro' van Charleroi wordt gewoon bedient door dezelfde trams als aan de Belgische kust.
snot no está en línea   Reply With Quote
Old August 16th, 2005, 07:03 PM   #24
snot
Registered User

snot's Avatar

Leuk om eens een reeks over Charleroi te zien. Ik ben mijn reeks door een defecte sandisk helemaal kwijtgeraakt vorige herfst. Behalve sommige oerlelijke stukken valt de stad nog mee. Inderdaad nogal weinig volk op straat. De stad heeft dan ook de uitstraling van een kleine provincie stad. 500 000 inwoners is dan ook het cijfer voor gans het verstedelijkt gebied rond Charleroi. De eigenlijke agglomeratie is eerder 300 000. En het centrum lijkt op dat van een stad van minder dan 200 000 inwoners.
Old August 16th, 2005, 10:29 PM   #25
Alfa
Registered User

Quote:
Originally Posted by snot
Leuk om eens een reeks over Charleroi te zien. Ik ben mijn reeks door een defecte sandisk helemaal kwijtgeraakt vorige herfst. Behalve sommige oerlelijke stukken valt de stad nog mee. Inderdaad nogal weinig volk op straat. De stad heeft dan ook de uitstraling van een kleine provincie stad. 500 000 inwoners is dan ook het cijfer voor gans het verstedelijkt gebied rond Charleroi. De eigenlijke agglomeratie is eerder 300 000. En het centrum lijkt op dat van een stad van minder dan 200 000 inwoners.
Daar ben ik het helemaal niet mee eens. Door de grootheidswaanzin van de jaren 70 ziet de stad er net veel groter uit dan hij werkelijk is.
Alfa no está en línea   Reply With Quote
Old August 16th, 2005, 10:30 PM   #26
EuroMaster
Illustrateur

EuroMaster's Avatar

Likes (Received): 9

het mag dan wel een van de lelijkste steden zijn die ik ooit gezien heb, de infrastructuur is er eentje waarop ik jaloers ben! Tunnels, wegen op palen en meerdere lagen. Ringwegen. daar kijk ik mijn ogen uit!
EuroMaster no está en línea   Reply With Quote
Old August 16th, 2005, 11:51 PM   #27
De Snor
Forever Travelling

Likes (Received): 15

Quote:
Originally Posted by snot
De 'metro' van Charleroi wordt gewoon bedient door dezelfde trams als aan de Belgische kust.
....die reden aan de kust , nu hebben ze hermelijnen uit Gent gekregen
De Snor no está en línea   Reply With Quote
Old August 17th, 2005, 08:27 AM   #28
poller1
Registered User

Likes (Received): 8

Quote:
Originally Posted by V 200
....die reden aan de kust , nu hebben ze hermelijnen uit Gent gekregen
Kunnen ze die in Gent dan al niet meer gebruiken? of neem je ons in de maling...
poller1 no está en línea   Reply With Quote
Old August 17th, 2005, 11:33 AM   #29
giergel
Urban Explorer

giergel's Avatar

Likes (Received): 1

De kusttram ziet er toch niet hetzelfde uit als de trams in Gent...
Old August 17th, 2005, 11:36 AM   #30
giergel
Urban Explorer

giergel's Avatar

Likes (Received): 1

Ik vind ook dat Charleroi er eerder groots uitziet, is het niet zo dat het ook een gevaarlijke stad is? Hoe zit het met de criminaliteit in Charleroi?
Old August 17th, 2005, 12:06 PM   #31
N.V.
Registered User

N.V.'s Avatar

Quote:
Originally Posted by giergel
Ik vind ook dat Charleroi er eerder groots uitziet, is het niet zo dat het ook een gevaarlijke stad is? Hoe zit het met de criminaliteit in Charleroi?
Voor de criminaliteit kan ik je niet aanraden naar de buitenwijken te gaan, maar het centrum is zowat criminaliteitsvrij en er loopt veel blauw op straat.
N.V. no está en línea   Reply With Quote
Old August 17th, 2005, 02:57 PM   #32
ƒƒ
Cosa dire cosa fare

ƒƒ's Avatar

Likes (Received): 2

'k Zou ook zeker is naar Charleroi moeten gaan. Bergen vond ik best wel mooi. Maar grootheidswaanzinprojecten komt wel meer voor in België. Al die stukken autostrades bvb (N25 bij Waver, N54 bij Charleroi en een klein stukje aan de Franse grens, de nutteloze bruggen bij Jabbeke, de halve verkeerswisselaar E19/R0...).

Maar al dat geruzie hier... onthaast u toch is ne keer.
www.onthaasting.nl
ƒƒ no está en línea   Reply With Quote
Old August 17th, 2005, 03:14 PM   #33
poller1
Registered User

Likes (Received): 8

Bergen is op zich wel een mooi stadje ja, veel historischer dan Charleroi wel... eerder vergelijkbaar met Mechelen, Hasselt, Kortrijk...
poller1 no está en línea   Reply With Quote
Old August 19th, 2005, 02:04 AM   #34
Alfa
Registered User

Quote:
Kunnen ze die in Gent dan al niet meer gebruiken? of neem je ons in de maling...
Hij bedoelt dezelfde types als die in gent niet echt dezelfde trams.
Old August 24th, 2005, 11:03 AM   #35
snot
Registered User

snot's Avatar

Die Westfluten zouden maar eens moeten proberen onze nieuwe trams komen pieken!
Old August 25th, 2005, 10:45 PM   #36
sky-eye
Zitterd veur ummer

Likes (Received): 34

Ondanks de vele en gevarieerde foto's kan ik moeilijk hoogte krijgen van de stad. Ook mij viel op dat de stad leeg oogt, weinig volk op straat. Verbazendwekkend dat een relatief kleine stad als Charleroi een metro heeft. Ik neem aan dat ten tijde van de aanleg werd gedacht dat de stad stukken groter en welvarender zou worden. Wat ik ergens wel positief vind is dat in de voormalig mijngebieden van Belgie (Luik/ Charleroi/ Genk) de mijnhistorie nog op 'straat' ligt. Zelf woon ik vlakbij Heerlen in Nederlands Limburg, ook een oud mijnbouwgebied. Jammergenoeg zijn hier alle terrils afgegraven en vrijwel alle mijnschachten/ torens e.d. platgegooid. Het enige wat herrinnert aan de mijnbouw zijn de kleine mijnwerkershuisjes en het feit dat oostelijk zuid-limburg net zoals de oud mijnwerkersgebieden bij jullie kampt met sociale en economische problemen.
sky-eye no está en línea   Reply With Quote
Old August 26th, 2005, 01:29 PM   #37
snot
Registered User

snot's Avatar

Nogmaals, de 'metro' van Charleroi is meer een light rail met nog al een royale eigen bedding van tunnels en viadukten.
Ten tijde waren ze nogal "vooruitstrevend" en betongeil in België en wouden ze de 5 "groot"steden, Brussel, Gent, Luik, Antwerpen en Charleroi van een metro netwerk voorzien. Het was de tijd dat in de steden torens werden gebouwd (Brussel was in die tijd bij de hoogbouw top van Europa) en fly-overs de snelwegen tot in de stadscentra moesten brengen. Veel van die plannen zijn afgevoerd of slechts gedeeltelijk afgewerkt. Luik houdt er tunnels aan over die nu voor bussen worden gebruikt, Charleroi zijn buiten proporties tramnetwerk, Antwerpen en Brussel hun premetro tunnels. En niet te vergeten hier en daar een spook-brug of -tunnel.

Last edited by snot; August 26th, 2005 at 01:41 PM.
Old August 26th, 2005, 01:46 PM   #38
snot
Registered User

snot's Avatar

Quote:
Originally Posted by sky-eye
Ondanks de vele en gevarieerde foto's kan ik moeilijk hoogte krijgen van de stad. Ook mij viel op dat de stad leeg oogt, weinig volk op straat.
Toen ik er laatst was, was er wel meer volk op straat dan op de foto's, ik herinner mij toch dat de hoofd winkelstraat toch redelijk druk was. Ook veel schoolgaande jeugd en studenten. Er zijn toch een pak hogescholen en een universiteit.
Old August 30th, 2005, 12:56 PM   #39
Alfa
Registered User

Quote:
Nogmaals, de 'metro' van Charleroi is meer een light rail met nog al een royale eigen bedding van tunnels en viadukten.
Premetro heet dat. En dat is ideaal voor steden tussen de 500.000 en het miljoen . Charleroi agglomeratie heeft ongeveer 650.000 inwoners. Het zou dus een premetro rechtvaardigen maar zeker niet zo een groot netwerk als oorspronkelijk geplant was.

Zeer binnenkort gaat men beginnen aan een nieuwe tak van de metro die nodig is om de boel rendabel te houden.

Zo zou het er uit moeten zien. (Ik denk dat 2006 mag geinterpreteerd worden als 'in de toekomst')

En zo ziet het er nu uit.
Old August 30th, 2005, 01:54 PM   #40
snot
Registered User

snot's Avatar

Hoe kom jij aan de 650 000 inwoners an Charleroi? De stad Charleroi is al een grote gemeente waar deelgemeenten zoals Gosselies, Jumet, Monceau sur Sambre, enz... bij horen. Samen zo'n 200 000 inwoners Dan heb je de gemeenten Châtelet(36 000), Courcelles(30 000) en Farciennes(12 000) die helemaal aan Chaleroi zijn gegroeid. Fontaine l'Evêque(17 000), Anderleus (12 000), Montigny le Tilleul(10 000), Fleurus(23 000) hangen er een beetje buiten.
Totaal 340 000.
Met een beetje goede wil haal je er bij: aan de Oost kant de uitlopers via de Samber, Aiseau Presles (zeer landelijk forenze dorpje met toch een deelgemeenteke Pont-de-Loup aan Châtelet gebouwd, 11 000), Sambreville(27 000), Jemeppe-sur-Sambre(17 000).
= 395 000
Om aan nog hogere cijfers tekomen moet je de snippers rond La-Louvière er bij halen. Maar dat zou de agglomeratie van Charleroi wel heel erg opblazen zijn. En dan kom je nog niet aan 580 000 inwoners zelfs met Binche erbij.

Reply

Tags
charleroi

Thread Tools
Display Modes Rate This Thread
Rate This Thread:

Posting Rules